|
<< Atgal
Henrikas Radauskas
ALFONSO NYKOS-NILIŪNO POEZIJA
Jo Orfėjaus medžio pasirodymo proga
Nykos-Niliūno pirmas eilėraščių rinkinys,
išėjęs prieš aštuonetą metų Vokietijoje, įvedė mus į tragišką ir nerealų
autoriaus pasaulį, jokiame žemėlapy nesurandamą kraštą, kuriame viešpatauja
amžinas nerimas, kur daužosi niekad nenurimstantis vėjas ir benamiai paukščiai
blaškosi rudeniniame danguje virš niauriai ūžiančių girių. Jau pati knygos
antraštė Praradimo simfonijos priminė mums Milašiaus puikiąją
Lapkričio simfoniją (o taip pat jo Rugsėjo simfoniją), ir iš tikro
tarp abiejų poetų esama tam tikro panašumo. Milašius ypač aštriai jautė
žmogiškosios būties tragizmą tiek jos visumoj, tiek ir visose jos apraiškose, jis
buvo amžinų praradimų, praeinamumo, skurdžių šios žemės daiktų, mirties ir
vienatvės poetas. (Rugsėjo simfonijoje jis vienatvę vadina savo motina:
Solitude, ma m?re...) Ta prasme mums tuojau krito į akis Nykos-Niliūno panašumas
į Milašių galbūt liūdniausią iš visų XX amžiaus prancūzų poetų.
Tačiau tarp juodviejų esama ir nemažų
temperamento ir pasaulėžiūros skirtumų. Milašius yra nuovargio, rezignacijos,
blyškių spalvų, pustonių poetas. Jis netiki jokiom kovom, negarbina herojų ir audrų
nešamas nesiblaško po žemę, ieškodamas šviesos ir egzistencijos prasmės, kaip tai
daro Nyka-Niliūnas. Savo simfonijas Milašius groja sąmoningai ribotu orkestru,
išgaudamas nepaprastai pilną, didingą ir tragišką toną, tuo tarpu Praradimo
simfonijoms reikia didelio (pasakytume: neoromantiško) orkestro, kurį ne visuomet
lengva suvaldyti.
Nykos-Niliūno pirmame rinkiny randame daug
žodžių, reiškiančių blaškymąsi, lėkimą, daug vienas paskui kitą skubančių
palyginimų (keturi palyginimai aštuonių eilučių eilėrašty Nature morte, penki
palyginimai penkiose eilutėse pagret Mergaitė, bėganti paskui drugelį).
Didžioji daiktavardžių dalis turi epitetus jausminius ir nuotaikinius palydovus,
nuspalvinančius eilėraščio piešinį. Iš Nykos-Niliūno mes pirmą kartą patyrėm,
kiek daug skausmą ir liūdesį reiškiančių būdvardžių turi lietuvių kalba.
Nesimetriškos eilutės, dažnai ir strofos,
netikslūs rimai, sąmoningas klasiškosios harmonijos vengimas buvo autoriaus
besiblaškančios minties, nuolatinių jausmo prasiveržimų išraiška.
Praradimo simfonijų vienoj tonacijoj
išlaikytos giliai pesimistinės nuotaikos (jų esama net ten, kur mažiau atidus
skaitytojas tarsis radęs giedrą ar šilimą) daro įspūdį, kad didžioji
knygos eilėraščių dalis surišta tarpusavy nematomais siūlais, kad jie parašyti
viena pagrindine amžino prasmės ieškojimo, nuolatinio nerimo ir benamiškumo
tema.
Įdomu pažymėti, kad poetas, nerasdamas atsakymo į
svarbiausius klausimus, nesiorientuodamas priešingame jam pasauly, tatai
išreiškia dažnu vartojimu neapibrėžto įvardžio kažkas (...daužė mano
sielą varpas, / kažko man nesakydamas...; kažkas taip baisiai smaugė mano
dvasią; mane lydėjo medis ir pamišęs varpas, negalėdami kažko suprasti;
...su rudenio gamta, paslėpusia kažką riksme varnų, visi šie pavyzdžiai
imti iš vieno ir to paties eilėraščio).
Praradimo simfonijose Nyka-Niliūnas gyveno
savo metafizine neviltim pažymėtame pasaulyje, į kurį jis teperkėlė
bendriausius ir abstrakčiausius (bet jam visų svarbiausius) žmogaus egzistencijos
bruožus. Jo pasaulyje ne tik daiktai yra skurdūs ir nelaimingi, jaučia ir kenčia kaip
žmogus, bet net ir šviesa ir vienuma, pasirėmę alkūnėmis, skaito knygas. Nors kitur
poetas, suliedamas žmogų ir daiktus dvasinėj sferoj, sudaro vientisą poetinį
įspūdį, šiuo kartu tačiau, atvirkščio proceso dėka, abstrakčias sąvokas
apdovanojus žmogaus kūno dalimis, nukenčia estetinis efektas. Šį pavyzdį čia
paėmiau dėl to, kad tokių atvejų pirmoj knygoj buvo ir daugiau. Šiaip ar taip,
fantazija turi nerašytą logiką, kuri valdo meno kūrinį savo kaprizingais,
vaiduokliškais dėsniais.
Praradimo simfonijose dalinės paguodos
Nykai-Niliūnui teikė nuolatinis grįžimas mintimi į vaikystę, į motiną (šis
motyvas irgi primena Milašių), į mitinės laimės šalį, bet ir ši kelionė
pažymėta gilia melancholija, nes neįmanoma visiškai grįžti į buvusį
nerūpestingumą ir saugumą, o pagaliau ir ant vaikystės jau buvo kritę pirmieji
skausmo šešėliai.
Toji pati vaikystės tema nepaprastu atkaklumu
kartojama ir ką tik išėjusiame iš spaudos antrame Nykos-Niliūno eilėraščių
rinkiny Orfėjaus medyje. Pažymėtina tačiau, kad dabar šitas motyvas teikia
poetui daugiau paguodos, ir kartais net atrodo, kad toji kelionė, atlikta prarasto laiko
beieškant, gali atnešti jam kuone visišką ramybę (Dainelė, p. 53). Ta tema
rašytų eilėraščių pati konstrukcija ir pats pasisakymo būdas šiuo kartu jau rodo
lengvą posūkį į paprastumą, į klasiškesnes formas, iš dalies atsisakant nuo
buvusių neoromantizmo ir ekspresionizmo žymių.
Tačiau keliuose Orfėjaus medžio didesnės
apimties eilėraščiuose, kur Nyka-Niliūnas atsistoja akis į akį su žmogaus
egzistencijos ir mirties problemom, pesimizmas vėl suskamba visu stiprumu. Septintojoj
elegijoj poetas nedviprasmiškai pasisako:
Ir, apsisprendęs nepažinti Dievo saugomos tiesos,
Nuliūdęs pasakyčiau jam, kad eisiu vienas,
Norėdamas ir mirt, ir prisikelt tik sau. |
Šios citatos pirma eilutė yra ne kas kita,
kaip variantas egzistencializmo tėvo Kierkegaard'o minties, kad Dievas savo prigimtimi
absoliučiai skiriasi nuo žmogaus, kad žmogus jaučia, jog jo individualybė yra
griežtai priešinga Dievui. Citatos antroj pusėj Nyka-Niliūnas vysto Kierkegaard'o
idėją, kad objektyvios tiesos iš viso nėra, kad tiesa yra subjektyvi. Toji pati mintis
skelbiama kitoj tos pat elegijos vietoj:
...palaiminti tik tie, kurie išdidus miršta,
Kurie tikėjimo ar netikėjimo srove nuplaukia lig mirties. |
Čia dar aiškiau negu Praradimo
simfonijose formuluojama ano danų filosofo mintis, jog žmogaus asmenybė nėra
visumos nuolauža pasaulio sistemoj, jog žmogus turi būti pats suinteresuotas savo
likimu, turi pats jį kurti, kad ir jausdamas visada netikrumą pasaulyje ir savyje,
tačiau turėdamas laisvę ir pareigą apsispręsti. Dėl tos pareigos atlikimo, be abejo,
kyla ir žmogaus išdidumas, apie kurį kalba Nyka-Niliūnas, dėl to ir netikėjimas turi
tą pačią vertę kaip ir tikėjimas, nes svarbu pats asmenybės žygis, jai suteiktos
laisvės pilnutinis išnaudojimas, o objektyvi tiesa žmogui neprieinama Dievo
saugoma. (Gerai, kad Jakštui neteko skaityti šitų sakinių.) Ir gal dar daugiau negu
Kierkegaard'as šitoj elegijoj girdimas jo pasekėjas Jaspersas, tvirtinąs, kad žmogus
pilnutinai realizuojasi kraštutinėse situacijose mirties, skausmo, kaltės
akivaizdoj, nors jam ir tenka į jas sudužti. Nykos-Niliūno garbinimas tų, kurie,
kovodami su naktimi, be paliovos ieško šviesos, kovotojų, kurie lieka herojais, nors
jiems ir tenka neišvengiamai pralaimėti, yra aidas tos pačios Jasperso minties, o taip
pat jo tvirtinimo, kad absoliutas savo visuma mums neprieinamas, kad jis mums pasirodo tik
paskirais švystelėjimais ir kad žmogaus mintis, ieškodama sprendimų, pasineria
naktyje.
Kad ir be didelio noro, turėjau čia su jauno
docento drovumu išdėstyti tą trumpą egzistencializmo istoriją, nes tik tos
filosofinės srovės idėjos įgalina mus suprasti pagrindines Nykos-Niliūno mintis,
kurios užima labai svarbią vietą jo poezijoje.
Paskutinėj Septintosios elegijos daly po
klaikaus stebuklo, kada vietoj naujagimio lopšy atsiranda besišypsanti ironiškai
vaškinė mumija, Nyka-Niliūnas padaro tragišką, bet visiškai aiškią išvadą,
kad nei gimimo, nei prisikėlimo nebėra.
Elegijos klausimas:
Argi nebūtų per sunku už amžinybę atiduoti
Sumindžiotą ant kelio kurmį
Ir veidrodyje likusius auksinio ąžuolo lapus? |
o taip pat jos paskutinės strofos
tvirtinimas: Ir apėmė mane sunkus patriotizmas žemei eina paraleliai su Rilkės
septintosios (irgi septintosios!) Duino elegijos garsiąja formule: Hiersein ist
herrlich. Tačiau Rilke šiuo klausimu užima dar aiškesnę poziciją, atsistodamas
Nietzschės pusėj, visiškai paneigdamas bet kokį anapus, o dainuojantį,
garbinantį žmogų poetą pastatydamas Dievo vietoje.
Ilgiausi Orfėjaus medžio eilėraščiai
jau minėtoji elegija ir Inferno, kurių pagrindą sudaro filosofinė refleksija,
menišku atžvilgiu nėra visiškai vientisi kūriniai. Jau vien dėl jų apimties juose
sunku išlaikyti lyrinę liniją, vietomis tenka pereiti į pusiau epinį pasakojamąjį
toną ir greta lyrišku jausmu nudažytų vietų duoti atvirai filosofinių, iš
grynojo proto gimusių eilučių.
Kas daugiausia nustebino mus antroje Nykos-Niliūno
knygoje tai protrūkis vadinamojo estetizmo ar net kuone klasicizmo kryptimi, kas
būtų buvę visai neįtikima, jei anksčiau nebūtume skaitę kelių tos rūšies
eilėraščių, paskelbtų periodinėj spaudoj. Praradimo simfonijose
Nyka-Niliūnas buvo beveik išimtinai egocentrinis poetas, o antrojoj jo knygoj randame
nemaža eilėraščių, kuriuose autoriaus asmuo visiškai dingsta arba pasitraukia į
antrąjį planą: poetas surado naują temų ratą ir naują jų traktavimo būdą, žymia
dalimi atsisakydamas nuo kankinančios autoanalizės, naudodamas šviesesnę spalvinę
gamą, kuriam laikui užmiršęs baisųjį pasaulį.
Šitas naujas temas ir naują estetinę
pasaulėžiūrą Nyka-Niliūnas reiškia labiau disciplinuotom vaizdinėm ir metrinėm
formom, kurių neribotas galimybes yra parodžiusi visa eilė didžiųjų mūsų amžiaus
poetų. Tokiais Nykos-Niliūno eilėraščiais, kurie, mūsų nuomone, priklauso knygoje
prie pačių geriausių, laikytume visų pirma šiuos dalykus: Vakaro fantazija,
Motinos daina, Vasara (kurioj girdėti tolimi Vergilijaus Georgikų
aidai), Džiaugsmingos laidotuvės, Dainelė, Otilijai, Emaus
keleiviai, Orfėjaus medis, Vaza, Kirminuko laidotuvės, Princas
XVIII amžiuje, Peizažas, o taip pat eilėraščius: Fragonard,
Pesimizmas, Rudens elegija. Įdomu pažymėti, kad pastarasis dalykas
parašytas klasiškuoju lotynų eleginiu distichu forma, labai retai benaudojama šių
dienų Europos poezijoje.
Dažnai pačios temos savo grynai estetiniu turiniu
rodo naują kryptį Nykos-Niliūno poetiniame kely: Praradimo simfonijų stiliumi
butų buvę visai neįmanoma rašyti apie Fragonard'ą, galantiškų scenų meisterį,
žaismingą rokoko genijų, kurio peizažuose patys medžiai, paneigę savo žemiškąją
prigimtį, virsta grynai estetiniais fenomenais, įmantriais fontanais, trykštančiais
elegantiškom žalių putų kaskadom.
Bene geriausiu rinkinio eilėraščiu tenka laikyti
Džiaugsmingas laidotuves, kuriam temą davė vienas Tiziano paveikslas. Nežiūrint
į visiškai laisvą, fantastišką temos traktavimą, šitame Nykos-Niliūno
eilėraštyje aiškiai jaučiame Venecijos genijaus meną, visą tą pagoniškai
džiaugsmingą, triumfuojančią Renesanso dvasią, kuri iki šių dienų tebegaivina
didžiąją Vakarų kultūrą.
[1954]
Alfonsas Nyka-Niliunas,
Orfėjaus medis: Eilėraščiai, Chicago: Vytautas Saulius, 1953,128 p.
Radauskas, Henrikas. Apie
kūrybą ir save / recenzijos ir straipsniai / Henrikas rdauskas atsiminimuose ir
kritikoje. Vilnius: Baltos lankos, 1994.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|