<< Atgal Tekstai iš knygos DAR PASTEBĖJAU Kas yra kas KAS YRA KAS Taip atrodo, jog nei iš šio, nei iš to užeina
toks baisus žvėriškumas, dar daugiau, mizantropijos priepuolis, kad pagatavas stulpą
apkandžioti, bendrakeleivį papjauti, žmoną išprievartauti, padaryti baisų
nusikaltimą, smulkią šunybę (atsiprašau Rekso), viskas gerai, kas tik yra bloga.
Atsuki visus čiaupus, atveri vartus, atidarai šliuzus ir paleidi savo apskretusią
dūšią lyg kokį dresiruotą vilkšunį, srūva susikaupusios srutos, plyksi pagiežos
žaibai, tykšta nuodingos seilės, verkit, archangelai, anot Aloyzo.
Va, matai, sako Gulkis, kaip tas dryžuotas trenkė tam atlėpausiui? Gerasis tai yra tas dryžuotas, aiškina Gulkis, o tas atlėpausis, tas girtuoklis yra vagis, paleistuvis ir alkoholikas. Jis yra perėjūnas, tas nusmuktkelnis. Va, čia tau nupaišysiu 1ą detalę stambiu planu.
Matai, kaip tas, nusmukusiom kelnėm, gailisi, kad gyveno tokį nedorą, tokį niekingą gyvenimą? Nežino, alkoholikas, kas jo dar laukia. O, žiūrėk:
Dabar, žiūrėk, parodysiu tau antrąją detalę stambiu planu, sako Gulkis:
Matai, kaip tas vagis ir paleistuvis yra
sukrėstas? Viešpatie, lyg rėkia jis, kaip aš iki šiol įgalėjau šitaip gyventi? Kur
buvo mano protas? Matai, kaip jis nuoširdžiai nustebęs ir susijaudinęs? Jam atsivėrė
akys.
Gimberis, Jurgis. Dar pastebėjau: Humoreskos. Vilnius: Vaga, 1985. ESĖ Atvirai sakau, kultūrą (plačiąja prasme) įsivaizduoju kaip daugiasluoksnį pyragą. Kultūrą galima pavaizduoti paprasčiausiu piešiniu, tą piešinį paaiškinus vienu kitu žodžiu. Pavyzdžiui:
Dabar įsivaizduokim saldumynų mėgėją, bandantį tą kultūrą apžioti. Čia jau reiktų, anot lotynų, turėti galvą kaip namą. Iliustruoju:
Aišku, kad nieko iš to neišeis. Išmintingas žmogus taip nedaro, Išmintingas žmogus pasirenka vieną kokį sluoksnį ir jame rausiasi. Pvz.:
Reikia turėti omenyje, kad tie didieji sluoksniai turi dar kelis plonesnius sluoksnelius. Sakysim, technika tai yra mechanika, statyba, automobiliai, mėsai malti mašinėlės ir kita. Vėlgi menas muzika, literatūra, tapyba, kulinarija ir t. t. Ta pati muzika susideda iš kelių smulkesnių sluoksniukų (neužmiršk pyrago). Tad galima sakyti, jog tų sluoksnių yra labai daug. Atitinkamu masteliu pavaizduota kultūra ir žmonija atrodys kaip štai toks pyragas:
Dabar, manau, galutinai aišku, kad apžioti tokį
pyragą yra išdidus uždavinys, bet neįmanomas dalykas. Todėl mes, kaip jau minėti
išmintingi žmonės, kandam kokį vieną sluoksnį, kad ir meną, o būtent teatrą, šį
kartą dramą, aš ir tu mėginam atsikąsti dramos. Kaip mandagus žmogus, leidžiu
kąsti tau pirmam, kad nenusinuodyčiau pirm laiko. O tu tik krimst ir, kaip godus žmogus
(ypač kultūros), prisikemši pilną burną. Na kaip? aš klausiu. Tu bandai
kažką sakyti, o aš nieko nesuprantu. Kaip? sakau. Tada tu tą kąsnį
išspjauni, nieko nesuprantu, sakai, jokio meno čia neradau. O kas kaltas?
Gali būti: a) dramaturgas, b) režisierius, c) scenografas, d) aktorius, e) žiūrovas.
Įnirtingai pagalvojus, gal ir galima nuspręsti, kuris iš jų. O kol kas išsiskirkim
taikiai. Prašau, dabar kąsk kitoje vietoje, o aš pamėginsiu čia. NE KIEKVIENA MINTIS, ŠOVUSI Į GALVĄ, PATAIKO (Dovilė) Gimberis, Jurgis. Dar pastebėjau: Humoreskos. Vilnius: Vaga, 1985. KRITERIJUS Atsivertęs mėnesinį literatūrinį žurnalą,
jaučiuosi kaip caras. Sukritikuoju poeziją, prozą, publicistiką, grafiką,
fotografiją, karikatūrą, o užvertęs ir viršelius. Poezija žodžių
rinkinys, proza ką pamatei, tą aprašei, tuo labiau grafika ar fotografija ir t. t.,
ir t. t., trumpai tariant, nieko doro. Atvirai šnekant, ir aš taip galėčiau. Ta
skulptūra, pavyzdžiui. Metalo juostą suraitei, medžio gabalą aptašei, pasirašei
parodon. Ta pati tapyba pardon! Artistai irgi čia rėkia, čia šnibžda, ir aš
taip galėčiau. Ką veikia režisierius, apskritai neaišku. Ir aš, ir bet kas taip
galėtų. MIESČIONIUI SVARBU NE GYVENIMO BŪDAS, O PRAGYVENIMO LYGIS! Gimberis, Jurgis. Dar pastebėjau: Humoreskos. Vilnius: Vaga, 1985. PAMĖGINK Kad nėra ko jaudintis, galima pailiustruoti tokiu piešiniu.
Ta aiški, tiesį linija vaizduoja laiką. Ji eina nuo vieno puslapio krašto iki kito, o tai reiškia, kad laikas neturi nei pradžios, nei pabaigos ir yra begalinis. Matome, kad nerimauti nėra ko. Nerimauti, jaudintis, nervintis pradedi tada, kai pamatai save, ta linija einantį.
Tau atrodo labai svarbu nusakyti kryptį, kuria eini. Sakai, einu iš kairės į dešinę, bet pasisuk į piešinį nugara ir pamatysi, jog eini iš dešinės į kairę. Tai yra klaida manyti, kad laikas turi kryptį. Kai eini laiko linija, sakyk, einu su reikalais. Dabar matai, kad jaudinaisi be reikalo laikas yra begalinis, tu eini su reikalais, jokio pagrindo nervacijai. Bet vis tiek neramu. Mūsų laiko tėkmėje atsiranda tuštumų, lyg kas būtų iškandęs gabalą tos linijos.
Gali žmogus į tokią tuštumą įvirsti.
Paskui vėl kažkaip atsirandi paviršiuje, bet jau kažkoks apsvaigęs, pasimetęs.
Ką daryt? Gal mėginkim įsivaizduot savo laiką it didžiulį rutulį.
Kad jame ramiau, gali įsitikinti, pabandęs įkasti krepšinio sviedinį arba granitinį rutulį prie Viešosios bibliotekos durų. KAI PAGALVOJI SVEIKU PROTU, IŠEINA VIENAIP, KAI SAVO GALVA KITAIP Gimberis, Jurgis. Dar pastebėjau: Humoreskos. Vilnius: Vaga, 1985. tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |