<< Atgal BRADŪNO DEVYNIOS BALADĖS 1. Laiko tėkmės nepaliestas
ūkininkas Devynios baladės yra šeštasis Kazio Bradūno poezijos rinkinys. Poetinis autoriaus credo yra mums žinomas iš ankstyvesnių leidinių ir jo literatūrinis stilius turi užėmęs aiškią poziciją mūsų poezijoje. Dėl to šios recenzijos uždavinys bus ne vien tik paliesti Bradūno kūrybos koloritą apskritai, bet kartu ir paanalizuoti šios pastarosios knygos santykį su jo ankstyvesne poezija bei įvertinti kelis naujus elementus, įvestus į šį paskutinį rinkinį. 1. Laiko tėkmės nepaliestas ūkininkas Bradūno kūrybą galime charakterizuoti kaip su
žeme suaugusio ūkininko žodį. Jo poezijos pagrindinis bruožas yra jos artimumas
artojo galvosenai ir buičiai su visais jos rūpesčiais ir džiaugsmais. Bradūnas yra
augte suaugęs su arimais ir javų laukais. Žagrė ir kirvis jam nėra vien šalti
ūkiški įnagiai, bet tartum gyvi broliai, gyveną tą patį artojišką gyvenimą,
padedą jam triūsti, kentėti, džiaugtis ir laukti vaisingo derliaus. Bradūnas yra
giliai suaugęs su senobine tradicija. Kai jis kalba apie Lietuvos ūkininką, jis nekalba
vien tik apie šios dienos artoją, bet kartu vaizduoja ir ūkininką, gyvenusį žiloje
senovėje, tokį, koks jis buvo prieš šimtus metų. Jis subtiliai pagauna pačią
ūkininko dvasią, kuri nepakito per šimtmečius ir kuri yra pati esmingiausia ir amžina
jo žymė. Tuomi jo ūkininkas yra belaikis simbolis ir žodžiai, kuriuos jis taria apie
dabarties ūkininko darbą, lygiai tinka ir viduramžių artojui. Jo meilė žemei yra
išlaikiusi tuos pačius bruožus, kuriuos turėjo senovės lietuvio meilė žemei.
Naujųjų laikų elementai jo poezijoj nefigūruoja, nes tai būtų svetimas ir neesminis
elementas, nieko bendro neturįs su amžinąja lietuvio dvasia ir buitimi. Ši senobinė
tradicija yra persunkusi Bradūno poeziją ir yra viena iš svarbiausių jos žymių. Devynios
baladės toliau vysto šį Bradūnui charakteringą bruožą. 2. Mistiška žemės gyvybė Bradūno pasaulėžiūra yra giliai tikinčio ir visur prasmę įmatančio ūkininko pasaulėžiūra. Jis įžiūri Dievo pirštą kiekvienoj gyvenimo smulkmenoj. Žemė jam nėra šalta materija, bet Dievo išminties kūrinys, pilnas keistos ir paslaptingos gyvybės:
Ūkininko darbas jam yra šventas. Jo ūkininkas, tiesa, valgo duoną savo veido prakaite, bet tas prakaitas nėra kokia prakeikimo žymė. Jis yra greičiau kelias į Dievą ir ryšys su Kūrėju:
Jam molio krantas kvepia rūgščia
duona, parodydamas, kaip iš žemės išauga gyvybė, čia išreikšta duonos simboliu.
Net ir kritusių kovotojų kraujas tarsi toliau gyvena slėpiningą gyvenimą maitindamas
žemę, iš kurios vėl išaugs naujų kovotojų kartos. Labai retai kur Bradūnas
išreiškia žemės tragiškąjį nepakankamumą, pavyzdžiui, tardamas, kad žemė
visa per ankšta sparnais angelų pamojuoti. Iš esmės žemė jam yra šventa vieta.
Pagoniški dievai jam tad susilieja su
dirvožemiu, priduodami žemei savotiškos paslaptingos vertės. Kai Bradūnas rašo:
Ir ąžuoliniame altoriuj / Pragydo skroblo angelai, jam skroblo medis nėra
koks lentpjūvės išdirbinys, bet šventa, kažką dvasiško turinti substancija. Iš
čia tad ir paaiškėja, kodėl Bradūnui žemė yra palaiminta ir gyvastinga. Dievas yra
visur, ir gamta yra tartum Jo apsiaustas ir Jo didybės simbolis. Per gamtos mistiką
poetas pajunta Dievą. 3. Mirties problema Suprantama, kad kiekvienam žemės grumstui alsuojant gyvybe ir pati mirtis negali būti baisi. Per visą savo poeziją iki šiol Bradūnas buvo šviesus ir optimistiškas, mažai tepaliestas mirties tragizmo. Ir šioje knygoje jis dažnai tęsia tą pačią tradiciją. Ši darbo dienos pabaiga kartu simbolizuoja ir ramią žmogiško gyvenimo pabaigą:
Vietomis tas rimtingas mirties priėmimas, rodos, net pereina į mirties ilgesį:
Devyniose baladėse tačiau daug kur suskamba liūdnesnė ir tragiškesnė gaida, skirtinga nuo senosios rimties ir giedrios rezignacijos. Tėvo mirtį poetas pavaizduoja kaip liūdną praregėjimą, kad jau nebeliko kartos tarp mirties ir sūnaus. Prieš rugiapjūtę poetas įspėja laukus:
Šios eilutės skamba melancholiškai nelyg tolimas mirties nujautimas. Kai kurie eilėraščiai tačiau skamba lyg sielvartinga šermenų rauda, apraudanti nuo šilumos, duonos ir šviesos atskirto mirusio žmogaus dalią:
Bradūnas čia puikiai perduoda senovės
liaudies galvoseną, kai buvo tikima, jog mirusiam žmogui ir pomirtiniame gyvenime reikia
žemiškų gėrybių, ir kai šalia jo būdavo padedama duonos ir gėrimo, kad jis
neišalktų pakeliui į Anapus. Lygiai giliu tragizmu skamba ir eilėraštis Kai
atokaitoje sprogo sausas medis. Tuo būdu į Devynias balades Bradūnas įveda
naują mirties liūdesio motyvą, kurio jis iki šiol nelietė. 4. Lietuviškoji buitis ir kalba Bradūno poezijoje ryšis su senove ir su protėviais yra nepertrauktas. Jis nesijaučia vienas ir, būdamas dvasioje su protėviais, jis yra ramus ir užtikrintas. Ta pati lietuviškoji dvasia, gyvenusi Mindaugo laikų lietuvyje, yra išlikusi ir jame. Epišku išdidumu ir ramia tiesa skamba poeto žodžiai:
Poetas yra tikras savimi, nes didžioji praeitis jam nėra mirusi ir gyvena kone betarpiškai su juo. Kai jis kviečia skaitytoją eiti pėdų kūdikystės ieškoti, mes jaučiame, kad tas vaikystės pasaulis yra čia pat, ranka pasiekiamas. Ir iš tiesų, tuoj pat mes išvystame skurdų, bet kartu ir didingą peizažą:
Bradūnas yra ištikimas tėvų žemei. Jis didžiuojasi lietuvių kalba, kuri jam yra šventas ir mistiškas ryšys su slėpiningais gamtos reiškiniais. Lietuvos ūkininkas visiškai neabejoja, kad žemės daiktai kalbasi tarp savęs tik lietuviškai. Taip ir poetas yra išdidus, kad jis rašo lietuvių kalba.
Dėl to kai jis taria: Aš meldžiuosi
mėnulio tarme, mes žinome, kad jis meldžiasi savo gimtąja kalba, nes mėnulis,
šviečiąs virš tėvų kiemo, negali kalbėti kitoniškai. Kitos, vėliau išmoktos
kalbos gali būti naudingos ir tarnauti mums praktiškuose reikaluose, bet su motinos
pirma lopšine išgirsti lietuviški žodžiai yra patys esminiai, atskleidžia gyvenimo
pilnumą. Lietuviški vardai yra lietuviui tikri daiktų vardai, ir daiktai prabyla tik
lietuviškai pašaukti. Poetas čia giliai pagauna gimtosios kalbos paslaptį. Ji nėra
išaiškinta, nes niekas iki šiol nėra atsakęs, kodėl gimtąja kalba pavadinti daiktai
yra gyvesni negu svetimąja, nesvarbu, kaip gerai ją mokėtume. Ar tai nebus dėl to, kad
vaikystėje vadindami medį medžiu, mes jį pergyvendavome konkrečiai ir
įsivaizduodavome realų, gyvą kieme augusį medį visoje jo pilnatvėje? Dėl to gal jis
buvo dvasingas, personifikuotas ir turintis visas žmogiškas ypatybes. 5. Pagarba literatūrai Devyniose baladėse pastebime įdomų
reiškinį. Kaip nuo savo žemės atplėštas lietuviškų dirvų sūnus pradeda ieškoti
naujų vertybių, taip šalia meilės gimtajai žemei lygiagrečiai ateina didžiulė
pagarba literatūrai. Tai yra naujas motyvas Bradūno poezijoje. Tarpinė grandis šiame
perėjime būtų gimtoji kalba. Lietuvių kalba nėra vien aukščiau aprašytas
slėpiningas ryšys su žemės daiktais. Kartu ji tarnauja ir naujų pasaulių kūrybai.
Knyga ir skaitytojas šiame rinkiny figūruoja kaip savaimingi veikėjai. Knygos pasaulis
trokšta įeiti į skaitytojo dvasią: Noriu tavojoj širdy sutirpti kaip sniegas ant
žaizdro. Knyga neša ramybės, tylos po darbo kietos kasdienybės. Knygos
skaitymas poetui nėra nei pareiga, nei pastanga, bet atsigaivinimas ir pragiedrėjimas:
Troškuliu elnio išgersiu gaivią šventadienio rimtį. Poeto Skaitytojas,
įsigilinąs į knygos puslapius, taria: Mano dvasia kupina balsų nuo gyvenimo
plausto, tartum kūrybinis pasaulis jam būtų gyvesnis ir tikresnis už kartais
blankią ir nuobodžią kasdienybę. Literatūra poetui tampa šviesus spindulys,
įprasminąs niūrų gyvenimą.
Atrodytų, kad akcentuojant kaip savyje prasmingą apraišką autoriui pasidaro artimesnis estetizmas. Gražus palyginimas tampa vertingas dėl paties jo grožio. 6. Praeitis ir aktualiosios problemos Kaip minėjome, Bradūnas sugeba gerai perduoti belaikę, senovėje šaknis turinčią lietuvio ūkininko galvoseną ir tradiciją. Ši jo stiprybė galbūt geriausiai išryškėja lyginant tradicinius poeto eilėraščius su keliais silpnaisiais, aktualijas vaizduojančiais eilėraščiais. Aprašydamas dabarties problemas, sukeliančias stiprias emocijas, autorius nenorom pasirenka stiprius epitetus ar palyginimus, kurie yra perforsuoti ir nustoja estetinės vertės. Bandydamas pašiepti dabarties ydas, poetas rašo:
Šis posmas skamba kaip publicistinė
retorika ir yra griežta priešingybė mistiškam Bradūno lyrizmui. Panašus iš knygos
kolorito iškrentą eilėraščiai yra Paklausa neribota, Anno Domini,
Hidrogeninio velnio nagai ir Džentelmenai. Šiuose posmuose autorius nutolsta
nuo lietuviškos buities ir nuo savo kolorito. Čia jis nebekalba savo pamilta mistiška
mėnulio tarme, bet pliekia įvairias modernaus gyvenimo negeroves. Satyra ir aktualijų
diskusija tačiau nėra Bradūno stiprybė ir jis turėtų šios srities vengti. [1956] Kaupas, Julius. Raštai. Chicago, Algimanto Mackaus Knygų Leidimo Fondas, 1997. tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |