|
<< Atgal
Vytauto P. Bložės knyga Prieš išskrendant
tau ir man
Naujausia Vytauto P. Bložės knyga Prieš
išskrendant tau ir man iš tiesų nėra naujausia ji nėra naujai parašyta. Ši
poetinė apysaka, kaip apibrėžia pats autorius, sukurta daugiau nei prieš dvidešimt
metų 1980-ųjų pabaigoje. Kūrinys iš tų, kurie buvo rašomi ir slepiami giliai
stalčiuje (o kartais ir kur nors giliau, pvz., po žeme). V. P. Bložė turbūt yra
vienas iš daugiausiai prirašiusiųjų tokių slaptų kūrinių. Dabar tuos darbus jau
galima traukti iš slėptuvių ir leisti tikintis, kad atsiras ir skaitytojų. Knygų
mugėje per knygos pristatymą paklaustas, kiek dar turi tokių neišleistų kūrinių,
poetas atsakė esąs laimingas - neskaičiuojąs laiko ir nežinąs, kiek turįs
rankraščių. Bet patikino: tikrai daugiau negu iki šiol išleista.
Poezija paprastai neturi aiškios siužetinės
linijos, siužetas yra prozos kūrinių savybė. Poetinė apysaka siužetą gali turėti
arba neturėti. Ši turi. Turi istoriją, vertą romano, bet autoriaus suspaustą iki
nedidelio skaidraus ir skaudaus poetinio teksto. Poetinės prozos kūrinys. Po tam tikrais
poetiniais simboliais, pasikartojančiais ženklais paslėpti pasakojimai apie tris vienos
šeimos kartas, apie nykstančius Lietuvos pajūrio latvius. Tačiau ne tik apie tai.
Knygoje pasakojama ir menininko vidinių išgyvenimų istorija.
Autorius tarsi perbėga akimis per svarbiausius
vienos kartos gyvenimo įvykius, liudija skaudžiausius XX a. faktus (karas, genocidas,
tremtys, sovietų okupacija ir jos padariniai). Tačiau apie tai pasakoja ne tiesiogiai
komentuodamas istorines realijas, o atskleisdamas jų pasekmes žmogaus gyvenime.
Siužetas būtų toks: į tarp Šventosios ir
Liepojos esantį Leiniekų kaimą, kuriame gyveno Lietuvos latviai, ieškodamas ramybės
atvyksta keistas poilsiautojas. Jis bendrauja su šeimininkais Maryte, Janiu, močiute
ir klauso jų istorijų apie praeitį, apie tėvus, apie sūnų, tarnavusį
povandeniniame laivyne, anūką, gyvenantį be meilės ir šilumos, apie audras, žvejus
ir kasdieninius rūpesčius (paskui ir mane ėmė klausinėti, iš viso gyvenimo / kad
pasipasakočiau, ką mačiau, ką regėjau / patyriau, nepatyriau, pamiršau,
apverkiau, p. 73).
Knyga sudaryta iš dvidešimt šešių
dalių-eilėraščių. Lyrinį poetinį tekstą (ilgai vaikščiojau pajūriu ten ir
atgal / kur elnių pėdsakai nubrista tiesiai į jūrą / o jinai siautė išdidi ir
stambi / akiplėšiškai blaškydama į šalis savo plaukus, p. 8) papildo kasdieninė
buitinė paprastų žmonių kalba (sykį išėjau pajūrin, žiūriu iš tolo, kad
renka, einu artyn, jis užlenda / pamatęs už šalandos ir kažką slepia, prieinu,
žiūriu buvus pakelta / prišalus lenta, o jis be vienos pirštinės, 'kodėl nesakei,
kad / meta?', 'nemeta, aš nieko neradau', 'o kur pirštinė?', noriu / pakelti
apšalusią lentą, o jis neleidžia, stumia mane šalin, taip ir / susistumdėme kaip
reikiant, p. 82-83). Tačiau knygos tekstai išlaiko vientisumą, be to, juos jungia
siužetinė linija.
Pirmoji knygos dalis vadinasi Paspringęs pirmu
sausu žodžiu. Tai lyg ir Marytės tėvo gimimo istorija, tačiau skaitytojas ją gali
suprasti ir kaip pasakotojo bei jo mylimos moters atsiminimus, o su pajūrio kronika
susieti tik vėliau, perskaitęs tam tikras užuominas (Marytė: o motina taip ir
neištekėjo, kai tėvas, dar jaunuolis, prigėrė, p. 34). Tokio prasminio
daugialypiškumo autorius turbūt ir siekia polifoninis kalbėjimas būdingas visai V.
P. Bložės kūrybai. Knygos pradžia nukelia į pirmykštį laiką, į žmogaus sukūrimo
momentą, atsiradimą tarsi savaime (tada ji atėjo, senutė, sako kada tu spėjai
pagimdyti?, p. 6). Laikas dar nėra linijinis, priešiškas, sutrūkinėjęs, jis
viską apimantis, nesibaigiantis. Laikas ir yra būtis. Tame laike žmogus dar yra
vientisas; tokia būtis neturinti atskiriančių ribų mergaitė, berniukas, motina ir
pasakotojas yra tarsi vienas asmuo, kalbantis vienu balsu (kaip žvilgsniu sulaikyti
jūroj tolstantį laivą? klausiau, mažas kaimo / berniukas, augantis labai
lėtai, aš mažytė kaimo mergaitė, pajūrio vėjo dukra / man rūpėjo kiti
vaidinimai, kitos gėlės kiti paveikslai, paskui per mažai nužindau savo krūtis
/ ir daviau kūdikiui su visu išgąsčiu, aš tada buvau parvestas burtininku iš
kitos pasvietės į čia, nustojau klykti ir kriokti, verkiau tyliai tyliai,
ašaromis / išsiduodamas kas esu, buvau ir būsiu // netikęs užkalbėtojas, paspringęs
pirmu sausu žodžiu, p. 5-7).
Mitinis pasaulis, kuriame tikima burtininkėmis,
negera akimi ir užkalbėjimais (ir tada atėjo burtininkė, iš rūko išniro plati
jos ranka / su žiedais ant pirštų, darželio radastom, nebeprinokstančiom uogom, p.
5), kur gyvieji gyvena kartu su mirusiaisiais (ką tada daryti, klausiau senolių
pirkioje kurie ant aukšto / sijojo miltus, kaitė puodus, pynė ir degino skujas, p.
6).
Antroji dalis Skenduolis pačiam savy tarsi
perkelia iš archetipinio amžinojo ciklinio laiko į linijinį, baigtinį laiką, kur
atsiranda jūra nepasotinama rijikė, jungianti savy mirtį ir gyvybę
(šaltų kaip šermenų giesmė aukštam pajūrio piliakalny laidojant kunigaikštį /
[...] o kažkada ji mane išmetė vos klykiantį kūdikį, p. 9), pasirodo sąvokos
dabar ir buvo. Vanduo yra gelmė, kurioje slypi jau praėjęs laikas, pasaulio
vienovės galimybė. Vanduo yra tarsi niekada nesibaigianti viso pasaulio istorija, todėl
stebėdamas vandenį žmogus gali save atpažinti kaip esantį visose kultūrose (o
kažkada ji mane išmetė vos klykiantį kūdikį su grakščiom panelėm / demonstruot
liesą figūrą, su finikiečiais žaist kauliukais, p. 9) ir kaip galintį savyje
vienyti visas kultūras (bet aš neišprovokuojamas, skenduolis pačiam savy /
vaikštau kaip Nyčė, miegu kaip Rembo, dainuoju kaip Rilkė, p. 9). Kultūrų
simbolius savyje atpažįsta prie jūros atvykęs poilsiautojas, senyvas žmogus,
kūrėjas, leidžiantis kitų gyvenimams tekėti per save.
Trečiojoje ir ketvirtojoje dalyse laikas
konkretinamas, o penktojoje jis jau atpažįstamas iš tam tikrų istorinių realijų
(Vokietija, kareiviai, trėmimai). Sukonkretintas laikas žeidžia ir aktyvina skaitytojo
sąmonę poetiniame tekste atskleista istorija įtraukia skaitytoją į pasakotojo
išgyvenimus. Su kiekvienu tekstu laikas vis labiau prarandamas, ir ne tik dėl to, kad
žmogui keliaujant per gyvenimą laikas trumpėja ir veda link baigties. Pats gyvenimas
praranda etines ir etnines vertybes, darosi nebeprasmingas amžinybės atžvilgiu, todėl
jo nebegalima pratęsti. V. P. Bložės kūrinyje atskleidžiami istorijos skauduliai
(vokiečių okupacija ir žydų genocidas, pokaris ir partizanai), socialistinio gyvenimo
grimasos (vagystės, alkoholizmas, trūkinėjantys ryšiai tarp artimų žmonių), į
kurias dar ir šiandien negalime žvelgti visiškai objektyviai, nes trūksta pakankamos
distancijos. Kaip tik dėl to, kad parašyta socialistiniais laikais, knyga yra labai
autentiška ir dabar turėtų būti ypač vertinama.
Šis kūrinys tarsi polifoninis kalbėjimas:
veikėjai pertaria vienas kitą, pataiso, patikslina; nežinia, kuris iš jų pasakoja
vieną ar kitą nutikimą. Už kiekvienos istorijos slypi ir klausytojo perpasakotojo,
kenčiančio ir ieškančio kūrėjo balsas. Žmogus, ieškantis savo tapatybės, bando
jau nugyvento ir prarasto laiko akivaizdoje atrasti gyvenimo prasmę, užpildyti
tuštumą: kuo dabar užpildysiu visatą, nejučiom nutolusią ir prarastą / valgant
antis, keptas ir virtas, triušius, aštriais prieskoniais įdarytas sriubas, /
rūpinantis langais ir durimis (p. 81). Kas šiame pasakojime yra aš? Ir
naratorius, ir pasakojamos istorijos dalyvis, ir kartu tas, kuris gilinasi į savo
dvasinį pasaulį. Aš ir skenduolis pačiam savy, ieškantis ramybės
pajūryje, ir netikęs užkalbėtojas, paspringęs pirmu sausu žodžiu, pagaliau
žmogus, einantis į mirtį, atpažįstantis savo lemtį nykstančio kaimo, jo rakandų ir
žmonių istorijose. Mano vertingas laikas baigiasi: Itakė sugriauta, manęs
paties, šventoji vieta išniekinta / pamerkiu kojas į dubenį šalto vandens ir
įsiklausau / kaip ūžia jūra many, po manim ir viršum manęs // šaltą žiemą
sutiksiu ligi pavasario / išdaužytais langais, išplėštom durim, niekam nieko neradus
ir neišnešus // kas yra aš? Tuštuma? Jūroj tolstantis laivas / nėra ko prarast
praradus viską (p. 81). Pasakodamas apie kitus pasakotojas brenda ir per savo vidinę
jūrą, pats atsiveria kitų istorijomis ir istorijose.
Dvidešimt penktojoje dalyje suradęs ramybę, savo
ligą suvokęs kaip turimą atlikti darbą, kaip prasmę, supratęs, kad jo tapatybė ir
yra tos tapatybės ieškojimas kituose, pasakotojas lyg ir atranda gyvenimo vertę:
kodėl aš / lieku jūsų įrankis, įkaitas, sergantis / jūsų ligom, jūsų
artėjimu / prie žemės, jūsų / kūdikių viltimi, kaip sunkių ligonių / tikėjimu /
gyventi (p. 96).
V. P. Bložė rašo apie ėjimą į mirtį,
išnykimą, apie praeinantį ir viską pasiglemžiantį laiką. Istorinis laikas šioje
knygoje paliekamas be jokios ateities perspektyvos paskutinis pajūrio latvių
giminės palikuonis auga internate ir negali tęsti tradicijos (o tu, Vyteli, tada kas?
/ jūsų sūnus, dėde Jonai: niekas / taip ir nesupratęs / kas, p. 101). Knyga
baigiama liūdna gaida, koks ir yra mūsų gyvenimas.
Nemažai šioje knygoje mistikos, artimos mitams,
sakmėms. Istorijos apie paskenduolius, apie švytinčias moteris į pasakojimą
įsiterpia taip natūraliai, kaip jos skambėtų ir seno kaimo žmogaus, kuriam visa tai
artima, sava ir tikra, lūpose. Atrodo, kad autorius jas užrašė taip, kaip girdėjo
panašių pasakojimų galima aptikti ir N. Vėliaus surinktoje tautosakoje.
Poetinės apysakos stilius labai bložiškas.
Tai ir kūrinio polifoniškumas, ir vietomis sunkus, o vietomis nuskaidrėjantis bei
sukrečiantis sakinys, savotiški palyginimai, metaforos, neįprastai kuriamas pasaulio
vaizdas (o moteris stovėjo kaip ant lėkštės / ir švietė tamsoje ir mėnulis / lyg
batareika žybtelėjo baisiai / šviesiai ir užgeso, ir tada jinai pasišalino, p.
57). Kūrinyje pinasi poetinis kalbėjimas apie nepoetiškus dalykus ir visiškai
paprastas pasakojimas apie dvasinius išgyvenimus. Nesilaikoma vientiso stiliaus, todėl
viena kitą be jokių perėjimų keičiančios istorijos, kartu aprašomi realūs
istoriniai dalykai ir kūrėjo vidiniai išgyvenimai atrodo visiškai natūraliai,
netrikdo skaitytojo tai stiprioji V. P. Bložės knygos pusė. Beje, pats poetas
sakosi knygą parašęs nieko netaisydamas, nekeisdamas ir nebraukydamas, tad toks
spontaniškas jos vientisumas atrodo natūralus. Tekstas labai autentiškas (autorius ir
neslepia jo autobiografiškumo), realus minimi tikri vietovardžiai (Šventoji,
Klaipėda, Liepoja, Ginteliškė), vartojami latviški žodžiai (istaba), vardai
(Austra).
V. P. Bložės knyga negalėjo būti nepaslėpta
stalčiuje labai jau atvirai ir tiesiai atskleidžiamos tiesos apie dar visai neseniai
praėjusį laiką. Tie, kurie pyko ant M. Ivaškevičiaus Žalių už
nepatriotiškumą ir nedidvyriškumą, turėtų supykti ir ant V. P. Bložės, kuris
atpasakoja gyvenimą nieko neidealizuodamas ir neslėpdamas - lietuvis, šaudantis žydus,
paneigia bet kokią melo ar istorijos pagražinimo galimybę šiame kūrinyje. O
socialistinės santvarkos yrančios ir negalinčios teikti gyvybės, netekusios
vertybių kritika kūrinys artimas R. Granausko Gyvenimui po klevu. Tai tarsi
kronika, kurią perskaitęs pasidarai savo išvadas. Gali įžiūrėti priežastinį
santykį ar atsitiktinumo svarbą. Tarsi bandymas parodyti kelią, kuriuo mes vienaip ar
kitaip einame išnykimo, netekties, mirties link. Kūrinyje šiuo keliu eina ne tik vienas
pasakotojas, bet ir nykstantis pajūrio žvejų kaimelis, Lietuvos paribio latviai,
apskritai sovietmečio žmonės.
Vargu ar daug skaitytojų, išskyrus žinančius ir
mėgstančius V. P. Bložės kūrybą, nusipirks ir perskaitys šį kūrinį. Vargu ar
daug praras jo neperskaitę. Bet jį skaitant galima labai daug ką atrasti.
2004-05-05
Vitalija Pilipauskaitė
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|