|
<< Atgal
Jurij Mamlejev
VEIDAS
P. glaudėsi mažyčiame priskretusiame
kambariūkštyje kažkur Niujorko užkampy. Čia pat buvo galima patekti į metro. Iš
metropoliteno visada trenkė šlapimu - pusiau gyvulišku, keistai purvinos spalvos. Nors
leisdamiesi žemyn šlapindavosi paprasti žmonės.
P. niekada neidavo į metro: bijojo, kad
neužmuštų. Iš emigrantų girdėjęs - galbūt emigravusių iš mėnulio, - kaip
apšaudo metro. Ir jis bijojo.
O ko, tiesą sakant, jam bijoti? Po to, kai
peržengė draudžiamą ribą, savęs jau neprisiminė.
Negi galėjo bijoti mirties tas, kuris ir taip
negyveno?
Kartais jis kaukdavo naktimis. Tačiau jis kaukė ne
iš apmaudo, o iš tuštumos. Tiesa, jį baugino pamišėliai, dūmai iš po žemių,
ginkluoti, tarsi per atominį karą, policininkai, rykliaveidžiai prabangiuose
automobiliuose, - bet tą išgąstį veikiau skatino inercija nei jo beprotybė. Juolab
kad jo esybės nebeliko.
Arba galbūt tą išgąstį skatino kokia nors
pasislėpusi jo esybės skiautė.
Kartais jis eidavo į Niujorką, trindavosi kokiuose
nors privačiuose vakarėliuose. "Skiautė" krūpčiojo nuo chaotiškų Niujorko
žiburių, nuo veidų su akimis lyg iš dolerių popierėlių. Galbūt tie žmonės buvo
savaip laimingi, bet tai buvo ypatinga laimė, nuo kurios P. imdavo pykinti.
Beveidžiai, storašikniai pastoriai pamokslavo
"bažnyčiose". Prostitutės ir pseudovadukai buvo amžiaus stabai.
Be to, kol kas pusiau slapta klestėjo pedofilija, o
P. to nė neįtarė, nes jo esybė nuo jo paspruko. Jis manė, kad vyrauja visuotinis
puritoniškumas, ir netgi "pornografiją" jis laikė tam tikra puritonizmo
atmaina.
Vakarėliuose, kur viešėdavo ir profesoriai, jis
taip pat nedalyvaudavo. Ginčytis apie religiją, tai yra apie pinigus, buvo nepadoru:
negalima kalbėti apie intymiausius dalykus.
P. viso to nesuprato ir tik mintyse abejingai verkė.
Jis stebėdavosi profesoriais: jie kalbėdavo apie
orą, dar kalbėdavo, kad daugelis jų neskaitė Šekspyro, nes jiems tai atrodė
nenaudinga. Didžiausi intelektualai svarstė homoseksualistų susvetimėjimo problemas.
Bet tą galėjo sau leisti tik elitas.
P. nepriklausė elitui ir, be to,
nieko panašaus nenugirsdavo, viską vertindamas kaip gryną puritoniškumą.
Jo ausis pasiekdavo tik:
How are you?(1)
How are you?
How are you?
O aplink nebuvo jokios pornografijos. Tik sykį, tarp
kitko, gatvėje storulis pasikvietė jį už kampo ir staiga apnuogino savo pimpalą,
įvyniotą į dolerį.
P. paėmė dolerį.
Daugiau nieko panašaus neatsitiko.
How are you?
How are you?
How are you?
Is it nice weather?(2)
Iš vakarėlių P. grįždavo savotiškai pakylėtas.
Taip buvo todėl, kad jo esybė dar labiau nuo jo traukėsi.
Ir dėl to jam darėsi vis lengviau.
Kažkoks tipas įrašė į magnetofoną vieno vakaro
pokalbius ir patarė P. varijuoti jais kituose vakarėliuose - tarp intelektualų. Bet,
pasirodo, intelektualų negalima painioti su profesoriais: pastarieji veikiau priminė
verslininkus. Tuo tarpu intelektualai buvo panašūs į froidininkus. P. viso to
nesuprato.
Grįždavo iš vakarėlių (intelektualams jis
atrodė tarsi vaiduoklis, nulipęs iš kino ekrano), pusiau pasinėręs į Niujorko orą,
jausdamasis turtingas, nors pinigų trūko net maistui
Jis nieko negalėjo sau leisti.
Tik sykį mechaniškai apmyžo nerangų žmogų, kuris gulėjo prie metro, atsukęs pilvą
žvaigždėtam dangui. Žmogus jautėsi laisvas - suprantama, nuo gyvenimo (ir nuo šio,
ir nuo amžino). Apmyžo jį, nė nepastebėjęs. O po to nusilenkė dangoraižiams
O galiausiai, praslinkus daugybei dienų po visų
šių atsitikimų, jis išvydo Veidą. Tai atsitiko per jo gimtadienį. Jis įjungė
televizorių. P. mėgo junginėti televizorių, nes jis atstojo išmintį. Mirgėjo
pedikai, senatoriai, garsenybės, prostitutės, pastoriai ir samdomi intelektualai. Bet
visa tai šįkart nelabai sujaudino P.
Svarbiausia, kad jis išvydo Veidą. Čia buvo
žmogus, tai išnyrantis ekrane, tai vėl iš jo dingstantis.
Žodžiu, jis buvo pusiau garsus.
Bet svarbu ne tai. Svarbiausia Veidas.
Beje, tokių veidų jis daug kartų matė ekranuose,
reklamose, gatvėse
Bet šiame Veide viskas atsispindėjo daug
siaubingiau. P. buvo priblokštas: Veide atsispindėjo tai, kas baisiau už Mirtį. Tai P.
labiausiai ir sukrėtė. Jis buvo įsitikinęs, jog mirtis ir pragaras - baisiausia, kas
mūsų laukia. Jis išvydo kažką tokio neypatingo - pačios kraštutinės formos, - kad
joks suirimas, jokios kančios, joks pragaras negalėjo paliesti tokio Veido šeimininko.
Tai buvo baisiau už pragarą, baisiau už dezintegraciją, baisiau už mirtį!
Vadinasi, baisiau už viską. Tuomet P. išsižiojo -
tą akimirką, kai savo sąmonėje aptiko Veido išraiškos paslaptį.
P. mėgo tuos "visagalius", ypač jų
šešėlius.
Veidas ilgai nepaliko jo ramybėje. Jis sapnuodavosi
naktimis - su visa savo didybe ir daugiaprasmiškumu. Kartais mirkteldavo - suprask, būk
kaip aš.
Ir tuomet P. pasidavė. Jis tapo toks, kaip tas,
kuriam baisesnis už Mirtį. Vieną dieną atsibudęs žvilgtelėjo į veidrodį ir
išvydo, kad jo mielas, beveik vaikiškas veidas savo esme bei išraiška niekuo
nesiskiria nuo To Veido.
Jis pats tapo tuo Veidu, tiksliau, Antiveidu. Ir
tuomet jam prasidėjo laimingos dienos. Jis staiga gavo darbą (kas apskritai prilygo
stebuklui). Dar daugiau. Po septynerių metų tapo Samdoma Garsenybe. Buvo pripažintas
pasaulyje, televizinamas, mokė, keliavo.
Bet jo Antiveidas pribloškė tokį P.P.
Ir tas P.P. perėmė neapsakomai paprastą P.
pavidalą.
Ir po dešimties metų irgi išaugo į Samdomą
Garsenybę, televizinosi, mokė, keliavo
P. jau senokai buvojo vietovėje, baisesnėje už
pragarą, o P.P. vis keliavo, televizinosi, aiškino, švietė ir mokė.
(1) - Kaip gyveni? (Atgal >>>)
(2) - Geras oras? (Atgal >>>)
Vertė BENEDIKTAS JANUŠEVIČIUS
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|