|
<< Atgal
Ne graikas
Meilė, kokia buvo tarp senovės graikų, mūsų
krikščioniškame pasaulyje dar iki galo nesuprasta. Ji pakylėta ir nuostabi, pati
tvariausia prieraišumo forma tai meilė, kurią Platonas padarė savo filosofijos
esme ir kurios atgarsių galime rasti Šekspyro ir Mikelandželo sonetuose. Tai meilė
tarp patyrusio, protingo, išsimokslinusio dėdės ir dar neapsiplunksnavusio jaunuolio,
žavaus savo jaunyste ir energija. Jaunuolis globojamas, lavinamas, mokomas. Vyresnis
dėdė perduoda jam savo žinias ir patirtį, stengiasi atsakingai, stengiasi pedagogauti
net suprakaitavęs, ir galop jo akyse jaunas žmogus vis auga ir stiprėja savo žiniomis
bei iškalba. Kas vyksta tarp pokalbių, paprastai neviešinama
Poligloto ir visokių antikinių dorybių bei
talentų turėtojo estuko Reino Raudo pirmas romaniukas lietuviškai. Hektoras ir
Bernardas apie tokią nuostabią meilę. Jame sokratiški dviejų oponentų dialogai
apie politiką, socialinę santvarką, meilę ir filosofiją susipina su jų pačių
gyvenimo problemomis, tačiau jokio ypatingo veiksmo romane nėra siužetas R. Raudui
nė motais, nes, pasirinkus tokią esė romano formą, veiksmo beveik nereikia. Jis
nebūtinas. Užtenka antikinės pokalbių dialektikos, kur vienas klausinėja, kitas
atsakinėja, o iš to ginčo atsiranda tiesos iliuzija.
Bet nuo tų egzistencinių pliurpalų (prisipažinsiu
nemeluodamas) jau dvidešimtame puslapyje mane pradėjo imti miegas, ir tik iš didelės
pagarbos R. Raudui (puikiai mokančiam lietuviškai ir neblogai nusimanančiam apie mūsų
kultūrą) prisiverčiau perskaityti knygą iki galo. Ir nieko baisaus nenutiko. Tik
nuolat jaučiausi taip, lyg skaityčiau filosofinės etikos chrestomatiją XIXII
klasėms. Puiku! Pasikartojau primirštas žinias, sužinojau dar kai ką naujo apie
Estijos mentalinio mintijimo implikacijas, kurios, kaip ir socialinės problemos, labai
panašios į mūsiškes. Tačiau knygoje išgirdau tik tų pačių tauzalų atgarsius,
kuriuos skleidžia visokio plauko politikieriai Suokalbyje ar kur nors kitur, kur
renkasi pornointelektualai.
Man atrodo, kad pagrindinė autoriaus problema tokia:
jei rašytojo kūryba turi tik estetinę vertę, tai iš tikrųjų neįmanoma nieko
įvardyti ir pasmerkti, nes drauge su smerkimo objektu esi toje pačioje sistemoje.
Rašyti apie kapitalizmą, pasinaudojant intelektu ir žodynu, gautu iš to paties
kapitalizmo, reiškia tik viena tuščiai leisti laiką. Viskas užslėpta
kasdienybėje ir niekur toliau nueiti neįmanoma. Nes tik nebūdamas toje sistemoje gali
ją suprasti ir įvertinti. Arba paprasčiausiai užmiršti. Nereikia ieškoti jokio
tiesos substrato ir taip vaidinti filosofą. Pasaulyje egzistuoja filosofai ir filosofijos
dėstytojai. Filosofijos dėstytojai gali žinoti tai, ko nežino filosofai, o filosofai
žino tai, ko nežino filosofijos dėstytojai. Filosofas nebūtinai turi nusimanyti apie
filosofijos įmantrybes. Pvz., Ludwigas Wittgensteinas niekada nebuvo skaitęs
Aristotelio.
R. Raudas filosofijos dėstytojas, į dialogų
erdvę jis tegali įvesti tam tikras miglotas filosofines tezes ir antitezes ir jas
priderinti prie socialinės kasdienybės problemų. Nelabai autentiškai atrodo, kai senas
turtingas profesorius šiais laikais kaunasi su jaunu karštakošiu lyg koks Sokratas su
Faidru. Bet tai ne pats blogiausias dalykas. Baisiausia, kad pagrindinė R. Raudo
personažų problema ne dieviškosios išminties siekimas, bet meilė MOTERIAI.
Košmaras! Pasirodo, jokio platonizmo
Skaitydamas knygutę vis laukiau, kada nuo diskusijų
įkaitę vyrai ims ir vienas kitam nučiulps, pagaliau apsiramins, bet to neįvyko. O
knygos happy end mane tiesiog pritrenkė. Net ėmiau nevalingai juoktis. Senis
suranda jaunam jo gyvenimo mergą, o jaunas grąžina seniui jo senę. Nuostabu! Tikras
seksas žodžiais. Talentingas naivuolis tas R. Raudas. Tačiau ne graikas, o estas.
Vyrukas padirbėjo eksportui. Net neįsivaizduoju
šios knygos skaitytojo. Intelektualams tame romane aptartos idėjos iki skausmo
pažįstamos ir jau nusibodusios. Gan bukam statistiniam Lietuvos skaitytojui bus
nesuprantama. Akivaizdi nesėkmė. Knyga pavėlavo dviem tūkstančiais metų.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-07-15 nr.
805
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|