|
<< Atgal
Laisvi kūrėjai ar sociumo vergai?
Nežinau, kaip pavadinti šiuos juodu ant balto
užrašytus sakinius, aplenktus rusvu viršeliu. Sunku ir pačiam autoriui. Knygos
pratarmėje jis juos vadina tai dienoraštinio pobūdžio tekstais, tai užrašais sau
pačiam, tai tam tikromis prisiminimų interpretacijomis.
Šiandien Lietuvos poetų kūryboje suklestėjus
esė, prisiminimų bei dienoraščių žanrams, nutarė neatsilikti ir M. Martinaitis.
Poetas atrinko ir suredagavo 30 metų į raudoną sąsiuvinį su užrašu ВЛКСМ
rašytus tekstus ir pavadino juos „Tylinčiais“.
Nežinau, kiek po redagavimo juose liko
dienoraštinės autentikos, nes kai kurios autoriaus mintys apie visuomenę ir kūrybą
įvairiais laikotarpiais nedaug skiriasi. Negi trisdešimtmetis mąsto lyg
šešiasdešimtmetis? Negi 1972 m. ir 1992 m. užrašai gali skirtis tik datomis? Galbūt.
Šiaip ar taip, visi šie socialūs pilietiškai
mąstančio menininko tekstai man daug mažiau įdomūs už pačią M. Martinaičio
poeziją. Daug nesvarstęs, pabandysiu tik panagrinėti klausimą, ar socialinis
angažuotumas suderinamas su poezija, ar intensyvi visuomeninė veikla netrukdo menininkui
kurti.
„Tylinčiuose tekstuose“ galima skirti 3
laikotarpius, kurie greičiausiai ir atspindi skirtingą visuomeninį autoriaus aktyvumą.
Suskaičiavau puslapius ir jie virto šia dantyta kreive (8-ajame dešimtmetyje prirašyti
103 p., 9-ajame – 51 p., o 10-ajame – 112 p.):
O žvelgiant į M. Martinaičio bibliografiją jokių
ypatingų šuolių nematyti. Nuo 1962-ųjų autorius kas keleri metai išleidžia naują
poezijos rinkinį. (Kalbu ne tik apie kiekybę, bet ir apie kokybę. Užtenka palyginti
tokius puikius rinkinius kaip „Kukučio baladės“ ir „K. B. įtariamas“, kuriuos
skiria 27 metų tarpas.)
Taigi koreliacijos nėra. Formulė, kad poezija ir
politika nesuderinami, šiuo atveju klaidinga. Atsakymas aiškus: sociumas ne visada ryja
menininkus. Geras poetas kartais gali sėkmingai kurti ir tarnaudamas ministru...
Trumpai grįžkime prie knygos. Teigdamas, kad
autorius nuolat užrašinėja panašias mintis, aišku, smarkiai perdėjau. Mąstymo kaita
jaučiama, kartais itin stipriai. Štai 1974 m. jaunasis poetas kalbėjo: Kultūra –
priemonė žmogui būti su savimi. O 1993 m. save paneigė: Apskritai kultūra, o
tiksliau, jos reiškimosi būdai – religija, mitologija, folkloras, papročiai – yra
tam tikri grupinio spaudimo būdai individą išlaikyti grupėje, bendruomenėje, kad jis
jaustųsi jai atsakingas.
Pabaigoje – pagyros žodžiai. Mane itin „užkabino“
trumpos egzistenciniu nerimu dvelkiančios sentencijos. Pavyzdžiui:
Visa, ką mes čia veikiam, yra nerealu ir tuoj
pat suyra (p. 261).
Gyvuliai turi gražaus vaikiškumo (p. 72).
Poezija prasideda ten, kur ji baigiasi (p.
53).
O pabaigų pabaigoje – tikras autoriaus perliukas,
užrašytas 1972 m., kuo puikiausiai išreiškiantis XXI a. pasaulio tendencijas: Gali
būti gražiai padarytas bizūnas plakimui, kaladė galvai nukirsti, kilpa žmonėms
karti. Nuo kitų epochų mes skiriamės tuo, kad mums patiems suteikta teisė pasidaryti
kilpą, tam panaudojant visą savo išmanymą, įkvėpimą. Galima net pasižymėti ir
išgarsėti, susikurti laisvės iliuziją, jog štai patys galime gamintis tuos
prietaisus, visa tai pradėjus vadinti demokratija. Ir štai pasmerktasis užsimiršta,
gražiai kurdamas mirties įrankius sau pačiam, savo tautai ir visuomenei.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-05-20 nr.
797
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|