|
<< Atgal
INDAS, KURIAME NEGALIMA PASISLĖPTI NUO PASAULIO
KERŠTO
Marius Ivaškevičius. Kam vaikų?
1996 rašytojų sąjungos leidykla, Vilnius.
Paimi į rankas jaunojo rašytojo Mariaus
Ivaškevičiaus pirmąją knygą Kam vaikų ir prisimeni vieną iš amžinaatilsį
išeivio E.Cinzo teiginių: Laikausi seno požiūrio literatūra yra grožis.
Pavartai, pamąstai ir negali su tuo nesutikti: taip, tikrai patiri nemažą estetinį
pasitenkinimą. Skaitydamas susiduri su apsiskaičiusiu ir savo darbą išmanančiu,
nagingu žodžio kalviu. Novelėse yra ir naujas požiūris į Lietuvos istoriją
(dukart už karalių Mindaugą), galbūt savotiškas Kobo Abe Žmogaus
dėžės interpretavimas (Šaldytuvo dėžė), šis bei tas, galimas daiktas,
pasiskolinta iš Tele3 Kalniečio (Brolis Ričardas) apstu visko, ko
tik širdis užsigeistų. Svarbu ir tai, kad įvairuoja ne tik siužetinė įvairovė, bet
ir formos nevienodumas: nuo griežtos, preciziškos novelės iki plataus ir neapibrėžto
lyrinio išsisakymo. Galima surasti tokių vietų, kur, rodos, sakinys gimdo ir paskui
save tempia kitą sakinį, o tas, savo ruožtu, dar vieną ir taip iki begalybės. Tas
tęstinumas, banguotumas, iki galo neišsakomos mintys tartum chaotiška lavina užlieja
skaitytojo sąmonę: Ten, kur moteris, kuri maudosi, banga turi pirštus, penkis ilgus,
kiek sulenktus ir iš tų pirštų pro nagų stiklą žvelgia penki jos vyrai. Jų veidai
įsirėžę į nagą, kiek nustebę, meilūs. Bet tai tik veidai žiūri į moterį bangos
akimis. Patys vyrai toli, pirštų gilumoje, kuri toliau už bangą... (Moteris, kuri
maudosi). Beveik uždaras ratas.
Gal tik per dažnai nuo vienaskaitos aš vis
mėgstama pereiti prie to visų kadaise pamėgto mes. Kažin, ar autorius jaučiasi
tiesiogiai atsovaująs savąją kartą, ar paprasčiausiai nesugeba išsivaduoti iš
epochos primestų sąvokų. O gal tik baimė ar nenoras atsakyti už savo mintis.
Šiuolaikinė lietuvių literatūra, būtent: proza,
smulkioji proza, kokiu tik sugeba greičiu vis juda artyn ir artyn prie poezijos.
J.Ivanauskaitė su savo gražiais ir poetiškais palyginimais, tegu ir R.Gavelis savo gana
grubiu vulgarumu rašantis ne ką mažiau plastiškesniais vaizdiniais. Galima dar bandyti
lyginti L.S.Černiauskaitės ir R.Šerelytės pirmąsias knygas, tačiau M.Ivaškevičius
aplenkia juos visus. Kur dingo senos, geros epinės novelės siužetas? Kiek tik galima
toliau nuo klasikos!(?) ar tik ne panašų šūkį kadaise buvo iškėlę
susibūrę keturvėjininkai. Et, ką ten ta didžioji epikė Žemaitė...
dažnas numotų ranka. Novelistikos raida nuo dvidešimtojo amžiaus pradžios smarkiai
pažengė į priekį, gerokai aplenkdama bet kokį prozos žanrą. Lyrinis išsisakymas
pirmuoju asmeniu, tegu ir be aiškaus siužeto irgi imtas laikyti novele. Tai gal dar iš
viso, sekant M.Ivaškevičium, reikėtų pradėti vengti didžiųjų raidžių
(Pasaka), iš skyrybos ženklų palikti tiktai kablelį ir daugiaprasmius
daugtaškius (Į baudžiavą), o gal iš viso galima apsieiti jų? O tada ar ne
lengviau būtų skaitytojui, jei visa tai būtų parašyta ir išspausdinta strofomis.
Tuomet būtų galima deklamuoti, mokytis atmintinai, skaityti vienišais vakarais, ir
sakytumėme, kad išleistos 3 poetų PK, o ne dviejų poetų ir vieno prozininko.
Gal ir pakankamai kvaila yra bandyti kelti tokio
pobūdžio problemą, tačiau faktas apie tokį poezijos ir prozos susiliejimą, kad
M.Ivaškevičius per PDR96 poezijos naktinius skaitymus visiškai įtapdamas į ritmą
skaito ištrauką iš savo novelės, kalba pats už save. Kai kas gali prisiminti ir
B.Radzevičiaus sakinius, ilgumo vos ne per visą puslapį, tačiau juose bent yra
siužetinės ir apmąstymų linijos, o ne vien receptai iš tautosakos.
Poezijoje taip, garsų semantika turi didelę
reikšmę: su ja susiduri vos ne kiekvieno poeto kūryboje. Tuo paremtas eilėraščio
rimas, metras, pagaliau intensyvinamas arba lėtinamas ritmas. Prozoje, manyčiau, tą
funkciją turėtų atlikti skyrybos ženklai ir pastraipos: juk būtent jie padeda
užakcentuoti ir užaštrinti kampus.
Prisiminus vieno rusų roko dainininko žodžius:
Čia yra kažko, kuo sprogdinamas pasaulis, apie M.Ivaškevičiaus PK galima
kalbėti taip arba bent jau panašiai, tačiau ar tai yra proza (turėjau omeny
novelistika) norėčiau, smarkiai abejoti. Aišku, keikvienas gali turėti savo nuomonę
ir argumentuotai užginčyti, kalbėti apie prozos ir poezijos susikirtimą, ribas ir
paribius, bet toks rašymo būdas turbūt vis dėlto nėra lizdas, kuriame galima
pasislėpti nuo pasaulio keršto.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|