<< Atgal ILGESIO IR VAIKYSTĖS MOTYVAI HENRIKO NAGIO POEZIJOJ Plati jausmų skalė Nevienodai sutinkame pirmąsias ir tolimesniąsias
kūrėjų knygas. Debiutuojančiame veikale mes ieškome pagrindinės autoriaus
pasaulėžiūros, stengiamės pajusti jo santykį su realybe ir išsiaiškinti, kuo jis
yra naujas, individualus ir nepakartojamas. Sekančiuose leidiniuose, kai autoriaus
kūrybinis charakteris mums yra žinomas, mes sekame jo progresą, jo pasaulėžiūros
vystymąsi ir tolimesnį brendimą. Plati jausmų skalė Saulės laikrodžiuose, lygiai kaip ir Lapkričio naktyse, mes užtinkame plačią jausmų skalę, svyruojančią tarp giedro vaikiško naivumo ir protesto prieš realybę. Nežiūrint to emocinio turtingumo, vienas pagrindinių Nagio kūrybos bruožų, manyčiau, būtų tobulo pasaulio ilgesys ir reakcija prieš panašiu tobulumu nepasižyminčią kasdienybę. Tuo būdu Nagys pirmoje eilėje yra ilgesio poetas, ir visai neapsiriko kritikai, premijuodami jo Lapkričio naktis už vienišo žmogaus kančios apdainavimą. Nestokojame to ilgesio ir Saulės laikrodžiuose, nors čia jis ir yra daugiau apvaldytas ir šviesesnis. Antroji knyga tačiau turi ir grynai savitų bruožų. Naujas elementas čia būtų Už vaikystės langų skyrius, kuris liudija neišnaudotą autoriaus potenciją lyriškai apdainuoti vaikystės konkretybę. Dėl tos priežasties ilgesio ir vaikystės motyvai, būdami patys įdomiausi, ir pasirinkti čia analizuoti. Ilgesio motyvas Nenuostabu, kad ilgesio motyvas, būdamas tipingas
visai Nagio kūrybai, yra lygiai ryškus abiejuose rinkiniuose. Vaizdumo dėlei pasirenku
du eilėraščius: Beržą mieste ir Mažo uosto švyturį, kurie, kad ir
patalpinti skirtingose knygose ir stovi atokiai chronologiška prasme, vis dėlto sukelia
identišką nuotaiką, kupiną savotiško ilgesio, sapnų ir nepasitenkinimo rutina.
Idėja abejur ta pati, tegu ir išreikšta skirtingais poetiniais simboliais: vienur
autorius save identifikuoja su beržu, norinčiu ištrūkti iš dulkinos priemiesčių
rutinos ir išklysti į plačias lygumas, kitur su švyturiu, prirakintu prie dumblėto
kranto, trokštančiu išplaukti į putojančią jūrą. Abiem atvejais konkreti aplinka
yra nepatenkinama, nusibodusi, dvasią gniaužianti rutina. Abiem atvejais autorius ilgisi
to paties: plataus ir polėkių pilno gyvenimo, nesuvaržyto kasdienybės, socialinių
varžtų ir smulkių rūpesčių. Toksai pakilus idealas, praktiškai neįmanomas
žemiškoje realybėje, suprantama, negali būti konkrečiai pavaizduotas, tačiau
meistriškai patiekti lygumų ir jūros simboliai palieka mumyse savotišką laisvės ir
beribės platumos įspūdį. Palyginkime Palyginkime du to paties Rudens vardo
eilėraščius viename ir kitame rinkinyje ir pastebėsime, kad antrojo rinkinio rami
melancholija yra skirtinga nuo pirmojo juodos rezignacijos. Tuo būdu idealo ilgesys,
pametęs savo gaivališką, realybę griaunantį charakterį, dabar liejasi daugiau
konstruktyviomis kūrybiškomis vagomis. Mažai berandame paniekos banaliai kasdienybei,
taip ryškios pirmame rinkinyje, kur žmonių namai jam atrodo maži ir baikštūs ir,
prisidengę pūvančiais stogais, net nedrįstą pažvelgti į nieką didesnio savo
drumstais langais. Atrodo, kad realybė poetui tapo vertingesnė ir brangesnė. Jis
nebegali jos atstumti. Kiekvienas žmogus, kad ir neturįs transcendentinių siekimų,
sakysim, vagabundiškas senamiesčio meškeriotojas, jam yra tapęs mielas. Vaizdas, kaip
plonos lietaus virvės krinta ant jo basų kojų, mumyse palieka šiltą ir jaukų
įspūdį. Dėl to atsigręžimo į gyvenimą mes mažai berandame prometėjiškų
motyvų, kaip juodų medžių, grūmojančių dangun, ar didingų personažų, kaip
pranašų ar poetų, rūsčių kitoniško pasaulio skelbėjų. Vaikystės motyvai Ištisas Už vaikystės langų skyrius yra
netikėtas ir įdomus savo naujumu. Lapkričio naktyse eilėraščiai vaikystės
motyvais buvo sporadiniai ir reti, nors šviesiosios miniatiūros rodė, kad poetas turi
neišnaudotų resursų šioje srityje. Tačiau net ir čia vaikystė tebuvo fonas
išreikšti kitonišką idėją. Kumečio vaikas yra tarsi beržo arba švyturio
ilgesio motyvo variantas skirtingoj tonacijoj, vartojant vaikiškus motyvus. Lygiai ir
Vidudienis, tegu ir nutapytas šviesiam kolorite, turi panašią simbolinę prasmę.
Tad vaikystė pirmoje knygoje yra atsitiktinis dalykas. Saulės laikrodžiuose tuo
tarpu ji užima ištisą skyrių, suteikdama saulėtesnį atspalvį visam rinkiniui.
Įdomu, kad Piemenėlio mirtyje autorius tarsi pats būtų nesąmoningai nuvokęs
vaikystės motyvo rolę savo kūryboje. Jo žodžiai mažajam piemenėliui: tavo daina
nuskaidrindavo jų niūrias mintis, / ir lyg linksmiau suplakdavo jų grubios širdys
arba Be tavo tošies rago paprastos, linksmos dainos / atrodė sodžius tuščias ir
išmiręs tartum pranašauja būsimo vaikystės siužeto skaidrinantį charakterį.
Atrodytų, tartum skaidrusis pradas jau slypėjo autoriaus dvasioje ir tada, tačiau dar
mažai tebuvo panaudotas kūryboje, nes autorius sprendė skirtingas problemas ir gyveno
kitais interesais. Eilė priežasčių Galima būtų surasti eilę priežasčių, kodėl
nuotaika šiame skyriuje yra tokia skirtinga ir giedri, tačiau nei viena jų negali jos
pilnai išaiškinti. Viena priežasčių būtų tai, kad poeto vaikystė yra laisvas ir
varžtų nežinantis gyvenimas. Gyvenimo uždėtos pareigos dar nevaržo vaiko ir jam
nereikia eiti į kompromisą tarp savo asmeninių troškimų, visuomenės sankcijų ir
praktinio gyvenimo reikalavimų. Dėl to vaikystės buitis yra kitoniška asmeninė,
artima, neturinti banalumo atspalvio. [1953] Kaupas, Julius. Raštai. Chicago, Algimanto Mackaus Knygų Leidimo Fondas, 1997. tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |