|
<< Atgal
Pasaulis, kai mūsų nebebus
Kad rašytum tokias knygas, reikia tikrai ilgai
būti bepročiu, tik nekreipti į tai dėmesio. Pati beprotybė nėra paranki medžiaga
kūrybai, nes tas, kuris ja labai domisi, pats gali būti beprotis. Žinoma, taip kalbėti
apie Kurtą Vonnegutą gal ir per aštru (o ką vadinti jį pamišėliu, idiotu,
kretinu?), nors galima ir taip, nes aš linkęs nuo pat pradžių bandyti ne sukti ratus
aplink stabą, bet nusileisti iki jo lygio. Iš tikrųjų būti bepročiu nieko
baisaus ir smerktino. Tu egzistuoji atskirai nuo visų, savo susikurtame pasaulyje,
kuriame kaip ir visur yra ir pliusų, ir minusų. Gyveni nesinervini. Svajoji. Tik
kartkartėmis kažkokio neaiškaus jausmo vedamas peržengi užburto rato ribą, kad vėl
pabūtum tarp draugų ir pažįstamų (sujungtų kasdieninio mąstymo sistemos),
pasiginčytum su jais, pasistumdytum ir galop suprastum, jog tarp tavęs ir kitų žmonių
labai didelio skirtumo iš tikrųjų nėra. Paskui grįžtum atgal, o gal negrįžtum, nes
niekas nuo to ir taip nepasikeis.
Iš to vėliau ir kyla (ar daroma) visa kūryba kaip
danguje, taip ir ant žemės. Ant žemės, kur pamišimas suprantamas kaip proto
praradimas. Proto, bet ne tiesos, nes yra pamišėlių, sakančių tiesą, kai kiti tyli.
Danguje ten, kur viskas leistina ir iš kur gali žvelgti fenomenologiniu nustebusio
ufonauto žvilgsniu, tapti net vyriausioju stebėtoju transcendentiniu Dievu.
Parašyti fantasmagorišką ką tik atrastos planetos, smengančios į nebūtį,
istoriją. Parašyti lengvai, nes viskas, kas rašosi atsitiktinai, rašosi lengvai. Su
Monty Pythonų humoru.
Jei vėl nuo žemės valios pastangomis galima
bandyti pakeisti savo trivialų pasaulio vaizdą, nes jeigu sukurtas pasaulis neturės
nieko bendro su įprastais vaizdiniais, vadinasi, pats kūrybinis impulsas pradeda griauti
pragmatines atminties ir jausmų funkcijas.
Jei vėl iš dangaus visą agresiją ir ironiją
nukreipti ne tik prieš supuvusią civilizaciją, bet ir prieš pasakojimo būdą.
Paversti jį ekspresyviu, kandžiu, pilvakalbiu, išvaduotu iš poetinės diktatūros
priešpriešinti romantiniams literatūros oponentams.
O jeigu pabandyti sujungti tuos du (žemės ir
dangaus) žvilgsnius? Tada bet kokia veiksmų eiga taps nenuspėjama, joje nebus
baigtinumo, nes niekas nesibaigia ir niekas neprasideda ten, kur gyvenama suskaldyto
akimirksnio koordinačių sistemoje. Toks fantastiškumas neišvengiamai sunaikins gamtoje
vyraujančią priežastinę logiką ir sukurs virtualias situacijas, ir tokiame pasaulyje
nebus nieko uždaro, užbaigto, o tik nuolatinis metodiškas tiesos išviešinimas. Tik
genijus sugeba sulydyti substancijas, tradiciškai laikomas nesuderinamomis. Kartu ir
teisingai, ir klaidingai vaizduodamas kasdienybės kanonų ribas. Štai tokia jo
dialektika.
Koks bus pasaulis, kai mūsų nebebus? Pasaulis bus
toks pats kaip dabar. Ir niekas nepasikeis. Pasaulis atrodė, atrodo ir atrodys toks,
kokį savo knygoje paliko K. Vonnegutas. Ar galima jį pakeisti? Ar reikia? Į tai
kiekvienas turi rasti atsakymą pats.
Kurto Vonneguto jaunesniojo tėvas ir senelis, iš
profesijos architektai ir dailininkai, gyveno Indianapolyje. Jo vienintelis gyvas brolis
žymus fizikas, atradęs, be kita ko, kad, pasitelkus sidabro jodidą, galima sukelti
sniegą ir lietų. Šis p. Vonneguto romanas septintas. Jis jį kūrė daugiausia
Niujorke. Visi šeši jo vaikai suaugę.
CASTOR&POLLUX
Šiaurės Atėnai. 2006-07-01 nr.
803
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|