|
<< Atgal
Viktoras Lapickis (g. 1951 m.) – fizikos ir
matematikos mokslų daktaras, kuriantis grožinę literatūrą ir verčiantis į rusų
kalbą avangardinę prancūzų prozą. Jis pirmasis išvertė tokius autorius, kaip
A.Artaud, M.Blanchot, R.Roussel, J.Gracq, J.Lacan, F.Guattari, E.Cioran ir kt. 9-ojo
dešimtmečio pradžioje ėmė kurti pats, daug rašė savilaidos žurnalui „Predlog“,
vėliau pradėjo bendradarbiauti su leidykla „Ad Marginem“.
2000 m. V.Lapickis apdovanotas A.Belyj vardo premija
„už ypatingus nuopelnus rusų literatūrai“. Tai 1978 m. įsteigta pirmoji kasmetinė
nevalstybinė literatūrinė premija. kurios materiali vertė – 1 rublis, 1 obuolys ir 1
stiklinė vandens.
V. Lapickio proza – intelektuali ironija su
grotesko bei siaubo elementais. Daugelio nuomone, geriausiai ją apibūdina S.Freudo
pamėgtas daugiaprasmis terminas „unheimlich“. V.Lapickio aprašomi žmonės siekia
pažinti ir suprasti pasaulį, tačiau šis pažinimas dažniausiai virsta košmaru bei
dar didesne nežinia.
Skaitytojams siūlau tikrą šio autoriaus „perliuką“
– futurologinį apsakymą „STOP“. |
Vertėjas |
Viktor Lapickij
STOP
Pratarmė
Svarbiausia gyvenime – į viską žiūrėti
aprioriškai. Pasirodo, jog iš tikrųjų visi klysta, o kai kurie iš jų visada teisūs.
Todėl reikia vengti apibendrinančių išvadų, nes jomis teks vadovautis. Verti tik du
dalykai: moters meilė ir Krz. Pendereckio bei Bonney W muzika. Visa kita turi išnykti,
nes visa kita ne taip nuostabu. Tolesni mano įrodymai teisingi, nes juos visus, išskyrus
citatas bei epigrafą, aš išgalvojau. Tiesą sakant, ši istorija materializavosi
karštligišką kasdienybės atmosferą projektuojant į iškankintą ir viskam
pritariančią atskaitos sistemą. Jei pasiseks, tikėsimės, jog šis būdas
pasitvirtins.
Niu-Peterburgas
1981.05.39-06.38
Niujorke užregistruotas siaubingas
nusikalstamumo augimas.
Kiekvienais metais čia įvyksta 1800
žmogžudysčių!
(Iš radijo laidos)
I.
Liepos 22-ąją, lygiai ketvirtą valandą,
visuose septyniuose žemės kontinentuose įsijungė visos radijo stotys, tiksliau, radijo
imtuvai, televizoriai, magnetofonai ir pan. Kažkoks balsas (visai ne Amerikos) trumpai ir
aiškiai pranešė, jog nuo šiol kiekvienas žmogus, ištaręs žodį STOP, visiškai ir
galutinai išnyks. Tiems, kurie negalėjo girdėti jokios radijokalbystės, Balsas
prabilo pilvakalbyste, tad buvo informuoti visi Žemės gyventojai (kiekvienas).
***
Visi baisiai nustebo.
***
Pirmieji sureagavo paprasti (eiliniai) materialistai,
jie draugiškai ištarė STOP, nes Balsu nepatikėjo. Dėl to paprastų (eilinių)
materialistų mes daugiau neminėsime. Įžymesni materialistai, savo didelių
intelektinių bei etinių pranašumų dėka užėmę kur kas aukštesnę padėtį
visuomenėje, nusprendė, jog Balsą geriausia paneigti kokiu nors pavyzdžiu –
pavyzdžiui, svetimu. Jie buvo lankstesnio proto. Atlikti tyrimai (bandymai paneigti),
nežiūrint į tai, jog visi bandomieji išnyko, beveik nesusilpnino materialistinės jų
pasaulėžiūros bei visuomeninės padėties. Tiesa, daugelis iš jų pakliuvo į gudrias
pinkles. Štai pavyzdys. Vienas ministras skubiai išsikvietė savo pavaduotoją ir
paliepė: „Tučtuojau ištark STOP“.
***
Na, o idealistus apėmė ekstazė bei euforija.
***
Vėliau gyvenimas grįžo į vėžes, į savo, ar ne
– niekas nesiryžtų teigti.
***
Žmonės išnykdavo, išnykdavo nuolat, pamažėle ir
padaugėle, savo noru ir prieš jį. Didžioji savižudžių bei potencialių
savižudžių dauguma jau pirmosiomis dienomis pasinaudojo jiems atsivėrusiomis
nuostabiomis perspektyvomis. Tačiau kažkodėl STOP ištardavo vis nauji ir nauji
žmonės. Vieni, kaip nekeista, užsigeisdavo išnykti, jie anksčiau ar vėliau ir
išnykdavo. Kiti baisiausiai to bijojo ir nuolat sau kartojo: „Tiktai ne STOP, kad tik
neištarus STOP“, tačiau šis žodis, giliai įstrigęs tiek sąmonėje, tiek
pasąmonėje, nepaliaujamai ieškojo plyšio ištrūkti laisvėn ir jam dažnai pavykdavo.
O kai kurie apie STOP paprasčiausiai pamiršdavo.
***
Neįprasto populiarumo vėl susilaukė senas geras
Heideggerio-Partro egzistencializmas. Ir iš tikro, jų filosofinės kategorijos „niekis“
ir „nebūtis“, kurių platieji liaudies sluoksniai anksčiau nesuvokė, dabar,
atsiradus nuolatinei ne-būties galimybei, tiesiog augte įaugo į kraują, jei galima
taip pasakyti. Nobelio komitetui Partras pranešė, jog dabar sutinka atsiimti jam
priklausančią premiją. Premijos įteikimo metu susirinkusieji rodė neregėtą
entuziazmą, o savo kalbą Partras užbaigė žodžiais: „Na ir užteks. STOP“.
***
Religiniai sluoksniai niekaip neįstengė
suvirškinti to, kas atsitiko. Atsirasdavo pačios netikėčiausios teorijos, patys
prieštaringiausi mokymai, patys paikiausi prietarai. Bet apie tai – vėliau.
***
Nors ne. Apie dzenbudizmą reikia papasakoti dabar.
Vėliau nebebus dėl ko, nes visi jie (dzenbudistai) jau bus išnykę. Jie iškart
suprato, jog į bet kurį koaną geriausia atsakyti – STOP. Ir visi paeiliui ėmė
nykti. Paskutiniajam teko atsakyti į savo paties koaną, jis savęs pasiklausė: „Visi
matė, kaip išnyksta vienas iš dviejų. O kaip išnyksta vienintelis?“ Atsakymas
aiškus.
***
Labiausiai sukruto mokslas. Iš pradžių –
fizikai. Visi Žemės aspirantai bei asistentai gavo užduotį ieškoti besirengiančių
išnykti žmonių. Iš pradžių juos įkalbinėjo atvykti į laboratoriją, vėliau ėmė
siūlyti solidžias pinigų sumas, tačiau visa tai nedaug tepadėjo, labai nedaug. Galų
gale kažkas sumąstė įrengti „sanatoriją“, kurioje savanoriai, apsupti prabangos
bei pertekliaus, myluojami pulko žavingų moteriškos lyties būtybių (jei tu ne
homikas), praleisdavo „medaus mėnesį“ (taip jį tarpusavyje praminė fizikai). Po to
savanoriai patekdavo mokslininkų žinion ir privalėjo išnykti. Nepaisant to, jog
daugelis po medaus mėnesio atsisakydavo stabdyti ir norėdavo tiesiog dingti iš „sanatorijos“,
šis metodas davė neblogų rezultatų, ypač po to, kai paskutinėmis paciento dienomis
buvo pradėta naudoti speciali smūginė jo apdorojimo programa. Tačiau greitai
paaiškėjo, kad šis naujas, iki tol nežinomas gamtos reiškinys fizikams neįkandamas.
Fizikos sritį, nagrinėjančią išnykimus, lengvai galėjai pavadinti apofatine fizika.
***
O pirmųjų bandymų metu visus imdavo entuziazmas.
Pirmąjį bandomąjį apkabinėjo ir aplipdė davikliais, kurių laidai įmantriai
persipindami rangėsi ir elegantiškai susipainiodavo po visą laboratoriją, o prietaisų
bei ESM rodyklės sukiojosi prieš laikrodžio rodyklę. Prie naujausio ESM modelio stojo
vienas geriausių pasaulio programuotojų. Pagal komandą „start“ bandomasis raiškiai
ir lėtai ištarė: „STOP“. Kartu su juo išnyko visi davikliai ir netgi trumpi laidų
galiukai. Beje, po ilgų tolesnių eksperimentų pavyko apytiksliai nustatyti tikimybinį
dingstančių laidų ilgį. Davikliai, aišku, neparodė nieko. Kitą kartą laidus
pakeitė televizijos ryšiu, tačiau davikliai vėl jokių duomenų nedavė. Vienintelis
dalykas, kurį įstengė nuveikti fizikai, tai prisitempti į laboratoriją daugiau
prietaisų ir patikrinti, ar išnykimo metu kas nors keičiasi. Niekas nesikeitė.
***
Didžiausiu fizikų pasiekimu tapo garsusis
Korobkino-Mandro-Pševžepanskio dėsnis, teigiantis, jog laiko tarpas tarp paskutinio
žodžio „STOP“ garso ir išnykimo momento priklauso nuo Poissono pasiskirstymo, beje,
pasiskirstymo parametrai yra atsitiktiniai dydžiai, priklausantys nuo Poissono
pasiskirstymo, ir atsitiktiniai dydžiai, priklausantys nuo Poissono pasiskirstymo bei
parametrų, kuriuos pavyko apytiksliai nustatyti po ilgų bandymų.
***
Susigriebė ir medikai. Nuo išnykimo vaistai
negelbėjo. Žmonės mirties patale išnykdavo taip pat sėkmingai, kaip ir sveikuoliai.
Daugelis užversdavo kanopas kliedėdami. Tad medikai ėmėsi chirurginių priemonių.
Pradžioje bandomajam stabdant nukirpdavo nagus bei plaukus. Jei išnykimo momentu nagas
(pavyzdžiui) būdavo nukirptas visiškai, tai jis neišnykdavo, o jei ne iki galo ir nors
truputėlį laikėsi ant piršto, jis išnykdavo visiškai. Tiesa, kirpėjai apie tai
žinojo jau nuo pat pradžių. Vėliau, vadovaudamiesi senu geru Linėjumi, vietoj plaukų
bei nagų ėmė pjaustyti visokias kitas kūno dalis: nykščius, riešus, akis, ausis,
mažylius pirštelius, genitalijas (atskirai penius ir vulvas), krūtis ir t.t. Šių
eksperimentų ciklą vainikavo techniškai gana sudėtingas bandymas atskirti bandomojo
galvą. Eksperimentų rezultatai visada būdavo tokie patys.
***
Įdomų eksperimentą atliko biologai. Tarti STOP
(nesiskaitydami su aukomis) jie išmokė kelių kalbančių paukščių rūšių atstovus
bei atstoves (papūgas, varnas, varnėnus ir pan.). Paukščiai neišnykdavo.
***
Kiek telpa rėkauti STOP galėjo ir magnetofonas.
***
Vienas biologų eksperimentas baigėsi tragiškai.
Tai dar kartą primena apie mokslo bei mokslininkų atsakomybę prieš visuomenę bei
Žmoniją. Tolimosios Punos (Indija) mokslinių tyrimų centro mokslininkai, paruošę
spaudai ir išleidę į pasaulį mokslinį aštuoniolika(!)tonį Mahabharatos leidimą,
ėmėsi mokyti vietinius varnėninių (maina? vira? virata?) šeimos paukščius žodžio
STOP, beje, atvirai ignoruodami saugumo techniką. Galiausiai įvyko grandiozinė avarija,
kalbantys paukščiai pasklido po apylinkes ir visiems rėkė: „Here and now, boys!
Stop!“ Žmonių aukas skaičiavo dešimtimis tūkstančių.
***
O tuo metu gyvenimas tekėjo sena vaga. Keitėsi
žmonių papročiai, įpročiai bei apeigos. Tad iš visų mokslininkų daugiausia darbo
turėjo sociologai (mulkiai). Išsamiai apie tai pakalbėsime vėliau, o dabar norisi
pabrėžti, jog netrukus buvo atrastas pagrindinis naujosios visuomenės dėsnis –
neomaltuso dėsnis. Jis teigia, kad žmonių skaičius mažėja geometrine progresija, o
materialinės gėrybės – aritmetine. Taigi buvo garantuotas nuolatinis gerovės
augimas.
***
Labai įdomi pasirodė išnykstančiųjų amžiaus
struktūra pagal lytį. Greitai nebeliko nei vienos klimaksą patyrusios moters. Tuo tarpu
visi vyrai išnykdavo tuo pačiu dažnumu, tiek jauni, tiek vidutinio, tiek garbaus
amžiaus. O moterys iki klimakso beveik visai nenykdavo. Kažkur toli Europose
sušmėžavo, ėmė klaidžioti lyčių disbalanso šmėkla.
***
Netrukus žodis STOP tapo nepadorus. Nepasakysi, kad
jis buvo skirtas „ne spaudai“, greičiau atvirkščiai, jį galėjai tiktai
atspausdinti (arba užrašyti), nes, kaip žinoma, ištarti buvo galima tik vieną kartą.
Nepaisant visko, šį žodį laikė baisiausiai nepadoriu. Vėliau patys bjauriausi
nepraustaburniai susiprotėjo prasimanyti magnetofoninių žodžio STOP įrašų –
pradžioje tik jo vieno, vėliau įvairių frazių, žodžių junginių ir pan. Atsirado
kolekcionierių, renkančių įvairius STOP, jie vaikėsi retų įrašų, keitėsi
raritetais, už didžiulius pinigus pardavinėjo relikvinius.
***
Pirmoji didelė afera buvo padaryta bei atskleista
Maskvoje. Naudodamas savadarbį sintezatorių ANS, kažkoks vietinis kompozitorius Tomas
Alfa Nitschke pradėjo gaminti dirbtinius, niekieno neištartus STOP įrašus; vėliau
tokius STOP ėmė vadinti miriagimiais. Šiomis klastotėmis per savo agentus jis
užtvindė didžiausias kolekcionierių rinkas – Niujorką, Paryžių, Londoną, Ulan
Batorą. Po metų UNESCO išsiaiškino, jog tarp visų apyvartoje esančių STOP įrašų
80% sudaro miriagimiai. Kolekcionieriai ėmė diferencijuotis: vieni rinko tik gyvagimius
įrašus, kiti pirko ir šlamštą. Originalai, aišku, kainavo žymiai brangiau. Šią
situaciją galima palyginti su meno kūrinių kolekcionavimu; rimti kolekcionieriai renka
originalus, nežymūs kolekcionuojantys žmogeliai perka visokias reprodukcijas – nuo
gerų kopijų bei faksimilių iki masinės gamybos albumų bei brošiūrų. Aišku,
negalima kalbėti apie masinį kokių nors senų originalių įrašų tiražavimą –
nesutiktų nei vienas savininkas. Tačiau atsirasdavo firmų, kurios už didžiulius
pinigus arba leidimą gyventi savo „sanatorijose“ įsigydavo monopolines STOP įrašo
bei pomirtinio jo naudojimo (t.y. tiražavimo) teises. Įrašus dažniausiai išleisdavo
nedideliu numeruotu tiražu. Tokios garso įrašų studijos dažniausiai būdavo
dukterinės stambių fizikos laboratorijų bendrovės. Jos tikrai neturėjo
antagonistinių tikslų. Didžiausia tokia firma pelnytai buvo laikoma Oxford
University Stop.
***
Visą pasaulį sukrėtė didžiausio kolekcionieriaus
– Džono Rokfelerio XVII – nusikaltimas. Prieš ištardamas savo svarų STOP, jis
sunaikino pačią turtingiausią savo kolekciją. Žmonija visiems laikams neteko šimtų
neprilygstamų šedevrų! Tuo pat metu šis šiuolaikinis Herostratas po mirties paliko
vienintelį ir pagal testamentą nepakartojamą savo įrašą – STOP SNO. Veidmainystės
viršūnė!
***
Visai pasikeitė graffiti. Nei vieno nebeviliojo
galimybė ant sienos ar tvoros užrašyti seną, nuvalkiotą kokio nors lytinio organo ar
su juo susijusio proceso pavadinimą. O užrašas STOP leido pajusti riziką, ir ne bet
kokią, o mirtiną! Tad jaunos merginos rausdavo iš gėdos, ant lifto durų ar jo viduje
pastebėjusios keverziškai išbraižytą arba gražiai išraitytą STOP. Versdavo
gėdytis ir kiti verti užrašymo šio žodžio variantai: pavyzdžiui, vietoj paprasto
STOP – STOP, parašytas atvirkščiai.
***
Renesansą patyrė kalinių žaidimas ko-ko. Trumpai
priminsime jo taisykles. Žaidėjai sėdi už apskrito stalo, užkloto žaliu audeklu; jei
tokio audeklo po ranka arba kameroje nėra, galima naudoti ir bet kokios kitos spalvos
audeklą. Centre išpjauta apvali nedidelio skersmens skylė. Ant žaidėjų kiaušinių (vulg.
testikulų) krupjė užneria slidžias kilpa surištas virvutes, laisvus jų galus
sumaišo po stalu ir per skylę ištraukia viršun. Pagal krupjė komandą žaidėjai
čiumpa vieną iš virvučių (pabrėšim, jog jų lygiai tiek pat, kiek ir žaidėjų),
ir gali ją tempti kaip tik panorėję. Žaidimas tęsiasi iki tol, kol kas nors
neištaria STOP. Jis ir pralaimi.
***
Eunuchams, kastratams, moterims, Kibelės žyniams ir
pan. žaisti neleidžiama.
***
Žaidimo esmė ta, kad nežinai, kieno kiaušinius
tempi – savus ar svetimus.
***
Nepaisant to, jog buvo rasta optimali šio žaidimo
strategija, ko-ko žaisdavo ir kamerose, ir kazino, ir lindynėse. Už strategiją mes
turime dėkoti įžymiam vokiečių matematikui lengvai įsimenama, tačiau sunkiai
atsimenama pavarde. Reikia pabrėžti, jog, ieškodamas optimalios strategijos,
mokslininkas žuvo: kilpa nuo jo kiaušinių nuslydo kūnu ir užsiveržė ant kaklo. Taip
atsitiko todėl, kad jis žaidė su labai stipriais varžovais (tik taip ir galima rasti
optimalią strategiją). Jis ją rado, dabar ji pavadinta jo vardu, priminsime ją:
žaidėjų skaičius |
optimali strategija |
1
2
3
>4 |
visai netempti
tempti švelniai
tempti ne visa jėga
tempti iš visų jėgų |
|
|
***
Paaiškėjo, jog pavojinga prisigerti. Apsvaigusių
nuo alkoholio STOP skaičius žymiai viršydavo normą. Šios problemos tyrimą pavedė
Seksualinių ir ekonominių problemų institutui. Tyrimas buvo atliktas per trumpą
laiką, jį palankiai įvertino visuomenė (du nauji nariai-korespondentai). Trumpiau
kalbant, jų rezultatai buvo tokie. Visi alkoholiniai gėrimai skirstomi į dvi rūšis:
degtinės tipo alkoholis ir konjako tipo alkoholis. Šių gėrimų specifiką geriausiai
atspindi kreivės, pavaizduotos 1 brėž. (degtinė) ir 2 brėž. (konjakas).
Degtinės grafikas (1 brėž.) aiškinamas labai
paprastai. Pirmoji kreivės viršūnė – gurkštelėję dėl drąsos tam, kad „baigtų“.
Antroji viršūnė – nevilties apimti žmonės, nes butelis baigėsi. Kreivės
artėjimas prie nulio reiškia, jog nei vienas kvailys nebaigs priešais pilną butelį.
Reikia pažymėti, jog detalesniame degtinės grafike pastebimi ir mikroskopiniai
pliūpsniai taškuose 500 k/n, čia n – sugėrovų skaičius, k – mažiausias
natūrinis skaičius. Konjako grafiko protu (mokslu) nebuvo įmanoma suvokti. Atliktų
skaičiavimų dėka konjako kainos buvo padidintos 4,12 karto (tiksliau, skaičiavimai
parodė 4,119), o degtinės – 1,49 karto. Krūminė, turint galvoje tai, jog ji niekaip
neįtakojo stabdymo proceso, pabrango irgi du kartus.
***
Pasireiškė įdomus sociologinis fenomenas –
savižudžių skaičiaus augimas. Jais buvo vadinami žmonės, po mirties paliekantys savo
lavoną. Jų skaičius (procentas) nepaliaujamai augo.
***
Gimė nauja pramoga – išnykti skrydžio metu.
Žmogus užsikardavo kur nors aukščiau ir šokdavo žemyn. Prie pat žemės jis
ištardavo STOP. Visi ypač mėgo šokinėti nuo visokių istorinių statinių,
rekordininku tapo Eifelio bokštas. Tam reikalui buvo pastatytos kasos, norintys galėjo
nusipirkti bilietą, pakilti į pačią bokšto viršūnę ir nušokti. Vėliau įvedė
sanitarinę kontrolę, ėmė tikrinti girtumą, kiekvienas privalėjo pauostyti kažkokį
vamzdelį, taip, kaip dabar vairuotojams liepia policija. Esmė ta, jog apgirtę žmonės
nuolat pavėluodavo stabdyti. Kaip rodo statistika, jei žemyn nušokęs žmogus
vilkėdavo suknele, tai jis ištikšdavo 8-10 kvadratinių metrų ploto dėme, o jei
kelnėmis – tai 6-7 kvadratiniais metrais, nes kelnės pristabdo savo turinio
išsiliejimą; tiesa, kai jos neišlaikydavo ir plyšdavo (dažniausiai neišlaikydavo
užtrauktukai), tada jų turinys išsiliedavo efektingais daugelį metrų nusidriekusiais
protuberantais. Profesionalūs valytojai su gremžtuvais atskirdavo dvi tokių
protuberantų rūšis: vieną iš jų jie vadindavo erekcija, kitą – ejakuliacija.
Nuvalyti visą asfaltą būdavo baisiai sunku.
***
Ir kaip tik tada buvo prikurtas dar vienas didysis dėsnis
– kolapsų dėsnis. Anksčiau žinojo tik gravitacinį šio dėsnio variantą, o dabar
sukūrė seksocialinę jo versiją. Dėsnis apibrėžiamas taip: kai vyrų dalis
visuomenėje tampa mažesnė už tam tikrą kritinį dydį (kritinės masės analogą),
įvyksta kolapsas – spartus vyrų skaičiaus mažėjimas. Kadangi šiuo atveju
nepasireiškia reliatyvistiniai efektai, o erekcija nėra pokytis pagal Lorencą, tai
kolapsas vyksta žymiai sudėtingiau nei gravitaciniame variante, todėl standartnius
apskaičiavimus reikia smarkiai keisti. Taip ir nesuspėjo nustatyti kritinę masę, nes
suprato – prasideda. Apskaičiavo tik atitinkamos Švarcfeldo sferos spindulį. Buvo
nustatytos dvi vyrų skaičiaus reikšmės, kai populiacija stabili. Viena – apie
penkiasdešimt, o kita – 1,8 (vienas sveikas ir aštuonios dešimtosios).
***
Kartą vienas vyras, būdamas su viena moterimi,
ėmė visaip vengti ejakuliacijos. Tam tikru metu jis užsimiršo (iš įtampos) ir
ištarė STOP, tačiau tai nepadėjo. Iš kompetetingų bažnytinės valdžios atstovų
moteris ėmė reikalauti, kad šis aktas būtų prilygintas nekaltam prasidėjimui, kurį
taip išsamiai aprašė (pavaizdavo) Teotokopulas.
***
Pakvipo eschatolagyste.
***
O sajens fikšen (MF) visus išmokė, jog
svarbiausias dalykas – kad išliktų žmonija.
II.
Kolapsas turi daug veidų. Vyrai tirpo tiesiog
akyse. Maži berniukai vienas paskui kitą staiga ėmė rėkti STOP – tiesiog kaip
epidemija.
***
Ir vėl naujas savižudybių protrūkis.
***
Daugelį nugalabijo moterys. Kiekviename, o kartais
ir kas antrame žingsnyje vyrus gatvėje užpuldavo moterų gaujos ir juos prievartaudavo,
dažnai iki mirties, o savižudžius – ir po jos. Vyrai ėmė vaikščioti
apsiginklavę, tačiau tai beveik nepadėjo, meilės vardan moterys aukojo viską.
Nykstant (mirštant) vyrams, moterys ėmė smarkiai evoliucionuoti (keistis). Jos beveik
užmiršo kalbą.
***
Beje, vietoj to, kad gimdytų vaikus, moterys ėmė
dėti kiaušinius.
***
Iš kiaušinių vėliau išsirisdavo vaikai,
devyniasdešimt procentų – mergaitės. Mergaitės nuo penkerių metų pačios dėdavo
kiaušinius. O lytiškai subręsdavo nuo trylikos su puse.
***
Lesbietiška meilė neprigijo, kaip ir įvairios
paukščiulystės formos.
***
Pamažu nyko motinystės instinktas: moterys
atsisakydavo perėti savo kiaušinius. Tiksliau – nenorėdavo. O vyrai to daryti
neįstengė: visų pirma, tam buvo reikalinga moteriška krūtinė (krūtys), o antra,
jiems trukdė jų pačių kiaušiniai. Taigi gimstamumas smarkiai sumažėjo. Dėslumas
– ne.
***
Po kelerių metų situacija stabilizavosi. Išlikę
vyrai (kelios dešimtys) gyveno įtvirtintame rezervate, vadinamame Locus Solus.
Iš visų pusių jis buvo aptvertas tvora bei spygliuotos vielos gyvatvore, tačiau ir ji
nesulaikydavo aplinkui besibastančių laukinių moterų gaujų bei kaimenių. Vienintelis
dalykas, kuris jas sulaikydavo, – kas keliasdešimt metrų palei rezervato tvorą
išdėstyti garsiakalbiai. Kiaurą parą iš jų sklido STOP... STOP... STOP..., ir
kvailos, nuogos, tačiau nepaprastai gražios moterys iš siaubo negalėjo prisiartinti
prie trokštamos teritorijos (terra amata).
***
Išgyveno tik rinktiniai vyrai. Daugiausia pagyvenę,
žilabarzdžiai, išmintingi. Daugiausia bejėgiai. Galinčių pratęsti giminę liko
visai mažai. Jiems sudarė specialų grafiką, ir jie iš visų jėgų ardavo
kopuliatoriume. (Gaudydavo moteris – žaliavas, kurias jie apdirbdavo). Deja, dėl
daugelio priežasčių nepavyko įdiegti dirbtinio apvaisinimo, todėl kiekvieną tekdavo
apdirbti, taip sakant, „rankiniu būdu“.
***
Maža bendruomenė gyveno nepaprastai intensyvų
dvasinį gyvenimą. Diskusijos, paskaitos, meditacijos, turnyrai, olimpiados ir koncertai
keitė vienas kitą. Be galo įdomu būdavo dalyvauti transcendentinės hermeneutikos
šalininkų ir egzistencinės egzegezės adeptų ginčuose.
***
Būrelis entuziastų statė inkubatorių.
***
Moteris išgrūsdavo lauk, jos perėjo kiaušinius,
iš kas dešimto kiaušinio išsirisdavo kūdikis, kas dešimtas kūdikis būdavo
berniukas, kiekvienas berniukas ištardavo pirmąjį savo žodį: STOP. Tikriausiai dėl
fono, sklindančio iš garsiakalbių. Tačiau jų nebuvo galima išjungti.
***
Kai kurie žmonės, įkvėpti senovės mito apie
Ledą, ėmėsi dresuoti gulbes bei laukti antrojo Kastoro ir Poliukso apsireiškimo,
pastarąjį jie, beje, laikė poliucijų ir tuo pačiu viso sekso globėju.
***
O nekalto prasidėjimo teorijos šalininkai (t.y.
tie, kurie stabdė baigdami) visi jau išnyko. Jų koncepcija pasirodė negyvybinga.
***
Nuo gulbininkų atskilo krikščioniška frakcija:
išsigelbėjimą jie matė ne pagoniškoje Gulbėje, o krikščioniškame Pelikane.
Bandymai su pelikanais buvo pavojingesni.
***
Kai kurioms ramesnėms moterims leisdavo pasilikti
viduje ir versdavo perėti vaikus. Bet ir šie vaikeliai vietoj „mama“ ir „tėtė“
pirmiausia ištardavo STOP.
***
Tyliai ir nepastebimai numirė mokslas. Mąstymas
įgavo postmokslines formas – tik egzegetika ir hermeneutika. Ypač suklestėjo
anagogika. Buvo užmiršti mokslo pagrindai, eksperimento idėja, tiesa kaip praktinės
veiklos kriterijus, verifikavimo principas, matematika apsiribojo daugybos lentele. Ypač
nukentėjo logika. Mokslo likučiai susiliejo su kitais mitologijos elementais. Paskutinis
mokslinio mąstymo pasiekimas buvo naujas tvermės dėsnis – geidulio tvermės dėsnis.
Jis nusakomas taip: geidulys išlieka amžiams.
***
Paaiškėjo, jog jų lygiai šešiasdešimt.
Patyliukais atgal į originalo kalbą ėmė versti Septuagintą – Seksuagintą.
***
Dabar patys nuostabiausi bei reikšmingiausi jų
egzistavimo įvykiai vyko nepaisant bendrų principų, anapus juos suvokiančio proto
ribų. Netgi dar daugiau, kas kartą, kai jų protas pagal savus kriterijus bandydavo
įvertinti potyrių realumą – patys potyriai akimirksniu virsdavo į niekį, tarytumei
jų niekada ir nebuvo (jie tarsi sustodavo). Dabar nebuvo įmanoma nieko įvertinti, nieko
užfiksuoti. Dabar nebeliko tiesos ir melo, nebeliko gėrio ir blogio kovos, nebeliko
klaidų, nebeliko paklydimų, nebeliko tiesos triumfo (netiesos sutriuškinimo). Buvo tik
realus gyvenimas, naujas, nepanašus į ankstesnįjį. Nebeliko nei įstatymų, nei
atpildo jų nesilaikantiems, nei atlygio juos vykdantiems. Nebeliko ir konfliktų.
***
Nedidukę gyvenvietę tiesiog sukrėtė du didžiausi
atradimai, dvi didžiausios dvasinės tiesos. Tačiau neskubėsim. Papasakosim viską iš
eilės.
***
Kartą vienas jų, didis filosofas, Masturbo ergo
sum formulės autorius, įsiveržė į pietų salę, kurioje tuo metu sėdėjo visi
broliai (galima juos taip pavadinti). Kratydamas savo retą barzdelę ir aukštai
iškeltą senutėlį, nučiupinėtą Biblijos egzempliorių su užlenktais puslapių
kampais bei atbrizgusiais skirtukų galais, jis klaikiai vapėjo – „Eurika!“ Ir buvo
teisus. Atidžiai išstudijavęs Mozės Penkiaknygę, jis priėjo išvadą, jog atėjo
laikas naujai sandorai tarp Dievo (tegul bus Jehova) ir žmogaus (Locus Solus).
Pirmosios sandoros simbolis bei materialus šios idėjos įsikūnijimas buvo apyvarpė,
apipjaustymas reiškė auką, sąjungą su Dievu, apipjaustytasis tapdavo Dievo
išrinktuoju. Sveikintinas dalykas, tačiau ši epocha juk jau pasibaigė! Reikia naujos
sandoros, naujo simbolio, naujo apipjaustymo. Ir – štai jo nušvitimo vaisius,
pagrindinė, Dievo įkvėpta idėja – naujam apipjaustymui reikia naujos apyvarpės;
štai ji, nejaugi nesimato, juk viskas aišku, ji – liežuvis!
***
Visa tai žadėjo atnešti didžiulę praktinę
naudą (non-stop).
***
Iš atminties cituodamas Joakimo Florentiečio „Tamsių
religijos spindulių“ puslapius, jis įrodinėjo liežuvio ir apyvarpės homologiją bei
homotopiją. Panaši sandara, panaši kilmė, panašios funkcijos, panašus naudojimas.
***
Visi su juo sutiko.
***
Operaciją atliko pagal visas taisykles –
aštuntąją dieną akmeniniu peiliu.
***
Netrukus, linksmai kvaksėdami, po kampus, po
laukymes ir pieveles, po laukus ir pievas pasklido, ėmė knibždėti gyvenimu
besidžiaugiantys nuogutėliai (klimatas buvo švelnus) kūdikiai. Kaip Runge-Kutto
freskose.
***
Kad susidarytumėt išsamesnį vaizdą, pasakysime,
jog pikti liežuviai (pasenusi sąvoka) kalbėjo, kad ši idėja jau buvo aprašyta
vienoje iš Bokonono knygų, saugomų spec. fonduose, kad jos „autorius“ ją
pasisavino pažeisdamas įstatymus.
***
Kartą gimė kūdikis su melsvai juoda barzdele. Per
Grabnyčias jis ėmė keistai elgtis. „Stok!“ – sukliko jis, išvydęs vyriausiąjį
kunigą. „Stok, sakau tau!“ – pakartojo, kai šis žengė į jo pusę. „Na ir
galvijas“, – užbaigė ramiu balsu, kai šis paėmė jį ant rankų, ir tuoj pat
nutilo, tačiau tai nesvarbu. Visi galiausiai įminė dieviškąją įvykių ašį, likimo
kontūrus.
***
Viskas, kas buvo iki šiol: visos religijos, visi
mitai bei padavimai – visa tai – tik antrojo apsireiškimo nuojautos, Jo Antrojo
Apsireiškimo, To, kuris išgelbės pasaulį – hercogo Mėlynbarzdžio!
***
Kristus – tai, žinoma, alegorija, tikrojo mesijo
– hercogo Mėlynbarzdžio – apsireiškimo pranašystė. Dvylika apaštalų – tai
dvylikos ištikimų hercogo žmonų, su kuriomis jis surado bendrą kalbą,
personifikacija. Judas – tai žmona, dėl kurios hercogas numirė, žmona, kuri jį
išdavė. Jėzaus kančios ant kryžiaus pranašauja piktadarišką hercogo nužudymą.
Pats žodis „Kančia“ (Passio) – tai tiltas tarp beaistrio Jėzaus likimo ir
aistros (aistrų) kupino Mėlynbarzdžio gyvenimo. Kristaus prisikėlimas – hercogo
antrojo apsireiškimo ženklas. Trys Marijos – trys mylimiausios naujojo hercogo
žmonos, nuo kurių prasidės dvylika Izraelio giminių. Ir t.t., ir pan.
***
O Pranašo Jono asmenybė duoda užuominą, kad
Jėzus Kristus – irgi tik pranašas.
***
Pagonys atliko išsamiausią tyrimą, kuris parodė,
kad hercogo Mėlynbarzdžio gyvenimas bei mokymas buvo panašus į Kastoro ir Polideuko
gyvenimą bei darbus.
***
Žmonų numarinimas – bausmė už nenorą perėti
kiaušinius. O greičiausiai – tiesiog bausmė, juk aišku, jog visos moterys nusipelno
bausmės. Per visą žmonijos istoriją niekas nesuprato šio svarbiausio ir
akivaizdžiausio fakto, tik Mėlynbarzdis!
***
Iškilmingai atliko didžiąją genialiojo Bartoko
operą. Kažkas sukūrė grandiozinį muzikinį dramos veikalą „Hercogo Mėlynbarzdžio
kančios“ su daugybe chorų ir triukšmingais šumerų tekstų skaitymais. Atlikti jo
nepavyko: neužteko parako.
***
Buvo pasiūlytas evoliucinis dviejų R (spindulio)
reikšmių aiškinimas. Antra reikšmė (1,8) atitiko hercogą Mėlynbarzdį. Tarp kitko,
visi pamiršo, kas yra spindulys. Tiksliau sakant, visi pamiršo šio žodžio reikšmę.
Jį laikė falo simboliu.
***
Taigi eschatologija išsigimė į mesianizmą.
Hercogui Mėlynbarzdžiui brolija kūrė akatistus ir pagal šviesulių judėjimą bandė
apskaičiuoti tikslią jo pasirodymo datą. Nuošalią gyvenvietę apgaubė tyla ir
ramybė.
***
Moterys, atrodo, ir toliau evoliucionavo (keitėsi).
Tačiau niekas į tai nekreipė dėmesio.
III.
Vakarėjo. Hercogas ėjo namo. Už pavadžio
vedėsi savo mylimą bėrą kumelę, šunys bėgo kažkur priekyje, šiandien jis
medžiojo su skalikais; įtraukė nosimi oro: per malonų nukritusių lapų aromatą
prasimušė aštrus šunų kvapas, kartais iš po krūmų pakvipdavo šviežiais grybais,
truputį trenkė pelėsiais, jis atsiminė, jog vakar pririnko pilną krepšelį
raudonikių ir lepšių. Tikriausiai žmona iškeps juos vakarienei, pagalvojo jis,
kopdamas į kalvos šlaitą takeliu, vinguriuojančiu kuplių liepų paunksmėje.
Šiandien jis kažkur prisėmė batus ir auliniuose kliuksėjo kraujas, jis jautėsi
nemaloniai, juo labiau kad baisiai pavargo. Vis dėlto reikėtų žvilgtelti į gardą,
pasižiūrėti, kaip ten naminių moterų reikalai, praeitą savaitę jis įsidėmėjo
jauną, ganėtinai putlutę blondinę, gal verta pabandyti parsivesti ją į pilį, iš
jos tikrai išeis nebloga tarnaitė. Už nugaros patogiau užsimetė slidų kirvį ir
susiraukė. Taip, namie dabar daug reikalų, be to, jau laikas pamąstyti apie naują
žmoną, nes senoji visiškai nusidėvėjo.
Kol dvi tarnaitės avė batus, jis mąstė, ką
veiks šiandien vakare, visi reikalai kažkur prapuolė, savo švelniais gniaužtais jį
staiga apglėbė nykuma. Jis papurtė galvą ir plekštelėjo dešiniajai tarnaitei per
užpakalį, ši visa iškaito iš laimės. Įdomu, kodėl tos kalės visiškai nesensta?
Židinyje linksmai traškėjo pliauskos, salėse buvo šilta, šiltos sutemos glostė
veidą, židinys degė tik dėl jaukumo. Į langą barbeno, ne, skrebenosi didžiulės
senos liepos šakos, atrodė, jog ji prašosi vidun; jis priėjo ir, atvėręs abi dideles
aukštas langines, jas įsileido. Kartu su šakomis į visų prasiskverbė kvapai ir
aromatai, garsai ir šnaresiai, vakaro vėsa ir svaiginanti Špicvego smuiko melodija, ji
švelniai užliejo visą kabinetą, apglėbė jį per pečius, nuėmė nuovargio naštą
ir ėmė patikliai trintis savo gelsvu kailiuku. Meilinosi ir lapai, iš viršaus
spindintys, o apačioje aksominiai, su permatomu plonyčių, gležnučių gyslelių
nėriniu, su švelniu pūkeliu, koks būna moterims po pažastimis. Jis stovėjo ir
negalėjo net krustelti.
Už lango pasigirdo sirenų dainavimas, ilgesingais
balsais vinguriavo populiari Debussy melodija, bergždžiai ieškodamos vyrų, kiekvieną
vakarą jos suskrisdavo kalvos papėdėn, tenai, kur bukų giraitė šliejosi prie pat
upės, lėtos ir paslaptingos prietemoje, kada balzgana rūko uždanga šliaužė į
krantą, kuriame išskėstais kūnais laukė moterys ir undinės. Jis tingiai pagalvojo,
jog ten reikės paspęsti spąstus, įprasta mintis, kildavusi jo galvoje kiekvieną
vakarą, o paryčiui išnykdavusi, tačiau dabar jis prisiminė, kad viename sename
foliante rado paukščių klijų receptą, kad galės juos išbandyti su sirenomis,
džiaugsmą šiek tiek pritemdė apmaudas, kad visas harpijas jis jau iššaudė. Pakilo
vėjas, lapai užmezgė savo tylų, intymų pašnekesį, jautri jo ausis girdėjo atskiras
frazes; gražių jų diskantų klausimus bei protestus; po to įsijungė šakų tenorai
bei altai, jos atkakliai laikėsi savo, ir lapai, susilieję į unisoną, turėjo sutikti.
Atmintyje iškilo eilutės:
Tai svaigulys ilgesingas,
Tai išsekimas aistringas,
Virpėjimai medžių visų,
Kai vėjai šilti juos myluoja,
O pilkai jų lajai dainuoja
Choras plonučių balsų.
Vėliau vėjas nurimo, tačiau prie tylaus lapų
šlamesio prisijungė neramios paukščių trelės – iš laukų sugrįžę paukščiai
ruošėsi nakvynei pilį supančių medžių šakose, į jų balsus tuojau pat atsiliepė
nykuma, ji prisėlino iš nugaros ir puolė ant jo. Apimtas sunkumo, jis susmuko į
krėslą, jautėsi blogai, tikriausiai aplinkui įsiviešpatavo tyla, šiandienis vakaras
tikriausiai bus ilgas. Gal paspoksoti televizorių, graudžiai pagalvojo jis, tačiau
televizoriaus žiūrėti nesinorėjo – per daug nyku. Dar kilo mintis – gal dar kartą
perrūšiuoti savo unikalią prezervatyvų kolekciją, sukabintą šalia židinio ant
didžiulio rankų darbo Angoros kilimo, tačiau ne, šito irgi nesinorėjo.
Žmona įnešė žvakes. Po kampus išsilakstė
šešėliai, kartu su jais kažkur dingo ir nykuma. Jis vėl pažvelgė į lauką,
mėnulis stengėsi viską aplinkui užlieti sidabru, tačiau silpnos jo švieselės
užteko tik tam, kad pabarstytų gretimus medžius pilkais lyg pelės kailis smulkiai
sumaltais pelenais, gal šiandien Pelenų diena, tingiai sukirbėjo mintis, o tuo metu
upė, kurios vingis švytėjo pro šakas, iš tikro pasidengė sidabru. Kaip tik per kelis
metrus nuo tos vietos, kuri matėsi pro lapiją, ir driekėsi takelis laukinių moterų,
ir plėšrūnių, ir žolėdžių, girdyklos link. Jis seniai ten nemedžiojo, ir
neklystanti medžioklio nuojauta dabar jam sakė, jog ten laukia laimikis, tai patvirtino
ir maži avinėliai, prarisnojantys upės vandeniu tarp spindinčių nuogalių. Reikės
traukti į naktinę, bus galima išbandyti naują smaigą, o truputį aukščiau
girdyklos, šlaite, reikės iškasti vilkduobę, nes jau seniai nėra sugavęs nieko
vertingo savo bandai, ek, velnias, taip ir nenuėjo jų aplankyti, užmiršo ir blondinę,
o jinai galbūt šiandien praverstų. Taip, dabar pats laikas tuo užsiimti, amazonės
iššuoliavo atgal į stepes, atrodo, jos naudojasi arkliais, jis lyg ir pastebėjo
keletą kentaurių, tai turbūt eržilų vaikai, įdomu, kaip skambėtų žodis „vaikas“
moteriškoje giminėje, arba žodis „eržilas“, įdomu, ar jos dar neturi vyrų,
vyriškos giminės kentaurų? Arba kentaurų-eržilų? Kaipgi juos pavadinti? Tikriausiai
tai priklauso nuo jų genitalijų pavidalo. Įdomu.
Įėjo žmona, ji paruošė vakarienę ir tuoj ją
patieks. Nuostabu. Seniai nevalgė keptų grybų. Jis apsilaižė lūpas, jas supantį
ūsų bei barzdos sąžalyną, šnervės plėšriai išsiplėtė. Tačiau iš virtuvės
pakvipo omletu.
„Velniai rautų! – suriko jis. – Ir vėl ta
prakeikta kiaušinienė! Kaip ji mane už...“
1981
Versta iš: Виктор
Лапицкий. „Борхес умер“. – Спб.: Амфора, 2000.
Vertė Darius Pocevičius
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|