|
<< Atgal
Gabrielė Labanauskaitė
Erotika ar pornografija?
Dovilės Zelčiūtės poezijos klausimas, arba
kūno raiška beribėse lapkričio minutėse
Ar įmanoma
spazminę mirtį
liepsnojantį greitį
dar vienasyk pakartoti?Niekada
bet įsidegti gaisruoti
gal ir išmokai
(Zelčiūtė, 2001, 57) |
Poetė Dovilė Zelčiūtė (g. 1959)
įdomi ne tik iki šiol dominavusia teatro tematika, bet ir šiuo metu spaudoje
publikuojamais kupinais kūno kalbos, kūniškumo eilėraščiais bei paskutiniaisiais
eilėraščių rinkiniais Lapkričio pratimėliai (2003) ir Dar minutėlę
pusvalandį (2001). Pastaroji pirmoji lietuvių poezijos knygelė pažymėta tokia
metrika: Tik suaugusiems. Aiški tematikos (ir turinio) nuoroda. Eroso valdos,
pilnos ne tik kūniškosios aistros, bet ir suvokimo, kad meilė yra vienintelis
begalinės, neribotos (neapribojamos) kūrybos instrumentas.
Norint aptikti esminį erotizmo siūlą, reiktų
atrasti, kas jį verpia: kokie jos jo jų santykiai bei ryšiai. Iš tiesų
autorės kūryba prieštarauja feministiniams postulatams: jokių feminizmų /
geidžiu nekantrauju nebūnu / neskanus be tavęs mano valgis / šešėliuoti nejaukūs
namai / netvarkingas pasaulis piktos moterys / gatvės tuščios ir šiukšlinos /
banalūs spektakliai ir knygos / ir pati negera negraži (Zelčiūtė, 2001, 22).
Aiški moteriškoji pozicija vyras svarbus kaip prieglobstis, užuovėja (lieski ir
neatiduok manęs kasdienybei; ibid., p.6). Užpildantis gatves, namus, jos pačios
egzistenciją (nebūnu). Jis išsipildymas. Dirva, kurioje augama, bręstama,
žydima (Su viskuo kas sunku / kūnu dvasia / savo miegu / atsiremiu į tave atsitveriu
/ nieko nebijodama; Zelčiūtė D. // Lapkričio pratimėliai, 2003, p.78). D.
Zelčiūtės poezijoje išlieka tradicinės vyriškumo ir moteriškumo sampratos. Esti
tvirtas ryšys tarp lyties ir galios vaizdinių (pastaroji įkurdinta mylimajame):
ošia ir dūzgia manyje / tavo tembras / purtau galvą veju / tą dūzgimą nesiseka /
įplaukiu tavo žvilgsnin / drovu bet atvira / tylime (Zelčiūtė D., 200, p.14).
Užhipnotizuota, apvaldyta, paklūstanti: jaučio įsiūčio ekstazę / meti man /
keliu avies baltą snukelį / mekenu atsiduodu (Ibid., 51). Ši (religinė) avelės
metafora aliuzija į vyro, tolygaus valdovui (Dievui?), galią ir svarbą. Paklusdama
moteris nebando prilygti (būti lygia) kūrėjui. Neaitrina gimtosios nuodėmės,
kuri yra ne padaryta, o įgimta, ne veiksmas, o būsena, pirmapradžio šventumo
trūkumas. Polinkis į blogį, kurį šis trūkumas atveria, krikščioniškoje
teologijoje vadinamas geismingumu jusliniu noru, priešingu proto balsui
(Cicėnaitė A. // Šiaurės Atėnai, 2003, Nr. 19, p.9). Krikščionybės traktuojama
kaip blogis, nelaimė bei kančia, gimta nuodėmė poetės yra vertinama teigiamai:
laimingos valandos šiltos dosnios beribės; tą pačią minutę kuo ryškiausiai
prisimenu visus Dešimt įsakymų / <
> / bet priglaudžiu lūpas prie rankos /
jau / kylame / skrendam (Zelčiūtė D., 2001, p.33).
Išlikusi vertikalioji pasaulio linija / tiesė, kuri
postmodernistinėje kūryboje jau virtusi į horizontaliąją. Pragaras žemė
dangus ir žmogaus kūnas, krintantis vienon sferon ir iš jos pakylantis į kitą
(kylame skrendam). Trūksta atsipalaidavimo, laisvumo (atvirumas dar pusiau
mergaitiškas, lyg besigėdijantis pats savęs), nors viename interviu autorė teigia:
Atėjo laikas privalau kalbėti apie tai; vėliau bus per vėlu, anksčiau buvo dar
gėda. Dabar pats tas, <
>, yra daug džiaugsmo, daug šviesos toje gyvenimo
srityje, kurią patiriame, bet apie kurią nekalbame (Sipavičienė L. // Gabija, 2001,
Nr. 2, p.36). Nors kūnas suvokiamas kaip dovana, vertybė, galinti varžytis su
transcendentiniu lėmėju (neturiu laiko gėdytis šviesą kviečiuosi į kambarį;
Zelčiūtė D., 2001, p.23), jaučiama ir neigiama kūno konotacija: šou nekvietė
pademonstruoti / per didelio kūno sujaukto proto pasklidusios dvasios (Zelčiūtė,
2003, p.76); tamsoje nesimatys / veido raukšlių pavytusio kaklo (Zelčiūtė D.,
2001, p.75). Tarsi meldžiamasi grožio mitui, kai nebetikima ankstesniais mitais
apie motinystę kaip vienintelį pašaukimą, vietą namuose ir pasyvumą. Bent
minutėlę. Būti tokia, kokios jos tikisi. Rūpinimasis grožiu, šiuolaikinėje
visuomenėje (kad ir laikinai) nugalėjęs rūpinimąsi namais, D. Zelčiūtės poezijos
knygelėje Dar minutėlę pusvalandį neprieštarauja vienas kitam: Mano širdis
ne kiškio / gudrūnė lapė viliokė / esu / negaištu veltui laiko / kol ant galvos
byra prakeiksmai / publikuoju eilėraščius / nusikerpu / plaukus / kvėpinuosi / kaišau
gėlėmis namus / ruošiuosi guolį / virpu ir laukiu (ibid., p.9).
Ji žino grožio mito duoklės dydį. Ir
taisykles, pagal kurias žaidžia / gyvena. Kartais pakreipia sau reikiama linkme
(gudrūnė lapė viliokė esu), taip iliustruodama naujųjų technologijų vaizdine
informacija ir nežodine komunikacija kuriamus griežtus moters kūno, jos išvaizdos bei
elgesio standartus. Ypač atkreiptinas dėmesys į tai, jog grožio mitas iš tiesų
nustato ne išvaizdą, o elgesį (Wolf N. Beauty Myth: How Images Are Used Against Women,
1990, p.14): išlygink visas siūles realybės drabužio realybės / <
> /
pleveni aplink siuvėjo rankas gal pavyks / neiškristi iš bendro konteksto
(Zelčiūtė, 2003, p.76).
Neišsiskirti, būti tokiai kaip kiti nei
daugiau, nei mažiau nuodėmėj, nepavyksta. Deginantis, žvėriškas geismas
(gyvybės žvėris švelnus kitiems nepažįstamas), kuris būdingas dionisiškajai
transo būsenai, neapleidžia ir D. Zelčiūtės poezijos. Kūnas tuomet tampa vieta,
įprasminančia profanišką būtį: Moterie / velnio nešta pamesta / pažiūrėk į
veidrodį pasą / ką čia dirbi? // Joju / į rojų... (Zelčiūtė, 2001, p.52).
Taip (geismo dėka) kylama iki ekstazės, katarsio,
apsivaloma nuo buities apnašų. Gaila, jog aprašomasis lytinis aktas dažnai
panašiai išreiškiamas, veikiantis išoriškai, o kartais net sukeliantis nuobodulį
šabloniškomis metaforomis ir palyginimais (būsiu tau mara slogutė / myluosiu ir
dusinsiu / uždainuosiu miegoti neleisiu; ibid., p.54; sulipom į vieną gniūžtę
/ mirtinai pasiruošę ištirpti; ibid., p.36). Norėtųsi labiau išgrynintų,
rafinuotesnių aistros pavidalų, intensyvesnio sielos erotizmo (Baliukonė O. // Metai,
2002, Nr.4, p.141). Ne visur grubokas eilėraščių natūralizmas transformuojamas į
poetinę realybę (Blizgantis apvalumas / kandu į kairįjį petį; Zelčiūtė D.,
2001, p.37). A. Mickūnas kaip vieną iš mūsų amžiaus problemų mini išraiškos
matmenų išnykimo grėsmę: Tai psichofiziologinių funkcijų išraiškos galių
supaprastinimas iki biologinių poreikių ir netgi materialiųjų sąlygų. Tai mėginimas
nuplėšti nuo pasaulio ir žmogaus jų išraiškingumą, prasiskverbti pro žvilgsnį į
akies obuolį, o ne erotinis geismas, ieškantis geismo. Juk akies obuolys ar nuogas
faktas nepaaiškina jame išreikšto geismo, dažniausiai jis jo ir nepaiso. Matuojant
prakaitavimą, kraujospūdį ir pulsą neatskleidžiamas erotinio susižavėjimo ar
desperacijos gilumo lygis. Išraiškos lankstumą, paslankumą geriausiai pasiekia
žmogaus kūniškumas. Nes išraiška nyksta, jeigu nėra apgyvendinama kūno geste, balso
ištaroje (Mickūnas A.// Baltos lankos,1996, Nr.9, p.26).
D. Zelčiūtės poezijoje nenuslopinami libido
poreikiai siekia įsismelkti į visus įvykius, visus daiktus, paversdami juos libido
realizacijos arba atsipalaidavimo objektais (jazminų lengvi patalai / glėbia ir gobia
jau pasiduodu / ne šito ir šito / karščio alkstu; Zelčiūtė D., 2001, p.6).
Tačiau joks konkretus objektas gamtinis ar kultūrinis (moters piešiami paveikslai,
rašomos eilės) negali būti laikomas tinkamu libido objektu, nes libido pats save
numalšina ir sukuria naujas pasitenkinimo formas (freudiškojoje libido geismo
saviieškoje slypi daug eroso bruožų be eroso libido neturėtų pozityvios, save
regeneruojančios galios peržengti visas ribas). Pats libido krypsta mirties,
pusiausvyros, panašios į nirvaną, linkme:
Tikri kaip mirtis
gulime
dar panirę vienas į kitąuž stiklo
baltas drugys
plakasi rytas.
(ibid., 67) |
Libido aktyvumo ratas baigiasi
pasitenkinimų pusiausvyra ir galiausiai gyvybinės ugnies užgesimu. Antrasis
eilėraščio posmas užpildo erotiškumo bruožą neleisdamas visiškai užgesti (drugio
esminė simbolio reikšmė remiasi jo metamorfoze iš kiaušinėlio per drugelio vikšrą
ir mirtino sąstingio lėliukę į spindulingai margą, saulės švieson besiveržiantį
vabzdį, todėl jis jau antikoje simbolizavo sielą, kurios nesugriauna net kūno mirtis;
vėlesniais laikais labiau pabrėžiamas jo patrauklumas ir ryšys su meilės dievu
Erotu). Libido siekia panaikinti įtampą, o erosas užplūsta didėjančia įtampa. Nors
H. Cixous teigia moterišką libido ekonomiką esančią atvirą skirtumui, norinčią
būti kito persmelkta, apibūdinamą spontanišku dosnumu (Moi T. // Lyties / teksto
politika, 2001, p.102). Galbūt dovanos karalystė iš tiesų nėra jokia karalystė, tik
dekonstruojanti malonumų ir organiškų mainų su kitu erdvė: Nieko nenoriu žinoti /
nieko laukti / sutinku su tavim / tik dabar / kuo ilgiau / arbatmedžio aliejum / tepki ir
tepki (Zelčiūtė D., 2001, p.28).
Taigi šis noras išnykti, nepaisant viso kito
(nieko nenoriu žinoti), šis atsidavimas erosui, tuo pačiu yra ir atsidavimas
seksualumui. Ir vėlgi uždaras ratas, kuriam priklauso žmogiškųjų būtybių
poreikis patirti tai, kas yra asmeniška (Sontag S. Pornografinė vaizduotė //
Baltos lankos, 1996, Nr.7, p.130). Mintis ir veiksmas, kurie yra ne tik save
peržengiantys, bet ir save griaunantys.
Atskirai aptariant moters kūno kalbą, reikėtų
paminėti ir kūno topografiją ji, kaip ir daugelio kitų šiuolaikinių
autorių artikuliuota. Plaukai palaidi, vėjo gūsiais nuogybę dar dengiantys,
kartais nukerpami (pokyčio, atsinaujinimo sema); ausys pripildytos dūzgiančios
begalybės; oda jautri, stangri pasiruošusi; nugara perverta ugninių
nuojautos iečių; krūtys liepsna apsunkusios, o jų speneliai susiviję kitų
artumu; pilvo vagelėm teka šviesa praplėšta; šlaunis liečianti kitą šlaunį
(kojos pritvinkę kraujo). Dvigubas kūnas, sudarytas iš dviejų atskirų dalių (jo
jos), tarpusavy komunikuojančių rankomis ir taip susiliejančių: Tos rankos jau
visko matė / anos irgi nepėsčios / <...> / liečiasi godisi virpa / <...> /
sukasi spaudžia liečia / Paskutinį kartą dar kartą / Ak! (Zelčiūtė, 2001,
p.19).
Eilėraštyje Blizgantis apvalumas (ibid.,
p.37) besipykstančiųjų, besimylinčiųjų kūnų nebeįmanoma surinkti į vieną
jis perlūžęs pusiau, taip ir neatskleistas iki galo: visa kas yra kūnas / dar
nepažinta (ibid., p.15). Tuo pačiu jo kalba įvaldoma ir išmokstama: truputį
pakelk dubenį / nejau niekas nesakė / iš tiesų kaip gerai kad nesakė / <
> /
viskas dabar labai / labai gerai / ar niekas nespaudžia / niekas / tik begalybė / ausų
būgneliuose ūžia (ibid., p.31). Taip priartėjama tiesiog prie elementaraus (?)
sekso. Pastarasis vėlgi perauga į aistrą (meilę?) ir išperka pirmąjį. Atsiranda tam
tikra meilės (akto?) ritmika, ritmas (ritmas dangus, / ritmas pragaras /
ritmas; ibid., p.47)., kur perteiktas vyro ir moters bendravimo svaigulys (kūnų
skurdas jų šviesi karalystė / tylios vaitonės padėka; ibid, p.47). Kur kūnas
spaustukas, sugeriantis emocijas, žaibolaidis jo mintims, jo nuotaikoms, žvilgsniams
(Toks trumpas tavo žvilgsnis / o nugarą veria / ugninės nuojautos ietys; ibid.,
16). Apskritai eilėraščių įtampa tolydžio auga, nors jausmai neforsuojami,
neišrėkiami (vienas iš galimų (super)atvirumo pavojų). Šviesos akimirkos ne vien
atveriančios, bet ir pridengiančios. Daugiausia šviesos, švytėjimo kaip
kuriančios ir apvaisinančios substancijos (kiek prigamino šviesos / Dievas mūsų
slaptybėse / artėja / pradėjimo laikas; ibid., p.42). Ši universali pradėjimo
būsena sukauptas jau gimdžiusios moters žinojimas: Tarsi žvėriška /
nesiliaujanti signalizacija / skelia ir gaudžia / oda pakilo išsitempė
(ibid.,
p.46).
Eilėraščio intensyvus gimdymo skausmo išgyvenimas
panašus į J. Kristevos aprašytąjį: Mano kūnas daugiau ne mano; jis raitosi,
kenčia, kraujuoja, sloguoja, griežia dantimis, kosti, jį išberia spuogais, jis
juokiasi. <
> Ne sopuliuos gimdoma, gimdomas sopulys: jį reprezentuoja vaikas, ir
nuo šiol jis įtvirtinamas visam laikui (Kristeva J.// Feminizmo ekskursai, 1995,
p.501): Sąrėmiai / skaičiuoju iki dvidešimties / įkvepiu ir sustingstu /
išsiriečiu kaip katė / nagais į geležinę lovos atramą / į prasivėrusį langą
/ bumbsi atkaklus pakaušėlis
(Zelčiūtė D., 2001, p.48).
Tarsi sapnas be šviesos, be garso, raumenų
sapnas (Kristeva J., 1995, p.501). Juoda grįžtė (išsiriečia kaip katė), nugaros,
rankų, šlaunų skausmai gniaužtuvai, tapę skaidulomis: tūrių, plotų, erdvių,
taškų sangrūda. Žodžiai, paženklinantys tylos žvangesį, kuris visur kelia skausmą
(ibid., p.502). Šiemetiniame Poezijos pavasario rinkinyje D. Zelčiūtės
eilėraščiuose skausmas transformuojams į neigiamą energiją (kad būtų atsikratytas
jį sublimuojant, išsakant): tai aš buku pagaliu užplakiau savo vienintelį draugą
po šokių / po šoko pašoku iš miego gyvybė! kokia gyvybė nesąmonė / ten dar
nieko nėra vienas kelias abortas (Zelčiūtė D., Poezijos pavasaris,2003, p.76).
Tai iš dalies atspindi ir šiandieninę situaciją,
kai nukelta nuo idealų pjedestalo moteris yra draskoma instinktų ir baimės: žmogaus
kūnas pasmerktas nuodėmei, bjaurasčiai ir laikinumui (Kubilius V.// Metai, 2002, Nr.
12, p.94); tiksliai žinai po mėnesio vėlei tiesėte ranką į kito tarpukojį
(Zelčiūtė D.// Poezijos pavasaris, 2003, p.76). Tai minėtoji bjaurumo estetika,
kur žmogaus kūnas aukštinamas kaip galutinė būties realybė, o vyro sperma
tapatinama su siela (Kubilius V., 2002, p.95). Pirmenybė suteikiama geismui
seksualiniams troškimams, fiziniams veiksmams ir obsceniškiems žodžiams (savo
pačios kūnas, kurį gali liesti, įsitikinti gyvas tyrinėti; Zelčiūtė D.//
Poezijos pavasaris, 2003, p.77). Polinkis į jutiminį pasitenkinimą (nežinai kas yra
masturbacija nežinai) galutinė tiesa apie žmogų gamtos kūrinį. Tačiau
dviejų žmonių sueityje vis tik ieškoma transcendencijos pojūčio, kurio neberandama
religijoje: Dar minutėlę pusvalandį / laikykimės ten / kur pasaulis regimas nuo
apžvalgos rato / pačiam aukščiausiam taške / aš klyksiu / visa nutols / suėmęs
galvą sakysi / žiūrėk / būtent dabar / žiūrėk (Zelčiūtė D., 2001, p.20).
Bandymas bent akimirkai įsitverti amžinybės
kūniškasis, apčiuopiamas laikas minutėlė, pusvalandis. Tarsi lygiai tiek, kiek
truktų mylėjimosi malonumas. Riksmas įkūnijantis to malonumo ekstazę,
aukščiausią tašką, peraugantis į gaudimą, spengimą ausyse, kartais net
susitapatinantis su minėtojo gimdymo klyksmu. Pasigirstantis juoku: Dienos aidas cypia
ir inkščia / už durų langų išvarytas / o tavo juokas tavo juokas tavo juokas / jau
lenda į mano pažastis / į kirkšnius į daubas kol pavargsta / naktis ir atiteka
rytas (Ibid., p.25). Būdingas gamtos, aplinkos įmagnetinimas: Visa nuščiuvę
aplink / tik liepsnoja dangus / ir krūpčioja skardis // mudu laukiam aušros / šilko
pumpuras / mano rankose skleidžiasi // temsta švinta gaisrai / virš bedugnės gilios /
plaukia dvigubas kūnas (ibid., p.64). Tuo pačiu išlieka ir archetipinis modelis:
vyras / protas, moteris / gamta, tačiau gamta tėra tik aplinkinės erdvės dalis, kuri
paveikta urbanistinės kultūros: Skambini /atvažiuoji / gaudžia miesto varpai /
po visą kūną / karščio cimbolai skimbčioja (ibid., p.10).
Periodikoje ar poetiniuose almanachuose publikuojami
naujausieji D. Zelčiūtės eilėraščiai kontrastingi, dažnai vienas kitam
prieštaraujantys. Knygelėje Dar minutėlę pusvalandį buvęs visavaldis, visa
apimantis geismas tampa vulgariu, grubiu, aštroku: susimaišė su sniegu krauju buko
geismo trumpom kibirkštim (Zelčiūtė D., Poezijos pavasaris, 2003, 76). Lyg ir
norima pasiekti transcendentinį lygmenį, tačiau dažniausiai liekama žmogaus kūno
instinktų ir juslių vaizdavimo lygmenyje. D. Zelčiūtės kūno kalba pavergta geismo,
geismą įkūnija ir jį atspindi (dauguma žodžių susiję su veiklos kryptimis: jausmu,
kurį veikėjas norėtų jausti (geismas), jausmu, kurio nenorėtų jausti (gėda, baimė,
bjaurėjimasis)). Kartais tai netgi primena pornografinės vaizduotės principą, kuomet
aplinkos (fizinės ir psichologinės jausenos), kūno topografinis aprašymas tarnauja
erotiniam situacijos pavaizdavimui.
Lapkričio pratimėliuose erotizmas
subtilesnis, trapus ir perregimas: it dužus indas / dviese/ vienas prieš kitą /
tyras vanduo sukepusios lūpos (Zelčiūtė D., 2003, p.82). Rankos tuomet
išsigandusios, o širdis sąla, trankosi. Kūnai blykčioja, švyti.
Kartais tai pavirsta į vidinę ramybę, pilnatvę (galbūt sąlygotas motinystės).
Juslingumas pavirsta mylavimu dubens sidabrinio mėnulio
Daug kas kitaip ir dėl ko
kito. Bet apie tai kada nors kitą kartą...
Literatūra ir menas, 2003 10
24, nr. 2973
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|