|
<< Atgal
Arūnas Spraunius
NOVELĖS IŠ KNYGOS TYLOS!
Silentium!
Pyro pergalė
Atgal, gamton!
Į viršų
Silentium!
Tai buvo piešimo mokytojas. Saikingai apšepęs,
drovus, ilgais pasišiaušusiais plaukais ir apdryžusiu megztiniu. Mokytojas dažniausiai
sėdėdavo piešimo ir braižybos darbų kabinete tarp gipsinių rutulių, rombų,
trapecijų, piramidžių, apgaulingai gremėzdiškų vielos konstrukcijų, dar kažkokių
geometrinių figūrų, kurių pavadinimų jis nežinojo. Kabineto gale užkeltas ant
spintos puikavosi iškilnus, nusitrynęs antikinis biustas garbanotais plaukais ir
apgraužta nosimi. Biusto krūtinę žymėjo užrašas FUCKING. Patalpoje trūko
tvarkos, visi tie daiktai neturėjo nuolatinės vietos, juos stumdė, nešiojo iš vieno
kampo į kitą. Sulaukęs, kol vaikai pradės piešti, mokytojas tykiai parimdavo prie
stalo ir žiūrėdavo į artimiausią langą, už kurio buvo kitas langas, už pastarojo
dar vienas, ir pačiame kabineto gale paskutinis. Langai atrodė gerokai apdulkėję,
ir tai mokytojui didelės garbės nedarė. Kaip žinoma, lengvabūdiškumas, tam tikras
išsiblaškymas nėra labai geras bruožas, užimant pedagogo pareigas.
O į klasę renkasi šeštosios b klasės mokiniai.
Visi jie puikiai nusiteikę, skubiai meta kuprines ant kėdžių ir valiūkiškai
žvilgčioja į mokytoją. Šiandieninio jų piešinio tema Antoine'o de Saint Exuperi
La Petit Prince. Užduotį mokytojas jau sugalvojo nupiešti Mažąjį Princą
ir tą, kurį kiekvienas mokinys laiko geriausiu Princo draugu. Mokytojas nusigręžia nuo
lango, susiraukia ir atsargiai stojasi. Vaikai kuičiasi kuprinėse, dairosi, šaiposi
vieni iš kitų. Mokytojas stovi prieš juos tarsi dvejodamas, niekaip negalėdamas
pasiryžti ir kažko laukia.
Mokytojau... Mokytojau! Ką piešim? klausia
ne pagal metus aukštas, tvirtas berniukas, lankantis treniruotes. Dauguma jų
treniruojasi, taip pat ir mergaitės. Mokytojas atsidūsta ir garsiai, truputį
prisiversdamas skiemenuoja:
Šiandien piešime Mažąjį Princą. Ir tą, su
kuriuo jis, jūsų nuomone, labiausiai susidraugavo. Kaip manote, kas buvo geriausias
Mažojo Princo draugas?
Ką tokį?
Aš, mokytojau...
Čia tas, kur gyveno su baobabais...
Su kuo?
Eik tu, durneliau...
Ė, tu! Pats... baobabas.
Chi chi, mokytojau, aš...
Ką čia kratai, ožy!
Mokytojas tebestovi truputį susikūprinęs ir
mechaniškai kartoja:
Taigi kas buvo geriausias Princo draugas
lakūnas, lapė, rožė? O gal gyvatė? Kiekvienas pats tenusprendžia.
Žinau, vikšrai!
...mokytojau, chi chi chi, aš...
...avytė!
Kokia avytė? Nebuvo avytės!
Kaip nebuvo? Pradžioj, kai nupaišė, dėžėj.
Ai, žinau, su skylutėm...
Nu, kad nenudvėstų... tai yra, kad neuždustų.
Chi chi chi...
Mokytojau, galime pradėti? tai tas pats ne
pagal metus tvirtas, besišypsąs berniukas, kuris treniruojasi.
Ar visi turite piešimo priemones?
O, je!
Aš neturiu!
Turi, turi, ką čia apsimeti.
Mokytojas pamažu traukiasi prie stalo, mėgina
žiūrėti į langą. Vaikai šurmuliuoja, triukšmingai dalijasi markerius, flomasterius,
rodo vieni kitiems pirmuosius bandymus, keli, žiūrėk, jau spėjo susiginčyti. Tas pats
visada. Mokytojas atsargiai palieka užstalę ir ima vaikščioti po kabinetą,
apžiūrinėdamas mažyčius lėktuvus, į smauglius panašias gyvates išraiškingai
didelėmis galvomis, neregėtai puošnias gėles. Visada tas pats. Mokytojo veide
gaili grimasa. Gali būti, kad jo siela nerimsta, išsilavinimu ginkluotas psichoterapeuto
žvilgsnis gal net konstatuotų, kad žmogus turi motyvacijas problemų.
Mokytojau, o nuspalvinti reikia? tai vis tas
pats ne pagal metus tvirtas, besišypsąs berniukas, lankantis treniruotes.
Mokytojas atsargiai paėmė baltą gipsinę
piramidę, pakilnojo ją, lyg mėgindamas nustatyti svorį.
Klausi, ar reikia nuspalvinti? O kaip pačiam
atrodo? Jis padėjo piramidę, susirado rutulį.
Manau, kad reikia, treniruotes lankantis
berniukas vis šypsojosi. Mokytojau, ar gipsas baltina?
Mokytojas tylėdamas spaudė gipsinį rutulį abiem
delnais, jo pirštai truputį virpėjo.
Mokytojau, mokytojau, jis paėmė mano markerį...
žydrąjį... Atiduok, parazite, marginale tu!
Ji pasakė žydrąjį!
Chi chi chi...
Aš nepaėmiau! Ir čia žalias, ne žydras,
kvaiša tu...
Vis dėlto įprasta tvarka ginčo siužetas
išsiplėtoti nespėjo. Gipsiniais rombais, rutuliais, trapecijomis, piramidėmis,
apgaulingai gremėzdiškomis vielos konstrukcijomis mokytojas išdaužė visus kabineto
langus. Dirbo tą darbą labai energingai, įnirtęs. Po to, kai į šipulius subyrėjo
paskutinis stiklas, trumpam stojo aidi, spengianti tyla, kurią negailestingai naikino,
plėšė į gabalus kabinetan įsiveržęs ankstyvo pavasario vėjas. Mokytojas
užsimerkė ir nusišypsojo. Pagaliau.
Spraunius, Arūnas. Tylos!:
novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2003.
Į viršų
Pyro pergalė
Truputį niekino tikrovę, kurioje teko gyventi.
Be abejo, kasdienėje praktikoje neįstengė atsispirti jos vilionėms, be to, nenorėjo
pasirodyti esąs nedėkingas. Vis dėlto pripažindamas, kad tenka veikti labai patogiais
laikais, su apgailestavimu konstatavo, jog nepakartojamo ir kilnaus žavesio juose maža.
Vaizduotės, grynosios refleksijos lygmenyje pirmenybę mieliau atiduodavo kitoms
epochoms, nutolusioms nuo dabarties bent per keletą šimtmečių. Pavyzdžiui,
viduramžiai tai jau visai kas kita, jie viliojo ir audrino vaizduotę. Laisvalaikiu
skaitė šaltinius, tad apie minėtąjį laikotarpį buvo sukaupęs nemažai žinių.
Riterių garbės kodeksas, idealus moters paveikslas kurtuazinėje poezijoje štai kur
jėga sublimacijos! Be abejo, turėjo pripažinti, kad nebuvo tai švelnus laikas,
barbarybių netrūkdavo, tačiau žmonės šalo, mirė iš bado visose epochose, taip pat
ir prašmatnių sky screper papėdėje. Užtat anuomet bent galabydavo
akivaizdžiai, apsieidami be visų tų stingerių, neretai žvelgdami aukai tiesiai į
akis. Ir neišsidirbinėdavo kaip dabar skelbdami, neva viskas gerai, socialinė
apsauga veikia be priekaištų. Būtent garbingo, kilnaus idealo jis ir pasigedo
dabartyje. Nesiliaujantis skalambijimas apie lygias galimybes, teisinę visuomenę,
įkyrūs reikalavimai laikytis faktų tiesos jam atrodė nuvalkiotas, apgailėtinas akių
dūmimas, pasitelkiamas nebent iš įpročio. Toji propaganda buvo tokia ciniška, kad
tiesiog galva neišnešė, kaip visuomenė leidžiasi taip begėdiškai mulkinama
vadinamosios sėkmės filosofijos akivaizdu, kad didžiausią galios dalį savo
rankose laiko keli procentai planetos oligarchų, likusiems milijardams tenkinantis
egzistenciniu erzacu, kurį mielai bruka mass media. Tad kuo, sakykite, skiriasi
viduramžių prastuomenė, kaimiečiai, sprunkantys slėptis nuo siautėjančio senjoro,
ir šiuolaikiniai, neva laisvieji, piliečiai? Tik vartojimo apimtimi ir tuo, kad anais
laikais propagandiniu instrumentarijumi manipuliuota nepalyginamai mažesniais mastais ir
ne taip įkyriai kaip laisvosios rinkos sąlygomis. Pastaroji aplinkybė atrodė ypač
svarbi, nes jis buvo įsitikinęs, jog žiniasklaidos vaidmuo viduramžiais ignoruotas ne
tiek dėl profesionalumo stokos ar informacijos stygiaus, kiek dėl jokių garbės bei
kilnumo standartų neatitinkančios, ydingos ir infantiliškos pastarosios prigimties. Be
to, nors kiek rimtesnė komparatyvistinė vartojimo mastų analizė iš tiesų neatlaikė
jokios kritikos. Kaip, leiskite paklausti, jaustis atsakingai mąstančiam žmogui, kai
žiniasklaida be perstojo bruka perkrautus interjerus ar klaikų dizainą, ar dar ką
panašaus? Tai sektinas modelis, o gal tik pavyzdys? Ir dar rimčiausia veido
išraiška aiškinama, neva tai kilniaširdiškas elito gestas plačiosioms masėms... Kad
kilniojo stiliaus siekiama dešimtmečiais, milžiniškomis valios pastangomis
pamenate Nyčę: Ne jausmų gilumas, o jų trukmė sukuria kilnesnį žmogų
apie tai, be abejo, nutylima. Vadinamoji demokratija triumfuoja, vilkti viešumon
abejotino skonio manifestacijas tampa dominuojančia, kone vienintele tendencija, o
kilnaus idealo siekimas tėra reakcinga praeitis, iš kurios tiesiog privalu
negailestingai ir dažniausiai primityviai tyčiotis. Ir dar tie erzinantys, vos ne
prievartiniai vijimai pas psichoanalitikus išlieti savojo ego perversijas,
arba smulkiaburžuaziniai gąsdinimai psichosomatiniais pakitimais... Tarsi išvis
nebūtų estetikos, o siela neturėtų daugiau ką veikti... Juk kritiškai, rimtai į
gyvenimą žvelgiančiam asmeniui tie, atsiprašant, seansai turėtų įvaryti
rimtą dvasinę ligą. Orumas visuomet santūrus, paisantis aukštojo stiliaus, o
savaiminga prigimtis pagarbiai elgiasi su savo paslaptimis.
Riterių šimtmečiais puoselėtas ritualas bent
siekė paliesti giliąsias sielos gelmes ir žadino aukštesnio, idealaus gyvenimo
ilgesį. Be to, pagarba formai, reglamentuotas ir visuotinai pripažįstamas elgesio
scenarijus eliminavo populizmo galimybę. Rojus - tai mandagiųjų buveinė, anot
šventojo Tomo. Riteris nė už ką nesiropštų per kitų, ypač savų, galvas netgi
turėdamas galimybę patekti į tiesioginį eterį... Santykiai, kur viešpatauja
etiketas, nukenksminantis vadinamosios asmeninės iniciatyvos perlenkimus, o kiekviena
detalė skleidžia simbolio šviesą bei kilnumo aurą, leidžia ramiai žvelgti Į
tikrovę ir teikia sielai neabejotiną atgaivą. Riteriškai atsisakyti begėdiškai
lendančių į viešumą asmeniškumų, išdidžiai ir stoiškai sudrausminant savąjį
ego bei pasišvenčiant idealybei, kur garbinamos kilnumo, moteriškumo, riterių
dvasinės kategorijos ir iš tiesų, o ne deklaracijomis siekiama metafizinio matmens, ir
tai yra prigimtinis, skiriamasis luomo bruožas, sakykite, ar gali būti kas nors
gražiau bei prasmingiau? Senjoro priešinimasis centralizuotai karaliaus valdžiai
galbūt trukdė įvesti tvarką, nes ignoravo vieningų teisinių bei normatyvinių aktų
laikymąsi, užtat kaip saugotas ir puoselėtas nepakartojamas individualybės žavesys! O
žmonių gyvenimas niekada nebuvo ir netaps tobulas, - reikėtų vieną kartą baigti apie
tai argi neužtenka įrodymų iš ilgaamžės rūšies istorijos nuo pat homo
habilis laikų? Kad vis nesiliaujama visus daryti laimingus pasitelkiant vien
formalias priemones, kelia pagrįstą įtarimą apie permanentinį suokalbį tų, kurie
valdo. Blogiausia, kad esmiškai nieko pakeisti nebeįmanoma, kadangi trukmė sukūrė
tradicijos, gal net sąlyginio reflekso automatizmą, kuriam, kaip žinia, sąmoningumo
dimensija nereikalinga. Atrodo, įvyko fundamentali saviapgaulė aukomis tapo visi,
nes nieko kito neliko, tik balansuoti tarp bizūno ir pyrago. Geriau jau kenčiančiam,
dažniausiai rūpesčių prispaustam žmogui būtų palikę galimybę puoselėti
kilniąją savo asmenybės pusę, suteikdami būtinąją informaciją apie sektinus
pavyzdžius iš visos žmonijos istorijos. Deja, tuo niekas nepasirūpino, tad beliko
vienintelė efemeriška galimybė bandyti gelbėtis po vieną.
Trumpai tariant, jis pasijuto subrendęs tylėjimo
įžadams. Neabejojo, kad apsisprendimas radosi pačiose sielos gelmėse ir brendo
palaipsniui. Giluminė priežastis, užgriebianti esminius būties aspektus, buvo per daug
rimta, kad vertėtų gaišti laiką konkretaus motyvo paieškoms. Tai labai priminė
praregėjimą, tačiau jis nutarė situacijos nedramatizuoti ir būti atsargus. Apdairiai
suvokdamas, kad prigimtis per daug prisirišusi prie žalingų dabarties taisyklių,
pirmiausia apsisprendė savaitę tylėti. Tokia strategija atrodė nepriekaištinga, taigi
taktikai pernelyg didelio dėmesio neteikė sąmoningai tylėti juk nėra
nusikaltimas. Atrodė savaime suprantama apie projektą neprasitarti niekam reikalas
per daug asmeniškas, intymus, be to, mėginimas buvo žvalgybinio pobūdžio, o veikiant
svetimoje, gal net nesvetingoje teritorijoje pravartu kortų per anksti neatskleisti.
Kad tėvas nebežiūri žinių per televizorių,
pirmieji su pasitenkinimu konstatavo vaikai ir bematant okupavo svetainę. Jis
nesipriešino. Tik pajuto apmaudą dėl neišvengiamų ginčų ateityje. Paskui apmaudą
atsėlino vienatvė. Tokie buvo pirmieji potyriai. Jis laikėsi budriai, viską
kruopščiai registravo, kaupdamas patyrimą, siekdamas išmokti nesutrikti, kai užklumpa
netikėtumai. Bendraudamas su aplinka, stengėsi išsiversti žvilgsniais ir santūriais
gestais. Pasakydavo kokį vienskiemenį žodelį, bet tai vertino kaip nepriimtiną
kompromisą, taigi taikė tik išimtiniausiais atvejais. Be abejo, radosi komunikavimo
problemų žmonai porą kartų taip ir neišsiaiškinus, ką patiekti vakarienei,
valgydavo virtuvėje vienas, ir tik kai šeima sumigdavo. Namiškiai sunerimo, o jis
vakarais leisdavosi į ilgus pasivaikščiojimus. Gęstant trečiajai dienai, kai
sugrįžęs iš klajonių valgė savo kuklų maistą ir mąstė, į virtuvę vilkėdama
vien naktiniais marškiniais atėjo jo moteris, prisėdo priešais ir atsargiai paklausė,
susirūpinusi žvelgdama į akis:
Gal negaluoji, blogai pasijutai? Pasakyk, labai
prašau. Žinočiau, kaip tau padėti...
Ką jis galėjo paaiškinti ir ar išvis galėjo? Juk
pagalbos reikėjo ne jam, o jai. Jai ir visiems kitiems.
Tu... turi ką nors? Kitą moterį?
nesulaukdama atsakymo, nesiliovė klausinėti žmona. Pasakyk, maldauju, aš... aš
pasistengsiu suprasti... Turėtum suprasti, kad taip bus tik geriau...
Jis tik blyškiai šyptelėjo, pasilenkė ir kilniai
pabučiavo ją į kaktą taip amžinybės dvelksmas vos vos suvirpina širdį. Padėjo
jai atsistoti ir verkiančią palydėjo į lovą. Paskui prigulė pats palengvėjusia
siela.
Galėjo dar aktyviau užsiimti savistaba, atrado, kad
sąmonė tebėra labai užteršta smulkmenomis, visokiomis nereikšmingomis mintimis, tik
slopinančiomis asmenybės raidą. Kupinas šviesos ir atlaidumo, pasiekė pusiaukelę.
Tuomet pajuto, kad pradinį dvasinį pakilimą ėmė išstumti kažkoks nesuprantamas
maudulys, tolydžio stiprėjantis nerimas. Viskas darėsi pernelyg trapu, sielos ramybę
dabar galėjo akimirksniu sutrikdyti bet kas, smulkmena, pavyzdžiui, kaimynės frazė,
pusbalsiu sakoma žmonai ir nugirsta jau žengiant pro duris:
Nieko nepadarysi...
Suprato, kad tai išbandymas, susikaupė. Nuojauta jo
neapgavo tokios krizės, kuri užklupo šeštąją dieną, savo gyvenime nebuvo
patyręs. Blogiausia, kad prasidėjo savaitgalis, visi sėdėjo namie. Nebežinodamas kur
dėtis, užsidarė tualete, tiesiog inkšdamas iš nevilties dėl aplinkinių bukumo,
visiško nejautrumo ir nesusigaudymo. Juk ir aklas matytų, kad žmogui blogai ko visi
tupi čia kaip stuobriai... Prakeikti dvasiniai debilai ir tai jo kraujas... Su kokia
palaima riaumotų ant vaikų, trenktų moterį į žemę...
Kai po valandos žmona išdrįso tyliai pabelsti,
praūžė pro ją kaip vėtra, išrovęs durų kabliuką. Sugrįžo vėlai naktį.
Nusiraminęs ir dvasiškai praturtėjęs. Kaip pavyko tą padaryti, buvo jo paslaptis. Bet
kuriuo atveju išliko vienas ir garbingas. Buvo tikras, kad atrado ir suprato kančią,
jos sugrįžimo nebijojo.
Pirmadienio parytį pabudino keistas, iki tol niekada
ne
patirtas jausmas, ir neleido užmigti. Baigėsi
paskutinioji įžadų naktis, atrodė, niekas nebegali jo sutrikdyti. Vis dėlto
apsičiupinėjęs sunerimo, nuskubėjo į vonią. Uždegė šviesą ir veidrodyje išvydo
virš nakties suveltų plaukų kyšojo pora dailių, dar gležnokų asilo ausų.
Spraunius, Arūnas. Tylos!:
novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2003.
Į viršų
Atgal, gamton!
Ievai
Kirstukas (sorex) tai toks
vabzdžiaėdžių būrio žinduolis. Enciklopedijose bei žinynuose tvirtinama, kad iš
viso pasaulyje jų priskaičiuojama apie 250 rūšių. Nekvestionuodami tokiam palyginti
mažam padarui priskiriamo kiekybiškai didelio variantų skaičiaus, šįkart esame
linkę apsistoti ties galbūt ne itin rafinuotu, tačiau aiškiu ir gana patikimu
paprastuoju (vulgaris) kirstuku, juo labiau, kad nėra reikalo klaidinti savęs nei
kitų mūsų nedidelėje valstybėje anksčiau paminėtos jų įvairovės ieškoti yra
paprasčiausiai nerezultatyvu. Vartojant bendrybinę frazeologiją, kirstukas tai
mažutėlis simpatiškas žvėreliukas, panašus į pelę (mus), gal net turintis
su ja artimų metoniminių ryšių, tiktai besimaitinantis ne javais kaip pastaroji, o
vabzdžiais bei vikšrais. Kirstuko kūnas apaugęs švelniais tankiais plaukeliais, o
galva baigiasi žaismingu šnipeliu. Tradiciškai sorex vulgaris įprasta ieškoti
mišriuose miškuose ir upių bei ežerų pakraščiuose.
Tačiau civilizacijos plėtrai radikaliai koreguojant
visuotines gyvenimo sąlygas, kirstukai vis dažniau yra aplinkybių verčiami arba patys
savanoriškai apsisprendžia palikti savo urvelius ir kuriasi butuose, namuose, vasaros
rezidencijose etc., žodžiu, teritorijose, kurias oficialioji jurisdikcija įvardija
privačių valdų terminu. Kadangi nelegali ir nekontroliuojama migracija pasiekė
statistiškai verifikuojamus mastus ir yra tęstinio pobūdžio, ji negalėjo nelikti be
dėmesio bei pasekmių, tokiu būdu šis kraustymasis lygia greta kaip ir kiti veiksniai
prisidėjo prie kokybiškai naujų bendrųjų santykių tarp įvairių gyvybės apraiškų
formavimosi.
Pirmiausia, be abejo, turime galvoje maitinimosi
aspektą, dėl tam tikrų specifinių aplinkybių aptariamame kontekste įgyjantį išties
egzistencinės dilemos mastą. Nors pati situacija formaliai vertinant atrodo paprasta
dėl vabzdžių butuose tenka konkuruoti su guvernantėmis ir vorais, o vikšrai šioje
erdvėje nėra tokie dažni, kaip galima būtų pageidauti iš tikrųjų problema
skaudesnė, labiau visa apimanti nei formalus įvykių, aplinkybių išdėstymas, de
facto ji implikuoja taip pat ir hamletiškąjį to be or not to be klausimą.
Kaip jaučiasi, kokias mintis mintija sorex,
eilinę naktį slampinėdamas virtuvėje ir ieškodamas ko nors užkrimsti? Jis jau seniai
gyvena bei veikia urbanizuotoje erdvėje, taigi nėra toks naivus, kad leistų sau
tikėtis vikšro, melancholiškai šliaužiojančio šen bei ten, nelygu, kur maistas
virtuvėje sterilu, vyrauja balta spalva, o medžio fragmentai padengti kažkokia
neįkandama sintetika. Ne gležniems vikšro nasreliams... Pirmiausia iš įpročio
cimpina prie šiukšlių dėžės spintelėje po kriaukle, kojele atplėšia spintukės
duris ir imasi tikrinti dėžės turinį, abejingai nubraukdamas keletą viršutinių
detalių. Mėgina knistis giliau, tačiau užstringa, niekaip negalėdamas įveikti
dėžės nuo avižinių dribsnių pasipriešinimo. Mėgina šiaip ir taip, galų gale
susinervinęs, netekęs kantrybės, išrauna šiukšliadėžę iš įprastos vietos ir
triukšmingai išverčia jos turinį virtuvės vidury. Na, va, dabar aiškiau. Deja,
rezultatai nėra labai guodžiantys be rūkytos skumbrės likučių, daugiau nieko
tinkamesnio kaip ir nėra, bulvių ir obuolių lupenos ne jam, tegu jomis ganėdinasi
vargetos pelės. Bet ir šykštuoliai... Per visą karjerą rūkyto ešerio gavo paragauti
vienintelį kartelį, jau nekalbant apie ungurio ar lašišos likučius. Sorex
išsiblaškęs traukia iš krūvos rūpestingai susuktą ir užklijuotą paketėlį,
ilgokai krapštosi, kol išvynioja. Taigi taigi panaudotas Libress. Pedantai
vyniotojai, neturi ką veikti... Vulgaris pavarto, apžiūri jį iš visų pusių.
Sako, jie su sparneliais... Atsidūsta, gūžteli petukais, numeta paketą atgal. Įdomu,
kur jie deda pinigus, jei gaili maistui? Be abejo, jis ne koks miesčionis, svetimų
pinigų neskaičiuoja, tačiau vis tiek, tarkime, objektyvumo vardan... Abejingai perbėga
žvilgsniu maišelius nuo pasterizuoto pieno, plastiko buteliukus, krūvas popierių nuo
liesos varškės, sūrelių, fasuotų džiūvėsių, dar dievai žino ko. Gerai, skumbrė
tai skumbrė, nusiminti neverta jis energingai žiebia užpakaline kojele į metalinį
indelį nuo konservuotų žirnelių. Irgi mat kapitalistai, normalių žirnelių nesugeba
nusipirkti... Indelis barškėdamas pasileidžia grindimis ir triukšmingai teškiasi į
šiukšlių dėžę bingo! Kambariuose pasigirsta šurmulys, sorex
pasiklauso kurį laiką ir lenda už šaldytuvo, bet veikiau šiaip, dėl šventos
ramybės. Sukaupta patirtis išmokė žvelgti į viską filosofiškai. Gal tik jaučia
šiokį tokį apmaudą, kad pats sugadino vakarienę. Nors, iš kitos pusės, ko
nepaišdykavus, kai istorinė situacija brutaliai kreipia egzistenciją eksperimento link.
Dabar tas isterikas buto šeimininkas blaškysis,
slankios visur, negalėdamas nusiraminti, švaistysis tuo savo Parabellum, iš
baimės kalendamas dantimis. Be jokio ryšio rėkaus, prikaišios visiems, aišku, vėl
susipyks su žmona. Iš kur tas dirglumas? Aklas jis ar ką, negi visiškai prarado
gebėjimą pažvelgti į save iš šalies, kritiškai, su sveika ironija vertinti
situaciją? O kaip įkyrėjo tas šurmulys, piemeniškos insinuacijos! Visi tie taukuoti
spąstai, negrabiai prikaišioti lašinių, kažkokios neva baisiai krūtos
dešrelės, nuo kurių suka vidurius ir kurios nė velnio nežudo net pelės pradėjo
atvirai tyčiotis. Buvo užsiundęs tokius kleptomanus, nuodytojų firmą, ar kaip jie ten
vadinasi, žodžiu, kilerius. Pribarstė visur kažkokio mėšlo, išdvasino ne tik peles,
bet ir tų vargetų jūrų kiaulę pasiuntė dausosna. Vanitas vanitatum et omnia
vanitas... Klausydamas šliaužiojančių grindimis, renkančių šiukšles ir
besiriejančių buto šeimininkų, sorex nebe pirmą kartą galvojo apie visame
kame įsivešėjusį egzistencinį skurdą. Aišku, kad tame šurmulyje stinga gyvenimo
pilnatvės, kompozicinio pagrindo, egzistencinio kamieno, be kurio tikrovė atrodo nyki ir
beprasmiška, sorex atsiduso. Iš tiesų reikia, tiesiog būtina susitvarkyti.
Artimiausiu laiku turės rimtai pagalvoti apie rimtą savo gyvenimo kelio koregavimą, nes
kitaip jis tą jaučia galima nusiristi iki to tipo su Parabellum.
Spraunius, Arūnas. Tylos!:
novelės. Vilnius: LRS leidykla, 2003.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|