|
<< Atgal
Renata Šerelytė
Novelės iš knygos O JI TEPASAKĖ MIAU
Peteliškių sparnai
Baltas kalendorius
Vėjo vėduoklė
Giesmynas
Nelygios vienatvės
Į viršų
Peteliškių sparnai
Moteris, sudėjusi rankas į skreitą, sėdėjo
besileidžiančios saulės šviesoj ir žiūrėjo, kaip prie kojų palengva sėlina
šaltas namo šešėlis.
Pagirio dobilienoj lyg iš aukso išlietas stabas
stovėjo karvė, rami, matyt, pamelžta ir pagirdyta, tik retkarčiais mosteldavo
švytinčia uodega, vaikydama mašalus, kurie tarsi pragaištingojo metalo dulkės
sūkuriavo aplink raguotą galvą.
Moteris pasislinko. Namo šešėlis, ką tik dūręs
jai į šoną aštriu kampu, pasiliko vietoje, tik smaigalys blykstelėjo kaip peilio
ašmenys.
Moteriai toptelėjo, kad senatvė veikiausiai panaši
į sočią karvę dobilienoj: gyvulio akys šiltos ir seklios kaip smėlėtas kūdros
duburys, virš vandens tarsi vėlės plakasi didelės pilkos peteliškės, ir jų tiek
daug, kad sunku įžiūrėti negilų duburio dugną.
O paskui moteriai dingtelėjo, kad jos gyvenimas
nėra pernelyg nusisekęs.
Nei tų vyrų per daug, nei jų malonės ženklų,
pamanė pasitraukdama šalin nuo šalto šešėlio smaigalio. Gali tai kaip
lietaus šuoras nepataikei laiku atsistoti, ir džiūk kaip pelynas po balkiu...
Malonės ženklais ji laikė pasisėdėjimus lauko
kavinėse siurbčiojant raudoną vyną kaip karštą kieno nors gyvastį, gėles
dienų atspindžius, aukštakulnius batelius, kurių smailūs kulniukai caksėjo į
grindinio akmenis kaip mažiausių paukštelių snapai, liūdną rugpjūčio šviesą
artėjančiame prie žemės danguje.
Moteris buvo laiminga, pati to nežinodama, nes
malones dovanojančiuosius slėgė tai, kas pasikartoja dangus, pragaras, dievai,
angelai ir moterys.
Bet laimingoji sėdėjo susirūpinusi ir nejuto, kaip
per basas kojas braukia minkšti ir dulkini angelo marškiniai.
Jai skaudėjo širdį, kad kaime likęs brolis iki
šiol nepasidarė nei akmentašiu, nei karstadirbiu. Netgi staliaus pameistriu nesugebėjo
įsitaisyti. Prieš akis jai kartais šmėkšteldavo aukštas vyras pilku kostiumu,
švariai nusiskutęs, nekvepiantis Kenzo pour homme, bet ir nesmirdintys
nešvariomis kojomis bei česnaku. Jis buvo itin nekalbus ir nesišypsojo, bet moteriai
vaizdinys patiko, tuoj pat būtų šokusi virti jam kavos.
O tam, kuris neseniai išėjo į miestelį, net
nenusiavęs sunkių kerzinių batų ir nenusivilkęs marškinių su išplitusiomis kaip
piktžaizdės prakaito dėmėmis, kavos ji nė nemanė siūlyti juolab su grietinėle
ir šviežiais sausainiais.
Vienkiemis geso po tuščiu dangum kaip vilkdalgio
žiedas tamsai užplaukus, ir moteris krūptelėjo prisiminusi plytinį namą miesto
pakrašty, vienišą troleibuso balsą vidurnakty, šviesos ratą ant atskleistos knygos.
Jai pasirodė, kad toji būtis tariama, ir rytoj,
išvažiavusi vienkiemio, ji neras nei plytinio namo, nei troleibusų stotelės prie
jo.
Tai kur aš tada važiuoju?.. pagalvojo
nebesigindama šešėlio, kuris gulė ant kelių kaip sunki švino plokštė.
Karvė sumykė, jai atsakydama, ir moteriai pasidarė
nejauku, išgirdus senatvės balsą taip arti.
Ne, ne, niekur aš nevažiuoju, išsigandusi
pamanė. Kodėl turėčiau keisti tai, kas tikra, į sapną?.. Atsibudus apima toks
nemalonus jausmas atrodo, lyg iš karštinės patalo būtum pakilus, bet sveikata
atrodo laikina ir jėgų grįžimas nedžiugina.
Viešpatie maloningas, bent jau tas Simonas būtų
akmentašiu pasidaręs. Dailintų smiltainio plokštes ir juodą granitą, kapinių
akmenys giedotų po skaptu kaip atogrąžų gėlės. Nesvarbu, kad jų giedojimą tik
aš ir tegirdėčiau. Mirtis, sėdėdama ant skapto dar nepaliesto luito, blyškiu nagu
pastuksentų per seniai užgesusią, bet lūpose tebelaikomą cigaretę, ir pelenai kaip
pilki miltai nubyrėtų į mėlynos suknelės sterblę, tarsi į užšalusią vandens
akį.
Širdį jai nusmelkia neaiškus graudulys, ir
moteris, semiama prieblandos, sunkios ir tirštos, dukslios tartum audeklas, pajunta, jog
yra pasiilgusi plytinio namo, šviesos rato ant rašomojo stalo ir lovos raudonu
užtiesalu. Kavos puodelio ant žemo staliuko ir peleninės nudaužtu kraštu, ištikimai
tebesaugančios kelias pageltusias nuorūkas. Vėl nėra karšto vandens, ir paklodę,
kurią moteris skubiai pakeičia, teks, susukus į gniutulą, įkišti į tuščią
prieškambario spintelę. Jisai guli tylėdamas, nors ką tik deklamavo Bilhaną, ir
moteris, atsisėdusi ant lovos krašto, nugara jaučia nykstančią nukirsto medžio,
šilumą.
Aš pati norėjau būti malonės ženklas,
moteris susigūžė ir įtraukė pečius; jai atrodė, kad prietema iš minkšto audeklo
gali kaipmat persikūnyti į svyruojantį ir girgždantį sausuolį.
Bet pasaulis jau turėjo susikūręs savo malonės ir
pragaišties ženklus. Jam nereikėjo aistringų Bilhano posmų.
Reikėjo akmentašių, karstadirbių ir
kaspinrašių, liūdnų kalijų ir nekaltų lelijų, palankiai nuteiktos mirties, jinai
nelakstys kaip maro dvasia, iškišusi geltonas iltis, ne, ji lankysis tartum neįkyri ir
supratinga kaimynė, vienąkart degtukų, kitąsyk druskos.
Šilti smėlio kauburėliai kapinėse.
Tu mano vėstantis karstas, pusdievis mediniu
falu, graudi lietuviška dulksna, rojus po nuodėmės. Mus kiekvieną minutę gali
užklupti rūsčios Dievo akys.
Rytoj aš sugrįšiu į tikrąją būtį, tegu ji ir
bus panaši į karštinės patalą, o nykus troleibuso balsas vidurnaktį neprimins
teisingumo angelo trimito.
Sausos lūpos, drėgna paklodė.
Kitokia vienatvė.
Ne vilkdalgio žiedas ners į prieblandą, ne romi
senatvė šauksis iš saulėlydžio nutviekstos dobilienos.
Ant plytinio namo palangės tūps šešėliai,
nepanašūs nei į paukščius, nei į angelus, žmogaus kūriniai, nerandantys poilsio
vietos. O viduje švies tik raudonas lovos užtiesalas, tik cigaretes ugnele tamsoj.
Sidabrinis liūdesy, aukso lietau, matinis perlo
baltume, šaltas vidurnakčio šilke metaforos, tolimi vaiduokliai, uždenkit savo
sparnais tą niekingą ugnelę.
Šerelytė, Renata. O ji
tepasakė miau: Novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2001.
Į viršų
Baltas kalendorius
Asociacijų trauka man primena Scilės ir
Charibdės nasrus.
Pavyzdžiui, ką bendro turi giedras spalio rytas,
kai nukritusių lapų geltonis primena nebe audinį, o metalą, ir nykus tarpsnis tarp
Kalėdų ir Naujųjų miręs laikas, kai nesinori išsiblaivyti, sniegui storai
klojant žemę?..
Spalio mėnesį, žinoma, kiek šilčiau, ir
išgerti, rodos, nėra didelių progų, nebent pagerbiant Policijos dieną, bet kas gi
ryšis dėl to mirtinai nusilakti?.. Geriu iš neaiškaus sielvarto, tebūnie tai
tragedijos, kaip žanro pagerbimas, žanro, kurį baigia praryti virtuali tikrovė.
Spalio rytas, gruodžio vidurnaktis, tai jau net ne
praėjęs laikas, o metafora.
Mirusiųjų sniegas, žiema, kuri niekados
nesibaigia.
Metai neturi mėnesių, savaitės dienų, vasara
primena girto miegą, o Kalėdos, užuot buvusios vaiskios kaip mėnesiena, spokso iš
vitrinų fosforinėmis gelmių padarų akimis.
Ak, Pjeró, niekas mūsų nebesujungs ir niekas
neišskirs, mes esam bekraštės žiemos dalis.
Gruodžio vidurnaktis kibiras ant rentinio,
pilnas ledinio vandens ir mėnulio druskos.
Kibiro dugne kaip pilkas akmenėlis glūdi vaikystės
miestelis tylint vandeniui ir dar tyliau besileidžiant ištirpusiai druskai.
Kol dangaus skliautas pavirs išdžiūvusia akimi,
praeis dar daug laiko. Gyvenimas, kad ir neamžinas, vis dėlto bekraštis.
Į puspilnį Starkos butelį įkištai rožei
taip neatrodo ji tuoj mirs.
Po karaokė ekranu ant grindų sėdi kritikas Julijus
ir visa gerkle baubia Walsing Matilda. Ir kas dabar iš to, kad jis vokiškai skaito
Heideggerį?.. Nieko. Nepatikimi nei mūsų pojūčiai, nei instinktai.
Nelaukdama, kol jis ims daužytis kumščiais
krūtinę ir lyg babuinas nuliuoksės stalais, išsvirduliuoju į koridorių ir užsidarau
tualete. Pasižiūriu į raudoną veidrodžio stiklą ar jame dar neatsispindi tas
baisus tikrasis veidas, kuriuo taip gąsdina psichiatrai ir populiarūs psichologiniai
romanai, nekalbant jau apie muilo operas.
Veidas, nors ir padėrusiomis akimis, vis dar
tebebuvo mano. Tualetiniu popieriumi nusivaliau juodus pėdsakus ant skruostų.
Išlipau iš taksi į spengiančią naktį. Kažkur
atminties dugne fosforu švietė juoda mirusi rožė.
Tsi... prašau, suveblenau tiesdama
vairuotojui pingus. Gal kiek per daug iš... išgėriau. Iik!..
Labai gerai! Taip ir reikia! nusikvatojo
šis, linksmai čiupo banknotėlį ir užtrenkė duris, automobilis šoko iš vietos,
pažerdamas sniego dulkes.
Dauguma civilizacijos veidų mandagūs. Ypač
abejingumas.
Priešais blokinį penkiaaukštį plyti nedidelė
pievelė. Neseniai snigo, todėl nesimato nei šunų išmatų, nei beprasmiškai
spalvingų traškučių pakelių. Pieva panaši į balta popieriaus lapą.
Tai, ką ant jos parašysiu, perskaitys turbūt tik
Dievas nes vėl ruošiasi snigti.
Raitau sniege raides, trepsėdama aulinukais, o ant
plaukų leidžiasi nauji tušti puslapiai.
I can't help falling in love with you... Ne,
frazė per ilga, neužteks pievelės. Geriau eisiu namo.
O kodėl angliškai?.. Kodėl angliškai?..
nebylus sniegas kloja raides. Gal manai, kad Dievas supranta visas pasaulio kalbas?
Tai netiesa. Kalba, kurią Dievas suprato, jau seniai slypi po giliu druskos ir sniego
sluoksniu...
Šiandiena nešvarūs puslapiai, jungiantys mus
su gyvenimu. Kritikas Julijus, karaokė ekranas, raudonos kokteilio taurės. Tai, kas po
sniegu, jau paslėpta ir nuo Dievo akių.
Kai į Paskutinįjį teismą paknopstomis lėks mano
kūnas ir siela, barstydami kaulus ir kibirkštis, nepažindami vienas kito, ar juos
slėgs prisikėlusi atimintis begalinė sniego knyga?..
Šunų išmatos, traškučių pakeliai.
Suanglėjusi rožė.
Angliškas užrašas angliškas todėl, kad
lietuviškai ištarti myliu arba nekenčiu man paprasčiausiai per sunku.
Šie žodžiai nepripažįsta menkiausio melo
šešėlio.
Štai ir dabar, užuot ėjusi namo ir, užsitraukusi
antklode ant galvos, galvojusi apie Pjeró, stoviu ir žiūriu, kaip tyliai sninga
minkštas sniegas.
Su Pjeró susipažinau spalio mėnesį, kai
nukritę lapai nebeprimena audinio, veikiau rūdžių suėstą varį, paukščiai jau
išskridę į šiltuosius kraštus, pasilikusios tik inertiškos sielos, kurios, nors ir
turėdamos teisę laisvai keliauti po pasaulį, trinasi apie kioskus, bananų pardavėjas
ir Vasaros gatvės sodus, nesibjaurėdamos nei karbolio, nei gendančios mėsos, o gal
pūvančių obuolių kvapo.
Pjeró neturėjo nei marškinių ilgomis rankovėmis,
nei parauktų apie kulkšnis baltų kelnių, nesirgo nei šizofrenija, nei paranoja;
neaiškus liūdesys ne liga, nors ir glumina prasmingai užsiėmusius žmones. Dėl to
liūdesio jis visuomet man išliks Pjeró, nors nė karto nepavadinau jo šiuo vardu,
dabar jis reikštų ne melancholiką, o nevykėlį, gi nevykėliu būti kur kas baisiau,
jo realybė skaidri kaip plonas ledas.
Nors Pjeró įkalbinėjo nueiti į cirką (vakar,
besišlaistydami po barus, susipažinome su jaunu ir plepiu žonglieriumi), aš tik
purčiau galvą ir sunkiai dūsavau. Išgertuvės iki šešių, o paskui, pusę
vienuoliktos, cirkas jausiuos lyg numirėlis, prikeltas ne arkangelo, o mugės dūdų.
Pjeró daugiau nebeprašė, tik dar labiau nuliūdo,
susikišo sugrubusias rankas į striukės kišenes ir tyliai tarė sudiev.
Mūsų troleibusai nuvažiavo skirtingomis kryptimis,
nulėkė kaip dvi strėlės, iššautos vienu metu, neturinčios ne taikinio, nei tikslo.
Spalio mėnuo, be Policijos, žymus dar ir
Konstitucijos, Pašto, Psichinės sveikatos bei Mokytojų dienomis. Kalendoriuje pilna
minėtinų datų, bet visos jos nuplaukia su vasaros debesimis ir išskrenda su žiemos
nepakenčiančiais paukščiais, lieka juodos vėlės, nutūpusios ant elektros laidų ir
reklaminių skydų, tamsūs sodai, dvokiantys karboliu ir beprotybe, kitoj upės pusėj
miegantis cirko kupolas, panašus į gaubtą kanarėlės narveliui.
Kalendoriuje nėra nei tarptautinės savižudžių,
nei paranojos, nei keisto liūdesio dienų, apie jas nešneka nei politikai, nei žmonės
iš gatvės, o sinoptikai nežada amžinos žiemos.
Tik psichiatrų veidai mįslingi kaip sfinksų, bet
televizija juos retai rodo. Nejauku žiūrėti į žmogų, kuris reikalingas vos ne
kiekvienam TV žiūrovui.
Spalis slenkstis į žiemą. Vis ryškesnės
žvaigždės ir vis baltesnė priemiesčių tyla, pilnaties akis ir sniegas, drėgni vatos
gumulai, tai panašu į ligoninę, apleistą gydytojų ir gyvybės.
Belieka tikėtis šiaurės vėjo gailestingumo,
kliautis ledinės krušos švelnumu ir viltis, kad amžinas šaltis išgydys.
Šerelytė, Renata. O ji
tepasakė miau: Novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2001.
Į viršų
Vėjo vėduoklė
Atmintis yra vėjas, jis neša spalvas kaip
rudenio lapus ir nurimsta tik nakčiai užėjus.
R a u d o n a. Išlipusios Papiliuose iki Trakininkų
su močiute eidavom pėsčios, ir tas kelias atrodė man nežmoniškai ilgas, gyvas ir
klastingas kaip pasakų devyngalvis, sukišęs žemėn savo galvas; kad jis yra, tik
slepiasi, man primindavo ypatingi pakelės ženklai spygliuotos vielos ganyklose ir
nejudrios prisiėdusios kolūkio karvės, mus aplenkiantis ir, aišku, nė nestabtelintis
žalias gaziukas ir pagaliau ta sodyba su raudono molio tvartais, Pipiro sodyba, sakydavo
močiutė pašnibždomis ir paspartindavo žingsnį, aš, bijodama ir kvėpuoti, lėkiau
jai iš paskos, atsikvėpdama jau už posūkio, gaudžiau orą pilna burna ir kriogavau,
šitoks baisus man atrodė Pipiras, raudongalvis lyg gaisro gaidys, ačiū Die, visada
prabėgdavom greitai, jis nespėdavo pasirodyti, jei ir būtų spėjęs, neturėtų ko
mums prikišti, juk stengėmės net jo oru nekvėpuoti.
A v i e t i n ė. Ant prėslo netyčia įlipau į
paslėptą vištos gūžtą ir žliumbdama daužiau tolimą giminaitį slidžiomis nuo
trynio bei baltymo rankomis, šienas pritarė man mirusių žolių balsais, gyvenimas ėjo
sau, jam priklausė girtų svečių dainos ir į kiemą išritinta alaus statinė, tik
giminaitis, plėšantis avietinę mano suknelę, nebuvo nei gyvenimo, nei mirties dainius,
akimirka, kuri neturi nei pradžios, nei pabaigos.
J u o d a. Daržo pakrašty lietus pūdo piktžolių
krūvą, prislėgtą baltu plytgaliu, atrodo, žaibas prismeigė velnio leteną,
lietus vis pila ir pila, aš, pasprukusi iš komjaunimo sekretorių posėdžio rajono
valdyboj, su nusivylimu žiūriu į krūvą, nes niekada nemaniau, kad aukštos pareigos
tokios nuobodžios, kad posto siekimą ir jo išsipildymą vainikuos šitas šaltas
lietus.
R a u d o n m e d i s. Margaritos plaukai raudono
medžio spalvos, tarsi medinės statulos, sunkūs kaip dangtis, kaip antvožas karsto,
pilno baltų aguonų žiedlapių, o gal žalių galvučių pieno; rudens mieste daug
moterų raudonmedžio spalvos plaukais, nė vienos plaukai nepanašūs į prakilniai
plaukiantį karstą, nė vienos jie nei dengia, nei slepia mažyčio susitraukusio gyvio
pačiam nebylios dėžės kamputy, Margaritos širdie, Margaritos siela.
B a l t a. Basonas, paklodė, valdiški marškiniai,
kieti, brūžinantys krūtų spenelius, gleivės, kraujas, prakaitas, įkaitęs kaip
skarda liepos pavakarys, kaip daržo žemė vidurdienį, ant vagos būdavo baisu koją
statyti, tik močiutė karščio nejausdavo, ji ir žariją, iškritusią iš krosnies,
atgal ranka įmesdavo, o baltas ugnies skaistume, skausmo ugnie, kūdiki šiltų pelenų
akimis.
G e l t o n a. Vidurdienis karštas ir tylus, jo
vaiduokliai kitokie nei vidurnakčio, jie prašosi būti įrodomi ir paaiškinami,
nežmoniškoj tvankoj pasigirsta volungės balsas, į išmuštą prakaito kaktą
pabučiuoja šaltas skersvėjis, mat kažkas neuždarė rūsio, kas gi tuo mums kalba ir
ką nori tuo pasakyti, ko mes nežinome mes net Dievo atsiradimą paaiškinsim, Dievą
cinoberio spalvos apsiaustu ir mėlyno lino akimis išdrožė liaudies meistras iš
Anykščių nudžiūvusia nuo amžino sėdėjimo koja.
Ž a l i a. Arklio užpakalis, gražiai pakirpta
vešli uodega, ratai ir akmenys, pilki, molio ir šiaudų spalvos, iš milijono aguonų
grūdelių ir vieno nežinomo žemei grūdo, kraunam juos į vežimą, arklys traukia net
įsiręžęs, rugių želmenys kaip žalios adatos; kai arklio šeimininkas vakarop
išverčia paskutinį vežimą prie užakusio griovio ir nuvažiuoja, palikęs akmenis
kaip sugriautą krosnį, dar tebeskleidžiančią šilumą, mes grįžtam iš kolūkio
laukų ir aš sakau klasės draugei, kaip gerai, nurinkom riedulius, išsilaisvins dabar
žalios adatos, tempdamos paskui save šilkinius siūlus, o paskui juos ir šilti akmenys
pasieks dangų.
P u r p u r i n ė. Tas žmogus, kurio pareigas
pamiršau, tik žinau, kad jis buvo stovyklos idėjinis vadas, su aistringa neapykanta
smerkė pasaulį, kurio nenorėjo suprasti; ko gero, jis troško, kad didžioji planetos
dalis būtų tik hipotetinė, tik nujaučiama, nes jo imperijoj dangaus skliautą laikė
komunistas, o hipotetiniam pasauly angelas, kurio pėdos įspaudas kaip alsuojantis
ugnikalnio krateris, kaip žydra lagūna su pasislėpusiais krokodilais, kaip dykumos
smėlis, kuriame galima iškepti kiaušinį; idėjinis vadas po vakarinės paskaitos
nuėjo gulti, o virš palapinių degė dangus, karališka purpuro mantija.
R o ž i n ė. Senmergės pudra ant suvytusių
skruostų besibaigiant vasariui, kai ant kaimo kultūrnamio scenos dainuoja ir šoka rusai
kareiviai, štai ir vienas gruzinas, pudra byra Petrusei ant palto apykaklės, ji dreba
nuo jaudulio, o gal ir nuo šalčio, paltas juk vasarinis, šiek tiek apkramtytas
kandžių; ak tos kandys, nebijo pelyno, ūkinio muilo nebijo ir apelsino žievė joms nė
motais, o blogiausia, kad dar neprasidėjus pavasariui jos ir pačią Petrusę ima
gremžti, ir ji bėga vidurnaktį nekūrenamon seklyčion prie didelio veidrodžio, tupi
ten susigūžusi, žiūrėdama į baltą atvaizdą juodam stikle, ir galvoja apie
šventuosius, kurie mirė kankinami parazitų.
T a m s i a i m ė l y n a. Naktis, kai
laidotuvių žvakės užgesusios ir budėtojos užsnūdusios, maldaknygės išslydusios
joms iš rankų ir nutūpusios sterblėse, visi žodžiai juodomis skruzdėlėmis siuva
palei numirėlio kojas, ta 1 i t a k u m i išbarstytas raidėm ir raidė
raidės nesuranda, bet ar verta, angelas sielą jau išsinešęs, laikas prabusti
budėtojoms, imtis sunkių kaip plytos maldaknygių ir giedoti iš atminties, kol
žodžiai sugrįš atgal į lapus.
P i l k a. Senos trobos prieangis grįstas pilkais
akmenimis ir jungia du trobos galus, gyvenamą ir negyvenamą, prieangis panašus į
tunelį, kai močiutė veria duris, tunelio gale pasirodo šviesa, aš taip norėčiau,
kad ji visados šviestų, bet močiutė bijo uodų ir naktinių plaštakių, todėl einu
pilkais akmenimis visiškoj tamsoj ir kai galop surandu durų rankeną, būnu beveik
numirusi iš baimės ir man vos pakanka jėgų atplėšti duris į šviesą.
B e s i k a i t a l i o j a n t i s yra gelmių
vanduo, jis priima visas spalvas bei atspalvius, kai netyčia palieji šuliny įleistą
pieną, vanduo tampa baltas, kai nusileidžia naktis juodas, o šviečiant
vidurvasario saulei, šuliny po mediniu dangčiu kunkuliuoja ištirpęs auksas, bet nė
viena iš šitų nėra tikroji spalva, nes vanduo Viešpaties akys, kuriomis Jis
žvelgia į mus.
A k i n a n t i yra perkūnija tvankią vasaros
naktį, kada kaimynė, senoji Ona, drebėdama iš baimės daužo į užšautas mūsų
duris sausu kumšteliu ir prašosi įleidžiama, nes viena numirsianti iš baisumo, baltoj
žaibų šviesoj ji panaši į sielą, pabėgusią nuo ugnies ežero, ir močiutė
įleidžia ją, pusiau sudegintą rūstaus dangaus balso, ir nustėrę laukiam, kada
įsiverš ugnies ežero prievaizdai.
T a m s u s a k s o m a s uždengia mano
akis kas vakarą, taip nusileidžia scenos uždanga po spektaklio, užgęsta šviesos,
išsivaikščioja publika, surenkamas rekvizitas, o tai, kas lieka, yra sapnas.
Baltos alyvinių obuolių salos ant juodos žolės.
Mėnulio nušviestas voratinklis buvo pilkas,
dabar sidabrinis, mirusių moterų plaukai.
Mano širdis, besiveržianti į praėjusį laiką,
juoda nakties lakštingala.
Lapai: raudoni klevų, nešvarūs laikraščių,
violetiniai vyniojamo popieriaus, rausvi tualetinio, juodi uosių, rudens lapai,
praėjusio laiko ženklai, vėjo vėduoklė.
Šerelytė, Renata. O ji
tepasakė miau: Novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2001.
Į viršų
Giesmynas
Laukinis žvėris šį giesmyną pradėjo: kanopos
įspaudas minkštam akmeny buvo pirmoji raidė.
Po tūkstančio metų ant jo atsisėdo moteris
pailsėti: jai pakilus liko griaučių žymė, nei mėsa, nei sausgyslėm nepridengto
kaulo ant kietos neįkandamos riedulio plutos.
Sunkūs tavo puslapiai, juos slegia sėdinti
moteris, bet reikia giedoti, reikia melstis, kad mūsų nepaliktų kalba, kad
nepamirštume kas mus sukūrė.
G r e i t a k a l b ė ž m o g a u s
s u m o b i l i u o j u t e l e f o n u. Dieve, turi tiek daug laisvo laiko,
man galvoj netelpa, o juk sako, Tavo atsakomybėj visas pasaulis, ką ten pasaulis, netgi
visata, man regis, Tu nelabai su visu tuo susitvarkai, o ir Tavo metodai man nesuprantami,
nenorėčiau, kad būtum mano partneris; Dieve, man geriau nepadėk, ir pats
susitvarkysiu, šiame gyvenime ir kitame.
R e č i t a t y v a s m o t e r s š
i u r k š č i u e ž i u k u. Viešpatie, aš tokia radikali ir tokia nelaiminga,
visas ultrafeministines paskaitas atiduočiau už didelę putnią krūtinę, prie kurios
prisiglaudusiam vyrui kaip veršeliui sudrėktų akys, kas pasakytų, jog tai nėra
laimė.
S k e n d u o l i o m u r m e s y s p
o s t o v i n č i u v a n d e n i u. Ar kas nutrauks nuo manęs šitą storą
ir slegiančią antklodę, vėžiai ir krabai ropoja artyn, trokšta manęs paragauti,
kodėl tų krabų tiek daug, negi tiek piktų žodžių pasaulin paleidau, Viešpatie, ar
ne Tu ten aukštai aukso graibštu švytruoji, išgriebk, išgriebk, kol piktieji manęs
nesuėdė.
S e n i o s t e n ė j i m a s k a p i
n ė s e k a r š t ą v i d u r d i e n į. Nežinau, žmon, su kuo turiu
kalbėtis, su tavim ar su Dievu vėjas vieškeliu neša geltonų dulkių sūkurį, ar
Dievas ten, ar tu, ko gi man iš tavęs prašyti, ir ką tu galėtum duoti, viską jau
turėjau, o mirtis ir pati ateis, jeigu jau mano gyvenimas buvo ko vertas, tegu ir man
numirusiam prie krūtinės priglus anava ta gėlė, liūdnai violetinė.
P i o n i e r ė s ž o d ž i a i u
ž k u l t ū r n a m i o s c e n o s k u l i s ų. Netikiu dvasia be
materijos, netikiu amžinuoju gyvenimu, netikiu Dievu Tėvu, nes Jis nepasirodė per
pionierių sueigą, skirtą religijai demaskuoti, betgi kaip man baisu, aš visai
pamiršau eilėraštį, skirtą Vadui, galvoj tik eilutė iš katekizmo Dieve Tėve,
atleisk mums kaltes kodėl gi poemos vadams negali būt tokios paprastos kaip
katekizmas ir ką aš dabar darysiu prieš šitą gilią ir kurčią tamsą, kuri vadinasi
publika, ji neturi nemirtingosios sielos, ji neskirta amžinai būčiai, ak Viešpatie, ir
ko aš taip jaudinuosi, ar verta, juk gyvenimas trumpas kaip siūlgalis, po to
neprisiminsime nieko.
B u r b l e n i m a s m o t e r s p r
i e š i u k š l i ų k o n t e i n e r i o, l i e p o s e
d ū z g i a n t b i t ė m s. Jėzau, kas gi
čia dabar tarp šiukšlių guli, nudvėsęs katinas, maniau, butelis nuo alaus, rudas
toks, beveik juodas, na, šito tai jau neparduosi, o ir laidot ne mano reikalas, kioske
yra Idealo, tik du litai trisdešimt, vakare būtinai išgersiu, nevysiu šalin ir
šito nudvėsusio katino, atėjusio pasiglaustyti, juk mes esam likimo draugai, susitikom
prie to paties konteinerio.
H i a c i n t o a t o d ū s i s m e r
g a i t ė s r a n k o s e. Argi mano žiedai neprimena garbanų, argi neprimena,
šitiek šimtmečių buvęs gėle, norėčiau į žmogų atvirsti, botanikos sode yra
statula Apolono, nunešk mane ten, nunešk, aš netikiu, kad Apolonas numiręs, kad
šaltas gipsas manęs nepažins šitiek šimtmečių buvęs gėle, aš norėčiau į
žmogų atvirsti, vieną kartą gyventi ir vieną kartą numirti.
P i e n ė s š n a r e s y s b e t o
n o p l y š y p r i e l a v o n i n ė s d u r ų. Žmonės
sukūrė pasaulį, grindinio akmenis, automobilius, spygliuotas vielas, užtvaras, ir
šiam pasauly jiems nebeliko vietos, todėl juos pasiima šitas šaltas betono kalnas,
stūksantis virš manęs; niekados balti žiedų parašiutai nepasiekė kalno viršūnės,
balti parašiutai, kuriais skrenda mano vaikai.
D i s k a n t a s p o n i o s i l g a
i s r a u d o n a i s n a g a i s, i š l i p a n č i o s i š
r a u d o n o R e n a u l t. Niekados,
Dieve, neleisk man pamesti proto, kad žinočiau, ką daryti, kai viskas nusibos ir
klubai, ir kėgliai, ir masažo salonai, ir vyrai; su protu viską galima išspręsti,
protas tai ne šitie raudoni nagai, tokie trapūs ir lūžtantys, nors atrodo
grobuoniškai; leisk, Dieve, man gyventi, o jei teks išprotėti, tegu beprotybė būna
protinga.
R i k s m a s n a m ų š e i m i n i
n k ė s, r a m i n a n č i o s d u k l y k i a n č i u s
v a i k u s i r k a t i n ą, r e i k a l a u j
a n t į k r i a u k l ė j p a m e r k t o s š a l d y t o s
j ū r ų l y d e k o s. Išneškit mane, angelai, kaip
vyšnine gelumbe papuoštą karsto antvožą, kaip išvirkščius kailinius numeskit mane
patvory tarp kiaulpienių, pririškit kaip juodą kaspiną prie vėliavos ir neškit, net
jeigu merks lietus; neškit mane į kurčiųjų rojų, o angelai, ten šnara tik jūsų
plunksnos vėjy ir vartomi knygų puslapiai.
Š n a b ž d e s y s s e n o s ž o l
i a u t o j o s, k a i m e v a d i n a m o s
č e r a u n i n k e. Tas žinojimas ne iš
Dievo, tie lapeliai, šakelės, šaknys, ta degtienė, užpilta ant gyvatės, tos
rupūžių odos, dėlioju ajerų gumbus ir, rodos, kuriu kaži kokį pasaulį,
gretimą Dievo pasauliui, ir toks džiaugsmas būtų, jei ne tas sargas stovi man už
nugaros.
B a l a n d ų g i e s m ė s a u s ą
v i d u r v a s a r į p r i e m e c h a n i z a t o r i a u s
t r o b o s. Valgykit mus dabar, juk neturite duonos, o dar
neseniai šėrėt ja gyvulius, valgykit mus, juk reikia užmušt prasto spirito skonį
burnoj, skinkit mus savo vaikams, balandienė geriau negu paliktas lašas stiklinėj,
užsiklokit mumis, išmeskit vėjų pagairėn sunkią dėmėtą antklodę be užvalkalo,
pasiguoskit mums, esam tarpininkės tarp jūsų ir Dievo mus taip pat Kūrėjo
pirštai pasėjo.
K o l ū k i o k o n t o r o s t a r n
a u t o j o m a l d a p a v a s a r į. Viešpatie, kodėl nesukūrei manęs
vyšnios žiedlapiu, juk visi jie skrenda į rojų, protokolų lapai ir papeikimai vos ne
vos iki peklos nuneš, o kam man pekla, ar maža velnių ir velnienių aš čia
prisižiūrėjau, ir aukų, kurios verda smaloj, klyksmus čia girdžiu; vyšnios
žiedlapis neprirašytas ir lengvas kaip naujagimio siela, su juo bent iki rojaus vartų
pakilti geidžiu.
J u o k a s A n t a n i n o s, k a i m
o k v a i l e l ė s, p e r l a i š k u s
s u s i ž a d ė j u s i o s
s u k a l i n i u. Štai ateis Žolinė, ir aš eisiu per šventorių
apsitaisius geriausia suknia ir plaukus susitepusi sviestu, kad blizgėtų geriau nei
reklamoj, visi žinos, kad turiu jau vyrą; o švenčiausia Mergele, stovinti prie
bažnyčios durų, ištiesus medinius delnus, kaip čia yr, kad tu žemėj, o aš danguj.
Š v o k š t i m a s p a g i r ė s
ą ž u o l o, n u s i k a l t i m o l i u d i n i n k o. Atėjo trise,
trečiąjį mušė tol, kol šis iškvėpė dvasią, ir ši kaip persigandęs balandis
įstrigo mano šakose, kūną pakasė tiesiai man po kojom, tarsi nežinotų, kaip
spaudžia baisiau už akmenį ir už surūdijusią geležį; Viešpatie, mūsų
Kūrėjau, kodėl nedavei mums bendros kalbos, kodėl jis nepasakė ąžuole, broli,
padėk, ir kodėl aš jo neapgyniau dabar galėsiu prašnekint nebent žolę, kuri iš
jo išaugs.
S i d a b r i n i s b a l s a s l e l
i j o s, k u r i ą b a i g i a u ž g o ž t i ė d r i o s
g a r š v o s. Vadina mane pakasynų aura,
nekaltybės šydu, rasa Dievo akies ir pamiršta, kad esu tik gėlė, kuriai reikia
trąšios žemės ir priežiūros, aš toli nuo gėrio ir blogio, nuo gyvenimo ir nuo
mirties, ir kai ėdrios garšvos mane praris, sapnuose nors trumpam taps lelijomis.
S e n u t ė s k r ū p č i o j i m a i
p r i e v i e š o p e r f o r m a n s o R o t u š ė s
a i k š t ė j. Jėzau Viešpatie, kuris čia iš jų toks
baisus nusidėjėlis, kad reikia, apvoliojus pūkuos, rodyt viešai ir dar juoktis; juokas
kaip žuliko peilis baisus, bijosiu šito juoko dabar, ir šildymo kainų, ir televizijos,
kasvakar kalbančios ano pasaulio balsu.
O r a c i j a j a u n o, b e t j
a u p r a d ė j u s i o p l i k t i p o l i t i k o. Tegu Dievas mums
padeda įgyvendinti mūsų programą, juk nesigiriam ir neperdedam, ji pati teisingiausia,
ir Dievas tai žino, tik žmonės dažnai nesupranta; bet ką gi daryti su ta plike,
plečiasi kaip užkalbėta, nenešiosiu gi skrybėlės visur kaip tas kvailas estrados
liūtas ne liūtas, o katinas; Dieve, norėčiau, kad mūsų partija būtų visuotinė
ir kad šefo sekretorė kada nors būtų mano... po perkūnais, ta plikė, gal visai
nusiskusti, bet kad kiaušas netaisyklingas, opozicija juoksis; Tu, Viešpatie,
neteisingas, duodi valdžią, bet atimi grožį.
R a u d a k ū d i k i o, s u d e g i
n t o v i r a l i n ė s p e č i u j e i r v ė j o
i š n e š i o t o. Kokiam tėvui ir kokiai
motinai dabar melstis turiu, kai numiriau nė dorai neužgimęs pečiaus durelėms,
šlapioms takažolėms, baltiniams sode ant virvių; visi jie mane lydėjo, supo ir sakė
kažką, gal guodė, o kieno gi tas didelis dūsavimas, kuris išblaškė mane po visą
kiemą, kieno, ar ne Tėvo, labiausiai manęs besigailinčio.
P i k t ž o d ž i a v i m a s k r i t i k
o, p e r s k a i č i u s i o p o e z i j o s k n y g ą,
k o k i ą j i s p a t s k a d a i s e
n o r ė j o p a r a š y t i. Tai kodėl gi tu nepasirodai, velnie, prašyčiau ne
jaunystės eliksyro, tiesiog norėčiau nesuprasti šių žodžių esmės, būti vienu tų
laimingųjų, kurie rašo, protą, taisykles palikę už durų; ne, nėra tavęs, pragaro
tarne, nė kvapo, tik toji Dievo duota dovana aiškiai mąstyti, protingai
paaiškinti, vadinasi, beveik nieko.
Ankstų rytą, saulei dar nepakilus ir rūkui dar
nenusėdus, per ežerą irias ne gulbė, plaukia baltas angelas; ten, kur labiausiai gilu,
kur ilsis skenduoliai, pusiau į kreidą pavirtę, jis plaukia tylėdamas, tik brydė
šviečia ilgai, nenorėdama užsitraukti; baltas dangaus paukšti, kodėl tu negiedi,
kodėl išnyksti su rūku ir tyla kaip nukritęs varpas užsklendžia mus.
Akmeninis giesmyne, kai tavęs prisilies angelas, bus
įrašyta paskutinė raidė.
Šerelytė, Renata. O ji
tepasakė miau: Novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2001.
Į viršų
Nelygios vienatvės
Ir ko tik nepripasakota apie vienatvę!.. Ji
ir dramblio kaulo bokštas, ir paslapties gėlė, ir kobros akys antracitinėj tamsoj...
Man viskas atrodo paprasčiau: jei iki šiol nepasiekta socialinių sluoksnių lygybė
(kuri niekados ir nebus pasiekta, nes dangiškasis Dievas ne partija), tai ir
vienatvė vienatvei nelygu.
Štai mano draugas R., nusikraustęs į pusiau
išmirusį rusų sentikių kaimelį Jonavos miškuose, nepaprastai ja džiaugiasi. Savo
laiškuose prisipažįsta visą gyvenimą troškęs rytais atsisėsti ant plataus medinio
slenksčio ir žiūrėti, kaip virpa rasa ant krapų kaip ašaros ant apatinuko
mezginių. Laiško pabaigoje jis būtinai prirašo kokį sonetą ar verlibrą, kurie,
parašyti džiaugsmingos vienatvės prieglobstyje, kažkodėl gerokai prastesni už tuos,
kuriuos jis kūrė nekokios reputacijos užeigose, antikvarinėje meilužės lovoje ar
savo blokinėje kišenėlėje Viršuliškėse pro jos langus matėsi siaubingai
raudonas prekybos centras ir Lukoil degalinė su plevėsuojančiomis vėliavomis.
Meilužė, vardu Viktorina (jos tėvai labai mėgo
viską, kas prancūziška aukštino Hugo, gyrė Napoleoną, gerą žodį būtų radę
net prancūziškai ligai), niekaip nenorėjo patikėti, kad vienatvės vardan galima
atsisakyti pusryčių lovoj (minkštai virtų kiaušinių, skrebučių, uogienės ir
balintos kavos), rytinių laikraščių ir vonios, į kurią, rodos, ką tik išpurkštas
visas gesintuvas putos drimba per kraštus, dienos, kuri pralekia, kulniukais
bedaužant šaligatvį, vakaro, kai myliesi toj pačioj lovoj, ir pusrytiniai kiaušinio
lukštai trakši po nugara. Ji vos puoduko į mane nepaleido (tai būtų buvę džiaugsmo
pagiringam kritikui, sėdinčiam už kaimyninio stalelio), nes atsisakiau išduoti R.
slaptavietę. Viktorina buvo tikra, kad taip elgiuosi norėdama pasiglemžti jį sau
tyrais, draugiškais vyro ir moters santykiais ji netikėjo.
O jei dar būtų sužinojusi, kad R. savo laiškuose
net neužsimena apie ją!.. Garbsto tik rasotus krapų mezginius, pelėžirnius lygina su
rausvais krūtų speneliais, prietemoje glosto karčias garšvas, įsivaizduodamas, kad
tai drėgni Veneros trikampio plaukai, ir priskiria visa tai ne moteriai, o abstrakčiam
gamtiniam pradui.
Viktorina nebuvo verta šitokio abejingumo. Tiek
laiko maitinusi ir mylavusi (nesvarbu, kad tie mylavimai primindavo budelio aistrą)
veltėdį eiliarašį, ji nusipelnė bent jau kuklaus soneto. Tačiau ir pati gera kam
reikia įsikalti į galvą, jog esi poetui mirtinai reikalinga kaip oras, vanduo,
vynas, kad turi jį slaugyti ir saugoti nuo velnių, angelų, venerinių ligų ir blogos
nuotaikos.
Todėl vieną birželio pavakarę, kai tuščias
miestas priminė dykumą, kurioje pasilikę tik skėriai, paklaikusi nuo karščio ir
vienatvės, su degtinės buteliu BG pirktame rankinuke, nusėta strazdanomis ir
pagirių dėmėmis, pas mane įsiveržė Viktorina.
Gerai dar, kad nebuvo mano šeimininkės: prieš
porą savaičių ji susipažino su Jehovos liudytojais ir, kadangi Teleloto jai
nesisekė, Milijonieriaus nemėgo dėl vedėjo, Teletabių dėl prastai
rezgamos intrigos, o kriminalinę kroniką nors skaitė susikaupusi ir įsigilinusi
perskaitydavo labai greitai, neištvėrusi išėjo į jų susirinkimą.
Galima būtų kalbėti apie visus tuos beprasmius
žodžius, kuriuos viena kitai pasakėme; žvilgsnį, kuriuo Viktorina nusmaigstė mano
plyšio kampus nė kiek neabejojau, kad po šito papuvusiose sienose po margais
tapetais atsiras dar daugiau naktimis nykiai grikšinčių kinivarpų; akis, kurios, ir
taip didelės, vos neišvirto iš orbitų, bespoksodamos į mano lovą, kur pagalvės
įdubime (nuo vaikystės mėgau taip daryti) stovėjo stiklinis indelis su nebaigtu
valgyti varškės sūreliu. Bet, kadangi kiekvienas žodis ir pamatyta detalė tolino mus
viena nuo kitos greičiau nei vėjas pienės pūkus, aš tik padaviau Viktorinai visus R.
laiškus, ir ši, įsimetusi juos į nepakenčiamai brangų rankinuką, išlėkė pro
duris, žinoma, jų neuždariusi.
Daugiau laiškų nuo R. nebegavau.
Nebemačiau nei jo, nei Viktorinos; pastarosios bute,
rudeniui atėjus, įsikūrė kažkokia nekalbi teta, turbūt giminaitė.
Man telieka vaizduotis, kaip jie abu, Viktorina ir
R., susėdę ant plataus medinio slenksčio, žiūri į geltonus rugsėjo krapus,
panašius į kiaurus skėčius, ir nežino, ką sakyti.
Viktorina laiko ant kelių pundelį R. laiškų,
perrištų rožiniu kaspinėliu, ir jau ne vaizduotė, o logika diktuoja tolesnį vyksmą:
įkvėpusi oro taip, kad net nosiaskylės susitraukia, Viktorina metaliniu balsu
pareikalauja manųjų. Tų, kuriuos brūkšteldavau R. tarp kavinių ir šunparkių, tarp
skurdžių viešnagių pas pažįstamus, tarp atlaidų kaime (ten gyveno mano tėvai) ir
neatlaidžios kasdienybės. R. sakosi jų neturįs, išmėtęs, palikęs traukiny,
sudeginęs berūkydamas ir taip toliau, o Viktorina, besiurbama orą visai įtraukusi
nosį, šaižiai juokiasi, pamėlynuoja ir pasilenkusi vemia į krapus, R. nusivylęs
žiūri, pakyla, eina į trobą ir atneša tuos nelemtus laiškus, kur ne kur pradegintus
cigarete, su nešvariu puodelio dugno atspaudu.
Tad tegu kalba šie laiškai, tegu šnekasi ir
nesusišneka dvi vienatvės, tegu trečioji klausosi ir negirdi.
Pirmajame laiške R. rašo, kad iš pradžių pigiai
išsinuomotame senos trobos gale jautęsis nejaukiai ir bjauriai, tarsi miegodamas su
nepažįstama moterimi, kuri, aistrai išblėsus ir išsiblaivius, tampa svetimesnė už
svetimą čiužinį. Toliau jis rašė visokius niekus: aptarinėjo priebučio detales,
skundėsi, kad seniau čia gyvenusiųjų paliktas matracas dvokia ir pro skyles
išlindę šiaudai duria į nugarą, išvietėj gi radęs nustipusią žiurkę. Skaitydama
jutau, kad ir aš esu jam nepažįstama moteris, juk kiek čia betrūko, kad kokią
girtą naktį atsidurčiau jo lovoje, ir tarp mūsų nebūtų jokio kardo, juk mes ne
Tristanas ir Izolda.
Laiško pabaigoje R. įdėjo opusą apie žiurkę,
parašytą, matyt, iš įkvėpimo drebančia ranka tą liudijo kreivos, nevienodo
dydžio raidės ir nubėgusios eilutės.
Atsakiau, kad Vilniuje puikus oras, Gedimino
prospekte jau pardavinėja žibutes, kad penktadienį Andalūzijos šunyje
susimušė J. ir M., kiek teko girdėti, dėl kažkokios literatūrinės pastraipos.
Antrajame laiške R. skundėsi, kad prie jo ima
įkyriai kibti sena kaimynų katė (mat buvo toks kvailas ir porą sykių pašėrė
Sostinės paštetu) ir Katka, samogonščikė, sąvadautoja ir girtuoklė
kodėl būtent tada, kai jis nori susikaupti, nuskaidrėti ir paleisti kūrybos vandenis
nauja vaga. Tokios būtybės kaip Katka, rašė jis, yra moteriškumo nuosmukis, o
jos elgesys jau prilygsta prievartai. Jis gi prieš moterį niekada nenaudojęs smurto
anei jėgos, tik poezijos įtaigą ir asmeninį žavesį. Mielasis R!.. Kodėl kiti vyrai
ne tokie kaip tu?.. Mano meilužis, nuobodžių statybų direktorius, norėdamas
pasirodyti žavingas, griebdavosi jėgos, nes, būdamas po žmonos padu, o darbe
nustelbiamas kolegų ir net sekretorės, kentėdavo prikalto Prometėjo kančias.
Atrašiau R., kad Gedimino prospektu vėjas neša
dulkes, kad ir artimiausią savaitę nelis, lietų pranašauja tik gegužės pradžioj,
kad Andalūzijos šuny sutikau prislėgtą, konjaku apsilaisčiusią Viktoriną ir
kad R. eilėraštis apie varpučius ant nustipusios žiurkės kapo man buvo gražiausias
šio mėnesio literatūrinis įvykis.
Trečiasis laiškas, prasidėjęs deminutyvais, mane
beveik nugąsdino: R. tvirtai laikėsi nuomonės, kad genialumas gali apsieiti be
meiliažodžių. Tai esąs jausmų praskiedimas, proto sumenkinimas, logikos
profanacija. Ir štai dabar... Ar tik nebus pasidavęs Katkos prievartai?.. Paisto apie
krapus, ašaras ir apatinuko mezginius, vadindamas juos švelniai mezginėliais
(nors užmuškit, netikiu, kad samogonščikė nešiotų apatinuką, ir dar su
mezginiais!..). Auksinės krūtys, juodi speneliai, gėdos plaukai kaip violetiniai
viržiai... Kai žmogus nebejaučia spalvų, jam turbūt metas mirti. Bet kaži ar
pomirtinis gyvenimas nėra panašus į netvarkingą dailininko dirbtuvę, kur paveikslai
nutapyti visai ne tavo mėgstama maniera?..
Bet šito R. nerašiau, brūkštelėjau tik, kad
Viktorina per šokius, matyt, norėdama nužudyti ilgesį, svaidė į vyrus savo
aukštakulnius, kol pataikė vienam iš išvaizdos advokatui tiesiai į kaktą,
tada ją išvežė namo, įgrūdę į taksi. Kodėl tu visai nemini Viktorinos vardo?..
Net ketvirtame, priešpaskutiniame laiške garbstai tik naktį ir gamtinį gaivalą
juodais krūtų speneliais. Atplėšusi penktąjį, beveik buvau tikra, kad tasai gaivalas
senokai nesipraususi Katka: laiškas dvokė spiritu, kamputy, prie geriausių
linkėjimų, aptikau kažką panašų į rudus lūpų dažus gal tavasis
gaivalas, prisiminęs paauglystėj skaitytą sentimentalų romaną, bandė taip
laišką užanstpauduoti. Rašei tame laiške grynus niekus, nors iš veržlių eilutės
posūkių, kablelių, panašių į skerdyklos kablius, ir užsiraičiusių aukštyn
raidžių uodegų rodėsi, kad kiekvienas žodis tau kaip žaibas tamsioj nakty.
Nebeatsakiau, nes darėsi aišku, kad abu rašom
patys sau, ir klausdami, ir atsakydami.
Gal kada nors tu grįši į Vilnių. Ko gero, pas
Viktoriną. Vėl rašysi jos lovoje eilėraščius apie viržiuose gulinčias violetines
veneras be aukštakulnių ir be apatinukų. Kritikai įžvelgs juose kokybinį
pokytį, o leidykla gal išleis plonais viršeliais, nespalvotai, menku tiražu ir su
didele nuotrauka. Tai, kad būsi mieste, o aš tavęs nesutiksiu, bus paprastas
dėsningumas, toks kaip korektūros klaida.
Tačiau toksai nebus pasaulis, pasilikęs tenai, tarp
miškų, neatrastas ir nesuprastas: bet tai nerūpės ne tik Katkai, kuri lietuviškai
prastai kalba, o skaityti turbūt nė nemoka, bet ir gamtiniam gaivalui, kuris,
naktį prislinkęs prie lango, žiūrėdavo, kaip tu gadini popierių, prisikišęs prie
stalo lyg trumparegis, ir patyliukais juokdavosi, nes matė ne pirmą žmogų, bandantį
aprašyti tai, kas neaprašoma.
Neverk, Viktorina, nei tu kvaila, nei ką, tiesiog
nelaiminga. Daugelis nelaimingų žmonių savo būseną sieja su kvailumu, o tai
neteisinga. Kvailas veikiau yra džiaugsmas, nes atrodo, kad tęsis amžinai.
Neklausyk R., kuris mala liežuviu kaip senas
sofistas, įtikinėdamas, kad greičiau eitum atgal į traukinio stotelę, nes kitas
traukinys bus tik po mėnesio, ir tu pražūsi be kosmetikos ir be higienos reikmenų, o
jei eidama pavėluosi, tai nespėsi grįžti su šviesa, ir tamsoje tave sudraskys
žvėrys ne, Viktorina, tavęs jie nedraskys, jie priims tave į savo draugę, ir tavo
pusiau vilkiška siela pagaliau ras atilsį.
Tu gulėsi prie kojų gaivalui, didelei
moteriai auksinėmis krūtimis ir šlapių garšvų prižėlusių tarpkoju, ir ramiai
žiūrėsi, kaip troboj už parudusia marle uždengto lango R. plūsta Katką, kam šioji
lipa į guolį kraiku aplipusiais padais jis gi ne koks kuilys, jis mėgsta subtilią
švarą, mieste turėjęs moterų, kurios, prieš jam atsiduodamos, maudydavosi piene ir
konjake, ir rožių žiedlapiuose, o Katka tik urgztels, kad netiki, kad praustis užtenka
kaip katei, nuo muilo ir vandens baisiai niežti odą.
O paskui, paryčiais, pro nakties nuplikintą marlę
besiskverbiant rūgščiam sueities kvapui ir nuo tvenkinių keliantis apsisapnavusiam
rūkui, tu nueisi gaivalo paliktom brydėm per nešienaujamas pievas į mišką, kur
drėgnose išvartose dar užsilikusi tamsa, kur laukia žvėris, galingas patinas,
pasiruošęs ir krimstelti, ir pamylėti, priimti be kalbų, be raudų, be priesaikų ir
įtikinėjimų.
Taip man reikia vaizduotis išėjimą žmonių, prie
kurių pamažu prisirišu.
Tegul jie būna tokie, truputį nerealūs; o ar gyvi,
ar mirę tai svarbu tik jiems patiems.
Šerelytė, Renata. O ji
tepasakė miau: Novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2001.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|