|
<< Atgal
Parašskis
I.
Visos parulskiškos situacijos, iš kurių jis
komponuoja savo pjeses, yra absurdiško realybės negatyvo, nukreipto prieš prasmę,
išraiška. Tos situacijos turi savo modelį ir empiriniame pasaulyje, kuriame, jei jas
būtų galima izoliuoti ir jos netektų savo racionalaus psichologinio pagrindo,
pasirodytų nekasdienišku grėsmės ir baimės pavidalu. Tačiau S. Parulskio gebėjimas
sąmoningai ir aklai prieiti prie tų paniškų ir neretai tragikomiškų situacijų
leidžia sukurti tam tikrą metaforizuotą antisimbolių kalbą. Kalbą, kurios sugestijos
priešpriešinamas simboliškumui par excellence, nes daiktų tvarka nėra tokia,
kokia yra, viskas pasireiškia kaip vidinio pasaulio ženklas, bet ta vidujybė irgi
pranyksta (baigia būtį), ir visi ženklai pabaigoje ne ką daugiau tegali pasakyti.
Žiauri realybė ir veikėjai, kuriais operuojama
pjesėse, greičiausiai sudaro autoriaus sielos, bandančios inscenizuoti save pačią,
vienį. Juokinga, nehumaniškai sentimentali idėjos, kad gyvenimas jau pats savaime yra
nuodėmingas, imitacija. Parulskio figūros elgiasi kaip primityvai, kaip po kokios
katastrofos, kuri taip jas suluošino, kad jos negali kitaip reaguoti. Subjektai totaliai
užsidarę savyje ir jų kūniškumas tenkinasi tik gailia savojo pasaulio reality,
suspausta iki paprasčiausių fiziologinių poreikių tenkinimo. Tuščios sintetinės
personos, kurių viduje dar kažkas dunda. Toks būvis dvasios atsakas į mitologiją,
siekiant nugalėti mirtį ir galbūt taip išsigelbėti. Personažai iš tų, kurie
sapnuoja savo pabaigą. Todėl stipriausios parulskiškos situacijos tos, kuriose
suprantama, kad tik mirtyje gali būti savimi. Pasaulio pabaiga parodoma taip, lyg būtų
reali, iracionaliai neleidžiant suvokti to paties pasaulio problemų. Todėl ištarų
žodžiai yra neapsaugoti, nes draikališkas tekstas dėl atplėšties nuo šabloniškos
dramaturgijos pats yra iškalbingas ir savo painumą palieka interpretuoti.
Degustuoti Parulskį ir sunku, ir lengva. Viskas
priklauso nuo psichopatinio degustatoriaus asmenybės sudėtingumo. Į savo iškeltus
klausimus S. P. visada atsako parodija. Mitologijos ir egzistencializmo formų parodija,
išspjaudamas naujas jų mutacijas ir palikdamas minimum esmės. Todėl pjesės
neturi jokio užmojo, jos sustingsta tarp dialogų ir iš pasakojimo telieka galutinis
rezultatas. Galima teigti, kad tokia kūryba tai nepajudinamos ir amžinos ontologijos
opozicija. Suprasti ją reiškia tik viena suprasti jos nesuprantamumą. Kiekviena
išstenėta mintis jau nepretenduoja, lyg kokia idėja, kurti garantuotą kūrinio
prasmę. Tokia sumaišytų šizofreniškų situacijų seka tampa komiška lyg pūvančio
proto iliuzijos. Jei psichoanalizė aiškina komiškumą kaip ankstyvosios ontogenezės
regresą tai pakaruokliškai humoristinis S. P. menas ten lyg į kapą ir
nusileidžia. Juk juokas, kuriuo skatinama, turėtų patenkinti besijuokiančius? Tačiau
nejuokinga! Tiek ir lieka iš juoko, kuris išsigimė lyg estetikos mediumas, be esmės
to, iš ko reikėtų juoktis, be jokių situacijų, kurias būtų galima išjuokti.
Belieka juoktis iš kalbos, o tai šiuo atveju irgi neįmanoma.
Beje, ne kiekvienas absurdiškas kalbėjimas
nukreiptas prieš realybę, kadangi iš jos jis ir atsiranda. Jis nukreiptas į
absurdišką pasaulėžiūrą, užimančią racionalios pasaulėžiūros vietą. Nes
racionali pasaulėžiūra pačiame absurde lyg veidrodyje atranda save pačią. Taip
užgęsta mirštanti žosmė.
II.
Tai, kad žmonėms nuolat reikia kažką aiškinti,
dažnai pačiam aiškintojui prikala galvon absurdo vinių ir jis pats net nesupranta, ką
reikia aiškinti ir kaip. Tokiam postulatui būtų nelengva prieštarauti, nes kalbantys
ar skaitantys žmonės pasikliauja tik savo psichologija tuo, kas neįsisąmoninta ir
alogiška. Vis dėlto, kad ir kaip būtų keista, dažniausiai susikalba pasiekia
užsibrėžtus tikslus. Nes šie tikslai, pasitelkiami tik savisaugai, kaskart atsitraukia
nuo objektyvumo, imituojančio logišką formą.
Dabar pakalbėsiu paprasčiau, aiškiau,
lietuviškiau apie S. P. tikrąjį, o ne sugalvotą.
Parulskis tai schema. Klasikinių asmenybės
gyvenimo dramų schema, pati esanti schemoje. Ir jo kūryboje niekada nebuvo jokio absurdo
nei egzistencijos. Tai tik iškreiptas histriono autobiografinių fikcijų kratinys.
Visą jo kūrybą galima banaliai suskirstyti į tris
stadijas: oralinę, analinę, genitalinę. Oralinė poezija, analinė dramos,
genitalinė proza. Visose šitose stadijose lyg kokiose dėžutėse slepiasi trys
visos jo kūrybos temos: 1) gimtis ir mirtis, 2) vaikystė ir jaunystė ir 3) vyras ir
moteris. Jei kaip pavyzdį imsime nagrinėjamą analinį draminį tarpsnį, tai gimtis
ir mirtis bus Iš gyvenimo vėlių, vaikystė ir jaunystė P. S.
Byla O. K., vyras ir moteris Nesibaigianti vienatvė dviem.
Pavyzdžiui, pirmoje pjesėje Parulskis, nors ir nedrąsiai, nuo poezijos jau suka dramos
link. Vis dėlto visos šios pjesės idėjos (kaip ir kalba) tiesiog išplėstinis tam
tikrų eilėraščių variantas. Tas pats ir kitose pjesėse. Tas pats ir prozoje. Keista,
bet jo autobiografijos stadijos unikaliai viena kitą papildo. Kažkoks psichosteniškas
amžino keitimosi ratas. Išdavęs poeziją, jis niekur nuo jos nepabėgo. Kas buvo joje
užkoduota, tas liko ir prozoje. Ši kūrėjo stadijų ir temų schema gali keistai
kaitaliotis ir keistis vietomis bei sublimuotis, bet esmė nepasikeis. Analinė analinės
stadijos stadija. Oralinė analinės stadijos stadija. Genitalinė oralinės stadijos
stadija. Analinė oralinės... Ir t. t., ir pan.
Kaip ir kodėl tai vyksta, turbūt net pats autorius
negali suprasti. Tai iškrypėliška, bet gan normalu. Vienintelis dalykas, kuriuo mane
glumino ir stebino Parulskis iš kur kaimietis turi Edipo kompleksą? Matyt, ne iki
galo suprasta idėja jį, dar geltonsnapį studentą, labai sudomino, ir jis, ant šio
arkliuko jodamas bei spekuliuodamas primityviu froidizmu, pabandė susikurti vardą. Iš
tikrųjų Parulskio Tėvo-Dievo įvaizdyje užkoduotas kitas simbolis sovetskaja
armija. O po visomis neurozėmis ir etika slypi desantas. Štai kas glūdi po Edipo
komplekso skraiste. Štai kas padarė iš Parulskio poetą. Parulskis tik gan nevykęs
aktorius, nesugebantis profesionaliai ir laiku keisti kaukes. Užsivaidinęs edipišką
vulgarą, jis nenustojo ir dabar šio įvaizdžio atsikratyti nesugeba. Tad toliau vaidina
tą patį monospektaklį. Tačiau jam pasisekė. Tapo kartos simboliu. Valstybė, kad ir
brangiai kainuoja jo gydymas, šelpia, remia. Ką gi. Bent jau vieną iškrypėlį reikia
pagydyti ir parodyti kaip pavyzdį kitiems. O paliegusi karta vis ploja savo stabukui,
nors iš esmės nėra kuo per daug džiaugtis. Kūriniai gan provincialūs,
atsilikėliški, autobiografiniai, prifarširuoti dvasinio apsimetimo. Kai minėtas
autorius ima atrajoti medžiagą, nesusietą su asmenine patirtimi, išeina šnipštas.
Prisiminkite visišką Barboros Radvilaitės pravalą. Iš menininkų reikia
reikalauti padengti žalą, jei kūrinys nesėkmingas ir padarė vien nuostolius, o ne
juos remti. Atsakai už grūdą, dirvoje pasėtą. Atsakai, Parulski
Dar reiktų nesinervinant pamąstyti, kur į mano
minėtą schemą įterpti jo literat-urologinę kritiką. Turbūt greta genitalinės, o
tiksliau tirono-falinės stadijos. Jis juk pirmas pradėjo taip smarkiai dulkinti
brolius literatus. Ir gerai tai darė, bet kaip kamštis, iššokęs iš rūgstančių
Š. A., pateko tiesiai į savo stichiją interneto parašą. Dabar gali
būti nebūdamas. Gal iš tikrųjų mortui sepulti sint?!
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-07-01 nr.
803
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|