|
<< Atgal
Obsesinis fetišistas
Kartais pasitaiko, kad knygos iliustracijos kur
kas įdomesnės už tekstą. Iliustruotos knygos dažniausiai skirtos vaikams, o vaikai
juk mėgsta baisias pasakas, kuriose turi būti begalė fantastinių elementų, todėl
manau, kad tinkamiausias stilius iliustruoti pasakas siurrealizmas su visa savo
stilistika ir patologija. Kaip į tai reaguoja vaikai sunku pasakyti. Kartą teko
matyti knygutę su Š. Saukos iliustracijomis. Ir nors ten nebuvo įžymiųjų jo
mėsų, tie iš paveikslėlių spoksantys sustingę mankurtiški žmogai ir jų
pasąmoninė robotiška agresija krėtė dar labiau nei jo baisusis Pragaras. Bet
vaikai, kaip sakė Freudas, yra iškrypėliai, jie mėgsta visokius pasyvius nenormalumus,
todėl nakties sapnų šalies vizijos jiems visada bus įdomios.
Mikalojaus Povilo Vilučio iliustracijos pasakai
Kopų karalienė siurrealizuoja savo simboliniu tekstu. Vilutis nuo seno turi
savo mėgstamus motyvus ir, nuolat juos eksploatuodamas, sukuria asmeninį mitą. Veidai,
kūno dalys, daiktai, įvairūs maginiai, ritualiniai ženklai, išdėstyti
neproporcingoje erdvėje, sukuria atskirą tekstą. Jo paveikslų dalis, kaip kokiame
eilėraštyje, galima išskaidyti ir nesieti vienos su kita. Ir visai nesvarbu, kas
nupiešta, žmogus ar taurė, augalas ar gyvūnas, viskas tik fetišai. Dailininkas
jau daugelį metų atkakliai bando parodyti, kad žmonės ir daiktai nėra tokie, kokius
matome. Vilučio talentas atmeta net fizikos dėsnius, o jei konkrečiau visuotinės
traukos dėsnį. Objektai pakibę ore. Ten daugiaprasmiai visumos simboliai susipina,
sukurdami perkrautą poetinį metaforiškumą, todėl gaila, kad mįslės, kurias mums
dažniausiai užmena Vilutis, lieka mįslėmis be atsakymo. Kažkoks neiššifruojamas
ezoterinis kabalizmas.
Jo organiška statika šaltai erotiška.
Sustingęs gašlumas išreiškia obsesinius dalykus. Kaip toji makabriškoji
moteris-drugelis su šarvuotu apatiniu trikotažu, labiau primenanti ne fėją, o
sadistę, plakančią įvairaus plauko skausmomanus uždaruose flagelantų klubuose. Arba
agresyvus milžinas-žmogėdra, nepasirenkantis nei jaunuolio, nei liūto veido,
nupieštas taip, kad mes patys bandome pritaikyti jam tai vieną, tai kitą veidą ir
galop nė vienas netinka. Taip netikėtai patys išjudiname vaizdą. Vaizdą, kuris
kartais išplinta erdvėje į tolį, o kartais apgauna akį, nes didesni objektai
pavaizduoti toliau nei mažesni. Tai seni, visiems pažįstami siurrealistų bajeriai,
iškraipantys erdvės proporcijas.
Gaila, kad grafikas netapo didelių drobių ar
nedirba su didinga šilkografija, būtų gan įdomu apžiūrėti jo kūrinius kitoje
aplinkoje. Dabar, deja, jo iliustracijos, dažniausiai pateikiamos knygose (sudėtingos
autonomiškos, neretai konfliktuojančios su kūrinio kontekstu) ir nepelnytai
užgožiamos pašalinio vaidmens, skirto raidiniam tekstui paįvairinti. Vilučiui reiktų
mažiau iliustruoti knygas, nes tai menkina ir ne iki galo parodo kūrėjo galimybes. Be
to, prilipdo ribotą knygos iliustratoriaus etiketę, o tai žlugdo dailininko vardą. Iš
tikrųjų jis puikus siurrealistas, pakankamai originalus, turintis savo stilių ir
simboliką. Tarp nedidelio Lietuvos siurrealistų būrelio jis užima užtikrintą,
tačiau kuklią vietą.
P. S. O apie tą belytės, infantiliškos asmenybės
pasaką, neįdomią nei vaikui, nei suaugėliui, sunku ir kalbėti. Todėl patylėjau
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-04-22 nr.
794
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|