|
<< Atgal
MARLENE DUMAS
Kartą gyveno berniukas vardu Erik Andriesse. Jis
skyrėsi nuo beaistrių aplinkinių žmonių tuo, kad švytėjo tamsoje. Jis gyveno
tamsioje šalyje. Tačiau menininkai nepaliauja kalbėti apie nepaprastą šviesą joje.
9-ą dešimtmetį visi menininkai domėjosi gyvenimo
dirbtinumu. Gėlės atvaizdas buvo daug įdomesnis nei pati gėlė. Labai mažai žmonių
vis dar tikėjo, kad visa, kas egzistuoja, yra gamtos dalis. Žmonės gyveno miestuose.
Menininkai gyveno savo studijose. Vietose, kur daug knygų, butelių, kur kalbama apie
meną ir menininkus, ir apie tai, kas buvo svarbu ir kas ne. Ir jie pamiršo mylėti...
Bet Erik suprasdavo ugnį, deginusią jo širdį, kai naktimis tiksėdavo laikrodis. Laiko
stoka, pasikartojančios troškimų bangos, kūno energija mirties akivaizdoje. Gėlės
daugiau nei gyvenimas, sapnai daugiau nei gyvenimas. Grožio košmarai.
Jį ignoravo skaičiavimo mašinos, kurių kraujas
neužvirdavo matant egzotiškus mirties šokius ant popieriaus, bet jis toliau ėjo savo
nepakenčiamu keliu.
Erik nėra konceptualus menininkas. Erik nėra
asociatyvus menininkas. Jis nesigiria kultūriniais istoriniais savo darbų aspektais.
Bet Erik nėra natūralistas, koks jis kartais atrodo. Kartais net pasirodo kaip koks
žmogus-voras, laikraštinių komiksų herojus. Erik nėra kultūrinis barbaras ar
primityvas. Jis apmąsto gerus, blogus ir šlykščius meno pasaulio dalykus ir tapybos
sintezės problemas.
Kaip kartą draugas sakė: Tik todėl, kad dažas
nemaskuoja savęs ir negali būti užmirštas, gėlės iliuzija yra pajėgi pateisinti
save. Taigi mes liekame ties didingu prieštaravimu: nors dažas džiugiai rodosi kaip
saulėgrąža, tuo pačiu niekada nepraranda savo kaip ženklo reikšmės.
Už jį, už kaukoles, už gyvenimą aš pakelsiu tostą.
Už jo amžiną jaunystę. |
DEMASKUOTA
Dienos laikas prieš pat ateinant nakčiai
Metų laikas visada praeityje
Tapatybė neįvardinta
Erdvė autistinė
Lytis moteris
Intencijos neaiškios
Apranga neformali iki nuogumo
I. NEPATOGI PUBLIKA |
Lidwien van de Ven darbų poveikis slypi
tame, kokiu dideliu mastu ji naudoja nepatogumą. Ji sugeba priversti savo
žiūrovą pasijusti nelengvai. Jos publika daugiausiai susideda iš tų, kurie rausta
arba tų, kurie supyksta. Tie, kurie mato demaskavimąsi, traktuoja vaizdą kaip
silpną autorės vietą, o nepatikėję reginiu ir jo suerzintieji teigia, kad taip
autorė maldauja dėmesio.
Bet ko ji nori?
Ji konstatuoja: Mano darbai yra apie buvimą ir
neturėjimą, apie galimybes ir nenorą jomis naudotis.
Elgetos gatvėse stengiasi 'ištraukti' (per
prievartą) palankumą. Jie žaidžia mūsų kolektyviniu kaltės jausmu. Jų poreikių
demonstravimas dažniau suerzina, o ne 'suminkština' širdis, kurias jie stengiasi
pasiekti. Ar Lidwien naudoja tokią taktiką? O gal tik jos akys 'per daug' didelės? Ar
nepanašu į gyvūnus, kurie stengiasi išvengti bausmės? 'Kaltas' gyvūnas verčiasi ant
nugaros arba susirango kaip gemalas ir žiūri gailiom akim. Instinktyviai žino, kaip
elgtis. Agresyvus elgesys prieš priešus, nuolankus prieš šeimininką.
Lidwien darbuose nerodomas gailestis, gėda ar
skausmas. Nėra objektyvios priežasties sakyti, kad juose susiduriame su kalte ar
nuodėmių prisipažinimu. Žiūrovai, kurie perskaito jos darbus kaip kaltės aktą ar
atsiprašymą, supainioja realaus gyvenimo santykius su moterimis (ar kitom pusiau nuogom
būtybėm) ir Lidwien portretus. Tai atskleidžia esmę kokiu mastu žaidžiama
seksualumu.
Islamiška Kill Rushdie publika neturės
abejonės, kad šiame kūrinyje moteris iš vakarų rodo savo tapatumą (niekada
neatsižvelgiant į meninį kontekstą). Tokie paprasti paaiškinimai visada turi savo
šarmo ypač todėl, kad dauguma meno kritikos užverčia žiūrovą argumentais, kad
menas visada yra tai, kas priešinga akivaizdumui.
Aš tikiu, kad menas negali perduoti pranešimo
tiesmukiškai, nes yra tikrovės ir vaizduotės sąveika; vis dėlto tai nesupaprastina
situacijos. Iš kitos pusės, meno kūrinys negali būti belytis, kad būtų paprasčiau
apčiuopiamas ir nesukeltų 'neteisingų' minčių.
Tai menas, turintis lytinį tapatumą. Menininkas
šiuose darbuose kartu yra ir objektas, ir subjektas. Dėl jos demaskavimosi mes beveik
verčiami išsiaiškinti savo pačių seksualumo poziciją mene ir gyvenime. Taip Lidwien
primena tavo paties ribotumą. Ji nenori, kad tapatintumeisi su ja. Ji yra kažkas kitas.
Ji nėra tavo stebuklingas veidrodis. Ji pasilieka sau atskirą tapatybę. Ji ne šiaip
sau kita santykiuose su priešinga lytimi. Ji dalis visų kitų dalykų, kurie, kaip ji
sako, yra su mumis, bet ne mūsų. Savo atvaizdo naudojimas savo meno kūriny
nebūtinai yra narcicistiškas, kaip ir pozos pasirinkimas. Tai nėra spontaniška, todėl
ne tas pat, kas apsimetinėjimas. Ji pabrėžia ne žaidimą rolėmis, bet savęs
suvokimą, nepaisant net to fakto, kad parodyti save gali būti neįmanoma netampant kuo
nors kitu.
Taip aš suvokiu fotografiją, kokią matau jos
darbuose.
II. MOTERYS YRA BEPROTĖS (protiškai
sutrikusiųjų portretai)
19 a. beprotybė buvo priskiriama moteriškai
prigimčiai: moteris = iracionalumas, tyla, gamta ir kūnas; vyras = priežastis,
pranešimas, kultūra ir mintis. (Vyrai išprotėja todėl, kad turi per daug
moteriškų savybių)
Darwin teorijos taip pat prisidėjo prie moters, kaip
žemesnės (primityvesnės) būtybės suvokimo. Vidinės savybės buvo nustatomos pagal
išorinius požymius. Fotografija naujas išradimas, išgirtas už objektyvumą,
labai greitai tapo naudingu įrankiu prižiūrėti ir sekti, ypač kalėjimuose ir
beprotnamiuose, kur atvaizdai buvo reikalingi identifikuoti gyventojus.
Anglijoje gydytojas H.W.Diamond (vienas
psichiatrinės fotografijos pradininkų ir Lewis Carroll draugas) 'sumodeliavo' daugelio
išprotėjusių moterų ( po Shakespeare Ofelia ir kitų estetinių dogmų) tipus.
Moters išvaizda buvo labai svarbi. Jei ji skirdavo per mažai dėmesio savo suknelei,
galėjo būti apkaltinta lunatizmu, bet per didelis dėmesys buvo laikomas didžiulės
tuštybės liga.
Lidwien darbai dažniausiai sukelia nevalyvumo ar net
nešvaros įspūdį. Jos pasirinkta fizinė pozicija man primena psichines ligas kaip
dvilypumas, 'atrastą' praėjusiais amžiais maniakiška įtampa greta pasyvios
melancholijos. Melancholikas portretuojamas atsitraukimo, užsisklendimo būsenoj (dažnai
nusuktu veidu ar paslėptom rankom), šalia maniakas iššaukiančioj pozoj. Lidwien
rodo save aplinkoje, kuri įkalina, gal net izoliuoja, tai sukelia kažkokio vidinio
išprotėjusio pasaulio viziją.
Šitų dalykų aš nenaudoju tam, kad diagnozuočiau
vidinę Lidwien būseną. Aš matau juos kaip išraiškos ženklus, sąmoningai ar
nesąmoningai perimtus iš medicininio žodyno.
Tai požeminės srovės, suteikiančios jos darbams
savitumo: lytiškumas, kvepiantis beprotybės prisiminimais.
Freud išbraukė beprotybės tyrimus iš
psichoanalizės problematikos lauko (atmetė idėją, kad pacientą reikia 'pamatyti').
Abstrakcijos atsiradimas kartu su psichoanalize išstūmė realų bepročių atvaizdą iš
vizualiųjų menų. Dabar, 20a. pab., kūnas su visais savo trūkumais ir malonumais vėl
patraukė dėmesį.
Baigsiu kalbėdama apie daktarą Charcot, dirbusį
Paryžiaus Salpetriere klinikoj, kur 1980m. vyko fotografų dirbtuvė. Ten moteriška
isterija buvo nuolatos matoma, pristatoma ir atkuriama. Klinikos specializacija
isterinė epilepsija. Beprotnamio žvaigždė Augustine (žinoma ir kitais vardais).
Penkis metus ji buvo tiriamiausia gydytojo pacientė. Tada ji paklaiko ir tapo žiauri,
buvo užrakinta ir pabėgo užsimaskavusi vyru. Ji nebuvo rasta.
Kapriolen : Zeitgenossische Kunst aus die Niederlanden (cat.)
Kunstverein, Munich, 1989
LAUKIAMIEJI (REIKIA TV) 1990
Modeliai laukia
menininkų, kad suteiktų jiems prasmę.
Mergaitės (dažniausiai) laukia
berniukų.
Pacientai laukia
gydytojų...
Menas nieko nelaukia.
Menui niekas nerūpi.
Menas nekalba, nebent
būtų kalbinamas.
Menas tik metaforiška
kalba, ne literatūrinė.
Menas nesilaiko taisyklių
taikomų kalbai.
Susitarimas ir individualybė
išskaido bendrus dėsnius
nebūtinai
dėl logiško susikalbėjimo.
Menas myli savo priešus
labiau nei gynėjus.
Menas myli žinoti. Viską.
Menas niekada nebuvo nekaltas.
Menas visada buvo netiesioginis.
Gyvenimas visada buvo sudėtingas.
Visas menas galiausiai tampa Menu
ir nieko neišsprendžia.
Sweet Nothings, Marlene Dumas/Galerie Paul Andriesse/Uitgeverij De
Balie, Amsterdam, 1998, p.47
Publikuota Beeld, Kunst voor de toekomst, vol.4, No.1, Amsterdam, sausis, 1989
[...] Mano sena meilė kartą pasakė:
Tik duok man vieną dalyką,
kurio, aš žinau, negali duoti;
duok man paprasčiausią taip ar ne.
Aš niekada nemėgau abiejų
ir jeigu tu nesi pasiruošęs
nesibaigiančiam atsakymui, neklausk manęs klausimų.
Aš nieko tyčia neslepiu.
Pakelk savo gydančias rankas nuo sulaužytų mano sakinių.
NAKTIS |
Naktis mieste yra sufabrikuotas dalykas, kai
žvaigždės nematomos. Man patinka filmų žvaigždės. Filmai rodomi tamsoje. Man
patinka sėdėti tamsoje, ypač dienos metu. Tapyba yra padaryta tamsoje.
DAUGIAU NEI GYVENIMAS
Neturiu supratimo kokio dydžio vidutinybė yra
galva. (Iš tikrųjų neturiu supratimo kokio masto bet kas yra!) Manęs niekada nedomino
anatomija. Tuo atžvilgiu aš pasakoju kaip vaikas. Kas patirta kaip svarbiausias dalykas,
matomas kaip didžiausias, nepriklausomai nuo esamo ar faktinio dydžio.
Filmuose viskas padidinta ir vis tiek išgyveni juos
kaip realybę. Visi mano veidai yra daug didesni už žmogaus mastelius, bet niekas
nepripažįsta, kad tai stebina, nes išdidinimas yra vienas pagrindinių fotografinės
vizijos bruožų ir naudojamas daugelio šiandienos menininkų. (Palyginus su menininkais
kaip Chuck Close ir Alex Katz, mano šokinėjimai skalėje yra reliatyvūs.) Nuo
išsprogdinimo iki menkiausios detalės išdidinimo, man priartinimas buvo būdas
atsikratyti nereikalingos fono informacijos ir darant veido dalis tokias dideles išaugo
abstraktiškumo svarba paveikslo plote. Fotografinė projekcija eliminavo pagrindines
kompozicijos ir proporcijų keitimo galimybes. Fono panaikinimas išmetė aplinkos ir
buvimo vietos kontekstus.
IZOLIACIJA
Kai atpažįstamos figūros izoliacija išauga, o
pasakojimo svarba mažėja (priešingai pirmai minčiai, kuri vystytųsi toliau, jei ne
iliustratyvios informacijos stoka), inspiruojamos interpretacijos. Pavadinimai vėl
įprasmina darbus; tačiau jie nepanaikina neaiškumo. Negali interpretuot darbo Jule
the Woman (Jule moteris) neatskleidęs pamatinių metaforų, kalbančių
ne tik apie moterį, bet ir apie portretą kaip tokį.
Mano Night Creatures (Nakties
sutvėrimai) yra vieniši, bet palyginus su Giacometti išreiškiama metafizine
vienatve ir svetimumu, jie sudaro pop(uliarų), šiltą įspūdį; arba palyginus su Longo
Men in the Cities (Žmonės miestuose) šalčiu ar Barbara Kruger agresija,
aš atrodau kaip Dolly Parton.
ARTIMI
Esė apie Luchino Visconti l'Innocente
(Nekaltas) (1976) Willem Jan Otten rašo apie priartinimo metodą. Objektyvo
sukimas gali priartinti vaizdą nejudinant kameros iš vietos. Jis akcentuoja tai, apie
ką aš niekada anksčiau negalvojau, bet kas siejasi su mano Night Creatures
priartinimu. Tai nėra ėjimas prie objekto (ar subjekto), bet jis piešiamas prieš tave,
čiulpiamas iš aplinkos (ar konteksto) tol, kol tampa artimu. Tai galingas ir tironiškas
metodas. Dėl vieno dalyko žmogaus akis neturi priartinančio objektyvo. Vidutiniam
filmo kūrėjui tai garantuoja nesėkmę.
Kai jis apibūdina filmo pabaigą, pastebi, kad
Visconti išvengia 'Wagnerism' (kuris nėra jam nežinomas). Priartinimą jis naudoja
daug mažiau ir galutinėj savižudybės scenoj kamera išlaiko pakankamą distanciją,
kokią kamera ir turėtų turėti kai kam nors ateina pabaiga.
Priartinimą aš naudoju tik žmogaus veidui. Šis
metodas sukuria bauginantį, akistatos efektą, ko aš ir norėjau. Paveikslai sumaišo
intymumą (ar jo iliuziją) su diskomfortu. Akys, nesvarbu kur nukreiptas žvilgsnis, turi
stiprų poveikį. Akivaizdu, kad greiti, pigūs psichologinio poveikio malonumai gali
pasidaryti labai varginantys.
POROS
Aš netapiau Freud, vietoj to aš tapiau jo
žmoną.
Vakarietiška Mintis visada vystėsi paremta
opozicijomis. Teisė organizuoja mąstymą opozicijomis. (Kaip nesutaikomame dvilypume,
taip pakilioje lyginamojoje dialektikoje.) Mes mąstome poromis net kai labai stengiamės
to nedaryti dėl jungties, dėl poravimosi.
Dabar aš galvoju apie William Wegman ir jo šunį
Man Ray. Jo darbai iš tikrųjų gali priversti mane juoktis iš viso šito. Kaip jis
žaidžia tais atsargiais būdais, kuriais mes stengiamės prisijaukinti kitą. Ir tada
yra Mėlynbarzdis ir jo paskutinė žmona. Jie virto vienas kitu, kaip Bergman filme
Persona.
TAPYTI NUOGĄ VYRĄ
Aš piešiau daug dalykų, bet nesu tapiusi nuogo
vyro daugiau kaip kartą, na, du kartus: pirmas trikdantis bandymas buvo 1975 metais.
Paveikslo pavadinimas sugalvotas 1987-aisiais yra The Particularity of Nakedness
(Nuogumo išsamumas). Pavadinimą inspiravo dar kartą perskaityta John Berger knyga
Ways of Seeing (Matymo būdai) (1972), kurioje autorius išskiria akto ir
nuogo sąvokas Vakarų Europos tapybos tradicijoje. Meno mokykloje 1970-aisiais buvo
aišku, kad jau nė vieno neįkvepia aktų piešimo pamokos. Pozuotojos (juodaodės)
universitete dirbo jau daug metų. Būti modeliu tapo jų profesija. Pozuodamos jos
virsdavo į apibendrintus objektus (kaip natiurmortai), neturinčius erotinės (ar bet
kokios apskritai) energijos. Retai, kai pozuoti aktą ateidavo moteris (baltoji),
išprovokuodavo kikenimą ar abejingumą, bet niekada susikaupimą. Dabar atrodo, kad tai
nebuvo aktas, kurio aš ieškojau, nei pozuojanti figūra, o erotiška gyvenimo situacija,
kokią irgi norėjau rasti. Du 'subjektai', konfrontuojantys vienas su kitu.
Nekalbant apie būtinybę peržengti akimirką ir
pripažinti subjektyvumą, dar vienas elementas yra esminis bet kuriame gerame paveiksle,
vaizduojančiame nuogą žmogų. Tas elementas banalumas, jis privalo būti aiškus,
bet ne šaltas. Jis yra tai, kas atskiria vienadienį meilužį nuo mylimojo. Toks
banalumas yra Rubens kompulsyviame Helene Fourment akte, kur kūno storas minkštumas
vieną po kitos griauna formos normas ir (jam) žada savo ypatingą išsamumą. (John
Berger, Ways of Seeing, BBC Publications, London/Penguin Books, Harmondsworth,
1972).
Kai einame nuo Specifiškumo prie Tipo, mes
prieiname:
VOJARIZMAS
Kodėl mano paveikslai išvengia 'vojaristinio
žvilgsnio'? Toks man neseniai užduotas klausimas. Mano reakcija buvo: aš nekišu
nosies, kur nereikia, aš tapytoja; aš net ne fotografė. Bet manau, atsakymas yra Berger
knygos citatoje (aukščiau). Tikslas yra 'atskleisti', ne 'parodyti'. Tai Mylimojo
diskursas. Aš intymiai susijus su tuo, ką tapau šiame paveiksle. Aš nesu laisva nuo
savo žvilgsnio subjekto. Fotografuojantiems įmanoma nuotraukoje nepalikti jokių savo
buvimo įrodymų ir išvengti savo vaizdų. Tapybos darbai yra jų kūrėjų buvimo
įrodymai ir egzistuoja tik dėl tų įrodymų žavumo. [take photo
fotografuoti, take imti] Negali tapybos darbo 'paimti', jį 'darai'.
PRIVAČIOS DALYS
Keli mano žiūrovų komentarai apie paveikslą
The Particularity of Nakedness: Moteris (rašytoja) sakė labai nusivylusi šituo
darbu. Jai patiko senesni, labiau konceptualūs mano darbai, bet tai, ką aš darau dabar
tapau paveikslus apie gėjus? Ji pavadino darbą homoseksualiniu?! Ji sakė, kad mano
tapytas vyras per daug pasyvus. Ar mes kada peržengsim hetero/homo dualizmą? Vyras
(muziejaus direktorius) pasakė man, kad darbas nevykęs, nes jame per daug horizontalių.
Be abejonės, buvo labai sunku padaryti gerą paveikslą be vertikalių elementų.
Neseniai mačiau John Baldessari darbą Pavadinimu Horizontal Men (Horizontalūs
žmonės)(1984). Jis sakė, kad tai vertikalaus žmogaus antra pusė, kriterijus. Tai
buvo pažeidžiama alternatyva. Man patiko.
Sunkumai su šituo darbu privertė mane pagalvot apie
Kristaus lytinių organų vaizdavimą (prisimenu The Sexuality of Christ
(Kristaus seksualumas) [ Leo Steinberg The Sexuality of Christ in Renaissance Art
and in Oblivion], tik kažkaip iš kitos pusės. Mano vyro paveikslas buvo patirtas
kaip 'nepakankamai stiprus'. Abi pusės norėjo, kad jis paveiksle patirtų erekciją,
vienu ar kitu būdu.
IŠNAŠA
Jei mes sugrįšime prie moters akto ir idealaus
grožio supratimo, grįšime prie Manet, kuris sulaužė taisykles savo Olympia, bet
tada mes pamatysime idealizmą, pakeistą 'realizmu' ir prostitutę '... kuri tapo
esmingiausia 20a. ankstyvojo tapybos avangardo moterimi'. John Berger nenurodo, bet aš
matau sąsajas tarp homoseksualios pozicijos ir prostitutės įvaizdžio mūsų Vakarų
kultūroj. Vyras tolygus 'blogai moteriai' (prostitutei) tampa gėjumi.
DEFORMACIJA
The Human Tripod (Trikojis žmogus)
iš tikrųjų nėra žmogus. Jis sukonstruotas. Tai darbas, siejantis piešimo pasaulį su
fotografijos pasauliu.
John Baldessari naudojosi fotografija žmogaus,
teturinčio vieną koją, ir 'grąžino' trūkstamą fotografine intervencija. Menas kaip
gydymo aktas, kaip jis sakė. Man menas daugiau išsivalymo procesas. Viską, kas man
atsiskleidžia, laikau vertingu, o tada nebežinau, kaip to atsikratyti. Aš negyvenu su
savo paveikslais. Palengvėja, kai jie išeina. Man nepatinka žiūrėti į savo darbus.
Mano tapybos darbai nėra vienos idėjos ar emocijos,
einančios nuo (a)ketinimo iki (b)meno kūrinio, įvykdymas. (Mūsų priežasties ir
efekto supratimas taip pat blogos būklės.) Piešiniai tiksliau ir greičiau išreiškia
staigius jausmus. Kuo daugiau tapai, tuo tamsesnis tampa miškas, kuriuo eina
Raudonkepuraitė ir ne tik vilką, bet ir raganą, ir septynis nykštukus, Judą ir
Jėzų, ir žurnalistus ji turi sutikti.
JUMORASTai, kas kartą buvo juokinga, niekada daugiau neturės tokio autoriteto.
MOTINYSTĖ
Dabar aš nebesu viena iš berniukų.
MOTYVAI |
Buvau moterų apkaltinta, kad
piktnaudžiauju kūdikiais. Man buvo pasakyta, kad blogai elgiuos su paaugliais, bet galų
gale jie galėjo apsiginti, kūdikiai ne. Ir net jei kūdikis atrodė taip, jos
nenorėjo matyti. Tada aš buvau apkaltinta, kad sakau tiesą ir atsiprašinėju už ją.
Tada aš pavargau.
Saugoti nuo vaikų.
Menas skirtas ne vaikams.
Kaip aistra ir vaistai
jis turi būti nepasiekiamas. |
DRAMA
Dramaturgas Arthur Adamov aprašė, kaip eilinis
įvykis gatvėje privertė jį įsisąmoninti dramatišką abipusės vienatvės galimybę.
Vieną dieną gatvėj jis pamatė dvi jaunas mergaites, einančias pro aklą elgetą. Jos
ėjo greta viena kitos pamiršusios elgetą ir dainavo tuo metu populiarią dainą.
J'ai terme les yeux, c'etait merveilleux (Aš užmerkiau akis, tai buvo
nuostabu). Tai tiksliai priešinga tam, kas buvo laikoma dramatišku. Tai komunikacijos
stoka, žmogiškos užuojautos ir emocijos stygius ir visų pirma konflikto trūkumas.
Kai galvoju apie Rembrandt ir dramatiškus momentus,
galvoju apie The Angel Preventing Abraham from Sacrificing Isaac ti God (Angelas
sutrukdo Abraomui paaukoti Izaoką Dievui) (1635), kur rankos dengiančios berniuko
veidą gestas yra nepamirštamas, ar Lucretia, laikanti durklą, paveiksle The Suicide
of Lucretia (Lukrecijos savižudybė) (1666). Mano pačios paveiksluose,
neskaitant taurės ar dviejų vyno arba kelių kamerų, charakteriai daugiausiai
neaktyvūs. Drama dažniau psichologinė nei pavaizduota (ypač portretuose). Kai
pasakojimo potencija išauga, įjungus į jį būdingus bruožus ir/arba veiksmą (mažas
berniukas paveiksle Snow White and the Wrong Story (Snieguolė ir klaidinga
istorija); kamera paveiksle Snow White and the Broken Arm (Snieguolė ir
sulaužyta ranka)...), darbai tapo dramatiškesni teatrališkai. Tačiau su Black
Drawings (Juodi piešiniai) mes 'sugrįžtame' ten kur pradėjom su Night
Creatures, esminiu keliu. Pasakojimas pasileido 'dabartin'. Žiūrovai grįžta į
teismo salę.
Sweet Nothings, 5965psl.,
pirmą kartą išspausdinta Marlene Dumas, Mis Interpreted, Stadelijk Van
Abbemuseum, Eindhoven, 1992.
MOTERYS IR TAPYBA, 1993
Aš tapau, nes esu moteris.
(Tai logiška neišvengiamybė.)
Jei tapyba yra moteriškos lyties ir beprotybė yra
moteriškos prigimties sutrikimas,
tai visos tapytojos moterys yra pamišę ir visis
tapytojai vyrai yra moterys.
Aš tapau, nes esu netikra blondinė.
(Brunetės neturi preteksto.)
Jei visa gera tapyba pagrįsta spalva,
tai blogą tapybą atpažinsi iš neteisingos
spalvos.
Bet blogi dalykai gali būti gerais pasiteisinimais.
Kaip Sharon Stone sakė: Būti blondine puikus pasiteisinimas. Blogą dieną gali
atsikirsti nieko negaliu padaryti, šiandien jaučiuosi tokia blondine!
Aš tapau, nes esu kaimo mergaitė.
(Protingos talentingos didmiesčio mergaitės
netapo.)
Aš užaugau vyno fermoje Pietų Afrikoje. Kai buvau
maža piešdavau bikini mergaites ant svečių (vyrų) cigarečių pakelių nugarinės
pusės. Dabar esu motina ir gyvenu kitur Amsterdame, vietoje, kuri man daug kuo
primena fermą. (Tai gera vieta tapytojams.) Pagalvojus, aš vis dar užsiėmusi tais
pačiais vaizdais ir ta pačia vaizduote.
Aš tapau, nes esu religinga moteris.
(Aš tikiu amžinybe.)
Tapyba manęs neatšaldo. Ji cirkuliuoja ir persuka
laiką, kaip ratas. Pirmieji gali tapti paskutiniais. Tapyba yra labai lėtas menas.
Ji nekeliauja šviesos greičiu. Štai kodėl mirę tapytojai taip ryškiai šviečia.
Gera būti antrąja lytimi.
Gera būti antruoju geriausiu.
Tapyba nėra progresyvus užsiėmimas.
Aš tapau, nes esu senamadiška moteris.
(Aš tikiu raganystėmis.)
Aš neturiu froidiškų įsitikinimų. Teptukas man
neprimena falo. Tapytojos studijos panašumas į namų ūkį (būti užrakintai
kambaryje) man primena namų šeimininkę su jaunikiu. Jei esi ragana, vis tiek žinai,
kaip tuo pasinaudoti. Kitaip akivaizdu norėsis vakuuminio valytuvo.
Aš tapau, nes esu purvina moteris.
(Tapyba yra mėšlinas biznis.)
Aš niekada negalėsiu būti grynas, konceptualus
mediumas. Kuo konceptualesnis ar švaresnis menas, tuo labiau galva atskiriama nuo kūno
ir tuo daugiau darbo gali būti padaryta kitų rankomis. Tapyba yra vienintelis rankų
darbas, kurį atlieku.
Aš tapau, nes mėgstu būti perkama ir
parduodama.
Tapyba yra žmogaus prisilietimo žymė. Ji yra
paviršius. Tapybos darbas nėra atvirukas. Tapybos darbo turinys negali būti atskirtas
nuo paviršiaus. Todėl, nepaisant visko, Cezanne yra daugiau nei vegetacija ir Picasso
yra daugiau nei šiknaskylė, ir Matisse nėra sąvadautojas.
Sweet Nothings, pirma publikacija
Parkett nr.37, Ciūrichas, 1993
DUOK ŽMONĖMS KO JIE NORI (IŠTRAUKOS) 1993
Tėra dvi tragedijos šiame pasauly (perfrazuojant
Oscar Wilde): kai tai, ko nori, gauni ir kai ne.
Apie ką šitas darbas? Ar jis apie erotiškumą?
Ne, jis nepakankamai švelnus.
Ar jis apie žiaurumą? Ar jis toks šlykštus?
paklausiau.
Jis kandus.
Tada tai Afrikos dvasia, tiesa?
Ne, jis atsakė, tai ne Afrika, tai tu.
BLOGOS MERGAITĖS
Žmonės visada nori žinoti, kokia tikroji mano
plaukų spalva, lyg tai atskleistų ką nors esmingo.
Rosmarie Trockel nėra ištvirkusi, nei Cindy
Sherman, nei Jenny Holzer (Apsaugok mane nuo to, ko aš noriu!), Barbara Kruger
tikrai nėra tokia. Nei kaip menininkės, nei išvaizda. (Ir jos nėra tapytojos.)
Dabartinė jaunųjų menininkių karta kultivuoja blogos mergaitės įvaizdį.
(Daugiausia jos ne tapytojos.) Barbara Bloom ir aš miesto mergaitė ir kaimo
mergaitė kartą savęs paklausėme: meno kontekste turėtume būti geros-blogos ar
blogos-geros mergaitės. Aš per daug nešališka būti iš tikrųjų bloga.
PIGI MERGAITĖ
Vaizduojamieji menai nėra seksualūs. Jie per
daug gudrūs ir ekstravagantiškai skoningi. Man patiktų tapyti paveikslus, kuriuose
būtų tiek seksualumo, kiek soul muzikoje. Aretha Franklin Respect, Otis Redding
The Midnight Hour ir mano pats mėgstamiausias LP Janis Joplin Cheap Thrills.
Man nuskambėjo kaip komplimentas, kai kažkas
pavadino mano kūrybą pigiais malonumais. Nors nenorėta manęs pagirti.
Sweet Nothings, pirmą kartą
publikuota kataloge Du Concept a l'Image, Art Pays Bas du XXe Siecle, Musee
d'Art Moderne de la Ville de Paris, 1994
Vertė Eglė Nedzinskienė
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|