|
<< Atgal
Apsirengęs, bet nuogas
Sigitas Parulskis. Nuogi drabužiai. Vilnius:
Baltos lankos, 2002. P. 220.
Sigito Parulskio knyga Nuogi drabužiai yra
labai gera ir reikalinga Lietuvos krikščioniškosios kultūros kontekste. Pats
pavadinimas taikliai nusako dvasinę žmonių padėtį mūsų tėvynėje. Nors, atrodo, ir
esame apsirengę, tačiau vistiek tie drabužiai išduoda mūsų nuogumą. Mes
deklaruojame įvairias tiesas, viešai demonstruojame savo pamaldumą, tuo tik dar labiau
išduodami savo nuogumą. Kam reikalingi tokie drabužiai, kurie vistiek išduoda mūsų
nuogumą?
S. Parulskis išpažįsta krikščionybę, tačiau
šiek tiek kitokią, nei tradicinės ar netradicinės bendruomenės: Jo klajonės,
nenoras turėti namus, lėbavimas su sėbrais, šeimos, artimųjų atsisakymas,
neapykantos savo paties gyvenimui skatinimas, ir dar tyčiojimasis iš tų, kurie
rūpinasi rytdiena, ėdesiu, o ne dvasia. Dėl šių prieštaravimų jis labiausiai
žmogus, pirmiausia žmogus, o ne dievažmogis, ir dar: savo gyvenimu žemėje jis duoda
nevykėlio pavyzdį, perspėja, kad toks anarchisto, reformatoriaus kelias tik
vienetams; tai jokiu būdu negali būti pavyzdys visiems. Burdamas aplink save minias,
save jis iškelia virš minios, priešina save miniai. Jo gyvenimas klišės
griovimas, šablono sunaikinimas, logiškai atvedantis tik į susinaikinimą. Jis žino,
kad yra kitoks, kad yra normalumo antinomija, ir pripažįsta, kad už tai vertas
bausmės. Tik todėl jis išgeria kančių taurę iki galo ir tik todėl atsisako
išgerti tuo metu Judėjoje nuteistiesiems teisėtai priklausiusio narkotizuojančio
gėrimo prieš nukryžiavimą (p. 4849). Visiškai aišku jog šiame tekste eina
kalba apie Kristų. Toks yra S.Parulskio tikėjimas. Autorius parodo paradoksalią
krikščionybę. Kristus pristatomas kaip bohemos atstovas, kuriam rūpi tik lėbavimas.
Ir iš tiesų Kristus, kalbant šiuolaikiškai, priklausė bohemai. Arba jį būtų galima
pavadinti tiesiog valkata. Kaip kam patogiau. Tačiau jam rūpėjo ne tik
lėbavimas, anot S.Parulskio, kurį galima suprasti, kaip jo ir mokinių vakarones
prie taurės vyno, ar besaikį vyno liejimąsi Kanos vestuvėse. Tačiau Kristaus misija
buvo ir yra žmones priartinti prie Dievo karalystės. Iš to išplaukia jo klajonės,
pastovių namų neturėjimas, autoriaus vadinamasis lėbavimas su sėbrais; artimųjų
atsisakymas, kuris labiau panašus į artimųjų rato išplėtimą. Kristus nesityčioja
iš tų, kurie rūpinasi rytdiena, o sąlyginai siūlo pirmiau ieškoti Dievo karalystės,
nes visa kita bus pridėta. Savo gyvenimu Jėzus duoda meilės, o ne nevykėlio, pavyzdį,
mirdamas už žmoniją. Tik Jėzus gali būti pavyzdys visiems. Jis eina į minią
skelbdamas gerąją naujieną, susitapatina su nusidėjėliais, ko ypatingai bijojo
fariziejai, Rašto aiškintojai ir levitai (Lk 10: 2937). Jo gyvenimas ne
standartinis, atvedantis į pasaulio žmonių išgelbėjimą.
S. Parulskis prisipažįsta: Ieškojau Judo,
ieškojau išdavystės simbolio, norėjau sužinoti, iš kokios žemės išauga
išdavystė. Judas labai nelaimingas, ir tik dėl to, kad jį kažkas ten, viršuje,
pasirinko, bedė pirštu ir sugriaudėjo: jis (p. 111). Jėzus, apie savo
išdaviką, sako taip: Žmogaus Sūnus, tiesa, eina savo keliu, kaip apie jį
parašyta, bet vargas tam žmogui, kuris išduos Žmogaus Sūnų. Geriau jam būtų buvę
negimti (Mt 26: 24). Čia aiški Jėzaus užuomina į predestinaciją lemtingąją
Dievo valią. Netgi Jėzaus ištarti žodžiai geriau jam būtų buvę negimti
krenta iš bendro konteksto, nes pats Jėzus žino, jog negimti išdavikas negalėjo. Taip
jau buvo Dievo suplanuota. Apie tai kalba ir Dovydas savo psalmėje: Net mano
geriausias bičiulis, kuris dalijosi su manimi duona, taikėsi man įspirti (Ps 41:
10). Keturiasdešimt pirmoje psalmėje minimas duonos dalijimasis su Jėzumi turi
atitikmenį paskutiniajai vakarienei: Mane išduos dažantis kartu su manim duoną
dubenyje... Jo išdavėjas Judas paklausė: Nejaugi aš, rabi?! Jis atsakė:
Tu pasakei! (Mt 26: 23, 25). Toliau autorius teigia, kad Judą mes niekinam, nes
jis išdavikas. Dar baisiau būti nemirtingu išdaviku, su kuriuo niekas nenori
tapatintis, nors visi ar beveik visi vienokiu ar kitokiu pavidalu yra ką nors išdavę,
ir todėl Judo vardas tampa dar labiau atstumiantis, dar labiau nutvilkantis... (p.
111). S. Parulskis teisus, su Judu niekas nenori tapatintis, netgi pats autorius
neišreiškia tokio noro. Mes žinome kaip baigėsi Judo išdavystė: jis gražino pinigus
aukštiesiems kunigams ir po to pasikorė. Nerašoma apie jokią Judo atgailą, tik
gailestį. Tačiau autorius šiuo atžvilgiu turi savo interpretaciją: Kai Judas
sužinojo, kas su juo atsitikę, bėgo pas Jėzų Kristų prašyti pagalbos, nuodėmių
atleidimo. Ir toliau evangelinės istorijos aiškiai liudija, kad Kristus jam neatleido,
nors ir skelbėsi atleisiąs visiems, kurie juo įtikėjo, kurie seks paskui jį (p.
111). Evangelistas Matas aiškiai rašo, jog Judas buvo gailesčio pagautas, tačiau nėjo
pas Jėzų prašyti nuodėmių atleidimo, o išbėgo iš šventovės ir pasikorė. Tačiau
įsivaizduokime S.Parulskio nupasakotą istoriją: Judas ateina prie kryžiaus prašyti
Kristaus pasigailėjimo. Kaip turėtų pasielgti Kristus. Neatleisti, nes taip
išpranašauta Raštuose? Ar atleisti, nes jis nenori, kad kas pražūtų. Jei Judas
būtų prašęs pasigailėjimo, sekant logine įvykių virtine, ji tokia ir yra Naujajame
Testamente, Kristus būtų privalėjęs atleisti.
S. Parulskis yra žudikas tiesiogine to žodžio
prasme. Jis prisipažįsta, jog kartu su tėvu yra nužudęs kiaulę: Mudu su tėvu
atėmėme gyvybę, kurią ne patys sukūrėme. O ir Dekaloge ties penktuoju įsakymu nėra
pataisos, kad gyvulius žudyti galima. Viešpats gali naikinti pasaulį, nes tai jo
kūrinys. Gali siųsti nelaimes, užleisti karus, badus, marus, pažeminimus ir patyčias,
stichines nelaimes ir t. t. Visos žmogaus kančios Jo rankraščio braukymas,
mėginimas pataisyti, perrašyti silpnas vietas, pakeisti siužetą, tobulinti
vadinamąsias menines priemones ir kt. (p. 65). Gera ir konkreti autoriaus pastaba apie
penktąjį Dekalogo įsakymą. Išėjimo knygoje rašoma: Nežudysi (Iš 20: 13). Ir
daugiau jokių komentarų apie tai. Ar galima žudyti žvėris ir gyvulius, ar ne? Dievas,
sukūręs vyrą ir moterį, palaimino juos, tardamas: Būkite vaisingi ir dauginkitės,
pripildykite žemę ir valdykite ją! Viešpataukite ir jūros žuvims, ir padangių
paukščiams, ir visiems žemėje judantiems gyvūnams. Dievas tarė: Štai daviau jums
visus visoje žemėje sėklą teikiančius augalus ir visus medžius, vedančius vaisius
su sėklomis; jie bus jums maistas (Pr 1: 28, 29). Dievas nurodo žmonėms viešpatauti
žvėrims ir gyvuliams, bet neįsako jų žudyti. Žmonėms yra skirtas augalinis maistas
(toks paties Dievo nurodymas). Todėl įsakymas nežudysi turėtų galioti
žvėrių ir kitų gyvių atžvilgiu. Aš nesu vegetaras ir labai mėgstu mėsą, tačiau
ši pastaba labiau skirta tiems, kurie mėgsta Bibliją suprasti pažodžiui. Štai tokiai
žmonių grupei tikrai negalima žudyti gyvulių ir valgyti jų mėsos. Apskritai
S.Parulskis teisingai supranta ST Dievą, kuris viena sako, izraelitams suteikdamas
Dekalogą, o visai ką kita įsako daryti: žudyti kitataučius ir kitaip tikinčius
(vadinamuosius stabmeldžius). Dievas duoda įsakymą nežudysi, tačiau pats liepia
žudyti. Tad ko klausyti: Dievo įsakymo užrašyto ant plokštės, ar Dievo paliepimo
perduodamo per pranašą? ST matome vykstant antrąjį veiksmą, kurio pagrindu žudomi
žmonės. Tad jeigu Dievas palieptų meluoti, vogti, garbinti stabus ar svetimauti (Dievo
paliepimą paleistuvauti mes sutinkame pranašo Ozėjo knygoje), tai žmonės tuojau pat
tai imtų vykdyti? Taip ir turėtų būti, atsižvelgiant į jo paliepimą nežudyti, bei
paradoksalų prieštaravimą pačiam sau. Akivaizdžiai Dekalogą izraelitai pažeidžia,
tai tik vienas iš galimų pavyzdžių, užimdami Jerichą: Tada jie skyrė kalaviju
sunaikinti visa, kas buvo mieste: vyrus ir moteris, jaunus ir senus, jaučius ir avis bei
asilus (Joz 6: 21). Kaip suprasti tokį ST Dievą, kurio moralė kartais pasireiškia
amoraliai? S. Parulskis supranta tik viena: kūrėjas gali elgtis su savo kūriniu kaip
tinkamas.
Autorius teigia, kad artimo meilė tėra
prakeiktos naudos forma, naudos sau siekimas, nieko, nieko daugiau. Tai kuo aš geresnis
už vargšą žydą, garbinantį Aukso Veršį? Gal net blogesnis, nes bent jis
neapsimetinėja, nedangsto savo gėdos metafiziniais apatiniais. O aš Dievo meilę
tikiuosi panaudoti racionaliai, siekdamas pačios primityviausios naudos, kaip dantų
krapštuką (p. 33). S. Parulskis pasako realią tiesą, tokią, kokia ji iš tiesų
yra pasaulyje: artimo meilė yra tik naudos sau forma. Remiantis Biblija turėtų būti
visiškai priešingai, kaip teigiama himne meilei: Meilė kantri, meilė maloninga, ji
nepavydi; meilė nesididžiuoja ir neišpuiksta. Ji nesielgia netinkamai, neieško sau
naudos, nepasiduoda piktumui, pamiršta kas buvo bloga, nesidžiaugia neteisybe, su
džiaugsmu pritaria tiesai. Ji visa pakelia, visa tiki, viskuo viliasi ir visa
ištveria (1 Kor 13: 47). Štai kokia iš tikrųjų turi būti meilė; neieškanti
sau naudos. Dievas, mylėdamas mus, žmones, neieško sau naudos, o S.Parulskis pirmuoju
asmeniu kalba apie tokius religinius fanatikus, kurie nori Dievo meilę panaudoti kaip
dantų krapštuką: išmelsti iš Dievo, prisidengdami meile jam, įvairiausių
materialinių gėrybių.
Kraupus yra S. Parulskio tikėjimas: ... tas pats
Kristus, tik prikaltas veidu į kryžių, nugarą atsukęs man... Negalėčiau rasti
tikslesnio savo tikėjimo simbolio apibūdinimo, nors tai ir šiurpu (p. 208209).
Tai labai šiurpu, tačiau ką galvoti, kai matai besiriejančius įvairių
krikščioniškų bendruomenių narius, kurie akivaizdžiai demonstruoja panieką arba
neapykantą vieni kitiems. Tuomet gali pradėti galvoti, jog galbūt Kristus iš tiesų
buvo nukryžiuotas ne taip kaip rašoma Evangelijose.
S. Parulskio knyga Nuogi drabužiai yra labai
sveika ir naudinga Lietuvos krikščioniškame kontekste. Rekomenduotina ją perskaityti
visiems besivadinantiems krikščionimis. Tai būtų labai gera įžanga prieš pradedant
skaityti Bibliją. S. Parulskis atveria visai kitą žvilgsnį į Bibliją ir jos
kontekstą. Jis nuo krikščionių nuvelka nuogus drabužius ir pasiūlo drabužius, kurie
galėtų pridengti mūsų nuogumą. Tačiau tik mums nuspręsti kokių mes norime
drabužių: nuogų ar pridengiančių kūną?
DAINIUS SOBECKIS
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|