|
<< Atgal
Testas
Perskaičius tokias knygas sapnuojasi keisti
sapnai. Nei gryni siaubiakai, nei košmarai kažkas tarpinio, mitologinės
kilmės, lyg būtum besikeičiančių vaizdų labirinte, o vietoj Minotauro atsirastų du
milžiniški mėsėdžiai kalmarai. Visatoje turbūt neįmanoma rasti nė vieno objekto,
kuris sapne neatrodytų mums baisus. Iš čia turbūt tas stiprus anapusinis siaubo
prieskonis, taip besiskiriantis nuo realių baimių.
Dievo dovanos yra žemė, dangus, diena ir naktis,
gėlės ir sėklos, medžiai, paukščiai, pelės, gyvatės, drambliai, viesulai, žaibai,
tornadai, ugnikalniai ir žmonės. Dievo dovanomis vadinami ir vaikai, kai reikia
pateisinti jų atsiradimą žemėje.
Kai reikia teisinti vaikų, turinčių DS (Dauno
Sindromą), atsiradimą, tai irgi susiejama su Dievo vardu. Gal dėl to, kad lengviau
iškęsti kančią, liaudyje vadinamą Dievo bausme. Pasirodo, DS atsiranda dėl
pertekliaus. Kiekvienas vaikas turi 23 chromosomų poras. Vaikų, turinčių DS, visos
chromosomų poros normalios, išskyrus vienintelę dvidešimt pirmąją. Ta dvidešimt
pirmoji pora turi trečią chromosomą (trisomiją). Jei apie tokius vaikus norite
sužinoti viską ir daugiau negu viską, tai D. Terakowskos knyga Lėliukė kaip
tik jums. Kitas dalykas, kad žmonės bėga, slepiasi nuo tokių problemų. Bėgs ir nuo
šitos knygos.
Taip, ši knyga testas. Labai sunki knyga. Ne
kiekvienas išlaikys. Nesusapnuotas, nesugalvotas košmaras. Autorė be galo detaliai
parodo visą problemų, atsirandančių gimus tokiam vaikui, vėrinį. Kartais kyla rimtų
įtarimų gal ji pati turėjo tokį vaiką? Labai jau viskas tikroviška. Problemos
tarp sutuoktinių (kieno genai blogi tavo ar mano?). Nuolatinė savigrauža. Problemos
su visuomene. Galop problema su vaiku kaip pagrindinė kasdienio gyvenimo problema. Ir
visa tai įvilkta į psichologinio-mazochistinio romano rėmus. Gerai dar, kad nėra
socialinio, materialinio konteksto (pvz., vyras geria, pinigų neduoda, muša žmoną,
terorizuoja vaiką) neištvertum. Aprašinėjama šeima be galo turtinga, tad galinti
užsidaryti savo nevilties name ir atsiriboti nuo pasaulio. Lieka grynas, buitinis
egzistencializmas. Gali mąstyt filosofiškai
Bet turbūt įdomiausias dalykas knygoje vis gėlto
kitas autorė sugeba įlįsti į DS sergančios mergaitės vidų ir pažvelgti jos
akimis, perteikti jos jausmus, norus, svajones. Unikalu. Knygos skyriai, kuriuose
aprašinėjamas tokio vaiko vidinis pasaulis, verti didžiausių pagyrų. Pasirodo,
vidinis tokio kitaip jaučiančio vaiko pasaulis be galo normalus. Dauno sindromas
užkerta galimybę sielai reguliuoti kūną. Vaikui itin sunku išreikšti savo norus.
Todėl jam lieka viduje susikaupusi visata su palėpėje susigūžusiu svajojančiu aš.
Tokio vaiko gyvenimas primena žmogaus, kuris niekada nesapnavo, sapnus. Kartais jo,
kitaip įgalaus, vizijos nuveda į rojaus sodus pas žaltį, prie obels. Jie
kalbasi. Kalbasi iki mirties ir net po jos. Ir tada, truputį įsiskaitęs, su nuostaba
imi nujausti kitą, dar baisesnį šios knygos kontekstą bei kitą esminės minties
perskaitymo būdą.
D. Terakowska savotiškai, bet itin teisingai
tyčiojasi iš žmonijos. Gali būti, kad keršija net Dievui, nes romane jis kaip koks
narkomanas nuolat kartoja tik vieną frazę: TAI YRA GERA. Mergaitė vizijose rojaus sode
mato savo tėvus lyg Adomą ir Ievą. Realiam gyvenime jie turi tokius pačius vardus, tik
lenkiškus: Adamas ir Eva. Analogijos ir asociacijos paprastos Adomas ir Ieva paleido
į pasaulį daunų civilizaciją. Taigi ar ne mes į baimę reaguojame agresyviai, mūsų
raumenys suglebę, sveikata silpna, kūno svoris didelis, viską griauname, ilgai
nepriprantame prie tvarkos, atsakome nenuspėjamai, tačiau labai audringai, negalime
pasakyti, ko norime, kalbame primityvia kalba, neturime problemų griebti, bet tenka ilgai
ir kantriai mokytis atgniaužti kumščius, nedraugiški, dažnai nusirenginėjame ir
darome po savimi ir t. t Iš tikrųjų žmonės kur kas blogesni už DS sergančiuosius.
Daunai tėra kūno ligoniai, o žmonės sielos.
Žodžiu, žiūrint iš viršaus, žemė daunų
planeta. Netaisyklingas grynų platoniškų idėjų atspindys gamybinės atliekos. O
realūs daunai tėra simuliakrai kopijos be originalo. Kaip gražu!
Tai supratęs ėjau Vilniaus gatvėmis ir,
žiūrėdamas į praeivius, tyliai niūniavau: daunas tu, daunas aš ir visi mes daunai...
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-04-15 nr.
793
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|