|
<< Atgal
Lukas Miknevičius
Kalbos susisiekimo priemonė
Poezijos knygas skaitau vienu prisėdimu. Paėmęs
naują knygą, ją perskaitau nieko nepraleisdamas nuo pirmo eilėraščio iki paskutinio.
Tik paskui vis grįžtu prie atskirų tekstų, kažko vis ieškau. Kartais randu, kartais
ne.
Prisipažįstu, jog Aido Marčėno naujos knygos
Pasauliai įveikti vienu užsimojimu nesugebėjau. Tiesą sakant, neužteko ir
dviejų kartų. Iš pradžių sutrikau: kodėl? O atsakymą padiktavo jau pats knygos
pavadinimas. Įprasta, jog poetas sukuria vientisą, nedalomą pasaulį. Aidas Marčėnas
viename pasaulyje jau nebetelpa. Ir kiekvienas pasaulis savaime reikalauja atskiro
skaitymo. Gali pasirodyti, jog knyga, kurioje egzistuoja ne vienas ir netgi ne du
pasauliai, nėra vientisa, kad tai tiesiog kelios knygos, sudėtos į vieną leidinį,
tačiau taip nėra. A. Marčėno pasauliai egzistuoja ne vienas šalia kito, bet kartu ir
vienas kitame, juos jungia tas pats subjektas, tiktai stovintis įvairiuose laiko ir
erdvės taškuose. Neretai šie pasauliai susipina ir atskiruose rinkinio tekstuose. Ypač
dažnai į dabarties (realiosios ar poetinės) pasaulį įsiveržia vaikystės pasaulis.
Įsiveržia natūraliai, taip, kad jame galima egzistuoti, veikti, vienu metu būti čia
ir ten:
arba nebūsiu tenka susitaikyt,
būtybės skaidrios, jūs ne ten pataikėt,
aš dar esu ant paskutinio plaukogyvybei kabant susapnuosiu Vilnių,
įkvėpsiu dar ir prisiskinsiu žirnių
vaikystės rojuj iš kolūkio lauko
Paskutinis, p. 96 |
Dar tipiškesnis tokio pasaulių buvimo
kartu pavyzdys sonetų vainike Beždžionių tiltas. Prie teksto pateiktuose
komentaruose pats A. Marčėnas rašo: Autorius mielai puoselėja kai kurių kritikų
peršamą nuomonę apie lyrinio herojaus sąmonės skilimą, susidvejinimą A. M.
poezijoje. Kad ir kaip būtų, šiame tekste keturiasdešimtmetis herojus susitinka save
septyniolikmetį. Toliau bus kalbama pirmu bei antru asmeniu bei pirmojo asmens
daugiskaita stebint kažkam trečiam. Tikriausiai man.
Kad ir kaip būtų, su tokia kai kurių kritikų
peršama nuomone skaitant Pasaulius sunku nesutikti. Subjektas čia, nors ir tas
pats per visą rinkinį, akivaizdžiai išsiskaidęs, nevientisas. Čia jis vaikas, čia
paauglys, čia žinomas poetas. Tačiau visuomet jaučiamas ir stebėtojas, stovintis
kažkur virš visų įvairiausių subjekto būsenų. Tai lemia ir akivaizdus rinkinio
autobiografiškumas. Įtampa atsiranda, kai realusis pasaulis transformuojamas į poetinį
pasaulį. Iš čia ir tas susidvejinimas. Netgi pats kūrybos procesas stebimas kažkur
iš šalies:
ana žvaigždė ugnelė cizos,
o tas išplaukęs veidas kas?
galėtume sakyt Narcizas,
bet nesakykime, kol kas
sakykime naktis, vos sninga,
sakykim, pusę keturių
save stebėt gana juokinga
poetas štai, dabar kuriu
Kūrybos, p. 36 |
Nors kartais net ribos tarp realybės ir
meninio teksto nebelieka. A. Marčėnas atkakliai daro kūrinį pats iš savęs:
šitas tai jau tikrai
mano sukurtas, šitasaidas, šitas marčėnas
Kartais abejoju autoryste, p. 8 |
Apskritai kūryba, poezija viena
svarbiausių rinkinio temų. Kūrybos motyvas vienaip ar kitaip paliečiamas daugumoje
tekstų. Dažniausiai A. Marčėnas savo ir kitų dalyvavimą literatūroje suvokia su
didele ironijos, kartais netgi sarkazmo doze (eilėraščiai Dar jums pasivaidensiu,
Poezijos pavasaris, Na ir ką, Tarptautinis forumas, Burbulas).
Tačiau kartais kūrybos procesas pasirodo ir kaip šventas darbas, dieviškam veiksmui
prilygstantis aktas. Ir nebeaišku, ar poetas kuria pats, ar tiesiog yra kažko
aukštesnio įrankis:
išsitrauksiu save
iš prišlapintų miesto griuvėsių
estetikos, kur net šios eilės
daugiau nei jas kalęs
Regnum MMIII, p. 29Arba:
ir koks dabar skirtumas? poetas
tėra kalbos susisiekimo priemonė
kartais tikra
dažniausiai žaislinė
Komunikacijos, p. 44 |
Beje, ir pats A. Marčėno poezijos
subjektas pasiekia tokias aukštumas, jog gali nurodinėti ir pačiam Dievui. Man vienas
geriausių rinkinio eilėraščių Vakarinė malda užbaigiamas taip:
rimti taurei artėjant, ir šitaip kas metai
po rievę
užsiaugint prasmės suvokimą, šviesyn
kol neliktų
šito buko manęs kuris vapa išgraužk,
mano Dieve,
suformuok mano įvaizdį taip,
kad iš ryto pasnigtų |
Dar vienas itin ryškus Pasaulių
aspektas kalbos konkretizavimas. Nebelieka kalbėjimo poetinėmis abstrakcijomis.
Pasak Valentino Sventicko, A. Marčėnas daug pasako apie save ir savo gyventą laiką.
Mitai ir asmeniškoji mitologija susipina, kad nušvistų. Viskas tartum paprasta
kalbama vaizdais ir žodžiais. Įprasta, jog konkretesni vaizdai kuriami verlibruose,
tačiau A. Marčėnas žengia dar vieną žingsnį toliau. Prie sonetų, sonetų vainikų,
kurių turinys skaitytojui gali būti sunkiau suvokiamas, poetas pateikia itin konkrečius
komentarus. Čia atskleidžiama ir dalis poetinės virtuvės, nurodoma, iš kur
eilėraštyje atsirado vienas ar kitas vaizdinys, kaip tekstas siejasi su poeto
biografijos faktais. Pavyzdžiui: Labai paprastas sonetas, siejantis prieš dvidešimt
dvejus metus beveik įvykusią liūdną ir gražią jaunuolio meilės istoriją bei
istoriją Odisėjo, kurį, kaip žinoma, po klajonių sugrįžusį Itakėn atpažino tik
jo nusenęs ištikimas šuo Argas.
Viena vertus, toks tekstų komentavimas perša labai
vienpusišką skaitymo galimybę, tačiau visuomet galima komentarų neskaityti ar
skaityti juos kaip atskirą tekstą. Nesutikčiau su profesorės Viktorijos Daujotytės
Vilniaus knygų mugėje išsakyta abejone dėl komentarų reikalingumo, apeliuojant į
tai, jog eilėraštis turi būti reikšmingas pats savaime. Mano galva, A. Marčėno
pateikti komentarai nėra joks eilėraščių ramstis. Tai tiesiog poetinis žaidimas, tam
tikras slapukavimas, galbūt bandymas patyrinėti poezijos paribius, išsiaiškinti, kur
poezija baigiasi ir prasideda kažkas kita.
Galiniame Pasaulių viršelyje V. Sventickas
teigia: Čia tas atvejis, kai skaitydamas vis pagalvoji poetas parašė savo
knygą. Norėčiau tikėti, kad gal dar neparašė. Gal sakykim taip poetas
parašė gerą knygą. Arba taip kalba išsirinko tikrą susisiekimo priemonę.
Literatūra ir menas,
2005-05-13, nr. 3048
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|