|
<< Atgal
Sigitas Parulskis
KREIVAI SUAUGUSI KALBA
Valdas Gedgaudas. Vakaras be
žiburio. V.: Vaga, 1998.
Skaitant naują Valdo Gedgaudo eilių rinkinį
Vakaras be žiburio, nuolatos ir, beje, įkyriai lydėjo neseniai išgirstas
anekdotas. Ateina į parduotuvę naujasis rusas ir prašo ant kaklo kabinamo kryžiaus.
Pardavėjo siūlomi kryželiai jo netenkina, jis nori didelio kryžiaus, nuo pasmakrės
iki bambos. Pagaliau gavęs norimo dydžio jis apsidžiaugia: taip, va tokio ir norėjau,
tik nuimkit nuo kryžiaus šitą gimnastą. Šis gimnastas, Jėzaus Kristaus
simbolis, ir yra kone pagrindinis V. Gedgaudo knygos įvaizdis, kaip, beje, ir kiti, prie
jo besišliejantys krikščioniškosios religijos simboliai. Tematika labai subtili,
patenkanti į teologijos akiratį, todėl kalbant apie Vakarą be žiburio geriau
apsiriboti Evangelijos literatūroje diskursu kaip poetas traktuoja ritualinę
simbolinę krikščionybės atributiką ir kokie įspūdžiai kyla skaitytojui.
Didžiausias poeto rūpestis visais įmanomais
būdais minėtąją religinę simboliką nusakralinti, demistifikuoti ar subuitinti, ne
tik nuimti gimnastą nuo kryžiaus, bet dar ir kaulus visus jam sulaužyt. Žinant
apie tokias pastangas visai nekeista, kad kumelės vardas Marija, kad arkangelas
Gabrielius virsta angelu žudiku, nekaltas prasidėjimas kyla iš tamsiosios
dvasios, o nuo Erodo žiaurumo į Egiptą bėgama skrendant biznio klase ir t.t.
Eilėraštyje Nebeištvėrėme kapavietę išniekinome trise... V. Gedgaudas
žengia dar toliau čia įsilaužiama į Kristaus kapavietę, randamas dūlijantis
apgautas kūnas ir iš nevilties, kad mitas vis dėlto išsipildytų, čia pat
nukryžiuojama žiurkė: ir gūdžiai suūkė už upės vyturys / paskelbdamas
šėtoniškas velykas. Nereiktų skubėti kaltinti poetą už tokių
satanistinių idėjų skelbimą, nes jis visuomet gali pasiteisinti esąs tik
mediumas, iš tikrovės ar pasąmoninės medžiagos atkuriantis koncentruotus
įvairialypės žmogiškosios patirties pavidalus. Visai kas kita, kaip jis tą pavidalą
sukuria. Pavyzdžiui, ištrauka iš minėtojo eilėraščio, kurioje apibūdinama
žiurkė, sąlygiškai Antikristas:
po kojom šaižiai cyptelėjo žiurkė
tokia skaisti barzdota ilgaplaukė
be galo liūdno ir spuoguoto veido
nuraudo kukliai tarsi prisidirbus būtų
ir kriuktelėjo pratisai įtaigiai |
Sunkiai tikėtina, kad poetas nežinotų,
kaip atrodo žiurkė. Vadinasi, jis specialiai kuria ironišką antikristo šaržą,
ir eilėraščio rimtumas, o drauge ir baisumas dingsta. Ir visa tai dvelkteli
pigiu teatrališkumu. Dar blogiau, kai poetas paprasčiausiai nesusitvarko su per dideliu
poetiškumu, t.y. manierizmu ir neskoningumu, pavyzdžiui, eilėraštyje Talita Kumi
tokios apkartusios eilės: užpūski krūtis / viena judesio gniūžte.
Kaip sakoma knygos anotacijoje, prieštaringas
žmogaus santykis su tikrove reiškiamas negatyvo stilistika, atvirkščio Kristaus
vaizdiniu. Taip, kas susiję su religine dogmatika ar simbolika, čia viskas atvirkščia.
Eilėraštyje Pieta II Septyni puslitriniai / kalavijai jai perveria /
širdį..., o ant kelių kliuksintis / sūnus lekuoja, dvylika Mesiją
lydėjusių apaštalų čia virsta sraigėmis, Šv. Trejybė pakeičiama gedėjimu, mirtim
ir baime, o didysis žydų Dievo / prisikėlimas / tėra tobula ritualinė /
erekcija ir Komunijos sakramentas teprimena oralinį seksą arba, kaip dabar madinga
Clintono ir Lewinsky skandalą.
Ieškant V. Gedgaudui artimų balsų, nesunkiai
išgirsime Algimantą Mackų. Pastarasis savo įvaizdžių sistemą sukūrė taip pat
remdamasis religiniais simboliais ir emblemomis, taip pat metė moralinį iššūkį
užsidarymui savyje, iliuzijoms ir melui, kuris dažnai dangstomas krikščioniškomis
dogmomis. Tačiau A. Mackaus poezijai būdinga gili vidinė motyvacija, žmogiškoji drama
tėvynės praradimas, o drauge ir religinių simbolių, apeigų, papročių, visos
mitologijos praradimas, mitologijos, kuri atitrūkusi nuo savo šaknų, darosi dirbtinė
ir hermetiška, slegianti. A. Mackus stengėsi išsilaisvinti, nutraukti ryšį su
religine tradicija ir tai jam pavyko.
V. Gedgaudas irgi eina panašiu keliu, bet viskas
atrodo kur kas silpniau ir naiviau. Galbūt dėl to, kad šis ryšys jau seniai
nutrūkęs, kita vertus, V. Gedgaudo tekstai kuriami visiškai nejaučiant tos tradicijos,
neturint vidinės motyvacijos. Skaitant jo eilėraščius taip ir nepaaiškėja, kodėl
jis puola dogmas, o dogmos ir lieka dogmos jau daugiau nei penketą tūkstančių
metų gyvas kenčiantis dievažmogis, o atgailos, aukojimo ir atpirkimo drama
tebegyva ir šiandien, nepaisant įvairių jas neigiančių teorijų. Ir jeigu atmesime
poeto nuolat naudojamą negatyvo principą (šiaip ar taip, tai juk nenauja), tuomet kone
visa V. Gedgaudo poetikos sistema sugriūva. Tiesa, panašaus efekto jis galbūt ir
siekia:
trokštu pamiršti kalbą
iš žievės smegenų išmagnetinti
sąvokas žodžių reikšmes
sunaikinti gramatiką sintaksę
tariamos realybės tinklainę |
Tačiau dažnai toks noras pamiršti
kalbą pasirodo labai keistas arba net komiškas, pavyzdžiui: ...klausyki / kaip
dyla svyrantys tėvynės aviliai; ir dieviškieji sliekai mano šnervėse ulbaus;
kaip nugarą laižo įdiržus velėna į ir švino krešulys pražysta
smilkiny. Atrodo, norint užmiršti kalbą, pirmiausia ją dar reikia girdėti.
Kol kas V. Gedgaudas dar pakeliui. Keistokas neva satanistinis žargonas, romantinės (ar
romansinės) klišės (žirgai, valdovai, rūmai, karūnos, net ir viso rinkinio
pavadinimas), eunuchai, kastratai, noras vis pagąsdinti, itin sudėtingai pasakyti
paprastus dalykus, visa tai palieka gana didelės eklektikos įspūdį. O be to, taip
ciniškai preparuodamas religinius simbolius ir ritualus, poetas, atrodo, užmiršta, kad
poezijos rašymas taip pat tėra tik vienas iš ritualų. Ir abejotina, kad jis
prasmingesnis už kitus.
Šiaurės Atėnai, 1999. I. 30,
Nr. 4 (445)
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|