|
<< Atgal
BRIGITA SPEIČYTĖ
Grajausko pamokos
Naujo Gintaro Grajausko poezijos rinkinio
pavadinimas skamba didaktiškai ir pabrėžtinai nenaujai: Naujausių laikų istorija:
vadovėlis pradedantiesiems. Net jei atmesime asociaciją su J. Erlicko History of
Lithuania, rinkinio skyrių epigrafai apie herojinės istorijos paribius, nematomą
istoriją kaip tikrąjį istorinio pažinimo objektą, apie vienintelės Istorijos
nebuvimą (Istorijos nėra. Yra tik istorijos), istorijos pabaiga dvelkia gerokai
senstelėjusia ir, regis, visokeriopai iškalbėta akademine tiesa. Net jeigu jos
šaltiniai Plutarchas, Cervantesas ir anoniminis pokalbis, o ne F. Fukuyama, M.
Foucault ar S. Greenblattas. Akademiškumo sugadintą sąmonę čia persmelkia įtarimas,
kad šiuo atveju poezija ne užbėga už akių teoriniam mąstymui apie žmogaus buvimą
pasaulyje, jog galėtų jį provokuoti (plg. jaunojo V. Kavolio dėmesį bežemių
poezijai), o seka iš paskos. Žinoma, autorius siekiasi pirminių šaltinių, bet jie jau
gerokai išpustyti teorinio mąstymo. Tačiau tai yra neatsitiktinė poetinio mąstymo
strategija, atmetanti linijinį mąstymo modelį, būdingą ir Istorijai, brėžiantį
hierarchinį skirtumą tarp priekyje ir iš paskos. Poeto atsidavimas
pasikartojimo neišvengiamybei ir reikšmės nebuvimui: apie ką visa tai?
<...>/ir, žinoma, kaip visada: tūkstantį, / tūkstantįkart apie nieką (p.
7).
Tokia poetinio nihilizmo užuomina (reikšmės
nebuvimo pripažinimas) pirmajame rinkinio eilėraštyje suintriguoja kaip suksis
toliau poetas po šio žingsnio? Apie senelių egzistencialistų kadaise siūlytą
savižudybės ar laisvo pasirinkimo patetiką nėra ko ir galvoti kiti laikai. Ir jau
pažįstamam G. Grajausko poezijos žaidybiškumui tai svetima. Melancholija taip pat.
Dar lieka banalybė. G. Grajauskui banalybė tam tikra askezės forma, ir poezijos
aš laikysenos, ir mąstymo pagrindas. Atostogaujantis atsiskyrėlis
(Atsiskyrėlio atostogos, 1993) tapo banalybės asketu, šiuolaikiniu švento
Augustino sužadėtiniu, mokančiu naujausių laikų istorijos, kur blogas skonis
apsiverkti iš grožio, nes jo nėra. Ką gi, tokie laikai, pažvelkime į jų pamokas G.
Grajausko poezijos žvilgsniu.
Pirmoji pamoka banaliam pasaulyje neieškoti
sąjungininkų, netrokšti artumos, neprieiti per arti žmonių ir daiktų, jų
neprisileisti. Artimumas ir intymumas pasaulyje tėra arba pavirsta prievarta
(šalimais kaimynas, apkūnus, / riebiasprandis, visą kelią grūda ir / grūda mane
šlaunimi į kampą jau temsta, o aš vis dar tebevažiuoju, p. 8), klastingu
noru užvaldyti (prilindo, užspaudė į kampą prie jūrų / muziejaus, eina artyn
išsišiepę, nelyg/ per kūrybos vakarą, kiša ranką / jei ne paspaust, tai paglostyt,
o akys // tik blizga: buriukas, buriukas na kurgi / jau ne: šitaip norisi pabūti
giliu ir dvasingu, poetų draugu, briedžių / viešpačiu, vyriausiuoju broliu
Briedžiuko autorinis, p. 20), mirties gašlumu (žinoma, post coitum ne
kas, netgi labai / ne kas: eini į darbą, ir nueini, ir sėdi, tebe / mirguliuoja
geltoni lapai, šnervėse nuodė / mingas grybienos kvapas, pušų ir trūnėsių: /
gašlu kaip mirtis Pano pėdsakais, p. 111). Išsilaikyti banalybės
paviršiuje, melagingai nemaskuoti savo svetimumo žmonėms ir pasauliui. Pasinaudoti
poetizmais tik tam, kad atgrėstum nuo savęs padorios distancijos nesilaikantį
riebiasprandį kaimyną: temsta jau, ir aš, nebeištvėręs, galvą nuo lango /
atplėšęs, tyliai sakau storajam kaimynui: / Žiūrėk, kaip ta upė slėnį
prialsavo miglų (jau temsta, o aš vis dar tebevažiuoju, p. 8). Arba dar geriau
sakyti arba veikti be užuolankų: o briedžiukas kad ir mažas, bet teisingai /
išauklėtas: parodė, kaip elgtis su sentimentaliais / plėšrūnais: prisileidęs
arčiau, kanopėle / tik pyst! ir pasibaigė balius (Briedžiuko autorinis, p.
20); ir įeina kaži koks bendradarbis, ir klausia, / ar neturi cigaretės, klausia,
ne, sakau, neturiu / tai kodėl neturi, sako jis bandydamas / pažvelgt į akis,
sakau, kad nereikia, / nereikia man, ir verčiau negudrauk: // nieko tau neišdegs:
dirbu vienas (Pano pėdsakais, p. 111). Taip išsklaidžius vadinamąsias
humanistines miglas, laimima vienatvės erdvė ir atstumas savam žvilgsniui.
Žvilgsnio malonumas, išlaikantis distanciją, šioje poezijoje yra dominuojanti patyrimo
juslė. Intymų priartėjimą ženklinantys garsai, kvapai ir lytėjimai yra klastingi,
klaidinantys, neadekvatūs, geriausiu atveju komiški, atskleidžiantys tikrovės
absurdą, kaip, pavyzdžiui, eilėraštyje Hanzos miestas. 1999 (p. 9):
auksas, sidabras, bronza, žiedai
su runomis, tekstilė, avies odų
kepurės, moliniai ežiai, laivai
buteliuose, bikini su nuolaida,
ledai Star Wars toks apvarvėjęs
vaisinis džedajus, kepta dešrao tolėliau, pakalnėj šventas
Olofas skambina valandas, atsivė
dėdamas, geležim į žalvarį,
eikvojasi dilinasi, galus darosi,
kad girdėtum. |
Antroji pamoka nežiūrėti tiesiai,
nespoksoti išpūtus akis. Tiesus žvilgsnis susijęs su tariamai objektyvaus pažinimo
prievarta (nusavinimu) arba naivumu (dvi priešingybės, susiliečiančios). Geriau
turėti vieną kiklopo akį nei dvi vištytės: Nesisupk ant kėdės, / verčiau
pasiklausyk apie kiklopą. / Kiklopas turėjo vieną akį./ Mes turime vilties, kad. //
Gerai. Dabar paklausyk apie vištytę. /Vištytė turėjo abi akeles. / Mes nebeturime
vilties, kad. Ką reikia žinoti apie gyvenimą, p. 37). Jei žiūrėti
tai akies krašteliu (einu besišypsodamas, p. 94), nudūrus akis (Jau tikrai bus
kokie penkiolika laipsnių šalčio, ne mažiau, p. 26). Žvilgsnis, kad ir toks
asketiškai disciplinuotas, yra paskutinis ryšys su pasauliu, už jo beprotybės
slenkstis (Nieko nematau!, p. 23). Nuo jos poezijoje saugo tik neįpareigotas
banalios tikrovės stebėjimas įkypu žvilgsniu. Atviromis akimis galima žiūrėti tik
į atspindį, atvaizdą (taip pat technologinį), žiūrėti vaiko žvilgsniu, bet drauge
susidvejinus, tuo pat metu suvokiant ironišką vaizdo iliuzoriškumą (Literatūros
vyksmas, p. 15; Kineskopas, p. 63; Vaikystėje buvo liguistai ramus, toks
prasižiojęs..., p. 32). Poetinio nihilizmo pamoka jei atsiduoti, tai iliuzijai,
suvokiant, kad tai iliuzija. Visa kita truputis karnavalo (Karnavalas, p.
58), truputis absurdo su kruopelyte siaubo (Mikrobangos, p. 57; Pratimas karmai
pagerinti, p. 72 ir kt.)...
Dar viena pamoka, iškylanti iš pirmųjų
nebūti išrinktuoju (Trisdešimt treji, p. 31). Nepasiduoti savinančiam kieno nors
žvilgsniui. Individuali banalybė, niekam neatstovaujanti (net jei tai iliuzija) geriau
nei kolektyvinė. Nors ir vienos, ir antros tas pats galas mirtis (Kažkoks
kafka, p. 35; Autodafė, p. 86). Savarankiškai iš banalybės galima pasidaryti
šiokią tokią pramogą, sužaisti iš jos absurdišką vienatvės žaidimą (Homewood
Suites, room 741, p. 70). Kolektyvinė banalybė yra vulgari: šalimais toks
miškelis, tai ten / dar baisiau: kuosų kolonija // valgo, miega, peri vaikus, triedžia
/ ant visų, tąso žarnigalius, / nudžiautus iš mėsinės kas per / linksmybės,
koks įvykis, kiek / triukšmo, karkimo ir strykčiojimo (Kažkoks kafka, p. 35).
Joje prarasi ir ironiško šypsnio privilegiją. Apims žvilgsnio godumas, banalybės
vartotojo aistra, dalyvavimo potraukis, sunaikinsiantis visus atstumus, taigi ir tave
patį: žiūrėjau žiūrėjau pro langą / žiūrėjau žiūrėjau // ir kad imsiu
šokinėti bėgioti šen / ir ten vaipytis ir maivytis oriai / kosčioti vartyti akis
linguoti galva / sakyti be abejo be abejo verstis kūlio / bučiuoti rankas
uždirbti pinigus ir / leisti pinigus valytis batus, keiktis / fotografuotis pildyti
anketas rašyti / curriculum vitae siuntinėti atvirukus ir t. t. (p. 49). Aš
yra be klasikinio subjektyvaus turinio, pats savaime yra niekas, tačiau matuojamas
atstumais nuo Kito. Taškelis, suvokiantis save atsitiktinėje iliuzijos konfigūracijoje:
taigi jei pamatysi ką nors / baisaus nesigąsdink, nesiduok / apgaunamas // nėra
ten nei džiunglių, nei potvynių / anei zombių su zeimeriais // bet aš nesakau, kad
nieko nėra / (kaip kad sako tamsybininkai) // yra begalinė daugybė // taškelių
(Kineskopas, p. 63). Pamatyti banalybę kaip banalybę, iliuziją kaip iliuziją
tai pasitvirtinti savo buvimą, nors ir atsitiktinį, kitų pasmerkiamą kaip svetimą;
drauge išnykimo akistatą, kaip asketo laukiamą malonę, artimą religinio
nuskaidrėjimo, nuskaistėjimo būsenai:
žmonės atsigręždami žiūri.
nieko nedarau, tik ir laukiu
akmens švilpimošitam peizaže esu įrašytas
juodu ant pilko
ne autorius
ne kūrinys:
vėjo supūstas parašas,
pūvančių lapų krūva,
besimokanti sniego baltumo
(Lapkritis: monochromija, p. 77) |
Vienintelė žinia iš anapus, Dievo
vardas banalus pasikartojimas, išsakomas E. Poe varno ar kinematografinio angelo
lūpomis: ...ar jau išskaitei Dievo vardą ant / sniego sakyk man // (varnas
skubiai apsidairo ir / sako: nevermore, kad tave, / one more time nevermore.)
(Prie užkandinės 64-ajame autostrados KlaipėdaVilnius kilometre valgydamas
mėsainį su sūriu sutikau mokytą varną, p. 13); iš pokalbio su angelu: ...tai
ką man toliau daryti / ar tau dar neaišku, grajauskai: / tą patį, ką iki
šiol / o varge, ir kada visa tai pasibaigs / kai Dievas pabaigs, ką
sumanęs (Kinematografinė poema, p. 114). Banalybės sakralizacija, kad ir
kaip neįmanomai tai skambėtų, yra paskutinė rinkinio pamoka.
Vis dėlto, išėjus tokį naujausių laikų
istorijos G. Grajausko poezijoje kursą, kyla abejonė, ar jis neturėtų vadintis
vadovėlis nepradedantiesiems? Ar ne paradoksalu, kad tokios poetinės askezės
pamokos, iki banalybės susiaurėjęs vertybinis horizontas, nihilistinė nuostata,
svetimumo ir vienatvės, nebuvimo kartu patirtys adresuojamos skaitančiųjų kolektyvui
kaip vadovėlis? Ko čia galima išmokti? Pažvelgus įkypu žvilgsniu labai
galimas daiktas, kad poezija, poetiniai tekstai siūlomi kaip tas pats iliuzijos ekranas,
kuriuo galima ironiškai tikėti, žvilgsnis iš atstumo, susitikimas nesusipažįstant,
padorus artumas, neužspaudžiant šlaunimi į kampą tai, kam šiame poezijos
rinkinyje, mano supratimu, teikiama vertė. Kuklu, bet, deja, tiek paguodos istorijoje,
kurios nėra už teksto, kaip žinoma, tik pasakojime, siužete, tegul ir popsinio komikso
žanro (viršelio sugestija). Ne daugiau, kad ir kaip norėtųsi:
gal tai ir kvaila, bet aš visada
norėjau kažko daugiautaip, tai iš tiesų kvaila
<...>
palauk palauk tai ką, negi ir viskas?
viskas, mudu tik šiaip paplepėjom
(Kinematografinė poema, p. 113114)
Metai, 2004 spalis (10) |
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|