|
<< Atgal
Jorge Luis Borges
LOTERIJA BABILONE
Buvau prokonsulas, kaip visi babiloniečiai, ir
kaip visi vergas. Pažinau valdžios galybę, gėdą, kalėjimą. Žiūrėkite:
dešinei rankai trūksta smiliaus. Žiūrėkite: pro apsiausto skylę matyti ant pilvo
tatuiruotė; tai kitas simbolis: Beta. Ši raidė naktį pilnaties metu duoda man
valdžią žmonėms, turintiems Gimelio ženklą, bet klauso tų, pas kuriuos matyti
Alefas; pastarieji tamsiomis naktimis privalo klausyti žmonių su Gimelio ženklu.
Apyaušrio prieblandoje, rūsiuose, prieš juodąjį akmenį esu pjaustęs arterijas
šventiesiems jaučiams ant kaklų. Vienais mėnulio metais buvau paskelbtas nematomas:
šaukdavau, ir niekas neatsiliepdavo, vogdavau duoną, ir manęs nesivydavo. Pažinau
graikams nežinomą netikrumo jausmą. Bronzinėje menėje, išvydus švelnią smaugėjo
juostą, neapleido manęs viltis, o malonumų upėje nerimas. Heraklitas Pontiškis
pasakoja stebėdamasis, jog Pitagoras prisiminęs buvęs kitados Pironu, o anksčiau
Euforbu, o dar anksčiau kažkokiu kitu mirtinguoju; minint tokias likimo išdaigas, man
nevalia kalbėti apie mirtį nei apsišaukti kuo kitu.
Tą nuostabią savybę turiu nuo instituto loterijos
tas institutas nežinomas kitose respublikose gal veikia slapta ir netobulai.
Neklausinėjau žmonių jos istorijos; žinau, kad magai dėl jos nesutaria; žinau apie
jų didžius sumanymus tiek, kiek astrologijos neišmanantis žmogus gali žinoti apie
mėnulį. Esu kilęs iš įstabios šalies, kurioje loterija sudaro esminę tikrovės
dalį; iki šios dienos ne per daugiausia apie ją mąstydavau; tiek pat nedaug, kaip ir
apie nepažinių dievų elgesį ar apie savo širdį. Dabar, toli nuo Babilono ir jo
mėgstamų tradicijų, stebėdamasis mąstau apie loteriją ir šventvagiškus spėjimus,
apie kuriuos vakarais šnibždasi žmonės uždangstytais veidais.
Pasakojo tėvas, jog seniau (prieš metus,
šimtmečius?) loterija buvusi plebėjų lošimas. Pasakojo (nežinau, ar galima juo
tikėti), jog barzdaskučiai pardavinėję už kelis variokus kaulo arba pergamento
ketvirtainius, padabintus simboliniais ženklais. Burtai būdavę traukiami dienos aky:
laimingieji gaudavę be papildomo burtų traukimo sidabrinių monetų. Procedūra,
kaip matote, buvo be galo paprasta.
Aišku, tos loterijos gėdingai žlugo. Nedavė
jokio dvasinio peno žmogui. Nežadino visų jo jausmų nebent viltį. Nuslūgus
susidomėjimui, loterijos pasidarė nebenaudingos pirkliams, rengiantiems jas pelno
sumetimais. Kažkam kilo mintis jas patobulinti: prie laimingų burtų pridėti keletą
nelaimingų. Po to žmonės, pirkdami numeruotus ketvirtainius, rizikavo dvigubai: arba
laimi tam tikrą sumą, arba moki baudą kartais gana didelę. Tas nežymus pavojus
(iš trisdešimties laimingų bilietų vienas nelaimingas), aišku savaime, patraukė
žmones, Babiloniečiai įsižaidė. Kas nepirkdavo bilietų, būdavo laikomas bailiu arba
menkadvasiu. Ilgainiui ta teisinga panieka didėjo. Niekinta tuos, kurie nelošdavo, bet
niekinta ir tuos, kurie mokėdavo baudą. Draugija (taip ji tuomet pradėta vadinti)
turėjo ginti interesus tų laimėtojų, kurie negauna pinigų, jei pralaimėję neįmoka
baudų. Pralaimėjusiems buvo iškelta byla: teisėjo nuosprendžiu jie turėjo sumokėti
baudą ir atlyginti teismo išlaidas arba atsėdėti keletą dienų kalėjime. Visi
pasirinko kalėjimą, šitaip tikėdamiesi apgauti Draugiją. Taip keliems gudruoliams
pašmaikštavus, radosi Draugijos galia, jos religinė, metafizinė reikšmė.
Po kurio laiko imta nebeskelbti baudų, tiktai
kalėjimo dienos atitinkamai kiekvienam nelaimingam numeriui. Tas minties glaustumas,
tuo metu beveik nepastebėtas, turėjo esminę reikšmę. Mat loterijoje pirmąsyk
pasireiškė elementai, nesusiję su pinigais. Pasisekimas buvo nepaprastas. Žaidėjų
pageidavimu Draugija padidino nelaimingų bilietų skaičių.
Kaip visiems žinoma, babiloniečiams įgimtas
logikos, o ypač simetrijos jausmas. Atrodė nenuoseklu, jog laimingus numerius atitinka
tam tikras apskritų monetų kiekis, o nelaimingus dienos ir naktys kalėjime. Kai
kurie moralistai suprato, kad ne visada laimė turėti monetų ir kad esama kitokių, gal
intymesnių laimės formų.
Kitokio pobūdžio neramumai tvenkėsi varguolių
kvartaluose. Šventikų kolegijos nariai išpirkdavo bilietus ir patirdavo gamą
įvairiausių jausmų nuo baimės iki vilties; varguoliai (žiūrėdami į juos su
savaime suprantamu arba neišvengiamu pavydu) suvokė, kad jiems neprieinamas tas
įstabių, prieštaringų pojūčių šaltinis. Pašokus teisėtam norui visiems
varguoliams ir turčiams dalyvauti loterijoje, prasidėjo bruzdėjimai ir net prieita
iki riaušių. Metai neišdildė jų iš atminties. Kai kurie užsispyrę žmonės
nesuprato (ar dėjosi nesuprantą), jog tokia nauja tvarka, paskutinis etapas istorijos
kelyje... Vienas vergas pavogė raudoną bilietą, o burtai lėmė jam išdeginti
liežuvį. Ta pati bausmė buvo numatyta kodekse už bilietų vogimą. Kai kurie
babiloniečiai reikalavo nubausti jį karšta geležimi kaip vagį; kiti, tauresni, buvo
tos nuomonės, jog dera atiduoti jį budeliui į rankas pagal loterijos sprendimą...
Prieita iki riaušių ir siaubingo kraujo praliejimo; tačiau babiloniečiai galų gale
įveikė turčių priešinimąsi ir laimėjo pergalę. Jų kilnūs siekiai buvo
įgyvendinti. Visų pirma, Draugija pagaliau sutiko paimti valdžią visose srityse.
(Iškilus begalei naujų, sudėtingų uždavinių, būtina įvesti vieną valdžią.)
Antra, loterija pasidarė slapta, nemokama ir visuotinė. Bilietų prekyba buvo
panaikinta. Kiekvienas laisvas žmogus, įšventintas į Belos ritualą, turėjo teisę
dalyvauti šventajame tiraže, kuris vykdavo kas šešiasdešimt naktų dievo labirintuose
ir spręsdavo loterijos likimą iki ateinančio karto. Burtai lemdavo viską. Laimingas
bilietas suteikdavo teisę dalyvauti magų susirinkime arba įkalinti asmeninį ar
visuomenės priešą, arba net netrikdomoje kambario prieblandoje susitikti geidžiamą
moterį ar tą, kurios jau nesitikėjome pamatyti; nelaimingas atnešdavo luošumą,
gėdą, nešlovę, mirtį. Kartais koks įvykis baisingas piliečio C nužudymas,
mįslinga apoteozė B būdavo genialus trisdešimties ar keturiasdešimties tiražų
padarinys. Sunku numatyti, ką lems burtai, bet vis dėlto nedera pamiršti, jog Draugijos
pareigūnai buvo (ir tebėra) visagaliai ir vylingi. Dažnai laimė atrodytų menka, jei
žinotum, kad ji pasitaikė netyčia; kad to nebūtų, Draugijos agentai naudodavosi
įtaiga ir magija. Jų darbai, jų žygiai būdavo slapti. Baikščiausioms viltims ir
menkiausiems nuogąstavimams sužinoti jie turėjo savo astrologų ir šnipų. Susisiekti
su Draugija, anot gandų, galėjai per kai kuriuos akmeninius liūtus, šventąją
išvietę, vadinamą Kafka, plyšius senajame akveduke; pavydo arba gerų norų skatinami
žmonės tose vietose palikdavo skundus. Tos žinios, daugiau ar mažiau teisingos,
būdavo kaupiamos abėcėliniame archyve.
Sunku patikėti, bet netrūko nepatenkintų balsų.
Draugija, kaip paprastai, tiesioginio atsako nedavė. Bet užtat kaukių fabriko
griuvėsiuose pabrėžė keletą rišlių teiginių dabar jie sudaro dalį šventųjų
raštų. Tas filosofinis tekstas skelbė, jog loterija įteisina atsitiktinumo
egzistavimą pasaulio tvarkoje ir jog galimos klaidos anaiptol ne ginčija esant
atsitiktinumą, o priešingai jį patvirtina. Be to, skelbė, jog liūtais bei
šventaisiais indais nors Draugija jų neatsisakė (kaip ir teisės jais naudotis)
vis dėlto nedera kliautis be išlygų.
Šie teiginiai išsklaidė žmonių nerimą. Vis
dėlto jie turėjo ir tokių padarinių, kokių gal nebuvo numatę autoriai. Iš esmės
pakeitė Draugijos pobūdį ir veiklą. Laiko liko ne per daugiausia, ką tiktai mums
pranešė, jog laivas netrukus pakels inkarą, bet pasistengsiu šį bei tą paaiškinti.
Neįtikėtina, bet vis dėlto niekas iki šiol
nesigilino į bendrą žaidimų teoriją. Babiloniečiai retai domisi abstrakcijomis.
Priima likimo paliepimus, atiduoda jam gyvenimą, viltį, panišką baimę, bet niekada
neužsimano tirti jo painius dėsnius ar sekti jį apreiškiančių sferų sukimąsi. Ir
vis dėlto minėti teiginiai sukėlė nemaža teisinio matematinio pobūdžio ginčų.
Viename jų gimė tokia prielaida: jei loterija padidina atsitiktinumo reikšmę, įgalina
chaosą sistemingai smelktis į pasaulio tvarką, ar nebūtų geistina leisti
atsitiktinumui veikti visuose tiražo etapuose, ne tik viename? Argi ne juokinga, kad
atsitiktinumas lemia kieno nors mirtį, o tos mirties aplinkybės slaptumas,
viešumas, ištiks ji po valandos ar po šimto metų, neatsitiktinės? Abejonės buvo
pagrįstos, todėl pagaliau padaryta toli siekianti reforma, tokia sudėtinga (ir dar
labiau susikomplikavusi per ilgus gyvavimo amžius), jog tapo suprantama tik vienam kitam
specialistui. Vis dėlto pasistengsiu trumpai, kad ir simboliškai, nusakyti jos esmę.
Įsivaizduokime pirmą tiražą, nulemiantį žmogui
mirtį. Nuosprendžiui įvykdyti reikią kito tiražo, ir tas išaiškina (tarkim) devynis
galimus nuosprendžio vykdytojus. Iš jų keturi gali dalyvauti trečiame tiraže,
išaiškinančiame konkretaus vykdytojo vardą; du turės teisę nelaimingą bilietą
pakeisti laimingu (pavyzdžiui, lobio radimas); kitas patikslins mirtį (tai yra pavers
ją gėdinga arba kankinančia); kiti vėl galės atšaukti sprendimo vykdymą... Taip
atrodytų simbolinė schema. Iš tikrųjų tiražų skaičius yra begalinis.
Kiekvienas sprendimas negalutinis, visi jie šakojasi. Nemokšos tvirtina, jog
begaliniam tiražų skaičiui reikia begalinio laiko; iš tiesų pakanka skaidyti laiką
be galo, kaip moko garsi alegorija apie vėžlį. Ta Begalybė stebėtinai atitinka
Atsitiktinumo skaitmenis, taipogi Dangiškąjį Loterijos Archetipą, kuriam ištikimi
Platono pasekėjai... Mūsų ritualų iškreiptas aidas, regis, pasiekė Tibro krantus:
Elas Lampridijas Heliogabalo gyvenime pasakoja, jog tenykštis valdovas paprastai
užrašydavęs ant kriauklių ženklus, atitinkančius dovanas, kuriomis ketindavęs
apdalyti savo svečius; tad vienas gaudavęs dešimt svarų aukso, kitas dešimt
musių, dešimt atarų, dešimt lokių. Prisiminkime, jog Heliogabalas mokėsi Mažojoje
Azijoje pas šventikus, tarnaujančius dievui, kurio vardu pats pasivadino.
Esti ir beasmenių, neapibrėžtų tiražų; gali
būti nuspręsta įmesti į Eufrato vandenis Taprobanos safyrą arba nuo bokšto
viršūnės paleisti laisvėn paukštį, arba kiekvieną šimtmetį pajūryje paimti (ar
padėti) po vieną smiltelę. Padariniai kartais būna siaubingi.
Teigiamai veikiant Draugijai, mūsų papročiuose
padidėjo rizikos laipsnis. Pirklys, pirkdamas dvylika amforų Damasko vyno, nenustemba
vienoje aptikęs talismaną ar gyvatę; notaras, rašydamas kokią sutartį, neapsieina
neįterpęs kad ir menkos klaidelės; juk ir aš, paskubomis rašydamas šį dokumentą,
pridėjau kai kurių netikrų grožybių, netikrų baisybių, o gal ir kokią slaptą
monotoniją įpyniau... Mūsų istorikai, patys įžvalgiausi pasaulyje, išrado metodą
atsitiktinumui koreguoti; regis, dauguma atvejų galima remtis šiuo metodu; savaime
suprantama, jis skelbiamas su tam tikra doze apgaulės. Beje, nėra kito dalyko, taip
išniekinto prasimanymais, kaip Draugijos Istorija... Paleografinis dokumentas, iškastas
šventykloje, gali būti vakar ar prieš šimtmetį įvykusio loterijos tiražo
rezultatas. Neišeina nė viena knyga, kurios du egzemplioriai būtų tapatūs. Valstybės
raštininkai slapta prisiekia būtinai ką nors praleisti, Įterpti, pakeisti. Taipjau
netiesiogiai meluojama.
Kuklumu prilygdama dievams, Draugija vengia bet kokio
pasigarsinimo. Jos agentai (aišku savaime) slapti; be paliovos (gal ir be galvos)
leidžiami jos potvarkiai niekuo nesiskiria nuo potvarkių, leidžiamų kokios gaujos
apgavikų. O kas ims didžiuotis, esąs apgavikas? Girtuoklis, apsvaigimo valandėlę
skelbiąs kokį paiką norą, miegantis žmogus, kuris, ūmai pakirdęs, smaugia šalimais
gulinčią moterį, gal jie vykdo slaptą Draugijos įsakymą? Tas slėpiningas
veikimo būdas, prilyginamas nebent dievo apvaizdai, sudaro palankią dirvą gimti
įvairiausioms prielaidoms. Viena jų perša nedorą mintį, jog Draugijos jau kadai
nebėra, o dieviškoji netvarka, rikiuojanti mūsų gyvenimą, lyg koks paveldas,
tradicija; kita prielaida skelbia, kad Ji amžina, ir moko, jog Ji viešpatausianti ligi
paskutinės nakties, kai paskutinis dievas sunaikinsiąs žemę. Kita teigia, jog Draugija
visagalė, bet galią turinti vien menkiems dalykams: paukščio klyksmui, rūdžių ir
dulkių atspalviams, paryčio sapnams. Kita, skelbiama užsidangsčiusių eretikų
lūpomis, sako, jog Draugijos niekada nebuvę ir niekada nebūsią. Kita, ne mažiau
nedora, įrodinėja, kad bergždžia tvirtinti ar neigti, jog esama kažkokios neaiškios
bendrijos, jei pats Babilonas tai ne kas kita, kaip begalinis atsitiktinumų žaismas.
Vertė Valdas Petrauskas
Versta iš: Ficciones, 1956
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|