|
<< Atgal
Vaikiška kapitalizmo liga:
Milijono sindromas
Štai vienas studijų laikų bičiulis, bent
dešimtį metelių išbuvęs vienoje brangiausių pasaulio šalių, sugrįžo tėvynėn ir
už sutaupytus pinigėlius įsigijo vienos paveikslų galerijos pastatą. Kūriniai buvo
iškelti kitur, jis įsirengė savo gūžtą, tad erdviose salėse dabar bėginėja
mažametis jo palikuonis. Kartais užsuku pas juos prisiminti senų gerų laikų.
Pakalbinu ir berniuką. Jis visą laiką užsiėmęs savais reikalais. Šachmatų
nemėgsta (nes nekenčia pralaimėti), mėgstamiausias jo žaidimas Monopolis.
Dažnai piešia. Neteplioja jokių saulyčių ar debesėlių, jis kruopščiai tapo
banknotus. Už tėvo duotus kišenpinigius nusiperka loterijos bilietų ir nekantriai
laukia TV žaidimų, kuriuose tikisi išlošti kokį aukso puodą.
Štai kito bičiulio poeto dukrelė dar maža.
Parvežta iš prestižinio darželio, ji beveik nieko neveikia sėdi tvirtai
apsiglėbusi kokį pliušinį žaislą ir retkarčiais atkakliai kartoja: Mano
meškiukas arba Mano zuikutis. O mums prisipildžius bokalus ir pradėjus
diskusiją apie šiuolaikinę literatūrą, ji, pajutusi tėviško dėmesio stoką, ima
isteriškai klykti: Mano tėtis! Mano tėtis!
Abu šie maži žmogeliukai panašūs, jie serga ta
pačia liga, kurios diagnozė galėtų skambėti taip: Hipertrofuotas asmeninės naudos
siekimas. Ji gali būti paveldėta, tačiau dažniausiai užsikrečiama jau ankstyvoje
vaikystėje nuo tėvų, kiemo draugų, animacinių filmų herojų, dėdžių ir tetų,
kalbančių per televizorių. Būtent vaikystėje akivaizdžiausiai pasireiškia ir jos
simptomai, vėliau ligos progresavimas šiek tiek pristabdomas prievartiniu doroviniu,
etiniu, religiniu ir kultūriniu auklėjimu. Tačiau liga tarpsta toliau ir dažnai
prasiveržia atviro ir brutalaus egocentrizmo priepuoliais. Šio vaikiško negalavimo
paūmėjimus suaugę ligoniai bando dangstyti dar vaikiškesniais pasiteisinimais:
troškau daugiau laisvės, noriu geriau gyventi, pinigai man tik
priemonė... Taip jie apgaudinėja save ir kitus, laisvę, laimę ir gėrį galiausiai
tapatindami tik su pinigais.
Pinigai vienintelis gėris. Kuo daugiau pinigų
tuo daugiau ir laimės. O kada tampi visiškai laisvas ir laimingas? Aišku, kai turi
milijoną! MILIJONAS! Ir ima džiūti gerklė, daužytis širdis, pilti prakaitas,
trūkčioti raumenys. Štai tokie šios ligos, kurią dar galima pavadinti Milijono
sindromu, požymiai, primenantys priešmirtines konvulsijas... Tačiau viskas ne taip
baisu. Kai serga dauguma, šis negalavimas laikomas normalia savijauta, o ligoniais
vadinami žmonės, neturintys tokio superego.
Lietuvoje, kaip ir daugelyje broliškų šalių,
sveikatingumo būklė šiuo metu visiškai normali. Milijono sindromu serga beveik
visi. Prieš kokius du dešimtmečius nuo jūros pusės plūstelėjusia zaraza
mirtinai apsikrėtę jau kokie 99 procentai tautiečių...
Apie sergančiuosius Milijono sindromu ir šis
romanas. Iš karto reikia pasakyti, kad senoji prozininkų partiečių kariauna (A.
Bieliauskas, V. Bubnys, R. Kašauskas, V. Petkevičius, M. Sluckis) parako dar turi. Jie
lyg chameleonai bando prisitaikyti prie naujų laiko realijų (vartojant dabartinius
terminus prie rinkos konjunktūros) ir rašyti visiems aktualius kūrinius. Ši
knyga dar vienas toks bandymas, nes veikėjų mąstysena lietuviškai
archetipinė, o siužeto konfliktas tarytum pavogtas iš pirmųjų žiniasklaidos
puslapių. Šiais laikais visi lyg išprotėję trimituoja apie terorizmą, tad į bendrą
dūdelę nutarė pūstelėti ir 15 knygų autorius R. Kašauskas.
Nedidelį Lietuvos miestuką sukrečia negirdėtas
neregėtas įvykis. Iš kažkur atsibastęs buvęs zekas pašauna laiškininkę,
gabenančią varganus pinigėlius varganiems miestelėnams, ir, sprukdamas nuo polismenų,
įvykdo terorizmo aktą: įsibrauna pas niekuo dėtą moteriškaitę, paima ją įkaite ir
iš valdžios pareikalauja milijono (!). Valdžia, aišku, nieko neduoda, nes įkaitė
tik nelaiminga prekybos centro vergė. Snaiperis nudeda išsišokėlį. Tokia vargana
holivudinių kovinių filmų fabula su laiminga (?) pabaiga.
Kokius 135 puslapius iš 140 užima ištęstas
pagrobėjo ir įkaitės dialogas. Zekas, nors ir šneka kalinių slengu, yra
perskaitęs M. Lermontovo Mcyri ir mėgsta pafilosofuoti. O moteriškaitei, nors ir
visiškai užguitai, nesvetimas krikščioniškas mesianizmas, todėl pašnekovą ji bando
atvesti į doros kelią. Trumpai tariant, skaitytojas varginamas bandito ir davatkos
plepalais apie gėrį ir blogį. Jie prisimena savo nelaimingus gyvenimus, dalijasi
bėdomis, pliurpia, pliurpia ir pliurpia, kol galų gale įvyksta atomazga: prabyla
bandito sąžinė ir jis puola atsiprašinėti savo motinos už vaikystėje nukniauktus
pinigus, o davatka netikėtai užsigeidžia atsiduoti banditui ir siela, ir kūnu. Kas gi
nutiko? Kas suvienijo šiuos, atrodo, visiškai skirtingus žmogelius? Ogi, kaip
primygtinai bando įteigti autorius, tas pats skriaudos ir socialinės neteisybės
jausmas! (Apie jokį Stokholmo sindromą kalbėti neverta: auka pajunta simpatiją
budeliui ne dėl savisaugos instinkto, o dėl elementariausio lytinio potraukio juk
moteriškaites tiek metų neglostė vyriškos rankos...)
Knygos anotacija pradedama klausimais: Kas augina
nusikaltėlius, kodėl jų tiek daug šiuolaikiniame pasaulyje? Kodėl iš pažiūros
paprasti vaikinai tampa prievartautojais ir pagrobėjais, žudikais? Geri, teisingi,
aštrūs klausimai. Tačiau į juos autorius atsako lyg koks storasprandis dėdulė iš
valdžios tribūnos: nusikaltėlius ir žudikus gimdo neišspręsti socialiniai klausimai.
Norėtumėt... Mano manymu, problema kur kas gilesnė: ydinga pati visuomeninė sistema,
kurios vėliavoje įrašytas lozungas Laimė tai pinigai. Joje varguoliai ir
turtuoliai, blogieji ir gerieji, nusikaltėliai ir teisuoliai, aukos ir budeliai niekuo
nesiskiria visi potencialūs nusikaltėliai, nes visi trokšta to nelemto milijono. Ir
kol jie sirgs Milijono sindromu, tol kraujas liesis laisvai.
Dar aštriau ir aiškiau į anotacijoje pateiktus
klausimus savo knygoje Tai aš, Edička prieš 30 metų atsakė E. Limonovas: Reikia,
kad žmonės mylėtų vienas kitą, kad visi mes gyventume mylimi ir laimingi, kad sieloje
būtų ramu. Ji ateis į šį pasaulį, jei bus sunaikintos nemeilės priežastys. Tada
nebeliks baisiųjų Jelenų, nes Edičkos iš Jelenų nieko nereikalaus, Edičkų
prigimtis bus kitokia, ir Jelenų kitokia, niekas nebegalės nusipirkti Jelenos, nes
nebebus už ką pirkti, nė vienas žmogus nebeturės materialaus pranašumo prieš
kitą... Žodžiu, rekia panaikinti pagrindinę žmonių nemeilės ir tarpusavio
neapykantos priežastį pinigus! Tikrai, o kas būtų, jei vieną gražią dieną
pasaulis pabustų be tų šiugždančių popiergalių?..
P. S. Užpakaliniame knygos viršelyje pateiktoje
reklamoje M. Sluckis giria savo camerade už sodrų stilių. Na, stilius kaip
stilius. Įprastas visiems tos kartos lietuvių prozininkams: neskubrus, perkrautas
buities ir gamtos detalių, perdėtai sentimentalus ir jausmingas. Puikiausiai tinkantis
melodramoms arba serialams, kuriuose pasiperšama 3-ioje serijoje, o vestuvės
švenčiamos 325-oje.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-08-26 nr.
810
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|