|
<< Atgal
Jorge Luis Borges
PASCALIO SFERA
Galbūt pasaulio istorija tėra kelių metaforų
istorija. Mano apybraižos tikslas – trumpai apžvelgti šios istorijos skyrių.
Šeštajame amžiuje prieš
krikščionišką erą rapsodas Ksenofanas Kolofonietis1,
pavargęs nuo Homero eilių, kurias giedojo keliaudamas iš miesto į miestą, išpeikė
poetus, priskyrusius dievams antropomorfines savybes ir pasiūlė graikams amžiną
rutulio formos Dievą. Platono Timajuje2
skaitome, jog sfera yra tobuliausia ir paprasčiausia figūra, nes visi jo paviršiaus
taškai yra vienodai nutolę nuo centro; Olofas Gigonas3
(Ursprung der griechischen Philosophie4, 183) mano, kad
Ksenofanas mąstė pagal analogiją: Dievas yra rutulio formos (esferoide), nes ši
forma yra geriausia ar bent jau mažiausiai netinkama dievybei vaizduoti. Po
keturiasdešimties metų Parmenidas5 pakartojo šį vaizdinį
(„Būtis yra panaši į tobulai apvalios sferos masę, kurios jėga yra vienoda bet
kuria kryptimi nuo centro“); Calogero6
ir Mondolfo7 samprotauja, kad jis turėjo omenyje begalinę ar
be galo didėjančią sferą ir kad anksčiau pacituoti žodžiai turi dinaminę prasmę
(Albertelli8, Gli Eleati9,
148). Parmenidas mokė Italijoje; praėjus keleriems metams po jo
mirties Empedoklas Agrigentietis10 išplėtojo labai
įmantrią kosmogoniją; vieną kartą ji pasiekia tokį etapą, kai žemės, vandens, oro
ir ugnies dalelės susijungia į begalinę sferą, „apvalų rutulį (Sfairos),
palaimintai rymantį savo apskritoje vienatvėje“.
Pasaulinė istorija tekėjo savo vaga. Pernelyg žmogiški dievai, kuriuos puolė Ksenofanas, buvo pažeminti
iki poetinių išmonių ar demonų, tačiau buvo kalbama, kad vienas iš jų, Hermis
Trismegistas, padiktavo kažkiek – skaičiai skiriasi – knygų (42, pasak Klemento
Aleksandriečio11; 2000, pasak Jamblicho12;
36 525, pasak Toto13, tai yra to paties Hermio, žynių),
kurių puslapiuose yra užrašyta visa, kas yra. Šios tariamos
bibliotekos fragmentai, kompiliuoti ar sufabrikuoti nuo III a. pradžios, sudaro
vadinamąjį Corpus Hermeticum14; viename iš jo
traktatų, būtent Asklepijuje, kuris taip pat priskiriamas Trismegistui,
prancūzų teologas Alanas Lilietis15 – Alanus ab Insulis
– XII a. pabaigoje aptiko formulę, kurios vėlesni amžiai niekada nepamirš: „Dievas
yra inteligibili sfera, kurio centras yra visur, o kraštas – niekur“. Ikisokratikai kalbėjo apie begalinį rutulį; Albertelli (kaip
anksčiau Aristotelis) mano, kad toks samprotavimas yra contradictio in adjecto16, nes subjektas ir predikatas neigia vienas kitą; galbūt tai
tiesa, tačiau hermetinių knygų formulė mus skatina intuityviai įsivaizduoti šį
rutulį. XIII amžiuje šis vaizdinys vėl pasirodė alegoriniame Roman
de la Rose17, kuriame suvokiamas taip, kaip jį aiškina
Platonas ir enciklopedija Speculum Triplex18; XVI
amžiuje paskutiniame paskutinės Pantagriuelio knygos skyriuje yra užsimenama
apie „šią intelektualinę sferą, kurios centras visur, o kraštas – niekur ir
kurią mes vadiname Dievu“. Viduramžių protui prasmė yra aiški: Dievas yra
kiekviename iš savo kūrinių, tačiau nė vienas Jo neaprėpia. „net dangus ir dangaus
aukštybės negali Tavęs sutalpinti“, – sakė Saliamonas (1 Kar 8,27); šie
žodžiai atrodo būdavo aiškinami geometrinės sferos metafora.
Dante's poema išsaugojo Ptolemėjaus astronomiją,
kuri tūkstantį keturis šimtų metų valdė žmonių vaizduotę. Žemė rymo visatos
centre. Ji yra nejudantis rutulys, aplink kurį sukasi devynios koncentrinės sferos.
Pirmosios septynios yra planetų dangaus sferos (Mėnulio, Merkurijaus, Veneros, Saulės,
Marso, Jupiterio, Saturno sferos); aštuntoji – nejudančių žvaigždžių dangus;
devintoji – krištolinis dangus, taip pat vadinamas Pirmuoju Judintoju. Šį dangų supa
Empirėjus, dangaus sluoksnis, sklidinas šviesos. Visas šis
sudėtingas tuščių, skaidrių ir besisukančių sferų mechanizmas (vienai iš sistemų
jų prireikė penkiasdešimt penkių) tapo mąstymo būtinybe; De hypothesibus motuum
coelestium commentariolus19 yra kuklus pavadinimas,
kuriuo Kopernikas, Aristotelio neigėjas, įvardijo rankraštį, transformavusį mūsų
kosmoso supratimą. Kitam žmogui, Giordanui Bruno, žvaigždėtųjų skliautų
suskaldymas buvo tikras išsivadavimas. Pelenų trečiadienio puotoje jis
paskelbė, kad pasaulis esąs begalinė begalinės priežasties pasekmė ir kad dievybė
esanti arti, „nes ji mumyse dar labiau nei mes patys savyje“. Jis ieškojo žodžių,
kad žmonėms pavaizduotų Koperniko erdvę ir viename garsiame puslapyje išspausdino:
„Galime užtikrintai teigti, kad visata yra vien centras ar kad visatos centras yra
visur, o kraštas – niekur“ (Apie priežastį, pradą ir vienovę, V).
Tai buvo parašyta džiūgaujant 1584 metais, dar
šviesiais Renesanso laikais; po septyniasdešimties metų šio įkarščio neliko nė
ženklo, o žmonės pasijuto pamiršti ir vieniši, apleisti laike ir erdvėje. Laike, nes
jei ateitis ir praeitis yra begalinės, tai iš tiesų nėra jokio „kada“; erdvėje,
nes jei kiekviena būtybė yra vienodai nutolusi nuo be galo didelio ir be galo mažo
prado, tuomet nėra ir jokio „kur“. Niekam nėra jokios dienos, jokios vietos; niekas
nežino net savo veido matmenų. Renesanso laikais žmonija tikėjo pasiekusi brandos
amžių, ir skelbė apie tai Bruno, Campanellos ir Bacono lūpomis. XVII amžiuje ją
išgąsdino senatvės pajauta; kad pasiteisintų, ji ekshumavo tikėjimą lėtu ir
neišvengiamu visos kūrinijos išsigimimu dėl gimtosios Adomo nuodėmės. (Penktajame
Pradžios knygos skyriuje sakoma, kad „iš viso Metušelachas gyveno devynis šimtus
šešiasdešimt devynerius metus“; šeštajame, kad „tomis dienomis žemėje pasirodė
milžinai“). Anatomy of the World20
„Pirmojoje sukaktyje“ Johnas Donne'as aprauda trumpą šiuolaikinių žmonių
gyvenimą ir menką ūgį, nes jie panašūs į fėjas ir pigmėjus; Miltonas, pasak
Johnsono21 biografijos, baiminosi, kad epo žanras žemėje
jau nėra įmanomas; Glanvillis22 manė, kad Adomas, „Dievo
paveikslas“ pasižymėjo teleskopiniu ir mikroskopiniu matymu; Robertas Southas23 nuostabiai parašė: „Aristotelis buvo ne kas kita, o Adomo
skeveldros, kaip Atėnai – rojaus liekanos“. Šiame silpnadvasiškame amžiuje
absoliuti erdvė, inspiruota Lukrecijaus hegzametrų, absoliuti erdvė, kuri Brunui tapo
išsivadavimu, o Pascaliui – labirintu ir bedugne. Jis baisėjosi visata ir norėjo
garbinti Dievą, tačiau Dievas jam buvo ne toks realus, kaip jį bauginanti visata. Jį
ėmė apmaudas, kad dangaus skliautas negali kalbėti, ir mūsų gyvenimą lygino su
nuskendusio laivo keleivių gyvenimu negyvenamoje saloje. Jis nuolat jautė gniuždančią
fizinio pasaulio sunkybę, jautė svaigulį, baimę ir vienatvę ir šį jausmą
išreiškė tokiais žodžiais: „gamta – tai begalinė sfera, kurios centras –
visur, o kraštas – niekur“. Bent toks yra Brunschvicgo24 išspausdintas tekstas, tačiau kritinis Tourneuro25 leidimas (Paryžius, 1941), atkuriantis rankraščio
išbraukymus ir dvejojimus, atskleidžia, kad Pascalis buvo pradėjęs rašyti žodį effroyable26: „Bauginanti sfera, kurios centras – visur, o kraštas
– niekur“.
Galbūt pasaulio istorija tėra kelių skirtinga
intonacija ištartų metaforų istorija.
Buenos Airės, 1951
Vertė Linas Rybelis
____________
1 Ksenofanas Kolofonietis (apie 570– po 478 pr.m.e.) –
graikų poetas ir filosofas. Elėjos mokyklos pirmtakas. Kritikavo politeizmą ir
antropomorfizmą, teigė, kad Dievas esąs vienas, neturįs nei žmonių, nei žvėrių
pavidalo, visa savo esybe matantis, girdintis ir mąstantis, dvasios jėga valdantis
pasaulį. (Atgal>>>)
2 Timajas, 33 b–d. (Atgal>>>)
3 Olof Gigon (1912–1998) – vokiečių
klasikinės filologijos profesorius, antikinės istorijos tyrinėtojas. (Atgal>>>)
4 Graikø filosofijos kilmė (vok.)
(Atgal>>>)
5 Parmenidas (apie 540–470 pr. m.e.) –
graikų filosofas, vienas iš pagrindinių elėjiečių mokyklos atstovų. Pagrindinis
veikalas – filosofinė poema „Apie gamtą“, kurios išliko apie 160 eilučių. Jo
filosofija išsiskyrė būties samprata (būtį laikė amžina, begaline, viena ir
nekintama; teigė būties ir mąstymo tapatumą) ir pažinimo metodų formulavimu.
(Atgal>>>)
6 Guido Calogero (1904–1986) – italų
filosofas, antikinės filosofijos istorikas. (Atgal>>>)
7 Rodolfo Mondolfo (1877–1976) – italų
filosofas, antikinės filosofijos istorikas. Vienas iš italų socializmo teoretikų.
(Atgal>>>)
8 Pilo Albertelli (1907–1944) – italų
filosofas ir antikinės filosofijos istorikas. Vienas iš italų pasipriešinimo
organizatorių per Antrąjį Pasaulinį karą. (Atgal>>>)
9 Elėjiečiai (it.) (Atgal>>>)
10 Empedoklis Akragantietis (490–430 pr. m.
e.) – graikų filosofas, gydytojas, poetas ir politinis veikėjas. Teigė, kad daiktų
įvairovės pagrindas yra 4 skirtingi pradai (šaknys) – ugnis, oras, vanduo, žemė, o
varomosios jėgos – meilė ir neapykanta. Meilė jungianti pradus, o neapykanta
skirianti, todėl pasaulis esąs daiktų atsiradimo ir išnykimo procesas. (Atgal>>>)
11 Klemensas Aleksandrietis (tikr. Titus
Flavius Clemens, apie 150 – 215 ar 216) – krikščionių filosofas ir teologas,
Bažnyčios tėvas. Svarbiausias veikalas – Kilimai (Stromata, 7kn.), kur
jis išdėsto krikščionybės doktriną, bet ne kaip tikėjimą, o kaip mokslą. (Atgal>>>)
12 Jamblichas (apie 250–apie 330) – graikų
filosofas, neoplatonizmo Sirijos mokyklos kūrėjas. Traktatų Pitagoro gyvenimas, Apie
egiptiečių misterijas, Platono, Aristotelio veikalų komentarų (neišliko)
autorius. (Atgal>>>)
13 Totas – senovės egiptiečių mėnulio,
išminties, mokslo dievas. Rašto, kalendoriaus išradėjas, šventųjų knygų ir magijos
globėjas. Vaizduotas ibiu arba žmogumi ibio galva. Graikai tapatino jį su Hermiu.
(Atgal>>>)
14 Hermetinių traktatų sąvadu (lot.)
Hermis Trismegistas – t.y. triskart didysis Hermis, senovės graikų dievas, magijos
globėjas. Viduramžiais jis buvo laikomas hermetinių platoniškųjų ir pitagoriškųjų
traktatų, sukurtų ne anksčiau kaip II–III a., autoriumi. (Atgal>>>)
15 Alanas Lilietis (lot. Alanus ab Insulis,
pranc. Alain de Lille; apie 1120 arba 1128–1203) – filosofas scholastas, teologas,
neoplatonikas. Pramintas universaliuoju daktaru (doktor universalis). Labiausiai
pagarsėjo alegorine poema Gamtos skundas (De planctu naturae), kur
pavaizdavo žmonių ydas. Remdamasis dedukcija įrodinėjo, kad teologiniai teiginiai yra
aksiomos. Borgesas cituoja iš Alano Liliečio traktato Šventosios teologijos
taisyklės (Regulae de sacra theologia). (Atgal>>>)
16 Prieštaravimas tarp pažyminio ir
pažymimojo žodžio (lot.). (Atgal>>>)
17 Rožės romanas (Roman de la Rose)
– viduramžių prancūzų alegorinė meilės poema. 2 dalių (apie 22 000). Pirmąją
dalį (4058 eilutės) parašė Guillaume de Lorris (apie 1237 m.), o antrąją, gerokai
ilgesnę – Jean de Meun (apie 1275–1280). Buvo labai populiarus XIV–XVI a. (Atgal>>>)
18 Trigubas veidrodis (lot.). Tai yra
trijų dalių dominikonų vienuolio Vincento de Beauvais (apie 1190–1264) sudaryta
enciklopedija. Viduramžiais ji dažniausiai buvo vadinama Speculum majus (Didžiuoju
veidrodžiu). (Atgal>>>)
19 Mažasis komentaras hipotezėms apie dangaus
kūnų judėjimą (lot.). (Atgal>>>)
20 Pasaulio anatomijos (angl.) Pasaulio
anatomija yra anglų poeto Johno Donne'o (1572–1631) trijų elegijų ciklas. Antroji
elegija pavadinimu Pirmosios metinės (1611) yra skirta artimo J. Donne'o draugo ir
globėjo sero Roberto Drury pirmosioms mirusios dukros metinėms paminėti. Borgesas
cituoja antrosios elegijos 141–143 eilutes. (Atgal>>>)
21 Samuelis Johnsonas Miltono biografijoje (Anglų
poetų gyvenimai 1779–1781) rašo, kad Miltonas baiminosi, jog jo poema Prarastasis
rojus (Paradise Lost, 1667) „parašyta herojinei poezijai pernelyg vėlyvoje
epochoje“. (Atgal>>>)
22 Joseph Glanvill (1636–1680) – anglų dvasininkas,
filosofas, empiricizmo kritikas, demonologas. Veikale Mokslinis skepsis (Scepsis
scientifica, 1665), nusivylęs savo laikmečiu, priešpriešino jam tobulą žmonijos
protėvio Adomo pasaulį. (Atgal>>>)
23 Robert South (1634–1716) – anglų dvasininkas, teologas,
garsėjęs savo iškalba ir pamokslais. Citata, paimta iš pamokslo Biblijos Pradžios
(1,27) tema: „Dievas sukūrė žmogų pagal savo paveikslą, pagal savo paveikslą
sukūrė jį“. (Atgal>>>)
24 Léon Brunschvicg (1869–1944) – prancūzų filosofas ir
filosofijos istorikas, matematiką laikęs tobuliausia žmogaus proto išraiška.
Pagrindiniai veikalai – Matematinės filosofijos etapai (Les Étapes de la
philosophie mathématique, 1912), Vakarų pasaulio filosofijos sąmonėjimas (Le
Progrès de la conscience dans la philosophie occidentale, 2t., 1927) ir kt. (Atgal>>>)
25 Zacharie Tourneur – kritinio Pascalio Minčių
teksto redaktorius ir leidėjas. (Atgal>>>)
26 Bauginanti (pranc.) (Atgal>>>)
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|