<< Atgal Elegiškas autentiškumas prarasti Liudvikas Jakimavičius. Medinė/Wooden. Eilėraščiai/poems. V.: LRS leidykla, 2001. Jeigu tiesa, jog popierius gali pakelti viską,
popieriaus protėvis medis tikrai ne. Vien jau dėl tos priežasties, jog medyje (arba
ant medžio) sunku rašyti, rašymo technikai (pjaustinėjimui) reikia daug pastangų, o
ir telpa kur kas mažiau, eilėraščių knygai reikėtų viso vežimo lentų, apie
romaną nė kalbėti neverta.
Elegiškai besibaigiantis laikas ši
tema būdinga kone visiems geresniesiems (be abejo, yra ir blogesnių) eilėraščiams, ir
svarbiausia, jog tai ne astronominis, ne kalendorinis laikas, tai asmeninis laikas:
akimirksnį sumirgėjęs spindulys sako, jog mano laikas šiai vyno taurei jau baigėsi,
arba atvirkščiai vyno taurei baigėsi mano laikas, mes tuojau išsiskirsime ir
nebesusitiksime niekad, nes tai bus jau kitos vyno taurės laikas, kitam, kitokiam man;
vasarai baigėsi paviljono laikas apverstos kėdės neatšaukiamas įrodymas, ir
netgi jei jas kas nors nukeltų, pastatytų ant žemės, tai būtų jau pasibaigus laikui,
dirbtina, nesąžininga. O mirtis, kurią, prieštaraudamas gramatinėms, bet ne
poetinėms taisyklėms, nuobodžiauja ruduo, yra ir asmeninio, ir visų kitų laikų
pabaiga. Ko ieškojo poetas ar juo apsimetęs lyrinis subjektas ne taip jau svarbu,
nes kad ir ko ieškotum, visuomet randi tik atsisveikinimo su laiku ir pačiu savimi
pėdsakus. Tai asmeniška, šis asmeniškumas galėtų būti pavadintas autentiškumu,
elegišku L. J. autentiškumu.
Stilistinis L. Jakimavičiaus eilių
išskirtinumas yra visiškas jų nemetaforiškumas, tam tikra prasme nepoetiškumas.
Cituojamame eilėraštyje jokių nuoga akimi matomų tropų, tik batai ir lapai.
Žinoma, pasitelkę kiek vaizduotės, mes pamatysime valstietiško tipo trobą (nes
devynaukščiai neturi gonkų), apstotą klevų ar bent jau su vienu klevu; galime
nusipiešti ir takelį ar daržą, aukštą nepjautą žolę, o gal netoliese tekantį
upelį (kažkur juk turėjo tie batai vaikščioti, kad sušlaptų, o vėliau būtų
palikti džiūti). Galima būtų ir toliau didinti šį labai taupų vaizdą, o vėliau
naiviai šūktelti štai kaip žmogaus mikrokosmas atspindi visatą, bet dabar ne apie
tai. Keletas šių eilučių suspaustos metonimijos principu, bet drauge atsiskleidžia ir
kitas L. Jakimavičiaus poezijos bruožas giluminė metafora: gerai įsižiūrėję
pamatysime, jog batai ir lapai pamažu supanašėja, sueina į vienį, susilieja, o jų
susiraitęs panašumas dar gali būti patvirtinamas ir to paties daiktiškojo laiko: šių
batų, kaip ir šių lapų laikas žmogui jau baigėsi, taip, beje, ir gyvenimas pamažu
sudžiūva, susiraito ir galop pajuosta negrįžtamai (plg. eilėraščio Vakaras prie
užuolaidos pabaigą: tykant vaizdinio /numintų batų ant kelio, / atsuktų
sugrįžimo pusėn.
Kas tas, metantis tinklus? Dievas? Ruduo?
(Beje, rudenį poetas dažniausiai mėgsta sužmoginti.) Laikas? Gamta? Jeigu būtų
atsakymas, eilėraštis netektų prasmės, bet dabar tekstas persunktas buvimo čia prasme
vien jau dėl to, jog yra dar kažkas, švelniai apraizgantis banaliai sakraliu gyvybės
(ar dvasios) voratinkliu griuvimo, nykimo, laikinumo (sudriskęs žemėlapis, sugriautas
malūnas) akivaizdoje.
Iš esmės elementaraus gamtos
reiškinio tyla prieš audrą aprašymas, bet vaizdinio erdvumas vėją suvaryti
į aguonų galvutes daro jį poetišką. Negana to, vėjo nurimimas paradoksalus
jis nurimsta paveiktas narkotizuojančių aguonų savybių. Ir šiame eilėraštyje
nematyti tiesioginių tropų, paviršinės, prikišamos metaforos, bet gilumoje vėjo
sužmoginimas, slaptas lyginimas, be abejo, slypi. Tik vėjas, atvirkščiai nei žmogus,
prisiėdęs narkotikų, nurimsta daužyt langines, o ne atvirkščiai. Šiaurės Atėnai, 2001m. gegužės 26 d. Nr. 21(559) tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |