|
<< Atgal
Pasiklydęs laike ir erdvėje
Ką gi mes žinome apie žilą senovę ir tolimus
kraštus?
Seniai seniai ir toli toli gyveno antikiniai
žmonės. Kartą vienas iš jų pasakė: Nėra nieko linksmesnio už gyvenimo
gyvenimą, bet taip pat nėra nieko kvailesnio, kaip būti tuo gyvenančiuoju.
Šią tautologišką sentenciją randame vos
pradėję skaityti šį romaną. Ji galėtų tapti pagrindine knygos idėja, tačiau vos
už kelių puslapių prasideda: kakarieku reiškia myliu. Berniukas Servijus
įsimyli Arijų gerokai vyresnį vyrą ir užgieda kaip gaidys. Toliau kokius 100
puslapių atseit nagrinėjami paskirties, prigimties ir lemties klausimai. O klausimas iš
tikrųjų paprastas: ar Servijus gaidys iš prigimties, ar autorius, prisistudijavęs
klasikinės literatūros, jį tokį padarė? (Juk net graikų ar romėnų neskaitęs
žmogus žino, kad prieš daug metų gyvenę antikos senukai mylėjo berniukus kalbant
kultūringai, užsiiminėjo pedofilija.)
Taigi jis myli ir nuolat dėl tos meilės kremtasi,
nes visi aplinkui kažkodėl miršta ar žūva. Dievo bausmė iškrypėliui? Kad
pedofilijos linija susilpnėtų, autorius suformuoja klasikinį meilės trikampį prie
vyrų prisideda teisėjienė. Tačiau neilgam. Tikra meilė kakarieku neužgęsta.
Pagaliau, kaip klasikinėse Šekspyro dramose, Servijus, pats to nenorėdamas, nužudo
savo meilužį. Be to, pasirodo, kad jaunasis iškrypėlis yra vyresniojo brolis
(incestas!), o jų tėvas dar vienas netikras pranašas.
Neaišku, kam autoriui tiek daug reikėjo rašyti
apie prigimtį, jei siužeto atomazga, idealiai atitinkanti standartinę holivudinę
laimingą pabaigą, užtrunka tik varganus 2 puslapėlius. Gerontofilas nei iš šio, nei
iš to pajaučia potraukį kaimyno dukrai Liucijai, su ja kopuliuojasi, susilaukia
palikuonių ir ilgai bei laimingai gyvena.
Daug įdomesnė pasirodė kita knygos dalis
Gandų knyga. Fragmentiškai pasakojama hokitų bendruomenės kūrimosi istorija
šmaikščios aliuzijos į biblinius siužetus. Vėjavaikiški ir nevykėliškai linksmi
anekdotai apie senovės romėnų hedonizmą.
Na, ir linksmo iškrypėliško gyvenimo priesakai:
Gimti, bet po to mirti
Nedirbti, bet ir nesiilsėti
Nemeluoti, bet nebūtinai sakyti tiesą
Nieko neprašyti, bet viską gauti
Dalytis, bet neatiduoti
A, bet W
Nežinau, ką reiškia šie priesakai ir visas šis
romanas. Galima bandyti atsakyti autoriaus žodžiais: Tą dieną jis nieko daugiau
nebekalbėjo, neišaiškintas liko ir paskutinis teiginys, tačiau dauguma komentatorių
neabejoja, kad jis reiškia: Aš pats nieko nežinau.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-02-04 Nr. 783
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|