Europinio miesto idėja ir tikrovė pirmiausia siejasi su graikų kultūra. Tokio miesto vizija kildinama nuo Platono, tuo tarpu konkretus, realus miestas siejamas su Mileto architektu Hippodamu (apie 500 m. pr. Kr.), kuris pirmasis suprojektavo helenistinio stiliaus miestą. Jo modelis buvo daug kartų atkartotas graikų epochoje, vėliau romėnų ir nuotrupomis išliko ligi mūsų dienų. Stačiakampio išplanavimo miestas turėjo agorą, teatrą gryname ore, odeoną, gimnazijų, amfiteatrą, kartais stadioną, taip pat įvairias šventyklas. Tai aiškiai matoma iš Graikijoje ir Mažojoje Azijoje likusių miestų fragmentų. Netgi Palestinoje atsirado toks miestas – Marisa (į pietvakarius nuo Jeruzalės). Tuo tarpu Graikijoje etaloniniu tokio miesto tipu turėjo būti Pirėjas, esantis netoli Atėnų. Bet tai jau V a. pr. Kr., tačiau gerai žinome, kad miestas apskritai yra kur kas senesnis. Jis tiesiogiai siejasi su žmogaus istorija, kartu su rašto išradimu žymi žmogaus išėjimą į istorijos areną. Aišku, istorijai reikšmingesnis rašto išradimas, jo teikiama galimybė palikti palikuonims informaciją apie kartos ar individo laimėjimus, bet urbanizaciniai procesai, nors ir skirtingi atskiruose pasaulio regionuose, taip pat išreiškia žmogaus tapsmą.


            Kadangi miestas yra žymiai senesnis nei graikų kultūra, verta atsigręžti į Bibliją. Biblinis mentalitetas žymiai ankstyvesnis už heleniškąją kultūrą, todėl Biblija daug kuo gali padėti mums apmąstant miestą.

 

 

            Santūrumas miesto atžvilgiu

 

            Pradėkime nuo terminologijos, kurią vartoja Šventasis Raštas miestui pavadinti. Hebrajų Biblijoje pasirodo trys miestą reiškiantys žodžiai. Dažniausiai vartojamas senasis semitų žodis ir. Jis yra moteriškos giminės, Šventajame Rašte pasirodo maždaug 1100 kartų. Moteriškos giminės yra ir žodžiai kiria ir kerach, tačiau vartojami žymiai rečiau. Neatsitiktinai daiktavardžiai, žymintys miestą, yra moteriškos giminės. Hebrajų kalba labai konkreti, ir visa, kas joje yra moteriškos giminės, siejasi su moteriškumo idėja. Todėl labai dažnai Biblijoje kalbama apie miestą taip, kaip įprasta kalbėti apie moterį. Tai byloja apie nuoširdų prisirišimą prie miesto, be to, turi kitą svarbią funkciją: moteris žadina žmonos ir motinos–gimdytojos asociacijas. Traktuojant miestą tarsi moterį išryškėja jo kūrybinis vaidmuo.


            Tačiau tai nereiškia, kad biblinis žmogus visuomet žvelgė į miestą su pasigėrėjimu. Šventajame Rašte neslepiamas ir santūrus požiūris į miestą, kurio kilmė yra labai komplikuota.


            Senojo Testamento žmogus kėlė sau klausimą apie miesto pradmenis. Apskritai senovės žmonės buvo linkę domėtis visko kilme. Domėtasi visa ko pradmenimis – žmogaus, lyčių skirtumo, kalbų įvairovės, technikos genezės ir t. t. Aišku, atsakymai į tuos klausimus, įgiję etiologijos pavidalą, išreiškė skirtingus vyraujančius įsitikinimus ir vertinimus. Juose atrandame mintis, kurios esmingai atspindi senovės žmonių mentalitetą. Biblijoje atsakymą į daugelį klausimų apie tikrovės, sudarančios žmogaus gyvenimo kontekstą, pradmenis randame pirmuose vienuolikoje Pradžios Knygos skyrių. Ten taip pat pateiktas atsakymas į klausimą apie miesto kilmę. Jis pasirodo Pr 4, 17, kur skaitome tokius žodžius: „Kainas pažino savo žmoną, ji tapo nėščia ir pagimdė Enoką. Jis pastatė miestą ir jį praminė savo sūnaus vardu Enokas“.


            Šie paprasti sakiniai leidžia padaryti keletą esmingų išvadų. Miesto užuomazgos siejamos su Kaino gimine: visi žinome Kaino ir Abelio istoriją – su „blogesniąja“ (Dievas už Abelį davė Adomui Setą – Pr 4, 25) žmogaus giminės atšaka. Pastebime santūrumą miesto atžvilgiu, tam tikrą įsitikinimą, kad jo pradmenys yra įtartini. Sunku išsamiau nagrinėti pažiūras, kurios semitų kultūroje buvo reiškiamos miesto atžvilgiu. Jiems miestas buvo nežemiškos tvarkos atspindys, glaudžiai susijęs su dievybėmis ar stabais, ir gyvavo todėl, kad prasmę jam suteikdavo dievybė, garbinama per jį. Daugelio semitų genčių įsitikinimu, jis turėjo dangiškus, beveik dieviškus pradmenis. Cituotame fragmente Biblija atlieka gilią demitologizaciją: miestas ne dievybių kūrinys, jis yra žmogaus veikalas, tiesiogiai susijęs su žmogumi. Kainas pastatė miestą, ir čia nėra jokių aliuzijų į dievybes ar net į Dievą. Miestas yra žmonių sumanymas. Svarbus vaidmuo skiriamas miesto pavadinimui. Kainas pavadino jį savo sūnaus Enoko vardu. Tiek pats miestas, tiek jo pavadinimas, kitais žodžiais, jo atsiradimas ir ideologija, jau aiškiai yra žmogaus veiklos rezultatas. Todėl miestas turi visas žmogui būdingas dorybes, bet kartu ir ydas. Miesto pobūdis ir savybės priklauso nuo žmogaus, lemiančio jo išvaizdą.


            Pasakojime apie Babelio bokštą (Pr 11, 19) aptinkame dar vieną aliuziją į miestą. Biblinio pasakojimo pradžioje atsiranda paraginimas: „Eiva, pasistatykime sau miestą ir bokštą, kurio viršūnė siektų dangų, ir padarykime savo vardą garsų pirma negu išsiskirstysime į visus kraštus“ (Pr 11, 4). Neabejotina, kad čia esama ryšio su miestais, kurie egzistavo Mezopotamijoje II ir I tūkstantmetyje pr. Kr. Kiekvienas jų turėjo bokštą, kurio viršūnėje būta dievybės buveinės. Nepaisant pagoniškųjų genčių žavėjimosi, izraeliečių jausmai tiems miestams buvo labai santūrūs. Bokštai buvo stabmeldystės, pagoniškųjų dievybių kulto simbolis, todėl ir visą miestą, kurį simbolizavo bokštas, žmonės, įtikėję į Vienatinį Dievą, laikė pagonišku miestu.


            Pasakojimas apie Babelio bokštą yra pasakojimas apie pagoniškojo miesto likimą. Tvirtinama, kad miestas, kaip pagoniškosios dievybės buveinė, yra jėgos ir prievartos, klastos įsikūnijimas. Šios ydos klesti žmoguje, kuris linkęs į puikybę, o puikybė pasireiškia stabmeldyste. Miestas, kaip stabmeldystės centras, vienareikšmiškai pasmerkiamas. Pasmerkiamas todėl, kad įkūnija daikto viršumą žmogaus atžvilgiu. Verta pacituoti vieną populiarų žydų komentarą Babelio bokšto pasakojimui: „Jeigu nukrinta koks žmogus ir žūsta, nekreipiama jokio dėmesio. Bet jeigu nukrinta plyta, susėdę verkia ir kalbasi tarpusavy: “Bėda mums, jeigu tai ištiks mus dar kartą“ (Pirke de Rabbi Eliezer). Biblija įspėja dėl tokio susižavėjimo miestu, kuris paverstų jį panašiu į stabą.


            Kartu bibliniam žmogui miestas buvo moralinio nuopuolio ir sugedimo sinonimas. Geriausiai tai rodo žinomas pasakojimas apie Sodomą ir Gomorą (Pr 19, 128). Nors pasakojimas kritikuoja miestą, kritika nukreipta ne į patį miestą, bet į jame gyvenančių žmonių pažiūras. Kai kas iš to pasakojimo atmosferos vis dėlto išliks ir kitose Biblijos dalyse: netgi kalbant apie miestus, šiaip vertinamus teigiamai, bus primenama, kad juose visuomet slypi blogio pavojus.


            Ir dar vienas aspektas: izraeliečiams miestas siejosi su prievarta ir priespauda, kurias jie patys patyrė. Tos patirties užuomazgas aprašo Išėjimo Knyga (1,11), kur kalbama, kad būdami Egipte izraeliečiai statė „sandėlių miestus Pitomą ir Ramesę“ ir kad „egiptiečiai ėmė nekęsti Izraelio sūnų, ir juos vargino, tyčiodamies iš jų“ (Iš 1, 13). Miestų statymas gali sietis su nepakeliamu darbu, žmogaus pažeminimais ir išnaudojimu – šį įsitikinimą izraeliečiai grindė asmenine patirtim.


            Miestas kaip tautos integracijos veiksnys


            Santūrus miesto vertinimas negalėjo būti ilgalaikis. Tautai sutvirtėjus po Išėjimo, atėjo metas, kai izraeliečiai įžengė, kaip jie tikėjo, per Dievo malonę į jiems pažadėtą žemę ir palaipsniui ją įsisavino. Kol keliavo jos link, miesto vertinimas vis dar turėjo niekinamą atspalvį. Tai matoma pirmiausia Skaičių knygos 13 skyriuje. Mozė išsiunčia žvalgus, o tie grįžta pranešdami baisias žinias: išvaikščiojo Kanaaną, kuris yra paplūdęs pienu ir medum, bet žmonės, kurie gyvena jame, yra stiprūs ir turi didelius apmūrytus miestus. Miestas yra priešo slėptuvės simbolis, priešo buveinė, milžiniškų sunkumų siekiant Pažadėtosios Žemės ženklas.


            Tačiau netrukus izraeliečiai užkariavo žemę, perėmė miestus, ir kaip tik tuomet, XIII–XII a. pr. Kr. sandūroje, miestas jiems įgyja naują reikšmę. Izraeliečiai perėmė daugumą pastatytų miestų ir priėmė juos (žiūr. Įst 6, 1012; Joz 24, 13) kaip Dievo dovaną. Jie įžengė į miestus, kurių nestatė, kuriuose neliejo prakaito. Jų santykyje su miestu įvyko esminių pokyčių. Tai vyko kartu su piemeniškos tautos nomadų, ligi tol klaidžiojusių po dykumą ir dabar tapusių sėsliais miestų gyventojais, sąmonės pakaita. Dabar jie privalėjo naujai pažvelgti į miesto realybę ir pradėti miestiško gyvenimo procesą. Izraeliečiai šiuos pokyčius priėmė, pripažino savo tapatumo dalimi, suvokė, kad perimdami miestus gali save praturtinti. Pažadėtosios Žemės užėmimas žymėjo miesto funkcijos pasikeitimą ir siejosi su Žemės ir jos reikšmės Dievo Tautai idėjos pagilėjimu. Negali būti tuščios žemės, niekieno žemės. Žemė tik tuomet atlieka visas savo funkcijas, kai yra apgyvendinta žmonėmis. Žemė turi teologinę reikšmę, tuo tarpu Izraelio Žemė yra Dievo pažado dalis. Šios teologinės perspektyvos elementu taip pat yra ir miesto realybė.


            Biblinio žmogaus sąmonėje miestas pradeda funkcionuoti visiškai nauju ir netikėtu būdu: tampa tautos integracijos veiksniu.Tai matyti jau kalbos lygmeny. Hebrajų kalboje, kaip jau minėjome, funkcionuoja trys miestą reiškiantys žodžiai: ir, kilia ir kerach. Jie vartojami tada, kai kalbama apie miestą tikrąja šio žodžio prasme. Skirtumas tarp miesto ir kaimo grindžiamas tuo, kad miestas apsuptas mūrų, o kaimas atviras, tai yra neturi mūrų (žiūr. 1 Sam 6, 18; Ez 38, 11; Est 9, 19), ir kiekvieną akimirką ten gali įsiveržti ne tik stiprūs priešai, bet ir atsitiktiniai piktadariai ar laukiniai žvėrys. Miestas turi saugumo, ramybės garanto atspalvį: čia esi saugus, kažkas rūpinasi tavo saugumu. Miestą supa mūrai, ant jų budi sargai, dieną naktį tavimi kažkas rūpinasi. Kalbos lygmeny stebime ir kitką: Šventajame Rašte dažnai pasirodo išraiška ir ubnoteja, „miestas ir jo dukros“. Ką tai reiškia? Biblinių žmonių sąmonėje miestas yra tarsi motina, o prisišliejančios prie jo gyvenvietės ir kaimai yra tos motinos dukros (žiūr., pvz. Sk 21, 2532; 32, 42; Joz 15, 4547; 17,16; Ts 1, 27; 11, 26; Neh U, 2531). Pavojaus atveju artimų vietovių gyentojai slepiasi „motinoje“, o jos pareiga priimti ir ginti. Visas kraštas padalintas į „miestus su jų dukromis“, todėl miestų dėka visi žmonės yra apsaugoti.


            Žodis „dukra“ miesto atžvilgiu tėra figūratyvinė išraiška, kuri vėlgi tapo įmanoma todėl, kad daiktavardis ir yra moteriškos giminės. Kraštas buvo integruotas, nes miestai tarp savęs palaikė glaudžius kontaktus, todėl visos aplinkinės vietovės, „dukros“, galėjo ramiai pasitikėti „motina“, nes šioji buvo atsakinga už jų saugumą. Miesto užduotimi buvo jo ir aplinkinių gyventojų gynyba, ir tam tarnavo jame esantys sandėliai, kariniai įtvirtinimai, vežimai, raiteliai ir pan. Nepaisant sunkumų, išryškėjusių miesto kilmės koncepcijoje, apsistoję savoj žemėj izraeliečiai suvokė, kad miestas atlieka svarbią tautos gyvavimo garanto funkciją. Kitas tokio požiūrio į miestą aspektas buvo vadinamųjų prieglobsčio miestų sukūrimas (Sk35, 1112). Padarę atsitiktinę žmogžudystę juose galėjo slėptis ir atrasti prieglobstį nuo aukos giminaičių keršto (Iš 24,1214; Sk 35, 934; Įst 19, 113; Joz 20).


 

            Šventasis miestas

 

            Taikiai užėmęs Palestiną su visais jos miestais (tai galutinai įvyko X a. pr. Kr.), Izraelis netrukus suvokė miesto par excellence, miesto–simbolio, miesto–idealo poreikį. Nuojauta sakė, kad dera sukurti tam tikrą miesto idealą, kurio reikėtų siekti, į kurį turėtų lygiuotis kiti miestai. XI amžiaus pabaiga ir didžioji X amžiaus pr. Kr. dalis yra Sauliaus, pirmojo Izraelio karaliaus (apie 1030–1000), vėliau karalių Dovydo (1000–970) ir Saliamono (970–930 m. pr. Kr.) valdymo laikotarpis. Po maždaug du šimtus metų trukusio Kanaano užkariavimo karalius Dovydas užėmė pagoniškąją Jeruzalę, apie tai Šventasis Raštas užsimena labai lakoniškai (2 Sam 5, 6). Dovydo genijus pasireiškė tuo, kad jis suvokė miesto–simbolio, miesto–provaizdžio sukūrimo būtinybę ir greit ėmėsi įgyvendinti šią idėją. Pirmiausia jis ėmėsi išplėstinių statybos darbų, nusprendęs pastatyti karališkuosius rūmus ir šventyklą. Taigi užimtas miestas turėjo tapti jo miestu, o kartu ir Dievo miestu. Šis sprendimas turėjo milžinišką reikšmę. Tik jį priėmus galėjo užsibaigti monarchijos konsolidacija, o sava sostinė leido nomadų genčiai galutinai tapti tauta.


            Izraeliečiai jau anksčiau gyveno miestuose, tačiau, net pažinę jų funkciją kurti bendrumą, nesuvokė visų su tuo susijusių galimybių. Pirmasis tai pastebėjo Dovydas. Jis nutarė pastatyti Jeruzalėje rūmus ir šventyklą; rūmus pastatė, o šventyklos – ne. Biblija paaiškina, kad pats Dievas sulaikė jį nuo šventyklos statymo, nes jis per daug praliejęs kraujo (kas žino, gal ir Dovydas šitai suvokė). Tie, kurie imasi statyti šventyklą, privalo atsižvelgti į savo moralines savybes – šį aspektą aiškiai pabrėžia Biblija. Šventyklą Jeruzalėje pastatė Dovydo sūnus Saliamonas (3 Kar 5, 17). Jis sukvietė statytojus iš Fenicijos – šiaurinio Izraelio kaimyno, – kurie pastatė statinį tokį, kokio troško Saliamonas. Pagoniškoji Jeruzalė tapo Šventuoju Miestu. Šis Šventojo Miesto modelis funkcionuoja ligi šių dienų. Pirmą kartą monoteistinės religijos istorijoje architektūra aiškiai ima tarnauti tikėjimui į Vienatinį Dievą: šventyklos, rūmų ir aplinkinio miesto statymas išreiškia tikėjimą ir nuo šiolei modeliuos religinį tikėjimą. Izraelyje daugiau nebebuvo statoma šventyklų pagal Jeruzalės šventyklos modelį, nes Vienatinio Dievo kultas buvo centralizuotas būtent Jeruzalėje. Miestas tampa susitikimo su Dievu ir Dievo patyrimo vieta. Monumentalioji architektūra (šventykla ir rūmai) – tai materialūs Dievo ir karaliaus autoriteto simboliai. Šventasis Miestas, religinis Šventosios Žemės centras, tampa „Babelio bokšto“ antipodu. Urbanistika ir architektūra ima priklausyti nuo religijos ir turi patenkinti giliausius žmogaus dvasinius poreikius (3 Kar 8, 2730).


 

            Miestas be Dievo

 

            Netrukus po Saliamono mirties (930 m. pr. Kr.) jo monarchija suskilo į dvi dalis: šiaurinę ir pietinę. Šiaurinės dalies, nutraukusios politinius ir religinius ryšius su Jeruzale, valdovai suvokė stoką tokio simbolio, kuris vienytų tautą, kaip pietuose ją vienijo Jeruzalė. IX amžiaus pradžioje šiaurinio Izraelio karalius Amris eina Dovydo pėdsakais ir neliestoj žemėj pradeda Samarijos miestą (1 Kar 16, 24). Atrodo, tai pirmasis istorijoje miestas, įkurtas kaip pasaulietinis. Amris rūpinosi karališkųjų rūmų statyba, turtinga puošyba su gausybe pagražinimų iš dramblio kaulo, bet vieno nepadarė: nepastatė Samarijoje Vienatinio Dievo šventyklos. Nuo pačių užuomazgų Samarija buvo miestas be regimų religinio kulto bruožų.


            Šiaurinės valstybės teritorijoje iš tikro būta dviejų šventovių, kurias pastatė Jeroboamas Betelyje ir Dane (3 Kar 12, 2530), bet abi buvo sukurtos daugiau politiniais sumetimais nei siekiant garbinti Dievą. Samarija, miestas be Dievo, jau Amrio gyvenamuoju laiku patyrė pagonišką įtaką. Kai pritrūko šventyklos, gyventojai užsigeidė jos pakaito. Akhabas, Amrio sūnus, pastatė Baalo šventyklą, kurioje „tarnavo Baalui ir garbino jį“ (3 Kar 16, 31-32), Kartu su žmonomis iš pagonių tarpo pasirodė kitos pagoniškos šventyklos ir altoriai, ir per kelis dešimtmečius Samarija tapo ištvirkimo, prievartos, neteisingumo ir priespaudos sinonimu. Ją dažnai kritikuodavo pranašai, ypač Ozėjas ir Amosas, pranašaudami jos žūtį. Pranašų nuomone, miestas be Dievo gyvuoja beprasmiškai, yra bereikšmis ir neturi ateities. Šios pranašystės išsipildė 722 metais – Samariją visiškai sugriovė asiriečiai. Ir niekas dėl jos neverkė. Gyvavo ji beveik 200 metų, buvo pasiturinčiu ir prabangiu miestu (trisdešimtaisiais mūsų šimtmečio metais archeologinių kasinėjimų metu surasti puikūs daiktai, puošiantys geriausius muziejus). Kol dar gyvavo, buvo suvokiama, kad ji nėra tokiu miestu, kokiu turėtų būti.

 

 

            Architektūros funkcijos

 

            Kitaip buvo su Jeruzale. Čia architektūra aiškiai susijusi su bendruomenės dvasiniais poreikiais. 3 Kar 68 randame itin detalius karališkųjų rūmų ir šventyklos aprašymus. Šiuolaikinį žmogų, ypač tą, kuris specialiai nesidomi architektūra, nustebins pateikiamas statinių dydžių, jų pločio, ilgio ir apimties tikslumas, skersinių ir išilginių sijų matmenų, durų ir langų aukščio apskaičiavimas, stogo ar skliautų išvaizdos aprašymai. Liturgijoje tie fragmentai praleidžiami, bet urbanistai ir architektai privalo jais susidomėti. Jie liudija artimą žmogaus ryšį su jo kūriniu, ir pirmiausia su kūriniu, kuris yra aukojamas Dievui. Tai galbūt pirmas sakralinės architektūros ryškus įvertinimas. Įsisąmoninta, kad kurdamas žmogus išreiškia save ir kad verta išlaikyti atmintyje tai, ką kuria religingas žmogus. Ir juo labiau verta išsaugoti atmintyje tai, ką kuria tikintis Dievu architektas.


            To dėka ir mes galime skaityti aprašymus, kurie išliko šventose knygose ir kurie padeda mums suvokti senovės statinių išvaizdą. Senovėje žmonės suvokė, kad tas, kuris kuria, projektuoja ir realizuoja projektus, tai daro ne tik savo ar savo kartos trumpalaikių poreikių skatinamas. Jis kuria ateičiai, tiems, kurie ateis po jo. Skaitydami biblinių statinių aprašymus sutinkame gyvus tos epochos žmones, su kuriais per architektūrą užmezgame dialogą. Biblija teikia milžinišką reikšmę architektūros detalėms ir, aišku, rodo milžinišką architektų atsakomybę bei kruopštumą. Ne vis viena, kaip kūrinys atrodys. Juo labiau ne vis viena, kaip atrodys kūrinys, kuris turi įgalinti ir palengvinti žmonių ryšį su Dievu. Minėtas Biblijos fragmentas rodo, kad buvo suvoktas poreikis rūpintis dokumentacija. Aišku, pats architektūros kūrinys yra dokumentas, bet jis gali būti sunaikintas. Tūkstantmečius Biblijos rašytojai ir perrašinėtojai ne kartą savomis priemonėmis perdavinėjo žinias apie tai, kokios buvo sijos, kiek buvo durų ir langų, koks buvo jų ilgis, plotis ir t. t. Kokia didžiulė reikšmė turėjo būti skiriama tiems aprašymams, jei juos fiksuodavo šventose knygose, kitaip sakant, veikaluose, kurie sudarė religinio tikėjimo normą ir fundamentą.


            Jeruzalė, miestas par excellence, Šventasis Miestas, tapo piligrimavimo centru. Kai Dievo Tauta gavo miestą, išreiškiantį jos tapatumą, kelionės į Jeruzalę tapo tokio tapatumo išsaugojimo sąlyga. Šventajame Rašte išliko vadinamosios piligrimų psalmės, o jose – begalinis gėrėjimasis miestu, jo išvaizda ir architektūra. Piligrimui, pamažu artėjančiam miesto link, architektūra pažadina didingus jausmus:

 

            Nudžiugau, nes man pasakyta:

            „Eikime į Viešpaties namus“.

            Jau mūsų pėdos

            tavo vartuose, o Jeruzale,

            Jeruzale, iškilusi kaip miestas,

            visiškai uždaras savyje.

            Ten įžengia gentys, Viešpaties gentys,

            pagal Izraelio įstatymą garbinti Viešpaties vardo.

 

            Šis ir panašūs kūriniai (Ps 119133) turi įžengimo psalmių pavadinimą. Jeruzalė iškilusi ant aukštos kalvos. Norint ją pasiekti, reikia visą laiką kilti į kalną. Kai tikintieji kildavo link šventyklos, pirmu jos simbolio sukonkretinimu būdavo miesto vaizdas. Izraeliečiai buvo labai prisirišę prie savo miesto, jautėsi jame „kaip namuose“, žinojo, kad tai Dievo miestas, kitaip sakant, jų tapatumo patvirtinimas ir saugios ateities garantas. Jeruzalė tapo svarbiu teologijos elementu.


            Be Jeruzalės, Saliamonas pastatė daugiau miestų, iš kurių išsiskiria trys: Gazeris, Magedas, Heseris (3 Kar 9, 15), iškilę Palestinos šiaurėje, vakaruose ir pietuose. Jie pastatyti pagal tą patį planą: turi panašius statinius ir institucijas, kartu ir panašią paskirtį. Atsidūręs Magede, o vėliau Gazeryje ar Heseryje, nebūtum galėjęs tiksliai pasakyti, kuriame iš jų esi. Šie miestai buvo vadinami karališkaisiais miestais. Juose buvo įgyvendinama karališkoji ideologija: jaučiamės valdovo tarnais, žinome, kas čia valdo. Miestas išreiškia tautos konkrečią kultūrą ir tapatumą, ir tai turi būti suprantama vienareikšmiškai. Kai beveik po trijų tūkstančių metų tie miestai atkasami, jų simbolika regima iš karto.

 

 

            Miesto gyvybingumas

 

            Tai, kad miestas atspindi jame gyvenančius žmones, gerai suvokė Izraelio priešai – asiriečiai, babiloniečiai ar romėnai. Tautos nugalėjimą ženklino miesto sugriovimas. Neatsitiktinai žudant žmones su tokiu stropumu buvo naikinami miestai, griaunant juos sistemingai ir ligi pamatų. Kartais ant griuvėsių vegetuodavo kokia varginga gyvenvietė, kuri tik pagilindavo nugalėtųjų sielvartą ir nusivylimą, dažniau miestas būdavo sunaikinamas visiškai. Tautos naikinimas vyko kartu su architektūros, išreiškiančios tautos dvasią, naikinimu. Ji buvo nusipelniusi tokios pat priešo neapykantos. Buvo suvokiama, kokia pavojinga miesto atgaivinimo galimybė, o ypač jo atstatymo galimybė. 722 metais buvo sugriauta ir niekada nebeatstatyta Samarija. Biblija trumpai kalba apie jos praradimą (plg. 4 Kar 17, 56; 25, 817). 587 m. pr. Kr. buvo taip pat žiauriai sugriauta, sudeginta ir nuniokota Jeruzalė, o jos gyventojus babiloniečiai išsivarė į nelaisvę. Ligi nelaisvės pabaigos (538 m. pr. Kr.) nebuvo mėginta atstatyti miesto, nes tie, kurie liko Šventojoje Žemėje, nepajėgė jo prikelti. Į tremtį išėjo visas dvasinis–intelektualinis elitas, ir pasirodė, kad miestas negali gyvuoti be savo elito.


            Būdinga, kad tremties pranašas Ezechielis, piešdamas tautos ateities viziją, įterpia į ją miesto vaizdą. Būdamas toli nuo savo žemės (kūrė tremtyje iki 572 m. pr. Kr.) siūlo atnaujintos tvarkos provaizdį. Šventoji Žemė padalijama tarp dvylikos Izraelio genčių. Jos centrą žymi Šventasis Miestas, o Miesto širdimi yra Šventykla – Dievas savo tautoje, Dievas tarp tų, kurie Jam priklauso (plg. Ez 4748). Pranašas detaliai piešia atnaujintos Jeruzalės viziją, pateikia atnaujintos šventyklos aprašymą, apibūdina teritoriją, kurioje ji turi iškilti. Ši vizija formuos Dievo Tautos sąmonę ikikrikščioniškoje epochoje, vėliau pateks į Naująjį Testamentą ir išliks iki mūsų dienų. Sausi ir pilni skaičių aprašymai buvo reikalingi tam, kad pagal juos galima būtų apibrėžti savo ateitį. Nieko stebėtino, kad tautai grįžus iš tremties pirmiausia iškilo miesto ir šventyklos atstatymo klausimas. V a. pr. Kr. Ezdras ir Nehemijas ėmėsi atstatyti Jeruzalę ir visokeriopai stengėsi sugrąžinti į ją savąjį tautinį ir religinį gyvenimą. Nehemijo Knygoje aprašoma jaudinanti miesto apžiūros scena (Neh 2, 1117): Nehemijas naktį apeina miesto mūrus, o dieną sušaukia žmones ir įspėja, kad būtina kaip galima greičiau atstatyti ir sutvirtinti miestą. Jis žino, kad tautos gyvenimo neįmanoma atkurti neatstačius sostinės. Babiloniečių sumanymas sunaikinti miestą buvo nesėkmingas.


            Apie III a. pr. Kr. Palestina patiria stiprią helenistinės kultūros įtaką. Svetimiems kultūros provaizdžiams ima tarnauti ir urbanistika bei architektūra: kyla graikiški miestai, tarp jų ir anksčiau minėta Marisa. Žydų šviesuomenė suvokia, kad svetimi miestai yra mirtinai pavojingi (Mch 1, 14). Statomi visiškai kitaip nei buvo įprasta jų kultūrai, miestai keičia žmones, įperša svetimus modelius, destruktyviai veikia mentalitetą. Jėga primesta helenizmo ekspansija pasiekia viršūnę 167–164 m. pr. Kr. Sirijos valdovas Antiochas Epifanas – panašiai kaip kadaise babiloniečiai – žinojo: norint pakeisti tautą, pirmiausia reikia pakeisti jos miestus, atimti ir desakralizuoti jos šventoves. Jis įsiveržė į Jeruzalę ir išniekino šventyklą. Švenčiausioj vietoj pastatė pagoniškos dievybės figūrą. Žydų tauta sureagavo akimoju. Pasirodė, kad ji rūpinasi savo miestu, dar daugiau, pasiryžusi už jį atiduoti gyvybę. Prasidėjo makabėjų sukilimas. Kartu su pirmomis pergalėmis buvo išvalyta šventykla ir sugrąžintos jai ankstesnės sakralinės funkcijos, nustatyta Pašventinimo šventė (hebr. Chanuka). Hasmonėjų dinastijos valdovai teikė didelę reikšmę Jeruzalės atstatymui ir jos apsaugojimui nuo antpuolių iš šalies. Miestas atgijo kaip tautos valios išgyventi patvirtinimas ir išraiška.

 

 

            Miestas Naujajame Testamente

 

            Vaizdas būtų nepilnas, jeigu apeitume Jėzaus ir Jo Apaštalų ryšius su Šventuoju Miestu. Jėzus perėmė piligrimavimo paprotį, atliekamą pagal jo epochos normas. Jeruzalė, ką ypač ryškiai pabrėžia Luko Evangelija ir Apaštalų Darbai, buvo Meistro iš Nazareto, kuris joje mirė ir prisikėlė, veiklos centras. Iš jos pasklido Geroji išganymo Žinia, perduodama tų, kurie įtikėjo į Viešpatį. Palestinos miestai vaidino svarbią rolę Kristaus žemiškosios tarnystės metu. Žymiai rečiau jo veiklos sritimi tapdavo mažesnės gyvenvietės, o tai liudija, kad Jėzus puikiai suvokė miesto įtaką. Ne kitaip buvo ir su Apaštalų tarnyste. Štai jaudinantis epizodas, įvykęs prieš pat Jėzaus mirtį: „Išėjęs iš šventyklos, Jėzus keliavo tolyn. Čia priėjo mokiniai, rodydami į šventyklos rūmus. O jis pasakė: „Ar matote visa tai? Iš tiesų sakau jums: čia neliks akmens ant akmens, viskas bus išgriauta“ (Mt 24, 12).


            Tuo metu turėjo įsiliepsnoti didžiulė drama Jėzaus ir Jo klausytojų širdyse. Miesto sunaikinimo perspektyva – tai globalinės katastrofos pranašavimas. Kai 70 metais Jeruzalė tapo romėnų grobiu ir buvo sugriauta, paaiškėjo, kad reikia esmingai perorientuoti tautos gyvenimą, tautos, kuri, netekusi sostinės ir šventovės, turėjo naujai apsibrėžti savo tapatumą. Po nepavykusio Bar Kochbos (132–135 metai) sukilimo Jeruzalė tapo miestu be žydų. Bet, paradoksalu, būtent tada ji tapo aukščiausiuoju simboliu ir liko juo iki šiandien.


            Miestas, kaip jį suvokia Biblija, yra svarbus žmogaus istorijos jungiamasis elementas. Jis atgręžia žmogų į praeitį, pagimdžiusią miestą, ir kartu kreipia jį į ateitį. Be to, ateitis turi dar vieną matavimą – eschatologinį (žiūr. Apr 21, 14). Prisirišimas prie žemiškojo miesto atsispindi eschatologinėse viltyse. Ryškias tokio mąstymo apraiškas sutinkame jau Senojo Testamento apokaliptikoje. Kalbama apie galingą miestą ir prieglobsčio miestą (Iz 26, 7–6), o kartu apie sugriautą miestą (Iz 24, 713; 25, 2; 26, 5). Patvirtinama bibliniam mentalitetui būdinga miesto ambivalencija (Dievo dovana arba blogio buveinė), kuri, susieta su teismo idėja, perkeliama į eschatologinę žmogaus ateitį. Paskutiniuose Naujojo Testamento laiškuose kur kas dažniau kalbama apie naujos žemės ir naujo dangaus idėją. Pirmosios krikščioniškos bendruomenės suvokė save kaip ypatingą „miesto“ atmainą, tai reiškia, gyveno žemėje kartu su kitais, bet tuo pačiu metu laukė dieviškojo „miesto“, Naujosios Jeruzalės, vaizduojamos kaip idealus tuometinių miestų atitikmuo. Mąstant apie savo žemę ir mylimą miestą buvo orientuojamasi į „gyvenimą pas Dievą“. Žemiškasis miestas tapo dangiškojo miesto atvaizdu. Šio mąstymo elementų randame šv. Pauliaus Laiškuose Galatams (4, 25), Efeziečiams (2, 19) ir Filipiečiams (3, 20), Laiške Žydams, taip pat Apokalipsėje (21 metai). Bet tai jau visiškai nauja tema.

 

            Vertė Eugenijus Ališanka

            Res Publica. – Warszawa, 1990, Nr. 3

            Spausdiname žurnalo Res Publica redakcijai mielai sutikus.

 

            Miestelėnai: „Tauros“ Almanachas. – Vilnius: Taura, 1991. 

Absoliuta Andželika Lukaitė 4 Achille Campanile 4 Adolfas Juršėnas 1 Adolfas Mekas 1 Adomas Lastas 5 Agnė Biliūnaitė 9 Agnė Klimavičiūtė 1 Agnė Narušytė 1 Agnė Žagrakalytė 29 Aidas Jurašius 2 Aidas Marčėnas 45 Aistė Ptakauskaitė 9 Aivaras Veiknys 8 Albertas Zalatorius 3 Albert Camus 4 Albinas Bernotas 3 Albinas Žukauskas 3 Aldona Liobytė 1 Aldona Ruseckaitė 4 Aldona Veščiūnaitė 14 Aldous Huxley 15 Aleksandra Fomina 22 Alfas Pakėnas 6 Alfonsas Andriuškevičius 29 Alfonsas Bukontas 2 Alfonsas Gricius 2 Alfonsas Nyka-Niliūnas 22 Alfonsas Šimėnas 1 Alfredas Guščius 22 Algimantas Baltakis 27 Algimantas Julijonas Stankevičius 3 Algimantas Krinčius 9 Algimantas Lyva 11 Algimantas Mackus 12 Algimantas Mikuta 33 Algirdas Landsbergis 23 Algirdas Titus Antanaitis 3 Algirdas Verba 7 Algis Kalėda 1 Alis Balbierius 29 Allen Ginsberg 3 Almantas Samalavičius 2 Alma Riebždaitė 6 Almis Grybauskas 8 Alvydas Surblys 2 Alvydas Valenta 12 Alvydas Šlepikas 25 Andrej Chadanovič 5 Andrius Jakučiūnas 20 Andrius Jevsejevas 1 Andrius Konickis 1 Andrius Pulkauninkas 2 Andrius Sietynas 2 Andrzej Bursa 4 Andrzej Stasiuk 2 Andrė Eivaitė 1 Angelė Jasevičienė 10 Antanas A. Jonynas 28 Antanas Andrijauskas 1 Antanas Gailius 4 Antanas Gustaitis 6 Antanas Jasmantas 4 Antanas Jonynas 1 Antanas Kalanavičius 2 Antanas Masionis 3 Antanas Miškinis 2 Antanas Ramonas 8 Antanas Rimydis 10 Antanas Vaičiulaitis 9 Antanas Venclova 8 Antanas Šimkus 15 Antanas Škėma 9 Arkadij Averčenko 6 Arkadij Strugackij 2 Arnas Ališauskas 11 Arnas Dubra 1 Artūras Gelusevičius 5 Artūras Imbrasas 4 Artūras Tereškinas 7 Artūras Valionis 13 Arvydas Genys 2 Arvydas Sabonis 1 Arūnas Spraunius 23 Arūnas Sverdiolas 1 Asta Plechavičiūtė 11 Audinga Tikuišienė 1 Audronė Barūnaitė Welleke 1 Audronė Urbonaitė 1 Audronė Žukauskaitė 2 Augustinas Raginis 11 Aurelija Mykolaitytė 1 Aurimas Lukoševičius 1 Auris Radzevičius-Radzius 2 Austėja Čepauskaitė 1 Austė Pečiūraitė 1 Aušra Kaziliūnaitė 24 Balys Auginas 4 Balys Sruoga 19 Belcampo 4 Benediktas Januševičius 39 Bernardas Brazdžionis 3 Birutė Jonuškaitė 28 Birutė Marcinkevičiūtė-Mar 2 Birutė Pūkelevičiūtė 19 Bogdan Chorążuk 2 Boris Strugackij 2 Brigita Speičytė 17 Bronius Radzevičius 8 Bronius Vaškelis 5 Castor&Pollux 74 Catherine Tice 1 Charles Baudelaire 5 Charles Bukowski 18 Charles Simic 6 Christoph Zürcher 4 Crying Girl 1 Dainius Dirgėla 5 Dainius Gintalas 21 Dainius Razauskas 5 Dainius Sobeckis 6 Daiva Ausėnaitė 2 Daiva Molytė-Lukauskienė 4 Daiva Čepauskaitė 13 Dalia Bielskytė 6 Dalia Jakaitė 7 Dalia Jazukevičiūtė 17 Dalia Kuizinienė 8 Dalia Satkauskytė 8 Dalia Striogaitė 11 Danguolė Sadūnaitė 9 Daniela Strigl 1 Danielius Mušinskas 47 Daniil Charms 10 Danutė Labanauskienė 1 Danutė Paulauskaitė 4 Darius Pocevičius 33 Darius Šimonis 9 Deimantė Daugintytė 1 Dino Buzzati 3 Dmytro Lazutkinas 2 Donaldas Apanavičius 2 Donaldas Kajokas 35 Donald Barthelme 4 Donata Mitaitė 25 Donatas Paulauskas 3 Donatas Petrošius 33 Dovilė Zelčiūtė 31 Dovilė Švilpienė 4 Edas Austworkas 4 Edita Nazaraitė 8 Edmondas Kelmickas 4 Edmundas Janušaitis 3 Edmundas Kazlauskas 1 Edmundas Steponaitis 6 Eduardas Cinzas 9 Eduardas Mieželaitis 6 Eduard Limonov 1 Edvardas Čiuldė 4 Egidijus Darulis 2 Eglė Bazaraitė 1 Eglė Juodvalkė 7 Eglė Sakalauskaitė 11 Elena Baliutytė 11 Elena Baltutytė 1 Elena Bukelienė 18 Elena Darbutaitė 1 Elena Karnauskaitė 6 Elena Mezginaitė 7 Elena Žukauskaitė 4 Elina Naujokaitienė 3 Elona Varnauskienė 1 Elvina Baužaitė 1 Elžbieta Banytė 16 Enrika Striogaitė 4 Erika Drungytė 20 Ernestas Noreika 8 Ernesto Che Guevara 5 Eugenija Vaitkevičiūtė 20 Eugenija Valienė 3 Eugenijus Ališanka 40 Evelina Bondar 2 Faustas Kirša 6 Fethullah Gülen 1 Gabriela Eleonora Mol-Basanavičienė 1 Gabrielė Klimaitė 16 Gabrielė Labanauskaitė 13 Gasparas Aleksa 28 Gediminas Cibulskis 1 Gediminas Kajėnas 16 Gediminas Pilaitis 2 Gediminas Pulokas 5 Genovaitė Bončkutė-Petronienė 1 George Orwell 6 Georges Bataille 2 Giedra Radvilavičiūtė 3 Giedrius Viliūnas 5 Giedrė Kazlauskaitė 44 Giedrė Šabasevičiūtė 1 Ginta Gaivenytė 3 Gintaras Beresnevičius 57 Gintaras Bleizgys 32 Gintaras Grajauskas 19 Gintaras Gutauskas 1 Gintaras Patackas 38 Gintaras Radvila 3 Gintarė Bernotienė 7 Gintarė Remeikytė 2 Gintautas Dabrišius 9 Gintautas Mažeikis 1 Ginta Čingaitė 5 Gitana Gugevičiūtė 3 Goda Volbikaitė 2 Gražina Cieškaitė 15 Gražvydas Kirvaitis 3 Grigorijus Kanovičius 8 Grigorij Čchartišvili 5 Guillaume Apollinaire 2 Guoda Azguridienė 1 Gytis Norvilas 24 Gytis Rimonis 2 Gábor Csordás 1 Hakim Bey 2 Hans Arp 5 Hans Carl Artmann 5 Henrikas Algis Čigriejus 19 Henrikas Nagys 15 Henrikas Radauskas 14 Henrikas Stukas 1 Henrykas Sienkiewiczius 1 Henry Miller 2 Herkus Kunčius 29 Hugo Ball 4 Hunter S. Thompson 3 Ieva Gudmonaitė 8 Ignas Kazakevičius 1 Ignas Narbutas 1 Ignas Šeinius 7 Ilona Gražytė-Maziliauskienė 1 Ilse Aichinger 5 Ilzė Butkutė 4 Indrė Meškėnaitė 3 Indrė Valantinaitė 11 Ineza Juzefa Janonė 5 Ingmar Villqist 3 Ingrida Korsakaitė 2 Irena Bitinaitė 2 Irena Potašenko 4 Irena Slavinskaitė 2 Irvin D. Yalom 1 Irvine Welsh 2 Italo Calvino 6 Ivan Vyrypajev 3 J. G. Ballard 3 Jadvyga Bajarūnienė 1 Jan Brzechwa 2 Janina Žėkaitė 3 Janusz Anderman 6 Jaroslavas Melnikas 25 Jaunius Čemolonskas 4 Jeanette Winterson 4 Jehuda Amichaj 2 Jerzy Pilch 2 Jevgenij Zamiatin 3 Johanas Volfgangas fon Gėtė 1 Johan Borgen 3 Johannes Bobrowski 3 John Fante 9 John Lennon 1 Jolanta Malerytė 4 Jolanta Paulauskaitė 1 Jolanta Tumasaitė 1 Jolita Skablauskaitė 23 Jonas Aistis 1 Jonas Dovydėnas 1 Jonas Jackevičius 12 Jonas Kalinauskas 7 Jonas Lankutis 7 Jonas Mačiukevičius 8 Jonas Mekas 24 Jonas Mikelinskas 16 Jonas Papartis 1 Jonas Radžvilas 3 Jonas Strielkūnas 24 Jonas Thente 1 Jonas Vaiškūnas 2 Jonas Zdanys 8 Jonas Šimkus 8 Jorge Luis Borges 17 Josef Winkler 3 José Saramago 7 Jovita Jankauskienė 1 Juan Bonilla 2 Juan Rulfo 3 Judita Polovinkina 1 Judita Vaičiūnaitė 27 Julijonas Lindė-Dobilas 3 Julius Janonis 3 Julius Kaupas 12 Julius Keleras 29 Julius Žėkas 2 Juozapas Albinas Herbačiauskas 8 Juozas Aputis 40 Juozas Baltušis 7 Juozas Brazaitis 7 Juozas Erlickas 17 Juozas Glinskis 10 Juozas Grušas 7 Juozas Kralikauskas 5 Juozas Kėkštas 6 Juozas Mečkauskas-Meškela 1 Juozas Tysliava 8 Juozas Šikšnelis 9 Juozas Žlabys-Žengė 8 Jurga Ivanauskaitė 26 Jurga Katkuvienė 2 Jurga Lūžaitė 2 Jurga Petronytė 2 Jurga Tumasonytė 7 Jurgis Baltrušaitis 6 Jurgis Gimberis 13 Jurgis Janavičius 1 Jurgis Jankus 10 Jurgis Kunčinas 44 Jurgis Mačiūnas 1 Jurgis Savickis 5 Jurgita Butkytė 7 Jurgita Jėrinaitė 1 Jurgita Ludavičienė 1 Jurgita Mikutytė 2 Justinas Bočiarovas 5 Jūratė Baranova 26 Jūratė Sprindytė 52 Karolis Baublys 23 Karolis Gerikas 1 Karolis Klimas 4 Kasparas Pocius 3 Kazimieras Barėnas 17 Kazys Almenas 6 Kazys Binkis 27 Kazys Boruta 43 Kazys Bradūnas 11 Kazys Jakubėnas 5 Kazys Jonušas 3 Kazys Puida 6 Kazys Saja 25 Kerry Shawn Keys 7 Kleopas Jurgelionis 8 Kornelijus Platelis 27 Kostas Ostrauskas 27 Kristina Sabaliauskaitė 9 Kristina Tamulevičiūtė 2 Kurt Vonnegut 12 Kęstutis Keblys 4 Kęstutis Nastopka 9 Kęstutis Navakas 53 Kęstutis Rastenis 3 Kęstutis Raškauskas 2 Laima Kreivytė 1 Laimantas Jonušys 39 Laimutė Adomavičienė 4 Laura Auksutytė 3 Laura Liubinavičiūtė 10 Laura Sintija Černiauskaitė 48 Laurynas Katkus 7 Laurynas Rimševičius 2 Lena Eltang 3 Leokadija Sušinskaitė 1 Leonardas Gutauskas 35 Leonard Cohen 1 Leonas Gudaitis 4 Leonas Lėtas 3 Leonas Miškinas 3 Leonas Peleckis-Kaktavičius 22 Leonas Skabeika 7 Leonas Švedas 5 Leonidas Donskis 5 Lev Rubinštein 3 Lidija Šimkutė 25 Lina Buividavičiūtė 1 Linas Jegelevičius 1 Linas Kanaras 1 Linas Kranauskas 5 Lina Spurgevičiūtė 1 Liudas Giraitis 2 Liudas Gustainis 8 Liudas Statkevičius 2 Liudvikas Jakimavičius 31 Liutauras Degėsys 9 Liutauras Leščinskas 2 Livija Mačaitytė 1 Liūnė Sutema 9 lona Bučinskytė 1 Loreta Jakonytė 14 Loreta Mačianskaitė 1 Lukas Devita 1 Lukas Miknevičius 11 Manfredas Žvirgždas 7 Mantas Areima 1 Mantas Gimžauskas-Šamanas 18 Manuel Rivas 2 Marcelijus Martinaitis 38 Margot Dijkgraaf 1 Marguerite Yourcenar 3 Marija Macijauskienė 8 Marijana Kijanovska 1 Marija Stankus-Saulaitė 11 Marijus Šidlauskas 10 Mari Poisson 18 Marius Burokas 57 Marius Ivaškevičius 7 Marius Katiliškis 13 Marius Macevičius 4 Marius Plečkaitis 5 Mariusz Cieślik 4 Markas Zingeris 3 Mark Boog 2 Marta Wyka 2 Martin Amis 2 Matt McGuire 1 Michael Augustin 4 Michael Katz Krefeld 2 Milda Kniežaitė 3 Mindaugas Jonas Urbonas 1 Mindaugas Kiaupas 1 Mindaugas Kvietkauskas 18 Mindaugas Nastaravičius 8 Mindaugas Peleckis 11 Mindaugas Valiukas 18 Mindaugas Švėgžda 3 Mirga Girniuvienė 1 Monika Kutkaitytė 13 Monika Šlančauskaitė 3 Motiejus Gustaitis 6 Mykolas Karčiauskas 8 Mykolas Sluckis 5 Narlan Martos Teixeira 1 Narlan Matos Teixeira 1 Nerijus Brazauskas 9 Nerijus Cibulskas 11 Nerijus Laurinavičius 3 Neringa Abrutytė 15 Neringa Klišienė 1 Neringa Mikalauskienė 18 Nicolas Born 2 Nida Gaidauskienė 14 Nida Matiukaitė 1 Nijolė Miliauskaitė 14 Nijolė Simona Pukinskaitė 2 Nijolė Storyk 1 Noam Chomsky 1 Ona Ališytė-Šulaitienė 2 Ona Mikailaitė 3 Onutė Bradūnienė 1 Onė Baliukonė 16 Orbita 4 Paul Celan 4 Paulina Žemgulytė 6 Paulius Norvila 10 Paulius Širvys 4 Pedro Lenz 4 Peter Bichsel 2 Petras Babickas 6 Petras Bražėnas 7 Petras Cvirka 8 Petras Dirgėla 16 Petras ir Povilas Dirgėlos 5 Petras Kubilevičius-Kubilius 2 Petras P. Gintalas 5 Petras Rakštikas 5 Petras Tarulis 14 Philip Roth 3 Povilas Šarmavičius 3 Pranas Morkūnas 4 Pranas Naujokaitis 2 Pranas Visvydas 14 Predrag Matvejević 2 Pulgis Andriušis 18 Raimondas Dambrauskas 1 Raimondas Jonutis 2 Ramunė Brundzaitė 7 Ramutė Dragenytė 34 Ramūnas Gerbutavičius 10 Ramūnas Jaras 17 Ramūnas Kasparavičius 26 Ramūnas Čičelis 11 Rasa Aškinytė 1 Rasa Drazdauskienė 2 Rasa Norvaišaitė 1 Rasa Petkevičienė 1 Regimantas Tamošaitis 86 Regina Varanavičiūtė 1 Renata Radavičiūtė 2 Renata Šerelytė 85 Richard Brautigan 9 Rima Juškūnė 1 Rimantas Kmita 32 Rimantas Černiauskas 11 Rimantas Šalna 1 Rima Pociūtė 6 Rimas Burokas 15 Rimas Užgiris 3 Rimas Vėžys 4 Rimvydas Stankevičius 31 Rimvydas Šilbajoris 32 Rita Kasparavičiūtė 1 Rita Tūtlytė 9 Ričardas Gavelis 19 Ričardas Šileika 21 Robertas Kundrotas 8 Roberto Bolano 3 Rolandas Mosėnas 2 Rolandas Rastauskas 22 Romas Daugirdas 33 Romualdas Granauskas 15 Romualdas Kisielius 1 Romualdas Rakauskas 1 Ryszard Kapuściński 3 Rūta Brokert 2 Salman Rushdie 2 Salomėja Nėris 9 Salys Šemerys 12 Samuel Beckett 29 Sandra Avižienytė 1 Sara Poisson 25 Sargis Atsargiai 1 Saulius Keturakis 1 Saulius Kubilius 2 Saulius Repečka 1 Saulius Rimkus 5 Saulius Tomas Kondrotas 10 Saulius Šaltenis 12 Saulė Pinkevičienė 4 Serhij Žadan 6 Sharan Newman 1 Sigitas Birgelis 13 Sigitas Geda 50 Sigitas Parulskis 31 Sigitas Poškus 7 Simona Talutytė 2 Simon Carmiggelt 8 Skaidrius Kandratavičius 11 Skirmantė Černiauskaitė 1 Slavoj Žižek 1 Sofija Kymantaitė-Čiurlionienė 7 Sonata Paliulytė 9 Sondra Simanaitienė 5 Stan Barstow 2 Stanislava Nikolova-Čiurinskienė 2 Stanislovas Abromavičius 4 Stanisław Lem 4 Stasys Anglickis 3 Stasys Jonauskas 13 Stasys Santvaras 8 Stasys Stacevičius 16 Tadas Vidmantas 5 Tadas Žvirinskis 4 Tautvyda Marcinkevičiūtė 19 Tautvydas Nemčinskas 4 Teofilis Tilvytis 16 Thomas Bernhard 5 Thomas Pynchon 1 Titas Alga 4 Toma Gudelytė 2 Tomas Arūnas Rudokas 19 Tomas Kavaliauskas 11 Tomas Norkaitis 4 Tomas S. Butkus-Slombas 9 Tomas Staniulis 14 Tomas Taškauskas 8 Tomas Venclova 45 Tomas Čepaitis 1 Tomas Šinkariukas 18 Ulla Berkewicz 4 Vaidotas Daunys 5 Vainis Aleksa 2 Vaiva Grainytė 7 Vaiva Kuodytė 8 Vaiva Markevičiūtė 1 Vaiva Rykštaitė 1 Valdas Daškevičius 11 Valdas Gedgaudas 11 Valdas Papievis 13 Valdemaras Kukulas 41 Valentinas Sventickas 30 Vanda Zaborskaitė 5 Venancijus Ališas 4 Vidmantė Jasukaitytė 28 Viktoras Rudžianskas 10 Viktorija Daujotytė 114 Viktorija Jonkutė 2 Viktorija Skrupskelytė 11 Viktorija Vosyliūtė 4 Viktorija Šeina 9 Viktor Pelevin 2 Vilis Normanas 6 Vilius Dinstmanas 3 Viljama Sudikienė 1 Vilma Fiokla Kiurė 4 Vincas Mykolaitis-Putinas 19 Vincas Natkevičius 2 Vincas Ramonas 4 Violeta Tauragienė 1 Violeta Šoblinskaitė 22 Virginija Cibarauskė 1 Virginijus Malčius 11 Virginijus Savukynas 1 Vitalija Bogutaitė 7 Vitalija Pilipauskaitė 8 Vitas Areška 13 Vladas Braziūnas 51 Vladas Šimkus 10 Vladas Šlaitas 9 Vladimir Sorokin 4 Vygantas Šiukščius 5 Vytas Dekšnys 15 Vytautas Berenis 4 Vytautas Girdzijauskas 10 Vytautas Janavičius 7 Vytautas Kavolis 4 Vytautas Kirkutis 7 Vytautas Kubilius 63 Vytautas Martinkus 23 Vytautas Mačernis 6 Vytautas Montvila 6 Vytautas P. Bložė 32 Vytautas Rubavičius 37 Vytautas Sirijos Gira 5 Vytautas Skripka 8 Vytautas Stankus 10 Vytautas V. Landsbergis 11 Walter Benjamin 10 Werner Aspenström 2 Wolfgang Borchert 4 Woody Allen 6 Yoko Ono 1 Zigmas Gėlė 6 Šarūnas Monkevičius 1 Švelnus Jungas 1 Žilvinas Andriušis 26 Živilė Bilaišytė 10 Živilė Kavaliauskaitė 1 Žygimantas Kudirka-Mesijus 5 ХХХ Nežinomas rašytojas 1