<< Atgal Animacinis slibinas Letos pliaže Literatūros kritikai nematė reikalo apie dvi
pirmąsias Arūno Sprauniaus eilėraščių knygas (Egzaltacijos, 1998; Savigraužos
karalystė, 1999) parašyti bent vienos recenzijos. Poetas, susikūręs savitą
balsą, intonaciją, net savotišką eilėraščio modelį, yra sėkmingai nutylimas
visur, kur tik įmanoma. Paskutinį kartą Naujausioje lietuvių literatūroje
(19882002), kur jo pavardės taip pat nerasite, kaip, beje, ir dar keleto tokių visai
nereikšmingų Ričardo Šileikos, Dovilės Zelčiūtės ir panašiai. Tie, kurie
niurzga, kad mūsų literatūra neįdomi, provinciali, galėtų daugiau perskaityti.
Gana įdomus šitos poezijos santykis su
popkultūra, kuri, viena vertus, lengvai ironizuojama, tačiau kita vertus, jai juntama
simpatija. Šį derinį galima apibūdinti oksimoronu atsainoka egzaltacija. Tokį
santykį neblogai nusakytų A. Sprauniaus novelės Pyro pergalė (iš rinkinio Tylos!,
2003) pradžia: Truputį niekino tikrovę, kurioje teko gyventi. Be abejo, kasdienėje
praktikoje neįstengė atsispirti jos vilionėms, be to, nenorėjo pasirodyti esąs
nedėkingas (p. 9) Pasirodyti nedėkingas, nedėmesingas, nemandagus, o sykiu visu tuo
dėmesiu siekiantis pažaisti ir paironizuoti, neįkyriai jį pamaišyti su mitologija,
kultūrinėmis etiketėmis bei herojais. Galima sakyti, kad A. Spraunius gana
elegantiškai flirtuoja su masine kultūra.
Egzaltacija, nenatūralus džiaugsmas ir
jausmingumas bene pagrindinis santykis su aplinkiniu pasauliu, kuriuo varijuojama A.
Sprauniaus poezijoje tarsi stebint iš kiek atokesnės, atsainesnės distancijos,
suskliaudžiant visa tai kabutėmis, švelniai dekonstruojant. Dekonstrukcija iš meilės,
nes kieno žvilgsnis atsilaikytų, kai prieš akis kvapą gniaužiantis / kūno
brūkšnys / tarpelis erotiškas / didėjantis mąžtantis / net pranykstantis / einant
skubant / šaligatviu vyliaus / kibirkščiavimas / tarp džinsų juosmens / ir
palaidinukės. Pasinaudojant S. Freudo terminologija, galima sakyti, kad šioje
poezijoje Eroso sublimacijas beigi egzaltacijas ramiai, kiek atsainokai, stebi Thanatos.
Pakartojimai sukuria uždarą eilėraščio
struktūrą, apgaubia, ženklai lieka be nuorodų, tik į save: animacinis slibinas
praneša vietos gyventojams, kad jis yra animacinis slibinas. Tokia struktūra kartojasi
ir kituose eilėraščiuose, ypač skyriuje Daugiau poezijos (eil. Mylintieji,
VIP, Techno, Žmogus keliauja liftu). Absurdiška Sizifo logika čia
nebaugina (kaip, pavyzdžiui, A. Škėmos personažo Garšvos kelionė liftu up and
down), greičiau ji sukelia egzaltaciją. Kopijų kopijos kuria realybę, tik ne
platoniškąją idealią tikrovę, o kažkieno sukurtą, gražią ir tuščiavidurę. Joje
mandagus ir simpatiškas animacinis slibinas, gerokai subtilesnis ir vartojantis
korektiškesnį žargoną negu jo pusbrolis iš Viduramžių pasakų ar legendų, praneša
mums, kad yra seniai mus suvalgęs, o šiuo metu esame animuoti ir linksmai judame Letos
paplūdimyje, kupini egzaltacijos sau ir kitiems. Animacinis slibinas kelia šypseną,
nors jis gerokai pavojingesnis už tikrą ryja tikrai daugiau karalaičių ir
karaliukų, kasdien ne po vieną, o šimtais. Tai vadinasi masinė animacinio slibino
valgio kultūra. O mes šypsomės, nes kaipgi kitaip tokioje gražioje pakrantėje. Esame
gerai išmokyti šypsotis, nekalbėti ir negalvoti apie mirtį, blogiausiu atveju ją
laikyti animaciniu filmuku. Mirtis, kaip ir visa kita, mūsų laikais atsidūrė tarp
kabučių kaip ir visi skyriaus Ypatingokai eilėraščių pavadinimai, nes kas
galėtų imtis rimtai ir tikrai rašyti eilėraštį, tarkime, Hamletas. Tarp
kabučių mūsų išplauta tikrovė, o vietoj jos kažkokia animacija, tikrovės
anamnezė. Pasaulis pagal Spraunių visų pirma yra pasaulis kabutėse, beveik vien
iš iliuzijų, egzaltacijų, svajonių, kurias perkame ir parduodame, ir mums vis negana. literatura.lt, 2004-07-16 tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |