|
<< Atgal
Fuck off, Amerika!
Ši leidyklos serija pavadinta Radikaliai kitos
knygos, o šios knygos autorius vadinamas radikaliu šiuolaikinės JAV politikos,
ekonomikos ir neoliberalaus kapitalizmo kritiku. Ar tikrai viskas taip radikalu?
Nelabai. Klasikinis politologinių straipsnių rinkinys, kurių autorius laikosi
tradicinio anarchizmo pažiūrų (jis rašė net skiltis į tokius konservatyvius
leidinius kaip New York Times ir Z Magazine). Idėjos gali pasirodyti
šokiruojamai naujos nebent eiliniam amerikiečiui, spoksančiam CNN ir BBC.
Pradžioje, kaip ir dera teoriniam veikalui,
apibrėžtos keturios ideologijos, kuriomis buvo grindžiamas visuomeninis žmonių
gyvenimas įvairiomis epochomis. Tai klasikinis liberalizmas (von Humboldtas, Ricardo,
Malthusas), libertarinis socializmas (Bakuninas, Proudhonas, šiai krypčiai aiškiai
simpatizuoja ir pats N. Chomsky), valstybinis socializmas bei valstybinis kapitalizmas.
Pastarosios dvi ideologijos autoriui beveik identiškos. Bolševizmas ir dabartinė
vakarietiška modernios gerovės valstybė.
Vaizdžiai ir aiškiai parodyta, kaip iš XIX a.
šeštajame dešimtmetyje gimusios naujosios amžiaus dvasios turto
vaikymosi, pamirštant viską, išskyrus Save, gimė šiuolaikinė mokslinė
neoliberalizmo teorija. Rimta intelektinė prieš kapitalizmą gyvenusių žmonių
klaida buvo tikėjimas, kad žmonės turi šioje visuomenėje, kad ir supuvusią, vietą.
Naujas mokslas pademonstravo, kad teisės gyventi samprata buvo paprasta klaida.
Suvedžiotiems žmonėms turėjo būti kantriai išaiškinta, kad jie neturi kitokių
teisių nei išbandyti sėkmę rinkoje.
Kaipgi gelbėtis nuo gruobuoniškų korporacijų ir
valstybės teroro? Ką siūlo šis protingas žydas anarchistas, kurio motina, beje, gimė
Lietuvoje? Ogi gana ilgą ir nuosaikų kelią. Žmonės dažnai net nepripažįsta
priespaudos ir viešpatavimo sistemos egzistavimo. Jie turi pabandyti kovoti dėl savo
teisių sistemose, kuriose gyvena, dar prieš suvokdami jas esant represyvias. [...] Šiandieniniame
pasaulyje veikiančio anarchisto tikslas, manau, turėtų būti kai kurių valstybės
institucijų gynyba nuo į jas nukreipto puolimo, tuo pat metu stengiantis, kad jose
dalyvautų kuo didesnė visuomenės dalis ir pagaliau daug laisvesnėje visuomenėje
jis turi stengtis sugriauti jas, jei bus sudarytos tinkamos aplinkybės.
Įdomūs ir autoriaus svarstymai apie Rytų Europą.
Ją jis laiko ne kuo kitu, kaip trečiuoju pasauliu, kuris po savo
revoliucijų paprasčiausiai teiks pigias paslaugas turtingam pramoniniam pasauliui.
O įdomiausias visoje knygutėje man pasirodė fragmentas iš 1914 m. W. Churchillio
pranešimo, pateikto ministrų kabineto kolegoms: Mes supirkome visiškai
neproporcingą kiekį pasaulio akcijų ir turime savo rankose pasaulio prekybą. Mes
iš tų teritorijų gavome visa tai, ko norėjome, ir mūsų siekis būti paliktiems
netrukdomai džiaugtis plačiomis bei puikiomis valdomis, dažniausiai įgytomis
prievarta, dažniausiai išlaikomomis jėga, dažnai atrodo mažiau racionalus kitiems
negu mums. Ciniški, ausį rėžiantys, tačiau atviri ir bent sąžiningi žodžiai...
Taigi ši knygutė skirta tiems, kurie norėtų
atvirai ir be pykčio padiskutuoti su tokiais proamerikietiškos ideologijos
apologetais Lietuvoje kaip L. Donskis, A. Čekuolis ar L. Jonušys.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-03-10 nr.
788
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|