|
<< Atgal
Valdemaras Kukulas
Ne tiek daug juodumos
Atrodo, kad Stasys Stacevičius itin darniai
įsiterpia į vis gausėjančią pirmosios knygos poetų gretą: 1990 m.
pasirodžiusi Vienkiemio valanda iki pat šiais metais išleistos Juodosios
(Vaga) buvo vienintelė iki galo baigta šio poeto knyga. Tiesa, tuomet moderno
ir įsibėgėjančio postmoderno kontekste įspūdį darė ne lyrikos sampratos
konceptualumas ar meninės patirties unikalumas. Įspūdį darė pati drąsa rašyti
taip, kaip rašė Sergejus Jeseninas ar Paulius Širvys, rašyti tais laikais, kai net
žodis ašara eilėraštyje kritikų buvo laikomas keiksmažodžiu. Ir
nesubanalėti. Dabar įspūdį daro jau kelių poetikų, kelių stilistikų sintezė, vis
dėlto tampanti paties S. Stacevičiaus poetika ir stilistika.
Kita vertus, žinant, kad visos penkios ankstesnės
knygos parašytos itin skirtingais, tarpusavy tiesiog nesuderinamais stiliais, niekas
negali garantuoti, kad ir Juodoji netaps vienintele tokios stilistikos ir tokios
sėkmės knyga. Sakydamas penkios ankstesnės knygos, taip pat nesu visai tikslus: jau
vien priešpaskutinė knyga Luktels ūkaujančių Bedugnis talpina tris itin
skirtingus rinkinius, ir jei ne Juodoji, būtų sunku suprasti, kodėl anoje
knygoje mano pasižymėti (turiu bjaurią savybę ne tik braukyti, bet ir lankstyti
patikusių eilėraščių puslapius) tik tokie eilėraščiai kaip Veidrodinio akmens
gelmėje, Dar iki jaunystės / laukų atokybėj, Ieškome, viešpatie, bet
nesurandame, Netobulai aš klaupiuos ir kiti panašios struktūros tekstai.
Pabrėžiu struktūros, nes struktūra S. Stacevičiaus eilėraščiuose čia
apskritai pasirodo pirmąkart. Tad ir šiuo požiūriu tie eilėraščiai yra Juodosios
pranašai. Ypač kai greta skelbiama gausybė poetinių draikalų, kuriuos nesunkiai
galėtume išbarstyti po kolektyvinės moteriškosios poezijos rinkinius, ir niekas net
nepastebėtų.
Tiesa, išvardytuose eilėraščiuose poetinė ir
kalbos logika dar neatsiskyrusios; poetinės minties logika čia dar įsakmiai vadovauja
poetinio vaizdo logikai, o šis diktuoja ir eilėraščio struktūrą, ir intonacinį
eilėraščio piešinį. Juodojoje viskas jau bus kitaip: kalba išsprūsta ne tik
iš bendrosios, bet ir poetinės kalbos rėmų, ima kurti pati save, ir, blogiausiu
atveju, tepasako tiek, kiek pasako semantinės žodžių reikšmės, o geriausiu
byloja tai, ko pats poetas kaip asmuo, kaip asmenybė niekada nesugalvotų ir nepasakytų.
Kalba tūkstantmečiais senesnė ir išmintingesnė už žmogų, ji visada pasako daug
daugiau, nei pasakytų talentingiausias poetas. Šis sakinys reikalingas vien tam, kad Juodojoje
nesitikėtumėte surasti kokių nors paradoksu išreikštų intelekto ar išminties
atverčių, dar nematytų sumišusios sielos juodumų ir bedugnių. Čia yra visai kas
kita. Poezija, gimdanti save ir mintanti savimi. Bet poezija. Ne apie daugelį knygų
šiandien galima taip pasakyti.
Jei reikėtų nusakyti, iš kur randasi S.
Stacevičiaus eilėraštis, į nepatogią padėtį tektų statyti patį poetą. Iš nieko,
kaip ir visa poezija. Eilėraštis Nutvilkins rašomas lyjant lietui ir griaudžiant
perkūnijai, Laukinė stotelė atsirado paplūdimyje, tiesiog neturint ką veikti, o
Šviesele, grubiam švytury... recituojamas aplankius pajūrio švyturį.
Eilėraštis Rašau naktyje padiktuotas paties eilėraščio rašymo vidurnaktį, o
Potylės moterys bent jau sugalvotas stovint ant tilto, tiltelio per upę ar
upeliūkštį. Tokios elementarios nuorodos įmanomos po visais eilėraščiais. Tai
būtų pirmasis, elementarusis S. Stacevičiaus stiliaus aspektas.
Antrasis aspektas jau labiau poetikos verstų
kalbėti apie pačią kalbinę eilėraščio sąrangą, bet ir ją apibrėžti nesunku
keturiomis kraštinėmis: Vlado Braziūno poetinės kalbos saviraida ir žodžio
beprasmybės vertimas poetine prasme, Albino Žukausko epika, pateisinanti net
rizikingiausius žodžio darybos eksperimentus, šių eilučių autoriaus Aštuonių
gėlų vakarų eilėraščio ritminis, intonacinis piešinys (nors, turiu pripažinti,
daug kur tobulesnis: ne atsitiktinai šalia lyrinio herojaus nuolat budi dailininkė) ir
žemiečio, taip pat dzūko, Ramūno Kasparavičiaus proza. Būtent ja aiškintinas ir S.
Stacevičiaus fenomenas: niekas be šių autorių dar nesugebėjo sukurti žavaus
daugiažodiškumo arba daugiažodžio žavesio. Dabar. Anksčiau šiuo požiūriu
nepralenkiamas meistras buvo A. Žukauskas, ir jo treniruotės, kai kur labiau, kai kur
mažiau pavykusios, vertingos pirmiausia dėl paties dzūkiškojo mentaliteto ir dėl to,
kad A. Žukauską mūsų poezija baigia visai pamiršti, o S. Stacevičiaus eilėraštis
jį įsakmiai primena: naktis baigiasi priešrausviai, užrausviai... Lyg suabejoju, /
ar eiti į priešjuodį prieangį; atspalviai [...], užspalviai, priešspalviai,
viršspalviai sielą ištinka (Plieskia); debesys [...] viršmiestį
siekia, / o pomiestį siekia tyla (Praerdvėja riba); virš sielovaizdžių
senmedžiai kyla (Virš sielovaizdžių...) ir panašiai. Tiesa, kur nors greta
reikėtų minėti ir Antaną Kalanavičių, bet, viena, eilėraštis, skirtas šiam
poetui, paskelbtas ankstesniame rinkinyje, antra, be akmens, medžio, tekančio vandens
įvaizdžių, šių poetų daugiau lyg ir niekas nesieja. Bet A. Kalanavičiaus gyvenimo
būdo trauka aiškiai juntama.
Tad vis dėlto kaip daromas tas paprastas ir
drauge nepaprastas S. Stacevičiaus eilėraštis? Jei taip lengvai galima nusakyti
bendriausiąją eilėraščio situaciją, nurodyti poetikos šaltinius, gal išvis ten
neverta ko nors daugiau ieškoti? Čia recenzentas neišvengiamai susidurs su nemalonia
problema, nes konceptualiausi dalykai eilėraštyje paprastai būna ir meniškai
silpniausi, bet, norint apibrėžti poeto tapatybę, jie parankiausi (būtent todėl
moksliniuose tekstuose cituojami patys blogiausi klasikų eilėraščiai; geriausi tiesiog
nepasiduoda analizei). Dar kebliau pasakyti, kad S. Stacevičiaus savitumo esmė yra
savitas erdvės ir laiko išgyvenimas bei modeliavimas.
Visi poetai iš esmės daro tą patį. Jei pasakysiu,
kad rinkinyje nuolat šmėsčioja giminės, genealogijos medžio motyvas, tuoj pat bus
galima atšauti: tai sugeria laiko kategorija. Ir vis dėlto tai, kas iš pirmo žvilgsnio
gali pasirodyti šios poeto knygos trūkumas (intelektualumo, refleksijos, autorefleksijos
stoka), pasirodo besąs didžiausias jos pranašumas: prasminis eilėraščio centras
atsiranda netyčia, taikantis prie vidinės poetinės kalbos tėkmės, šiaip sau
šmėstelėjus banaliai minčiai ar paprasčiausiai dėl ritmo, rimo. Ir nei laikas, nei
erdvė S. Stacevičiaus eilėraštyje dėl to netampa banalūs. Atrodytų, nieko nauja
knygos apie laiką po laiko ir laiką prieš laiką (Dovanoju tau...). Nieko
nenustebins ir ankstyvo brangumas, vėlyvo brandumas (Laukinė stotelė).
Nieko naujo tarti sudie juodai tėkmei sraunios giminės. Naujau gal tik
tiek, kad tėkmė juoda, o giminė srauni... Mįslės (Ar aš mįslę užminęs? O
gal tik užmynęs?, eil. Dovanoju tau) prasideda nuo valandinės rodyklės ji
labai lėtai slinkus prieš tai ir po to... (Nušvytėjo
skaidriausiai) Šitie tai, taaaiii, po a. ir prieš a. a. gerokai
išplečia ir sukomplikuoja S. Stacevičiaus erdvės ir laiko sampratas, nors per visą
knygą jie lieka didžiausia mįslė. Aiškus lieka vien a. a., nes tai kanonizuota. Kita
vertus, kanonizuoti dalykai Juodojoje sėkmingai dekanonizuojami, ir tai dar
viena šio rinkinio savitumo žymių.
Bet vis dėlto... Nesinori tikėti, kad rimtas poetas
maivosi, išsidirbinėja, po a slėpdamas elementarią amžinybę. O kai dar
prisideda nemotyvuoti jungtukai, prielinksniai, dalelytės su daugtaškiais... Knygos
kontekstas, ypač atidžiam skaitytojui, turėtų atskleisti jų prasmę, naudojimo,
vartojimo intencijas, bet net perskaičius knygą šis žaidimas lieka neaiškus.
Nebent jei autorius nori intonaciškai pabrėžti eilėraščio ritminio piešinio
nervingumą, nenuoseklumą. Ten, kur vienraidės abstrakcijos atsiduria natūralaus
kalbėjimo apsuptyje, net ir vienos raidės diktatas nebėra joks diktatas:
Pragiedrėjusi tartum pernykščiam rytojuj, / retai pasimatom prie bendro pažįstamo
/ a. a. duobės, atskirti jos dvejojam: / ar likt, kur esi, ar kiton pusėn grįžti
(Pragiedrėjusi; beje, čia atkreiptinas dėmesys vėl ne į citatą, o į pačią
citavimo problemą: tai, kas, išplėšus iš konteksto, skamba anachroniškai, S.
Stacevičiaus stilistikos aplinkoje atrodo visai natūraliai). Tad net savičiausioje
poetikoje vis dėlto būtina normos ir moderno, eksperimento pusiausvyra. Kartais knygoje
to pristinga. Ar S. Stacevičius tiesiog programiškai iš prieblandos prieblandon
slenka (Nušvytėjo skaidriausiai)? Bet tada gali kilti kita šventvagiška
mintis: gal savo intelektualinėje prieblandoje poetas slepia ir savo
intelektualinį, filosofinį nebrandumą? Juk didieji pasaulio modernistai buvo ir didieji
XX a. intelektualai, estetinių programų kūrėjai.
Ir vis dėlto atrodo, kad S. Stacevičiui gana to,
ką jis turi. Jo kūryboje nuolat akcentuojama tyla ir kaip filosofinė kategorija, ir
kaip būsena, ir kaip gamtos forma, dažnai net sunku suprasti, kaip šitos deklaracijos
koreliuoja su nesiliaujamu, programiškai eksploatuojamu kalbos triukšmu. Vis dėlto S.
Stacevičiaus atveju turbūt nebus konceptualiai neteisinga frazė: tylos paribiai
susiliejo / Su tylos užribiais... (Aitrėjo tyla). Tai būtų šio poeto erdvės
vertikalė. Horizontalė jau motyvuojama ir savimi, savo gyvenimu, nors neišvengiama
abstraktaus kalbėjimo: trumpyn tų ilgiausių naktų ilguma ir ilgyn lyguma
(Ilgiausioj nakty). Itin įdomios šitų lydimųjų laiko ir erdvės sąvokų
sankabos, permetančios mus jau į giminės, genealogijos erdves: Du skrupulai tėvo
žemės, trys rytmečio oro, / devyni vandens, antra tiek šaltos gruodžio
šviesos (Skrupulingoji; beje, tai pats įtartiniausias visos knygos
eilėraštis: jei jis pagrįstas vien tarmine skrupulo lytimi, neteiktina visai
Lietuvai vien jau fonetinė, foneminė šio žodžio sklaida). Žemė, oras, vanduo,
šviesa. Ir net visai temą nužeminus, ten dimensija neišnyksta: Lyg
muitinė tarp šio pasaulio ir ne ūžauja tėvonija (Aitryn
trūkstamiausių balsai).
Antroji S. Stacevičiaus tėvonija, tėviškė
literatūra, knygos. Kartais net suabejoji, ar ji nebus pirmesnė už gimtuosius namus
vien jau todėl, kad žaidimas tikrais ir tariamais knygų pavadinimais (kaip
įvaizdžiais) kartais ima varginti, o žymiausių menininkų pavardės tekste
(nusižiūrėta iš Jono Strielkūno) atsiranda visai ne vietoj. Įdomiau ten, kur knyga
metaforiškai jungiama apskritai su informaciniu triukšmu, nes tai tarsi iš vidaus
motyvuoja ir pačios knygos nesiliaujamą kalbinį triukšmą:
Lyg didelis radijas kukli troba
kliūva vėjui, ir tampam kaip tolimos žinios.Pritildo jos nemigas neišrankias
ir knygas 'Pienių vynas', 'Kankinimai', 'Bokštai'. (Dovanoju tau, p. 109) |
Jau minėjau, kad S. Stacevičiaus
eilėraščio prasmė imasi, randasi tarsi visai netyčia, tad ir knygos motyvas Juodojoje
labiausiai intriguoja ten, kur jis labiausiai išduoda patį S. Stacevičių:
Ten, paskliautėse, knygos virš tūkstančių tomų sukrautos,
Ir Naujojo Babelio bokštuose kaušta svečiai. (Nuo ištakų eitumei, p. 81) |
Manau, kad pastabos Juodajai
negausios ir labai atsargios, kaip ir dera pagarbos nusipelniusios knygos atveju. Nerimą
kelia tik viena: knygos priešistorė. Iki šiol visi S. Stacevičiaus eilėraščių
rinkiniai buvo vienkartiniai kaip vienkartinės servetėlės ar švirkštai. Dabar,
suradus poetinės kalbos gyslą ir išmokus ties ja susikaupti, nebederėtų
trauktis. Nesinorėtų, kad Juodoji baltų ar bent pilkėtų. Juoba kad už kampo
tyko dar vienas, pats baisiausias vidutinybės pavojus: leisti knygas kas trejus, net
dvejus metus yra pavojinga, tai paliudijo visi didieji ir dar gyvieji mūsų poezijos
grafomanai. Tad ir šis vidutinybės, net grafomanijos pavojus S. Stacevičiui iki
šiol turėtų būti aktualus. Bet tik pavojus. Nes gyvenama ne kultūros apsuptyje.
literatura.lt, 2006 07 20
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|