|
<< Atgal
KAZYS BRADŪNAS
g. 1917
KELI LEMTINGI SUSITIKIMAI SU POEZIJA IR
ŽMONĖMIS
Šio leidinio sumanytojų buvau paprašytas
autobiografijos. Ir buvo nelengva greitai ir dar su kokia nors išdava atsiliepti. Turbūt
dėl to, kad, mano galva, kiekviena autobiografija vienaip ar kitaip siejasi su savęs
apsirašymu, lyg tu čia būtum kažin kas. Tuo tarpu kiekvieno žmogaus gyvenimas yra
nepakartojamai įdomus ir visko kupinas. Bet kas parašys to didžiojo Buvimo
autobiografiją?
Todėl ir būgštauju, kad šitas autobiografinis
mano brūkštelėjimas nebūtų suprastas kaip išskirtinis savęs rodymas, juo labiau
pretenzijos į kažkokį aukštesnį suvokimą. Tebūna tai visai atskiri kone buitiniai
pabrėžimai kitų kelių žmonių ir kelių įvykių, kurių dėka aš visą gyvenimą
neatsirišau nuo poezijos.
Už pirmapradį žodžio gražumo pajutimą dar
ikimokykliniais metais esu dėkingas mūsų šeimos visų mažųjų nešiotei bei auklei
Onai Šulinskienei. Tai buvo senutė našlė, mums visai ne giminė, pati neturinti jokių
kitų artimųjų, visai beturtė, tad prisiglaudusi ir pasilikusi mūsų sodyboje ir
šeimoje kaip šeimyninis žmogus iki pat savo mirties. Ji mokėjo daugybę dainų,
pasakų, visokių legendų iš aplinkinio krašto tolimų praeities laikų. Nesuprasdamas
dar jokio rašto, dabar net stebiuosi, kaip aš tada pajutau, jog Šulinskienės dainose
ir pasakose žodis pasidaro daug gražesnis, ne toks kasdieniškas kaip visų kitų
šnektoje. Niekas man tada, bambliui, nepasakė, o būčiau vis tiek nesupratęs,
kad tas pagražėjęs žodis jau yra kūryba. Užteko ir to, kad jis man buvo labai labai
gražus. Ir auklė Šulinskienė, mes ją vadindavom teta, viso to gražumo kasdien į
savo dainavimus ir pasakojimus mums, mažiesiems, tiesiog pilte pildavo.
O rašytiniu poezijos žodžiu iš karto pagriebė ne
bet kas! Alvito mokyklos pirmajame skyriuje, artėjant Kalėdoms, jau buvome pradėję
žodžius suregzti į sakinius ir šį tą paskaityti. Kalėdų Eglutės programai
mokytojas liepė kiekvienam išmokti po eilėraštį, bet ne iš mūsų turimo
elementoriaus, o susiieškoti patiems jį laikraščiuose ar kitokiose knygelėse.
Paprašiau mamos, kad ji man Virbalyje nupirktų kokią nors eilėraščių knygutę.
Netrukus, grįždama iš turgaus, ji man ir parvežė ten Degučio visa ko krautuvėje
suradusi ir nupirkusi knygą, į kurios viršelį pažiūrėjus man tiesiog akys apraibo.
Jis buvo spalvotas, ir jame žydėjo įvairiausiais žiedais nuokalnio pieva, virš kurios
skrajojo drugeliai, šone siūbavo didžiulio medžio šakos, kitoje pusėje stiebėsi
berželiai, už kalnelio kilo sodybos stogas, dar toliau, turbūt piliakalnyje, vos matomi
dunksojo pilies griuvėsiai, po dangų plasnojo paukščiai. Ir tai buvo
Maironio-Mačiulio Pavasario balsai, penktasis 1920 m. leidimas su Kazio Šimonio
viršeliu. Žinau, kad šios knygos apipavidalinimas vėliau visokių gudrių estetų ir
dailės išminčių buvo sukritikuotas. Bet man iki šiol ji pasiliko gražiausia knyga
pasaulyje. Turbūt ir dėl to, kad tai buvo pirmoji mano nuosava knyga šalia mokyklinių
vadovėlių, pirmoji perskaityta (ne viską tada ir besuprantant) poezijos knyga, pirmoji
mano bibliotekėlės knyga. Na ir dar paties Maironio!
Kalėdų Eglutės programai iš jos pasirinkau bene
ten patį trumpiausią eilėraštį Suolelis miške. Ir turbūt ne visai dėl to,
kad trumpą lengviausia išmokti. Man eilėraštukas iš karto sutapo su kaimynystėje
esančios giraitės suoleliu, kuris, žalumynų užgožtas, ten stovėjo šalia aukšto
medinio kryžiaus, priešais Pirmajame pasauliniam kare žuvusių rusų ir vokiečių
karių kapus. Grybaudamas visada ant suolelio sėsteldavau. O dabar va jį kone radau net
tokioj puikioj knygoj.
Sąmoningą ir, sakyčiau, mokslinį suvokimą,
kas yra literatūra, ypač poezija, atskleidė man Vilkaviškio gimnazijoje mokytoja ir
pati rašytoja bei poetė Petronėlė Orintaitė per literatūros teorijos pamokas. Ji
taip įdomiai viską aiškino ir iliustravo puikiais pavyzdžiais, kad mes kone visi
pradėjom rašyti eilėraščius, o lietuvių kalbos ir literatūros dvejetukininkai ėmė
gauti visai gerus pažymius.
Paskutinėse gimnazijos klasėse savo eilėraščius
jau spausdinau Ateityje ir Ateities spinduliuose. Tai buvo labai
literatūriškos Vilkaviškio gimnazijos mokinių užsiėmimas tarp daugelio kitų, visai
dar negalvojant, jog, laimei ar nelaimei, bus prisirišta prie literatūros visam
gyvenimui. Susimąsčiau rimčiau tik tada, kai Bernardas Brazdžionis nusiųstą Ateities
spinduliams mano eilėraštį išspausdino rimtame trimėnesiniame poezijos žurnale Pradalgės
(1935). O kone visai susižiedavęs su literatūra pasijutau, kai pirmaisiais mano mokslo
metais universitete Židinio redaktorius dr. Ignas Skrupskelis užsiminė
redakcijos darbuotojui Antanui Strabuliui apie kokį nors mano eilėraštį žurnalo
puslapiams. Žinoma, po kelių dienų aš vieną tokį redakcijai ir įteikiau. Tai buvo
1938 metais Židinio balandžio mėn. numeryje išspausdintas keturių posmų mano
eilėraštis, pavadintas Žeme, žydėkim. Dabar, pakartotinai jį skaitydamas, net
krūpteliu: juk čia mano sąmoningai ar nesąmoningai užpėduota jau ant kone
žemininkiško kelio, kuriuo daugiau ar mažiau eita visoje mano gyvenimo literatūrinėje
kelionėje.
Jei ne Brazdžionio ir Skrupskelio parodytas
dėmesys, vargu ar aš būčiau taip įsikniaubęs visam laikui į literatūrą, ypač į
poeziją. Visa tai čia užsiminiau ne kaip nors girdamasis bei rodydamas save, o tik
pabrėždamas tai, kaip kartais poros žmonių sąmoninga ar nesąmoninga paskata nulemia
kito žmogaus gyvenimo kryptį. Mano atveju prisimenu tai su dėkingumu abiem minėtiem
redaktoriam.
Visa kita, kas klostėsi po to, jau nebūtų vien tik
siaurai asmeninė istorija. Tai būtų jau visos poetų žemininkų literatūrinės kartos
istorija. Aprašas tragiškos kartos, kuri neturėjo galimybių normaliai atsiskleisti, o
buvo okupacijų suniokota, ištremta, išžudyta, išsklaidyta po viso pasaulio kraštus
pačiuos pirmuosiuos savo kūrybinio kelio žingsniuos. Vis dėlto ir šitokiame košmare
ši karta ir svetimuos pasviečiuos, ir Sibire, ir tėvynės giriose, ir sunkiai įmanomo
literatūrinio gyvenimo viešumoje kūrybinius pėdsakus yra palikusi ir dar palieka. Ir
tie pėdsakai dabar iš visur gręžiasi į tėvynę. Visus juos pamatyti, o ir kitiems
parodyti tai jau turbūt ne šios kartos bendraamžių ir bendražygių ir ne vieno
žmogaus darbas.
Ir pabaigai į tam tikrą asmeniškumą aš dar
norėčiau grįžti. Labai abejoju, ar mano poezijos kelias būtų buvęs toks, koks buvo,
ir su tokiomis išdavomis, jei prie to kelio tiesimo ir lyginimo nebūtų prisidėjusi ir
mano gyvenimo bendrakeleivė Kazimiera. Abudu drauge buvome lituanistikos studentai
Vilniuje, abudu sėdėjome tose pačiose auditorijose, kartu klausėmės Putino, Sruogos,
Maciūno, M. Biržiškos, Krėvės, Salio, Skardžiaus, Jonyno, Galaunės ir kitų,
lankėme kūrybingus jų seminarus bei literatūrines popietes. Ji ir buvo paskui pati
pirmoji mano vos tik parašytų eilėraščių kritikė. O linksmiau kalbant tokia
kritikė, kuri nė apie vieną mano eilėraštį nepasakė prastas. Kategorijos buvo
tik tokios: geras ir šiaip sau. Ir aš puikiai žinojau, ką reiškia tas
šiaip sau. O kad neiškentęs vieną kitą tų šiaip sau eilėraščių į
savo rinkinius vis tiek įspraudžiau, tai šiandien tiktai gailiuosi.
Chicago, IL (USA)
1991 m. spalio 10 d.
IŠLEISTOS KNYGOS
VILNIAUS VARPAI. Sonetai.
Vilnius, leid. m. nepažym.; Tübingen, 1947;
PĖDOS ARIMUOS. Eilėraščiai.
Kaunas, 1944;
SVETIMOJI DUONA. Eilėraščiai.
München, 1945;
MARAS. Poema. München, 1947;
APEIGOS, Eilėraščiai. München,
1948;
ŽEMĖ, Naujosios lietuvių poezijos
antologija. Red. ir koaut., Los Angeles, 1951; Vilnius, 1991;
DEVYNIOS BALADĖS. Chicago, 1955;
MORENŲ UGNYS. Eilėraščiai.
Toronto, 1958;
Vytautas Mačernis. POEZIJA. Red.,
Chicago, 1961;
SIDABRINĖS KAMANOS. Eilėraščiai.
Chicago, 1964;
SONATOS IR FUGOS. Susitikimai su
Čiurlioniu. Chicago, 1967;
LIETUVIŲ LITERATŪRA SVETUR
19451967. Literatūros istorija. Red., Chicago, 1968;
DONELAIČIO KAPAS. Eilėraščiai.
Chicago, 1970;
LIETUVIŲ POEZIJA IŠEIVIJOJE
19451971. Antologija. Red., Chicago, 1971;
POKALBIAI SU KARALIUM: Anno Domini
13231973. Chicago, 1973;
ALKANA KELIONĖ. Eilėraščiai.
Chicago, 1976;
UŽEIGOJE PRIE VILNIAUS VIEŠKELIO.
Eilėraščiai. Chicago, 1981;
PRIERAŠAI. Eilėraščiai.
Chicago, 1983;
KRIKŠTO VANDUO JONINIŲ NAKTĮ.
Eilėraščiai. Chicago, 1987;
PRIE VIENO STALO. Poezijos rinktinė.
Vilnius, 1990;
ĮAUGOM NEMUNO UPYNE. Poezijos
rinktinė jaunimui. Vilnius, 1990;
DUONA IR DRUSKA. Poezija. Vilnius,
1992;
LIETUVIŲ EGZODO LITERATŪRA
19451990. Literatūros istorija. Red. (su R.Šilbajoriu) ir koaut., Čikaga, 1992;
LIETUVIŠKOJI TRILOGIJA: Sonatos ir
fugos. Donelaičio kapas. Pokalbiai su karalium, Vilnius, 1994.
Eilėraščių išspausdinta
metraščiuose, almanachuose, chrestomatijose, antologijose, išversta į kitas kalbas.
Spaudoje paskelbė straipsnių rašytojų sukakčių ir kitokiomis progomis, literatūros
kritikos straipsnių, recenzijų, atsiminimų. Sukūrė libretų operoms, tekstų
kantatoms ir dainoms. Pasirašinėjo ir Kazio Priešpylio, Broniaus Inkratos, k. brd.
slapyvardžiais.
Egzodo rašytojai:
Autobiografijos. Vilnius: LRS leidykla, 1994.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|