|
<< Atgal
Pastebėjimai po bandymo
perskaityti romaną O kas po to?
Jei kas norėsit skaityti visą Loretos
Anilionytės knygą O kas po to?, tai pradžioj perskaitykit paskutinį romano
skyrių, pavadintą O kas po to, ir suprasite, APIE KĄ ji. Jei norėsite sužinoti,
KAIP apie tai parašyta knygoje, tuomet skaitykit visą 422 puslapių tekstą, tik,
perspėju, pasiruoškit vaistų nuo galvos skausmo, nes bekeikiant autorę sopulys tikrai
nepraeis. Trumpų distancijų bėgikams šios knygos nerekomenduoju. Nepasieksit finišo.
Maratonininkams taip, nors geriau skaitykit Ulisą.
Kai perskaičiau šią knygą, iš savo labai
neaukšto bokšto sugebėjau prisiminti tik vieną Nietzschės frazę: Jei moteris turi
polinkį į mokslą, tai paprastai yra sutrikusi jos lytinė sistema. Jau nevaisingumas
lemia tam tikrą skonio vyriškumą; vyras, jums leidus, yra nevaisingas gyvulys.
Bet kas iš to? Tai gali tikti ir netikti, nes
knygoje parodomi vyro ir moters idėjiniai, o ne kūniniai neatitikimai. Vyras ir moteris,
du nežinomieji, bendrauja internetu ir retkarčiais žinutėmis. Pavadinkim vieną XX,
kitą XY.
XX popžvaigždė. XY vieniša mama,
profesionali filosofė. XY elitas. XX runkelis. XY įsimylėjusi XX ir
negailestingai jį terorizuoja įvairiais įmantriais tekstais. XX atsakinėja, bet negali
adekvačiai atsikirsti priešininkei, nesugebėdamas įveikti XY protu ir išsilavinimu.
Visa binarinė konflikto simptomatika, sukurta šitų priešpriešų įtampos, velkasi per
knygą iki XX ir XY galutinio susitikimo bei pasidulkinimo ir net toliau. Visi kiti
įvykiai persunkti tų pačių vidinių nervingų monologų ir hipochondriškų pokalbių
su menamu pašnekovu. Abiejų žmonių regresijos gama labai plati. Abu personažai
nesimpatiški dvikojai gyvuliai. Susidaro įspūdis, kad herojė orgazmo nepatirianti
intelektuali moteris, kitaip tariant, serganti antriniu psichogeniniu frigidiškumu. Jos
psichologinės problemos atskleidžiamos per negatyvią vaikystės ir paauglystės krizių
prizmę. Vyro panašiai, tik tiek, kad jis nemažai pasiekęs toj srity, kurioj
darbuojasi, ir savo patiniškus didybės kompleksus pakenčiamai patenkinęs.
Bet laisvos asociacijos tik kelias į tai, kas
glūdi atmintyje. Kartais atmintis gali būti net įsikalbėta tai pasitaiko ypač
piktybiškiems neurastenikams. Kyla toks klausimas: ar tikrai gyvenimo etika susipina su
būtinybe tame knistis? Kodėl tie fantazmai reikšmingi? Ar neužtenka tik spjaudytis
filosofinėmis citatomis ir samprotavimais apie tautinius kompleksiukus? Pagrindinio
uždavimo prislopinti vidinę agresiją abiejų herojų moralė vis tiek
neatlieka. Tai žmonės, kurių veido ir kiti bruožai vis nyksta. Kūrinyje eigoje
personažai po truputį trinasi, kol galop lieka tik nusibodusios raidės apie juos. Nes
pagrindinė problema kalbėjimas, o ne pasakojimas.
Kalbantis rašytojas visada gali būti personažas
jo nereikėtų tiesiogiai suprasti. Jis gali vaidinti idiotą, pažeminti ar
išaukštinti tam tikras vertybes. Be to, įvykiai visada yra konvencionalūs, kūrėjas
susitaria su veikėjais, kad bus taip, o ne kitaip. Kita vertus, kalbėti su
bendraminčiais tai tas pats, kas kalbėtis pačiam su savim. Autorės sugebėjimas
įsijausti į pagrindines XX ir XY problemas sukuria iš teksto, tiesą sakant, amžiną
nesibaigiantį vulgarybių perkrautą monologą.
Tačiau. Atvertęs ir ėmęs skaityti knygą,
pasijunti realioje Lietuvoje. Viskas kaip vakar ir rytoj, bet labiausiai jautiesi DABAR.
Dar neteko skaityti tokios autentiškos knygos, kurioje aprašinėjamas literatūrinis
laikas būtų toks iki skausmo pažįstamas. Atrodytų, įsijungia kažkoks tautinis
psichoanalitinis televizorius. Jame pamatai ir save, ir valstybę, ir, žinoma, špygą.
Autorės taip mėgstamas binariškų opozicijų metodas įsimeta į elito ir runkelių,
popso ir aukštojo meno priešpriešos erdvę. Kur socialinis liftas tiesiog
sugadintas, o elitiškumo suvokimas pažemintas iki pinigų sumos.
Neigiant kūną, bet negalint nuo jo pabėgti,
randasi esminis Lietuvos Elito šizoidiškumas: gyventi kasdienybėje, bet nepripažinti
kasdienybės kultūros kaip savo gyvenimo dalies. Niekinti gyvenamąją tikrovę, bet
kasdien ja naudotis. Negalint nesinaudoti, gėdytis to negalėjimo, slėptis ironija arba
išsilieti agresija (kultūringa agresija kad ir pagiežingais straipsniais apie
prastą kultūrą). Vėl tapatinant save su siela, o popkultūrą su kūnu.
Kaip nuo tokio patologinio minčių srauto gelbėtis,
kad vidiniai personažų konfliktai ir psichologinis nestabilumas neužlietų kraujo puta?
Reikia filtruoti kalbą. Arba į viską žiūrėti ironiškiau. Silpnų nervų žmonėms
skaitant patarčiau klausytis lietuviško popso.
Apie pramoginę muziką knygoje daug daug juokingų
pasityčiojimų ir tekstinių citatų. Filosofė, besiklausanti bumčiko,
nuostabu! Puiki Lietuvos filosofo metafora. Kartais kai kurie muzikiniai stiliai
tapatinami su aukštąja kultūra, kiti su žemąja. Taip pajuokiama sena iliuzinė
dar pono Platono nagrinėta tema apie tai, kokia turėtų būti gera muzika, o kokią
reiktų atmesti kaip išsigimusią. Gerai, kad nediferencijuojama pagal kastas kaip pas
Aristotelį.
Vis dėlto menas labiau vadovaujasi ne vien skonio
kategorija, bet ir tikrumo bei dirbtinumo kriterijais. Kultūroje egzistuoja nerašytas
susitarimas, kad pramoginė muzika tai opiumas liaudžiai, o klasikinę reikia remti
dėl prestižo. Jokios herakleitiškos priešpriešos iš tikrųjų nėra. Viskas
seniausiai sustyguota. Net pats Platonas, atsibastęs čia ir įsidarbinęs kultūros
ministru, pasimestų. Šiais laikais labai juokingai atrodo, kad jis atmetė lyriškas,
minkštas, verksmingas tonacijas kaip išsigimėliškas ir pripažino tik vyriškas,
stiprias, karingas. Jeigu taip, tai pusė ne tik klasikos, bet ir lietuviško popso
būtų uždrausta. Galima daryti išvadą, kad graikui tikrai patiktų Mikutavičiaus
Trys milijonai, ŽAS'ų Žalgiris, LT Unitazų We Are The Winners
ir t. t. O kas po to?
Chuj v palto! Taip norėčiau atsakyti
autorei. Nusibodai. Gal tikrai filosofė ne profesija, o diagnozė. Delete!
Leidyklai Alma littera rekomenduočiau leisti naują knygų seriją Vienišų
moterų, auginančių vaiką, romanai. Populiarumas būtų milžiniškas.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-07-22 nr.
806
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|