|
<< Atgal
Literatūrinių horoskopų meistrai
Nesu joks literatūros kritikas. Juo labiau
profesionalas. Esu greičiau tik atidus skaitytojas, visiškai subjektyviai ir be
išankstinės nuomonės žvelgiantis į literatūros kūrinį. O jei jame ką nors
pamatau, tai savo įžvalgų nebijau pasakyti garsiai. Drąsiai prisiimčiau bet kokius
tradicinius kaltinimus solipsizmu, nes manau, kad objektyvi literatūros kritika
neįmanoma iš principo. (Cha! Kaip teigia šioje knygoje dažnai cituojamas kultūros
sociologas S. Fischas, iš tikrųjų jokio objektyvaus kūrinio nėra yra tik
skaitytojų interpretacijų visuma.)
Šatėnų rubrika Verba de verbis
neatsirado šiaip sau, be jokios priežasties. Ji gimė kaip atsvaras tai pastarųjų
metų lietuviškai literatūros kritikai, kuriai žodis kritika net netinka. Kaip
atsvaras šioms trims kritikos rūšims:
1. Aukštoji literatūrologija. LLTI
moteriškaičių ir visų kitų filologijos profų recenzijos ir straipsneliai,
kuriais siekiama tik akademinės karjeros gauti mokslinį laipsnį, išleisti
monografiją etc. Žongliravimas terminais, slapstymasis už garsių pavardžių bei
citatų, metodologija, štampai, štampai ir dar kartą štampai. Žodžiu, kritika
kritikėms ir kritikams.
2. Ciniškai atvira ir vulgariai tiesmuka
literatūros kūrinių kaip prekių reklama. Komerciniai leidyklų, pačių autorių, jų
draugų ir bičiulių užsakymai. Kunkuliuojantis parsidavėliškų liaupsių katilas, į
kurį įbertas žiupsnelis kritikos druskos. Šiek tiek pridengti viešieji ryšiai, ir
tiek.
3. Bestuburės vadinamųjų nepriklausomų
literatūros kritikų rašliavos. Vargšai žmonės futliare, bijantys net savo
šešėlio, savo rašinėlius kurpiantys pagal principą ir avis sveika, ir vilkas
sotus. 80 proc. niekalo, 10 proc. pagyrų ir 10 proc. kritikos. Atseit neutralus
objektyvumas arba objektyvus neutralumas. Kažkokie literatūriniai horoskopai.
Apie dvi pirmąsias kritikos rūšis neverta
net kalbėti. Jos ir toliau egzistuos neperžengdamos šio žanro rėmų, jį imituos, juo
prisidenginės, tačiau kiek prakutęs skaitytojas tokią kritiką iškart lengvai
atpažins. (Štai J. Baranova Litmenyje neseniai paskelbė kritinį
straipsnį, kurį anksčiau jau skaitė Litexpo rūmuose sėdėdama greta
kritikuojamos autorės A. Urbonaitės per knygos pristatymą.)
Įdomiausia ir perspektyviausia trečioji
kritikų rūšis. Su tam tikromis išlygomis prie jų priskirčiau ir šios knygos
autorių M. Šidlauską (jis pats turbūt predenduoja į aukštąją literatūros
kritiką). Kodėl autorių galima įvardyti kaip literatūrinių horoskopų
sudarinėtoją? Ogi dėl tos pačios bičiuliškos kritikos tono, vos juntamos ironijos,
pamokymų ir patapšnojimų per petį. Dėl suveltų ir trivialių literatūrinio gyvenimo
prognozių. Dėl sudėtingų pseudointelektualių sakinių, kurie gali būti labai
įvairiai traktuojami. Dėl paties principo irir. Net jo kolega ir bičiulis
V.Kukulas baigiamajame knygos straipsnyje pažymi: Nė viename sakinyje neleidžiama
kalbėti a p i e v i e n a. Sakinyje privalo
kryžiuotis kelios mąstymo kryptys ir net kelios temos, ir tai neleidžia atsirasti
sprendimų vienaplaniškumui. Kuo gi ši mąstymo specifika skiriasi nuo horoskopų
sudarymo principo? Niekuo. Du viename. Pvz., puikiai seksis darbe, bet nepamirškite ir
poilsio.
Sakau atvirai: būčiau net nieko neįtaręs, jei ant
šios knygos viršelio puikuotųsi ne M. Šidlausko, o V. Kukulo pavardė. Labai jau
panašus jų rašymo stilius, mąstysena ir idėjos. Tas pats aukštojo meno, akademinio
elitizmo ir literatūros kanono ilgesys, tie patys literatūros strategijos ir taktikos,
estetinės paskirties ir etinės atsakomybės rūpesčiai, tas pats lengvas
nepasitenkinimas prozaraščiais ir euroraščiais, ta pati švelni ironija postpoezijos,
žodžių dėlionių ir visokių bildungų atžvilgiu. Žodžiu, ta pati
kultūriškai, etiškai, estetiškai ir visaip kitaip korektiška kritika.
Ir ta vienoda nykuma būdinga ne tik šiems asams.
Jei straipsnių apačioje nerasčiau pavardžių, tikrai supainiočiau, tarkim, E.
Bukelienės ir K. Baublio, K. Navako ir mb knygų apžvalgas ir recenzijas. O juk
literatūrinėje Lietuvos padangėje aštrus kritikos žodis ne naujiena. J. A.
Herbačiauskas ir B. Sruoga, S. Geda ir S. Parulskis. Kur jie dabar? Liko tik kažkokie mėmės,
už virvelių timpčiojamos marionetės, pilki literatūros kritikos darbininkėliai,
tyliai ir romiai dirbantys niekam (turbūt ir jiems patiems) neįdomų rutininį darbą.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-04-01 nr.
791
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|