|
<< Atgal
Kajetonas Azarevičius
MANO OLOS VĖL BUS PILNOS
Didžiulės karstinės atminties olos, viskas jau
išplauta, nebesvarbu, atiduota laikui, kuris vėliau, tik jaunėjant, artėjant, lėta
savo bangų mūša po truputį, po nuopjovą, po epizodą, vėl pripildys olas smulkių
atminties ir nebeišvengiamybės kruopelių, nepaprastai ryškių ir žėrinčių, nors
kartu ir nebe tų, tavo paveldėtų iš prasilenkiančiojo, o kitų, jau pakeistų,
pagražintų ir nušlifuotų ilgamečio raičiojimosi nepabaigiamuose laiko potvyniuose ir
atoslūgiuose.
Mano olos vėl bus pilnos tarsi su
liūdesiu ir užslėptu pasitenkinimu, su siaubu ir susitaikymu, palydėdamas visa gudria
šypsenėle, lyg raukšle akmens odoje. Tai vyksta (ir neišvengiamai įvyks su tavimi)
taip nepastebimai ir atkakliai, kaip bręsta vaisiai atokaitoje, yra statulos ir grimzta
žemynai, ir tik godūs bei pilni gyvenimo savižudžiai to nesuvokia ir neįstengia
patirti. Vieną dieną, žydrynei deginant akis, paskutinis epizodas atguls į savo vietą
ir kaip tik tą suvokimo akimirką tarp tavo ir tolimojo Stikso krantų iškils tiltas.
Tavyje sukrutės, bei tavo akimis po karštą, varvančią ir tvinkčiojančią syvais
dieną pradės dairytis tikroji, neskubri, užmarštin vedanti mirtis.
O kol kas galima tik žvelgti į vis jaunėjančius,
žengiančius savo tiltu į tolimąjį krantą, net girgždančius nuo įvairiaspalvių
smiltelių pertekliaus. Anapusinis vėjas pamažu vėl jas išpusto, užmaršties vanduo
išplauna ir beria tau į ausis, pila ant galvos, užkalba kūną ir sielą, paklaidina
įvykių ir metų galerijoje, iš kurios išsipainioji tik retą naktį, atmerktom akim
žvelgdamas į lubas. Žvelgi ir su nerimu, siaubu ar ilgesiu lauki tos akimirkos, kai
suvoksi, surūšiuosi, paversi savu. Dabar švaistai nerūpestingai, leidi pro pirštus,
mirguliuojanti atmintis plonyčiu tinklu apglėbia miestą, pluoštai fotografijų
įkrenta į grindinio ir sienų plyšius, krauju sukreša ant aštrių iškyšulių ir
stiklo šukių, žvilgsniais nulipdo langus ir veidrodžius, versdama viską šūsnimis
portretų, natiurmortų, peizažų, sustatytų savo plačiomis kaktomis į dulkiną
sieną, tavo atminties miestelyje N, gatvėje X, name Y. Koordinatės pasimiršta ir
liepsnojantis erškėčių krūmas įgauna atvirkščią reikšmę ramybės ir
gailestingo delno. Durys antspauduojamos, o paveikslai retkarčiais rodomi atklydusiam,
nuvargusiam svečiui, tarsi priemonė nuo nuobodulio, kuriam tikrovė prilipusi prie
lango, tokia pat efemeriška, kaip ir išgeltę veidai apgobti šydais ar gulintys ant
paskutiniųjų, drožlėmis kimštų pagalvių. Retkarčiais nuo jų nubraukiamos dulkės
norint parodyti visiškai svetimam žmogui, tai esti tada, kai lubos smenga į dangų, o
grindys kyla į pragarą ir nėra už ko įsitverti.
Bijai leistis toliau, troškus kvapas vos pravėrus N
miestelio, X gatvės, Y namo duris, geliantis šaltis; ten net puodukas vandens gali
virsti šuliniu į anapus, o kiekvienas garsas Stikso varlių choru ir vandens
lašelių cingsėjimu nuo amžinojo keltininko irklų. Pažvelgusiųjų į medūzos galvą
saugykla tebelaukia tavs, slapčia raizgo savo tinklus, ir net visko išsižadėjęs,
nutraukęs visus ryšius, išgriovęs visas užtvankas, perėjęs per save kardu ir
ugnimi, nerasi išsigelbėjimo: tai grįžta: kvapas, žvilgsnis, nuojauta, jog kartą,
(ar tik kartą?) tai buvo ir, galbūt, dar kartosis ir bangų mūša išplauna į olą
eilinę smiltelę.
Jau dabar atiduodi duoklę slibinui, susirangiusiam
požemiuose, tavo karstinėse olose, švariai išplautose žvirgždu, ugnimi ir vandeniu,
pačiam tikrajam drakonui nesuvaldomam, neatspėjamam, gniaužiančiam kruviną laiko
ietį. Lankstaisi ir aukoji, nepastebėdamas arba užsimerkdamas. Beviltiškai
išradinėji ir kuri slaptus ženklus, braižai juos kur benuvyktum: ant sienų, durų,
rankų, danguje, akyse, popieriuje, taškydamas smiltis, kraują, rašalą, ašaras.
Susikuri uždarą magišką ratą, pralaimėdamas iš anksto, aklinai užtrenki įėjimus,
niekada ir niekaip negalėdamas suprasti, jog neišvengsi amžinos bangų mūšos ir
suvokimo, aplankančio patį vidurvasarį, žydrynei deginant akis.
Nebent mirtum.
Taptum nekantriu, godžiu, savižudžiu.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|