|
<< Atgal
|
ROMUALDAS GRANAUSKAS
Skustuvas ir paletė
A p y s a k a |
Sekmadienį pas mane užėjo kaimynas. Rankoje laikė
plokščią keturkampį daiktą, kryžmai perrištą špagatu.
Vaikščiojau po senamiestį, nusipirkau
paveikslą.
Parodoj?
Ne, prie tos geležinės tvoros.
Prie cerkvės?
Nu.
Ten nebūna gerų paveikslų, vienos teplionės.
Bet šitame kažkas yra, tik nesuprantu kas. Gal
tu suprasi?
Baisus iš manęs supratėjas
Vis tiek pažvelk.
Nebuvo tas paveikslas koks didelis, gal 40x60
centimetrų, nutapytas statmenai, panašus į natiurmortą. Ir kažkodėl dar be rėmų.
Nežinojau, kur padėti, kad geriau kristų šviesa. Laikydamas rankose prisikišau jį
vos ne prie nosies, bet niekur nebuvo dailininko parašo. Pastačiau ant kėdės,
pasukiojau vienaip, kitaip, pats atsisėdau priešais, o kaimynas jau sėdėjo ant sofos.
Iš ten jis nieko negalėjo matyti, bet jam ir nereikėjo, buvo prisižiūrėjęs prieš
pirkdamas.
Jutau, kad širdis pradeda plakti dažnyn. Juk aš
jį jau kartą mačiau! Aš jį mačiau lygiai prieš trisdešimt trejis metus Kaune, kai
jis dar nebuvo nutapytas!..
Rodos, nieko tokio jame ir nebuvo: dalis rudos stalo
plokštumos, ant kurios guli senas aprūdijęs skustuvas ir dailininko paletė, lango
rėmas, o tuoj pat už stiklo purvinas, apšiukšlintas skardis su besikalančios
pirmos žolės žalumėle, dar negalinčia uždengti nei to skardžio purvo, nei
šiukšlių, išlindusių iš po žiemos sniego. Ir ryški, rėkianti numestos apelsino
žievės spalva. Pačiu pakraščiu ten, aukštai, matyt, eina koks takas ar šaligatvis,
vaikšto žmonės, stovi namai, auga medžiai, matosi gyvenimas. Bet jis nebetilpo į
paveikslą. O virš skardžio nei dangaus, nei debesies, nei oro. Skardis taip arti ir
toks status, kad, rodos, neatlaikys savo purvino negražumo, tuoj sugarmės į vidų kartu
su lango stiklais, šiukšlėm ir žemėm.
Vieną sekundę man pasirodė, kad matau po tuo
paveikslu ant kėdės numestą balto popieriaus stačiakampį. Mašinėle didžiosiom
raidėm išspausdinti du žodžiai: TAPYTOJO MIRTIS, nors puikiai žinojau, kad pats
tapytojas tebėra gyvas. Ten tik jo paletė, kurią aš mačiau prieš trisdešimt trejis
metus, ten tik tas pats skardis, tos pačios šiukšlės ir purvas, ir ta numesta apelsino
žievė
Bet visa tai aš mačiau skirtingose vietose, kaip jie susirinko paveiksle?
Kaip įgavo visai kitą prasmę, tą, kuri buvo užrašyta man pasivaidenusio balto
popieriaus stačiakampyje?
Pasisukau į savo kaimyną:
Kaip atrodė tas žmogus, iš kurio pirkai šitą
paveikslą?
Apie keturiasdešimt penkerių, paakiai paburkę,
rankos dreba
O kodėl tu nusipirkai kaip tik šitą?
Pats nežinau. Ilgiau įsižiūrėjęs gal
suprasiu.
Ne, tai ne R. tapyta. Jeigu jis pats būtų tapęs
matytųsi net apdulkėjęs iš lauko lango stiklas. O gal jis ir nutapė? Jokioj
parodoj niekada nemačiau, bet galėjo pats kam parduoti, paskui kažkas nukopijavo, ir
šitą nevykusią kopiją mano kaimynas nusipirko iš ano girtuoklėlio.
Čia ne originalas, pasakiau. Kopija.
Kiek sumokėjai?
Kiek prašė penkiasdešimt litų. O kas yra?
Ko tu į jį taip keistai žiūri?
Matai
Toks paveikslas gal ir yra
Kaip nebus, jeigu sakai kopija?
Bet gal ir nėra. Pats nieko nesuprantu. Jis galėjo
būti, jis turėjo būti, bet
Bet gal niekada ir nebuvo. Tik pati jo dvasia
kažkaip išliko, jeigu jis buvo sunaikintas
Tai kaip galima nukopijuoti paveikslo dvasią?
Jame ir nėra jokios dvasios. Paveikslas
yra, dvasios nėra
Keista
Ji kažkur sklando. Bet čia tikrai ne er ranka.
Kokio er?
Tokio dailininko iš Kauno. Tu jo negali
pažinoti.
Tai kaip jo paveikslo dvasia iš Kauno
persikėlė į Vilnių?
Ir jis pats jau seniai Vilniuje. O dvasia niekur
nepersikėlė, ji liko paveiksle.
Juk gali paskambinti ir paklausti: tapė
jis tokį ar ne?
Neskambinsiu. Telefonu nieko apie tai nepaklausi.
Pamanys, kad girtas.
Ir aš pamanyčiau, jeigu manęs apie visokias
dvasias klausinėtų, šyptelėjo kaimynas. E!.. staiga numojo ranka.
Nedideli pinigai! Tegul kabo!
Ir išėjo nešinas. Ir dar patenkintas. Nusipirko
tikrai nebrangiai. O aš likau sėdėti. Žiūrėjau į anos kėdės atkaltę, pasuktą
lango pusėn.
Ruda stalo plokštuma, tą rudumą aš gerai
atsimenu. Ant jos paletė su maišytų dažų skrituliais. Šitokią paletę turėjo
tiktai R., pats buvo pasidaręs gal iš plono lentgalio, gal iš faneros gabalo, aš per
tuos dažus tada gerai neįžiūrėjau, tik mintyse nusistebėjau, kad net aštrių kampų
nė kiek nesuapvalino.
Skustuvas. Senas, atlenkiamas, pajuodęs. Gelsva
kaulinė rankena. Vienoj pusėj tas kaulas įstrižai įskilęs. Ar gali būti pasauly du
seni skustuvai, kurių rankenos lygiai taip pat įskilusios? Ir ant viršutinės kniedės
žalia dažų dėmelė, likusi nuo nykščio?
Skardis. Status skardis tuoj pat už murzino
neaukšto lango. Purvinas, šiukšlinas, su pagalvės dydžio dar neištirpusio sniego
lopinėliu, kurio vidury ta klykianti, rėkianti oranžinė apelsino žievė?
Pojūtis grėsmingos, suspaustos erdvės, iš kurios
niekur ir niekada neišsiverši. Trūksta oro, pradedi dusti. Plačiai pražiotõs burnõs
įspūdis. Toje žiojymėje jau melsvėja liežuvis.
Ir tada šita purvina, šiukšlina žemė staiga
atsistoja piestu prieš akis uždengdama visą dangų? Prieš pat užgęstant sąmonei? Ir
kada tai galėjo būti? Tik prieš trisdešimt trejis metus. Kaune. Tuščiame apleistame
Pažaislio vienuolyne. Ir prie pat Žaliakalnio skardžio. Tik paveiksle visa tai sutapyta
į viena. Menas nekreipia dėmesio nei į vietą, nei į laiką. Taip jau yra: menui
galima, menininkui ne. Jeigu būtų atvirkščiai
Bet atvirkščiai nebūna.
Ką aš ten pasakojau tam kaimynui apie paveikslo dvasią?
Kaži, suprato jis ką ar ne? O gal ji visai jam ir nerūpėjo. Ėjo pro tą cerkvės
tvorą, vienas paveikslas kažkuo patraukė akį, tada paklausė, kiek prašo,
prisiminęs, kad namuose ant sienų daug tuščios vietos
Ir aš pats apie paveikslo
dvasią pirmą kartą išgirdau Kaune iš R., kai jis mane nusitempė į
kažkokią parodą. Ten daug buvo darbų, keliolikos autorių, visokio žanro,
įvairiausiom temom. Prie vienų jis tik trumpam stabteldavo, mesdavo akį, susumuodavo:
Visai be dvasios
ir eidavo toliau. Ir prie trečio šitaip, ir prie dešimto. Aš
tada dar tegalėjau tik pats savyje jausti, patinka man ar nepatinka. Kodėl patinka
niekaip nebūčiau galėjęs paaiškinti, kodėl ne taip pat. Prie vieno, visai
nedidelio, R. sustojo ir stovėjo kaip įkaltas. Stovėjau ir aš. Kažkokie rudens
medžiai, nesuprasi klevai ar kaštonai, po jais kreiva šleiva žmogaus figūra,
nei veido, nei rankų, nei kojų, ilgu apsiaustu, dar su kapišonu ant galvos, trimis
teptuko brūkštelėjimais teptelta atmestinai, ne, vis dėlto ten sena moteris (bet iš
kur aš tai suprantu?), apgriuvusio mūrinio namo kampas, virš to visko brūkštelta
žalia plati juosta, turinti reikšti dangų
Kai įsižiūrėjau ir man tartum
pradėjo patikti, bet prieš tai vienas toks didelis labiau patiko.
Rupūže!.. Kaip juda spalvos!.. garsiai
pasakė R.
Man jos nejudėjo. Judėti man galėjo žodžiai
eilėrašty ar geroj novelėj, ne patys žodžiai, suprantama, o jų reikšmės,
prasmės, kurios, susidurdamos viena su kita, sukurdavo dar kitas, ir dar, ir dar, ir
tuose susidūrimuose, tuose persipynimuose, persimainymuose ir buvo visas gražumas.
Matyt, jam šitaip buvo su spalvomis. Ir judina jas ta iš paveikslo sklindanti dvasia,
kurios neįmanoma nusakyti žodžiais, nes tik pasąmonėj, o ne pačiam prote visuomet
slypi supratimas. Paklausk žmogaus, kas yra gyvenimas, akis pastatys: kaip kas?
Gyvenimas yra gyvenimas, kas daugiau jis gali būti? O dvasia
Menininko širdyje jos
tikrai nėra. Juk kaip dažnai menininkas būna piktas, atšiaurus, net nuožmus su kitais
žmonėmis, net pačiais artimiausiais. Savo meilę jiems gali išreikšti tik per
kūrinį, per tą, kurio dabar dar nėra, bet kuris bus, kuriam jis ruošiasi, kurį
puoselėja savy, apie kurį svajoja, ir labai dažnai būna, kad ir pats nustemba, kai
eilėraštis tartum pasirašo pats, o teptukas nutapo paveikslą, tereikia jį tiktai
laisvai laikyti rankoje. Kas tada vedžioja jo ranką? Dvasia ir vedžioja, o paskui
abejingai palieka kūrėją, amžinai apsigyvendama tame, ką jis sukūrė.
Bet kūrėjas kažkodėl nepasijunta dėl to nei
apviltas, nei apgautas, nes juk ne iš pačios širdies ta dvasia išskrido. Savo širdies
jis dažniausiai nė kiek nevertina, visaip tik alina, drasko, plėšo dėl niekų, dėl
kasdienybės smulkmenų. Brangiausia jam yra visai kas kita, paslėpta³ krūtinėje greta
širdies, tokia, anot vieno poeto, skrynelė dvasioms gaudyti. Skrynelėje jų daug, ne
viena, jos ten gali tūnoti ilgai nekrusteldamos, ir kūrėjas niekuomet nežino, kuri iš
jų, kaip koks drugelis, staiga išskris ir nusileis ant porėmio, ant popieriaus lapo ar
atsitūps ant juodo pianino klavišo (kažkodėl ant juodųjų mėgsta tūptis dažniau).
Ir taip yra todėl, kad tos skrynelės antvožėlis visuomet šiek tiek pravertas: vienoms
išskristi, kitoms įskristi. Tad ir negaila, kad viena dabar tave amžiams
paliko, ta pati atgal juk niekados nebesugrįžta, gali tik kita, visuomet tik
kita. Būna, kad kūrinys ir kūrėjas po daugelio metų kur nors kaip nors netyčia vėl
susitinka, ir kūrėjas dažniausiai atpažįsta išskridėlę, o ji jo niekada.
Nebent tik dėl šito neatpažinimo užeina ant širdies lengvas mėlynas liūdesys,
savotiškai malonus, galėtų ir ilgiau pabūti, bet ilgiau jis neužsilaiko. Gal kad per
lengvas, kad per mėlynas, gal dėl to, jog pačiam norėtųsi ilgiau paliūdėti.
Nuo pat to laiko, kai išėjo kaimynas, nešinas man
nematyto paveikslo kopija, kažkokia neaiški mintis ėmė suktis apie galvą kaip įkyri
musė. Mintimi nepavadinsi, nes net tau pačiam ji nėra tokia aiški, jog galėtum
išreikšti žodžiais, jausmu irgi, tai lyg koks tarpinis dalykas tarp minties,
jausmo ir nuojautos. Matyt, šitokių dalykų žmoguje visuomet būna, tik niekas nežino,
kaip tai vadinasi. Kažkas atsiranda tavyje ir užima kažkokią vietą, tartum prie
viso to, ką savo galvoje iki tol turėjai, būtų prisidėjęs dar kas nors, toks
lengvas, beveik nejaučiamas, tačiau pajustas, pajustas vien iš to, kad kažką dar
pajutai.
Sekmadienį pats nuvažiavau į Pilies gatvę prie
tos cerkvės. Juoda geležinė tvora buvo visa nukabinėta paveikslais su rėmais ir be
jų, antra tiek buvo pastatyta ant žemės, šitų beveik ir nesimatė pro
parduodančiųjų ir perkančiųjų kojas. Prieš kelerius metus ir aš buvau priėjęs
arčiau, probėgom pasižiūrėjau, bet nei ką nusipirkau, nei daugiau ten lankiausi.
Tie, kurie stovėjo nugaromis į tvorą, aišku,
parduoda, o lėtai vaikštantieji palei tvorą ir atsisukusieji į ją veidais
renkasi. Pati tvora iš tolo atrodė gražiai, lyg ant jos virbų būtų sutūpę daug
įvairiaspalvių plaštakių keturkampiais sparnais. Tačiau šiandien man rūpėjo kas
kita. Pradėjau kairėje nuo paties kraštinio paveikslo ir ėjau palei tvorą dešinėn,
ieškodamas to vieno. Nuėjau iki galo, pastovėjau, parūkiau, nusprendžiau grįžti
dabar jau žiūrėdamas į tuos paveikslus, kurie buvo pastatyti ant šaligatvio ir
užstoti judančių kojų. Arba nejudančių. Stengiausi prasibrauti kuo arčiau ir
nepraleisti nė vieno. Tik tada, kai pirmą kartą širdį žnybtelėjo nusivylimas, kaip
tik tada pro kažkieno pražergtas kojas man į akis it kokiu prožektoriumi švystelėjo
anoji rėkianti apelsino žievės spalva. Paveikslą buvo užstojęs maždaug
keturiasdešimties metų pragerto veido žmogus, čiulpė jau visai lūpas deginantį
nuorūkos galiuką.
Galiu pažiūrėti?..
Numetė nuorūką, nusigręžė, pasilenkė ir
atsisuko į mane laikydamas paveikslą už kraštų ir spausdamas prie krūtinės kaip
kokią ikoną. Iš karto pamačiau tokia pat kopija, potėpis į potėpį.
Jis dabar dar nėra toks gražus, kadangi be
rėmų. Su rėmais aš nepardavinėju, nes vienam patinka paveikslas nepatinka rėmai,
kitam rėmai labai gražūs, o paveikslas nelabai
Paklausiau, nors iš anksto žinojau, koks bus
atsakymas:
Jūs dailininkas?
N-ne-e-e
Šiaip žmogus. Bedarbis.
O tai kas
jį
tapo?
Kodėl jį?.. Aš ir dar vieną pardavinėju!
Jis pasitraukė kiek į šoną. Tikrai, ant
šaligatvio stovėjo dar vienas. Atsitūpiau priešais ir ilgokai žiūrėjau vis labiau
įsitikindamas, kad ir tas, antrasis, kažkada buvo tapytas R. ranka. Jame matėsi keistas
kiemas ir
Jums kažkas atveža juos iš Kauno?
Jis sutriko, galvoj sumetė, gal aš iš kokios
policijos, gal negalima čia, Vilniuj, pardavinėti paveikslų iš Kauno?..
Pasistengiau jį nuraminti:
Matot, čia nutapyta Pažaislio vienuolyno
varpinė, todėl ir pagalvojau, kad
Nežinau. Pažaisly niekada nesu buvęs
A!
Dabar supratau!.. Tas kaunietis, kuris juos tapo, sakė, jog kažkada pats dirbo
Pažaisly. Tik jis nėra tikras dailininkas, o restauratorius. Dabar jau visai senas,
reikia iš kažkur prisidurti prie pensijos
Bet jis tiktai du paveikslus ir temoka
tapyti. Šitą, jis kyštelėjo link manęs prie krūtinės prispaustą paveikslą,
ir aną, su varpine
Ir perka?
Perka.
Ar daug esat pardavęs?
Gal po dvidešimt tų ir tų.
Tai kiek jums pačiam lieka?
Po penkis litus nuo kiekvieno.
Ir seniai pardavinėjat?
Nuo Naujųjų metų.
Štai kaip.
Aš pradėjau raustis kišenėse. Žmogus nuleido
paveikslą žemyn, dabar belaikė viena ranka:
Pirksit?
Ne, ir atkišau jam penklitį.
Tai kam man duodat?
Manykit, jog nupirkau
Jis taip sutriko, jog nepasakė net ačiū. Aš
nupėdinau šalin. Sereikiškių parke radau tuščią suoliuką ir atsisėdau.
Taip, aš gerai prisimenu tą ankstyvą balandžio
rytą Kaune prieš trisdešimt trejis metus. Sutapimas ar ne, bet prieš trisdešimt
trejis metus ir man pačiam buvo trisdešimt treji. Prisimenu ir tą naktį, nes pusę jos
praleidau geležinkelio stoty, bandydamas nusnausti nors kelias valandas ant fanerinio
suolo, bet mane pakėlė milicija ir aš nuėjau į autobusų stotį. Kaip gerai, kad
stotys visai netoli viena nuo kitos! Bet po geros valandos milicija išprašė ir iš ten.
Jau aušo, jau net gerokai buvo praaušę, tad teko sėdėti lauke. Pasidarė šalta. Ką
tik atidarė stoties bufetą, tad sukrapščiau paskutines kapeikas, išgėriau pienu
pabalintos miežių kavos su pačia pigiausia bandele, nusipirkau pakelį Primos
ir viskas. Liko viena gelsva monetėlė kišenėj. Darbą aš Kaune turėjau, o namų
ne. Baisus dalykas neturėti namų, kokio prasčiausio kampo, kur galėtum pareiti ir bent
išsimiegoti, nors ant pliko čiužinio, nors ant plikų grindų, nors tiek. O ar
ilgai aš taip tempsiu, nežinojau.
Dar prieš dvi savaites aš gyvenau kaip žmogus
ten, tolimame mažame Žemaitijos miestelyje. Tik ten buvo atvirkščiai: turėjau butą,
bet nebeturėjau darbo. Valdiško, žinoma. Verčiausi apylinkėje grodamas vestuvėms,
krikštynoms, miestelio kultūros namuose šokiams; buvau subūręs lyg ir kokią,
kaip dabar sakytų, kaimo kapelą. Ir dirbau, dirbau, dirbau, t. y. rašiau, rašiau,
rašiau.
Prieš trejis metus, kai abu su žmona dar dirbom to
miestelio vidurinėj, išėjo pirmoji plona mano apsakymų knygelė. Man dėl to galva
neapsisuko, bet aš gerai žinojau, kas joje dedasi, ji net ūžė nuo dar
neparašytų apsakymų. Ūžė ir dieną, ir naktį, ir net per pamokas, o mokiniai
negalėjo suprasti, kodėl aš, nebejausdamas nei laiko, nei vietos, vis dažniau nutylu
pusėj sakinio ir įsižiūriu pro langą kažkur į tolį, virš miestelio stogų,
pro bažnyčios bokštus, nieko ten, tolumoje, žinoma, nematydamas, net skrendančios
nušiurusios varnos. Žinojau tik viena: aš galiu rašyti, aš privalau
rašyti, už mane to nepadarys niekas, bet niekas man vėliau ir neatleis. O pats bijojau
tik vieno: kas gali atsitikti, jeigu visko dabar neišrašysiu. Geriausiu atveju
mirtinai prasigersiu, o blogiausiu
Kaip šimtai tokių. Gerai žinojau, kokią kainą
turiu už tai sumokėti. Per tą laiką kelis apsakymus išspausdino vienas žurnalas, o
iš Nemuno gavau net pirmąją premiją. Vis šis tas. Matyt, tai ir nulėmė, kad
vėliau atsidūriau Kaune, apie kurį nei kada galvojau, nei svajojau. Po metų leidyklai
įteikiau jau kitą apsakymų rinkinį, jau storą, solidų, tikrą, ir širdyje žinojau,
kad jis geras. O leidyklos vyriausiasis redaktorius sėdėjo priešais, vis čiaupstė
lūpas, pastūmė per stalą lapelį, jame buvo surašyti mano apsakymų pavadinimai
gal dešimt, gal daugiau.
Šituos iš rinkinio turėsit išimti. Jei norit,
kad išeitų antra jūsų knygelė.
Dar sykį, dabar atidžiau, perskaičiau tą
sąrašą ant lapelio.
Ne!.. atkirtau. Be šitų nebus rinkinio!
Bet nebus ir rašytojo
Rašytojų sąjungos
nario
kreivai šyptelėjo. Su viena išleista knygele niekas jūsų nepriims.
Pačiam sau netikėtai ištiesiau virš stalo abi
rankas, tą storą savo aplankalą patraukiau jam iš po nosies, užverčiau ir pasikišau
po pažasčia, tada atsistojau ir išėjau nepasakęs net viso gero. Grįžęs dvi dienas
gėriau. Bet tik dvi. Paskui vėl sėdaus rašyti. Kažkuo tikėjau. Ne savim. Savim
aš tik neabejojau, o tikėjau kažkuo kitu, apie ką žodžiais nebūčiau galėjęs
pasakyti. Gal tuo, kad menas didesnis už visas santvarkas. Ar panašiai. Ir kad
rašydamas neturi teisės net viena mintele apie jas pagalvoti. Maksimalistas buvau.
(Įdomu, ar dabar toks besu?)
Ir vėl beveik metus rašiau, rašiau, rašiau
Pajutau, kad baigiu išrašyti tai, ką privalėjau. Kas bus toliau? To nežinojau,
stengiausi apie tai negalvoti, bet vieną dieną reikės, nes po kambarį tapena dvi mano
mažos žvitrios mergytės.
Ir tada atėjo išsigelbėjimas. (Man tikrai atrodė,
kad išsigelbėjimas. Kaip žalias ilgas vilties spindulys.) Laiško pavidalu. Rašė
žemietis, su kuriuo kartu mokėmės vidurinėj. Jis dirbo Nemune, buvo prozos
skyriaus redaktorius, nors pats labai sparčiai garsėjo kaip poetas. Maždaug taip: aš
išeinu į kitą darbą, o apie tave kalbėjau su vyriausiuoju redaktorium, kelkis į
Kauną, galėsi dirbti mano vietoj.
Lengva pasakyti kelkis į Kauną. Kur? Su šeima?
Be jos? Kaip nors užsikabinti vienam? Apie tai ilgai kalbėjomės su žmona. Jos motina
gyveno čia pat, miestelyje, laikė karvę, kiaulę, turėjo arus, abi mergytės lankė
darželį, tereikėjo ryte nuvesti, vakare parsivesti. Blogiausia, kad žmona dirbo ne
tik dieninėj, bet ir vakarinėj mokykloj. Iš ten grįžta apie vienuoliktą vakaro. Kur
jas, tokias mažas, palikti?.. Bet ji kažką sugalvojo. Taip aš atsidūriau Kaune.
Atrodė, viskas paprasta: jos vyresnysis brolis turėjo trijų kambarių butą Kaune,
Gedimino gatvėj, kaip tik priešais spaustuvę. Pernakvoti sulankstomojoj lovelėj visada
priims. Viešpatie, ar geriau bereikia!.. Turi kur nakčiai galvą priglausti ir
gerai, po darbo gali sau sėdėti bibliotekoj ir skaityti, greitosiomis ką perkandęs,
arbatos vakare duos ir svainė. Į Kauną atvažiavom abudu, aš nešiaus lagaminą, ji
dar vieną, tiktai mažesnį. Ir kas galėjo pagalvoti, kad po savaitės svainiai
patys turės iš čia išsikraustyti į kažkokį rezervinį baraką Šančiuose, nes
valdžia remontuos visą tą namą, kurio apačioje parduotuvė, o viršuje du
nedideli butai: vienas žmonos brolio, kitas kažkokio pensininko. Iki rudens, jiems
sakė. Jei ne ta parduotuvė apačioje nebūt patikėję. Į tą Šančių baraką jie
susivežė visus baldus, visus daiktus, ir pasirodė, kad ne tik man, bet ir tiems mano
pusantro lagamino ten nėra vietos. Įgrūdo juos kažkur, pats girdėjau, kaip net
traškėjo grūdami, o ką jau ten su manim? Mielai padėtų žmonės, bet kad niekaip
negali. Visa viltis beliko redakcija. Bet ir ten kita istorija, kurios pabaigoj ir
vėl likau tos su manim niekaip nesusijusios istorijos auka.
Dalykas tas, kad prieš mano žemietį poetą ten
dirbo kitas jaunas rašantis vyrukas, kuris atvažiuodavo iš Vilniaus. Redaktoriui jis
pasirodė rimtas žmogus, nes jau buvo partijos narys, todėl tvirtas morališkai, ir dėl
to tvirtumo jam buvo duotas raktas nuo laukujų durų kaip ir visiems kitiems. (Gerai
visos šitos istorijos nebepamenu, nes ji manęs tartum ir nelietė.) Po vieno gauto
atlyginimo naujas darbuotojas vakare negrįžo traukiniu į Vilnių. Grįžti tai jis
grįžo, tik ne į Vilnių ir ne traukiniu, o į redakciją prieš vidurnaktį pėsčias
ir svirdinėjantis su grupe tokių pat draugų, nes redakcijos hole, kur dieną visi
gerdavo sekretorės išvirtą kavą, stovėjo ir žemas staliukas, ir sofa, ir keli
minkšti foteliai, o dar viena sofa paties vyriausiojo redaktoriaus kabinete.
Susidarius tokioms palankioms sąlygoms, viskas ligi paskutinio lašo buvo tam hole
išgerta ir dar pritrūkta. Tada kažkas prisiminė nežinąs Lietuvoje tokio vyriausiojo
redaktoriaus, kurio rašomajame stale, patraukęs apatinį stalčių, nerastum poros
butelių konjako ir bent vieno butelio vyno. Nežinau, kokiu būdu, bet kabineto durų
užraktas buvo atrakintas ar atkrapštytas. Grobis buvo pasidalytas ir jo užteko, kad
vienas užmigtų ten pat, redaktoriaus kabinete ant sofos, kitas jo minkštam krėsle
už stalo, dar kiti hole. Viskas baigėsi iš kabineto virstančiais dūmais ir puse
rusenančio redaktoriaus kilimo. Į nelaimės vietą staigiai buvo mestos visos dar
sugebančios pastovėti pajėgos, susirastas valytojos kibiras ir vandens čiaupas.
Vandens negailėta, jo užteko ir gaisro židiniui likviduoti, ir tvanui padaryti apačioj
esančios įstaigos kažkokiam kabinete, atrodo, irgi paties viršininko. Rytą išvados
buvo paskelbtos griežtos ir neapskundžiamos: redakcijos raktus gali gauti tiktai tie
darbuotojai, kurie gyvena Kaune, turi čia ir butus, ir žmonas. Partiškumo klausimas jau
nebebuvo keliamas, bet aš ir be jo netilpau į šias kategorijas. Visiems buvo prisakyta
nepatikėti man savojo rakto net dviem valandoms, kad nepasidaryčiau kopijos. Štai
todėl tokį ankstų šeštadienio rytą aš ir pėdinau Laisvės alėja, kurioje, be
kelių kiemsargių, kitų žmonių dar nesimatė.
Gerai žinojau, koks ilgas ir sunkus bus šitas
balandžio šeštadienis. Laimei, nešalta, nelyja, nepučia žvarbus vėjas, kokių
dažnai pasitaiko balandį. Pasėdinėsiu Laisvės alėjoj ant suoliukų, paskaitysiu
laik
Ne, nepaskaitysiu, už tą vienintelę monetėlę, kuri liko kišenėj,
nenusipirksi net sumauto laikraštpalaikio. Kaip nors ištversiu, o į Šančius teks
dūlinti pėsčiom, nieko baisaus, laiko turiu tiek, jog nežinau, kur dėti. Pas svainį
užeisiu per pat pietus, lėkštę sriubos tikrai duos, bet prieš tai nors nusiprausiu,
nusiskusiu, persivilksiu marškinius. Teks prašyti jo žmonos, kad dar kartą paskolintų
dešimt rublių. Gėda, kai vėl prašai paskolinti, o dar anos dešimties nesi atidavęs.
Algelė tokia, kad niekaip jos neužteksi valgydamas valgyklose ar nors porą parų per
savaitę nakvodamas viešbutyje. Niekaip. Vyriausiasis redaktorius galėtų suveikti nors
kokį statybininkų bendrabutį, juk ne tokius dalykus suveikia, bet jis pasakė:
Pažiūrėsim po mėnesio kito, jei gerai užsirekomenduosi
O užvis blogiau, kad
neturėjau net žalio supratimo, kaip reikia rekomenduotis. Todėl šį ankstų
rytą pėdindamas tuščia Laisvės alėja aiškiai supratau: neužsirekomenduosiu aš,
neužsirekomenduosiu. Ir neužsikabinsiu Kaune, teks grįžti atgal, prašytis vasarai į
melioraciją, į kokias statybas plytų nešioti ar dar kur, tik to dar kur tokiame
mažame miestelyje nebuvo. Nejaugi teks pasakyti rašymui sudiev ant amžių ir
prasigerti pačiam puikiai suvokiant, kaip pamažu smunki žemyn, kaip degraduoja tavo
valia, jausmai, protas
Tas suvokimas ilgai nesitęs, metus, antrus, o paskui jau viskas
taps nebesvarbu: nei rašymas, nei vaikai, nei niekas.
Taip galvodamas pamačiau tolokai iš už kampo į
Laisvės alėją įsukantį dailininką R. Kur jis išeina iš savo namų dar saulei
netekėjus? Kad iš namų aišku, nes įsuko nuo Žaliakalnio pusės, kur gyveno
kažkokio buvusio generolo (gal Nagevičiaus) gražiame dviejų aukštų name, pastatytame
prie pat skardžio. Ne, ne visai dviejų aukštų, nes gyveno lyg ir trečiame pačioj
palėpėj, mažyčiuose dviejuose kambarėliuose, į kuriuos vieną kartą buvo
parsivedęs. Pro mažą murziną langą tada ir pamačiau tą rėkiančią oranžinę
apelsino žievę ant baigiančio ištirpti murzino sniego lopinio. Aš tik tris
dailininkus tada Kaune ir tepažinojau, K., U. ir R., pačius talentingiausius, nors jų
darbų beveik nepriimdavo į jokias parodas. Bent dukart per savaitę patys užeidavo į
redakciją pasikalbėti, pasidalyti naujienomis, tai iš jų aš pirmąsyk ir išgirdau,
kaip paslaptingai ir gražiai skamba dažų pavadinimai: umbra, Prahos žaluma, Paryžiaus
mėlis
Čia tau ne nuobodus prozos rašymas mažo miestelio vidurnakčiais, nepatogiai
susirietus virtuvėlėj prie klibančio stalo
Jis ėjo nieko nematydamas, nebent pilkas šaligatvio
plyteles po kojų. Buvo apsivilkęs senu rudu lietpalčiu nublizgusiais atlapais, iki pat
akių užsimaukšlinęs juodą beretę, rankas giliai susigrūdęs į kišenes. Ant veido
parašyta: vakar gėrė. Būtų pramoklinęs pro šalį, jei nebūčiau pastojęs kelio.
Kur tu dabar?.. paklausiau.
Aš?.. net nustebo, tartum pirmąsyk būtų
supratęs, kad tas tu ir yra aš. Nežinau
Gal šliaušiu į
dirbtuvę
Tu turi dirbtuvę?
Lyg turiu, lyg neturiu. Lyg dirbtuvę, lyg ne
Kas man duos tikrą? Aš juk plačiųjų kolūkio laukų nepaišau. O tu?
Aš laisvas kaip vėjas. Tuose tavo
nenupaišytuose kolūkio laukuose
Gal važiuojam į Pažaislį?
Mielai.
Pačiu pirmuoju autobusu ir nuvažiavom. Zuikiais.
Niekada nebuvau ten buvęs nei kaip zuikis, nei kaip žmogus. Tik žinojau, kad yra toks
nepaprasto gražumo ansamblis, apleistas, neprižiūrimas, kuriame buvo laikomi uždaryti
bepročiai. Neseniai juos iš ten iškėlė. Prieš mums įsukant į alėją, jis dūrė
pirštu į raudono granito akmenį:
Matai?
O aš jo net nepastebėjau. Kai įsižiūrėjau
čia juk akmeninis falas! Prie vienuolyno!..
Pažiūrėk, kaip nevaisingų bobų subinėm
visas viršus nupoliruotas. Visos tiki: jeigu ant jo pasėdėsi būtinai pastosi!..
sukrizeno.
Kam tu taip ciniškai?
Man galima.
Kodėl?
Aš pats ant jo ne kartą sėdėjau visų bobų
pajuokai. Gal, sakau, ir aš čia, Pažaisly, ką nors pagimdysiu, kad nebūtų gėda
žmonėms parodyti.
Tu rimtai?
Rimtai.
Tada ir aš ant jo pasėdėsiu. Gal ir man
išsipildys.
Pasėdėk, pasėdėk. Pašaldyk kiaušius. Aš
jau žinau: kol kiaušiai šalti galva gerai dirba, o vos atšilo tuojau ir nebe
menai galvoj.
Gerai, kad aplinkui nebuvo nė vieno žmogaus.
Pagaliau tegu sau būna. Durniai ir yra durniai, jie nesupranta, kaip iš šalies atrodo.
Jau saulė buvo patekėjus.
Gal parodyk man tą ansamblį? paprašiau.
Šiandien ne. Ant dūšios prišikta.
Ta jo dirbtuvė ne dirbtuvė buvo didelis dulkėtas
kambarys su dviem langais ir labai aukštom lubom. Arčiau lango stalas ir tuščias
molbertas, pora senų taburečių, o palei dvi ilgas sienas nusukti į jas ant grindų
sustatyti R. paveikslai, visi dar be rėmų.
Pasėdėk, aš nueisiu pas Šilą.
Kokį dar šilą?
Vienakojis sargas toks, tremtinys iš Sibiro. Su
tokia keista lazda vaikšto. Paspaudžia kažką, iš galo aštrus plieninis smaigas
kyšt!.. Nieko nebijo: iš vakaro tinklus upėj užmeta, paryčiais ištraukia, valtį
turi, o per naktį samogoną verda.
Kur jis čia verda?
Kažkur apačioj, rūsiuos
Velnias, aš jam
už anuos du butelius tebesu skolingas, bet gal duos. Tik užkandos neduoda. Kol aš
grįšiu pažiūrėk stalčiuj, druskos ir svogūnas turėtų būti.
Pirma pasižiūrėjau į rudą stalą. Ant jo
mėtėsi nenuvalyta stačiakampė paletė, šalia senas skustuvas. Tai prie pat lango,
o kitame stalo gale konservų skardinė su kyšančiais iš jos padrožtais
pieštukais, vatmano lapo skiautė. Valgomo nesimatė nieko, bet stalčiuje tikrai radau
svogūną, o molinės vazelės šukėj nuo dulkių papilkėjusios rupios druskos. Ir
duonos kriaukšlę. Patį papentį, bet taip sudžiūvusį, kad net skustuvas nepjovė.
Sulaužiau rankomis į kelis gabalus, kaip nors sugraušim.
Sugrįžo R. nebe toks niūrus, nes iš abiejų
lietpalčio kišenių kyšojo po butelį, užkimštą susuktu laikraščiu.
Dar pažiūrėk stalčiuj, turi būti stiklinė.
Neradau.
Ištrauk iki galo, gal nusirito tolyn.
Radau. Bet lietpalčių nenusivilkom, per žiemą
įšalęs mūras tiesiog alsavo į mudu drėgme ir šalčiu. Kampe stovėjo krosnis,
tačiau kada ją R. kūrena ir kuo?
Sėdėjom ant tų taburečių priešais prie stalo
kampo. R. paėmė skustuvą, nulupo svogūną, mesdamas lukštus ant grindų, apvertė
paletę, atpjovė tuo skustuvu du plonus griežinėlius:
Tik neryk kaip smakas! Turim to vieno svogūno
užtekti ir antram buteliui.
Parodysi savo darbus?
Vėliau.
Išgėręs nusipurtė, įpylė man. O stiprumas to
Šilo naminės, o bjaurumas!.. Bet svogūno griežinėlis, stipriai baksteltas į rupią
druską su dulkėmis, nuvarė tą bjaurumą žemyn. Sėdėjom, tylėjom, kiekvienas
klausėmės savęs, kokias perturbacijas dabar ta naminė išdarinėja viduriuose.
Mačiau, kad R. nuotaika dar nesitaiso. Aš jo nekalbinau, laukiau, kol pakils nuo
taburetės ir pats apgręš savo paveikslus pasieniuose. Išgėrėm ir dar po pusę.
Bandžiau atsikąsti tos duonos, bet nieko neišėjo. Gausiai apseilėjau ir pasidėjau
šalia alkūnės, gal nuo seilių kiek apminkštės. Dabar buvo kietesnė ir už
pernykštį džiovintą sūrį. Vaikystėj juk taip ir grauždavom. Pajutau, kad svaigstu,
pradedu girtėti, bet nesistebėjau. Kelias naktis stotyse po kelias valandas pasnaudęs,
o dar tos Šilo naminės stiprumas, o dar užkandai tik plonas griežinėlis svogūno.
Todėl ir girtėjimas negeras, dar labiau varantis į liūdnumą. R. sėdėjo priešais,
alkūnę pasidėjęs ant pat stalo krašto, į plaštakos briauną atrėmęs galvą.
Atsitiesė, paklausė:
O tu Dievo pirštą ar esi kada matęs?
Kad gal ne.
Tai aš tau parodysiu.
Jo kakta buvo išpilta stambiais prakaito lašais
kaip kokiais pabirais karoliais, pro dvi ar tris dienas (kaip ir mano) neskustą barzdą
prasišvietė papilkėję žandai. Jis atsisegė viršutinę marškinių sagą,
kyštelėjo ranką užantin, nusimovė per galvą raudoną lininį siūlą. Laikė po
stalu, dar nerodė. Įdomu, kur tokį sukriai suktą ir gavo? A, jo žmona
tekstilininkė!.. Kas ant jo parišta, gal koks laumės pirštas, juk tikrai ne Dievo?
Atkišo delną į mane, paėmiau, iš pradžių pasirodė, kad kokia senovinė monetėlė
su išdurta skylute pasirišti. Prisikišau prie pat akių, atpažinau. Abejingai atkišau
atgal:
Jis tau nepadės.
Rupūžė!.. užpyko R. Dar nežino, kas
čia yra, o jau karksi: nepadės!.. nepadės!..
Kodėl nežinau? Žinau!
Tai kas čia yra?
Valančiaus laikų blaivybės draugijos agnasas.
Jam smarkiai daugiau nei šimtas metų.
O kodėl nepadės?.. Kodėl?..
Tai kad ir šiandien nepadeda.
Šiandien nesiskaito!
Matai, kai mano senelis susiruošdavo į turgų
ar jomarką, bobutė tokį pat agnasą jam visuomet ant kaklo užmaudavo. Ir visuomet jis
grįždavo prieš vidurnaktį pagelžkele iš visos gerklės bliaudamas bjauriausias
blevyzgas! Iš to ir žinau.
R. nuliūdo. Išgėrėm dar.
Žinai, ne pats agnasas yra Dievo pirštas, o tos
aplinkybės, kuriomis aš jį radau. Va kas yra Dievo pirštas!
Aplinkybių aš tikrai nežinau. Papasakok.
Manai, kad aš galiu su šeima pragyventi iš tų
prikleckiotų maišinės drobės gabalų?.. Kurgi ne! Kai man jau kelerius metus
neleidžia surengt nė vienos personalinės parodos? Net kokios užmiesčio gamyklos
salėj?! Rupūžės!.. Dabar tu įpilk!..
Padalijau per pusę tai, kas bebuvo likę pirmame
butelyje, antrasis stovėjo ant grindų, šalia R. kojų. Kol aš purčiausi, kol
traškinau tarp dantų druską, R. laukė. Bet pradėjo ne nuo to, nuo ko tikėjausi.
Sakai, ne Dievo pirštas
Pasižiūrėk pro
langą!
Vidury kiemo pamačiau aukštyn kylančią varpinę,
mūro sienos galą ir prie jo prigludusius du ar tris visai mažyčius namukus. Supratau,
jog kažkada juose po vieną gyveno vienuoliai.
O dabar ištiesk priešais save dešinės rankos
smilių, kad varpinė matytųsi šalia jo. Palygink varpinės ir savo piršto proporcijas.
Net apšalau. Tikrai Dievo pirštas! Tiek dar
supratau, nors jau kaip reikiant girtėjau. Pats nežinau, kas man užėjo, aš juk ne
poetas, bet ištraukiau iš skardinės pieštuką, pasiekiau toliau gulinčią vatmano
skiautę. Ir parašiau:
Ko mes gyvenam, ko nemirštam?
Už ko taip laikomės aklai?
Ko tas geltonas Dievo pirštas
Į dangų rodo atkakliai?.. |
R. nekreipė dėmesio į tai, ką ten
pakeverzojau. Galvojo savo. Vėl plaštakos briauna pasirėmęs galvą. Iš po tos
plaštakos ir kalbėjo:
Užpernai pavasarį, kai neturėjau pinigų ne
tik dažams, bet ir cigaretėms
Na taip, ką tik buvau paslaptom įsikraustęs čia.
Nei man kas leido, nei aš kieno klausiaus. Paprašiau Šilo, ir viskas. Geras žmogus,
nors atrodo žiauriai, žiauriau už patiltės plėšiką
Atsivežiau molbertą, o
dažų neturiu, drobės neturiu, sėdžiu prie lango, nors galvą į stalą daužyk. Tada
ir įsižiūrėjau į tą varpinę
O kitą dieną atvažiavo pas mane į namus kunigas.
Iš pat Šiaurės Lietuvos, iš mažo bažnytkaimio. Paklausė, ar neapsiimčiau
atnaujinti iš vidaus jo mažos medinės bažnytėlės. Ir valgį pasiūlė, ir nakvynę.
Susiradau tokį pagalbininką, išmestą teatro dekoratorių, visą vasarą ten dirbom.
Kam nereikėjo tas ir nesužinojo. Užmokėjo geriau nenorėk. Iš to visus metus
maitinomės, per tą laiką žmona ir savo gobeleną užbaigė, o aš gerų dažų
prisipirkau, teptukų
Pirmą kartą tikru dailininku pasijutau. Pernai atvažiavo
kitas, klebonai greitai susižino. Ir vėl buvo gerai. O prieš tris dienas
Staiga jis nutilo. Pasilenkė, nuo žemės pakėlė
antrą butelį:
Dabar pilstyk tu, ir vėl atsirėmė kakta į
plaštakos briauną.
Kol jis gėrė, purtėsi, kramtė svogūną, aš
spėliojau, kas jam atsitiko prieš tris dienas. Sužinojo Kaune, ką dvi vasaras
bažnyčiose veikė tarybinis dailininkas?.. Baigiau purtytis ir aš.
O prieš tris dienas, tęsė R. nuo tos
pačios vietos, matyt, nebuvo dar toks girtas, kad nebeatsimintų, kur nutilo,
atvažiavo dar vienas, paklausė, ar negalėčiau nutapyti paveikslų Kryžiaus kelio
stotims. O jų, kaip žinai, keturiolika. Keturiolika paveikslų, o jei dar
didelių
Atmestinai nedarysi. Pasakiau, kad vietoj neapžiūrėjęs nieko negaliu
pasakyti. Žinai, bažnytinė tapyba, tai ne pačiam sau ką paišyti
Nedarysi, kas
tau galvon šauna. Yra griežtos taisyklės, kanonai, netapysi Marijos geltonu apsiaustu,
nors paveikslui, atrodo, kaip tik geltono ir reikėtų. Atvažiavo jis anksti rytą, su jo
mašinėle išvažiavom atgal. Apvaikščiojom, apžiūrėjom. Jis nenorėjo naujų
t.
y. norėjo naujų, bet lygiai tokių pat, kokie buvo
O tų, kur buvo, tai iš tų
ir
įžiūrėt nieko negalėjai, supuvę, sutrešę, kitur didžiausiais lopais visai dažai
nukritę
jam jau pradėjo trūkinėti kalba, aš paraginau:
Na ir?..
Ir!.. Ir!.. Pasakiau, kad chaltūros nedarysiu,
gerai, jei per vasarą įveiksiu septynis. Jis tik apsidžiaugė: ir nereikia man
chaltūros, nereikia!.. Kitą vasarą užbaigsit!.. Suprantu, viską suprantu!.. Ir ačiū
Dievui, kad radau tikrą menininką!.. R. graudžiai šyptelėjo, nes iš po
plaštakos matėsi lūpos. Rado tikrą menininką!.. Girtuoklį nelaimingą!..
Tai tu pas jį labai pasigėrei?
Nieko aš pas jį nepasigėriau!.. Pavalgydino
vėlyvais pietumis, ne, ne pietumis, puspiečiais
Kitaip reikėtų sakyti
Ne
Žodžiu, saulė jau buvo visai žemai. Išgėriau aš porą kleboniškų ir
užsikabinau
Malonus, žilas žmogus
Avanso įdavė tūkstantį rublių
Oho!
Šudõ, ne oho!.. Parodė, kur autobuso stotelė,
pasakė, kad paskutinis į Kauną pravažiuos po pusvalandžio, bet geriau palaukti,
nelabai jis grafiko laikosi
Peržegnojo išeinant
norėjo parodyti kaip, bet
kažkodėl persižegnojo pats. O ta stotelė miestelio aikštėj cementinis
stulpas su geltonos skardos tvarkaraščiu, nei suoliuko, nei ko
Galvoju, ko aš čia
stypsosiu pusvalandį ar ilgiau
Priešais užkandinė
Kelios bobos atėjo su
krepšiais
Kol jos įstenės į vidų suspėsiu aš iš tos užkandinės
Pro
langą matysiu
Išgėriau šimtą gramų, paskui dar šimtą
Galvojau apie tuos
Kryžiaus stotelių paveikslus
Tik nemeluok! Nieko tu apie juos negalvojai!..
Nesakyk, iš pradžių biškį galvojau
Na gerai, iš pradžių biškį galvojai, o
paskui?
Prisėdo prie manęs du tokie malonūs vyrai su
vienu alaus buteliu, antram, mačiau, jau ir kapeikų neturi
Nuėjau, nupirkau jiems
visą butelį degtinės
Gaila pasidarė
Paskui mes kažkur ėjom, į kažkieno
namus
Dar du nematyti veidai
Paskui nieko neatsimenu
Pradedu atsiminti tik nuo
šitos vietos: aušta, aš stoviu už miestelio ant plento, kišenėse nė kapeikos
Pats supranti
Negalėjai tu pragerti tūkstančio rublių! Tau
girtam ištraukė!..
Dabar jau atgal nebeįkiš
Silpna, bloga,
plente nė pasiutusios pakeleivingos mašinos, o saulė kaip neteka, taip neteka
Atsisėdau ant griovio krašto, radau šakaliuką, krapščiau, krapščiau akmenukus
Žiūriu, kad ne akmenukas!.. Dabar pasakyk Dievo pirštas čia ar ne?..
Gal ir Dievo
numykiau. Ką žmona
sakė? Baisus pragaras buvo?
Ji to niekada nedaro. Žiūriu, tik akys pilnos
ašarų
Paskui į miestą išėjo, grįžusi prieš nosį pastatė du butelius alaus
Auksą tu turi, o ne žmoną!
Užtat ji šūdą turi, o ne vyrą!.. Negaliu
matyti tokių jos akių!.. O dar vaikas atsikels
Įpilk po pusę!..
Palaukim kiek. Parodyk man savo darbus.
Žiūrėk, kad taip nori
Atsistojo, nuėjo pasieniu, kiekvieną drobę
atsukdamas tapytąja puse į akis. Visus atsuko. Aš ir taip sėdėjau veidu į juos ant
taburetės, dabar perkėliau ją gal per metrą į šoną, atsisėdau prieš pirmąjį.
Labai geras žiūrėjimo taškas sėdint, kai paveikslas pastatytas ant grindų ir kiek
nuožulniai atremtas į sieną. Taip aš juos ir apžiūrinėsiu, vis pasislinkdamas su
taburete į šoną: nuo vieno prie kito, nuo antro prie trečio
R. stovėjo kažkur už mano nugaros, gal prie
tuščio molberto. Atsisėdęs prieš ketvirtąjį, supratau: visuose juose labai aiškiai
matosi R. ranka. Noriu pasakyti, kad tik vienam R. Dievas davė tokią ranką,
nė vienam kitam daugiau tokios pat niekada neduos. Dabar, pamatęs ką nutapytą nors ir
tarp šimto kitų paveikslų, visuomet atpažinsiu R. ranką. (Įdomu, o man
pačiam Dievas ar davė kokią ranką?..) Grįžtelėjau atgal: R. tikrai stovėjo prie
molberto ir, panarinęs sprandą, jaučio žvilgsniu spoksojo į kažkokį savo paveikslą
prie kitos sienos. Susikaupiau ties tuo ketvirtuoju. Pirmas įspūdis toks, lyg stovėtum
tamsioj priemenėj ir žiūrėtum pro neplačiai atvertas duris į apšviesto kambario
vidų nedrįsdamas nei slenksčio peržengti, nei tyliai pasitraukti atgal į tamsą, iš
kurios, atrodo, ką tik ir atėjai. O ten, viduje, pro tas neplačiai atvertas duris,
neplačiai ir matėsi: pilka tinkuota siena, į kurią atremtas juodas karsto antvožas,
arčiau apvalus stalas, apie kurį po palubėj pakabinta lempa geltonoj šviesoj
sėdėjo keturios senės ir aižė žirnius. Gal nuo ankščių spalvos jų tų
bjaurių moirų veidai irgi atrodė žalsvi, atšiaurūs ir abejingi. Ir viskas.
Kaip tu pavadinai šitą paveikslą?
paklausiau neatsigręždamas.
Laidotuvės.
Klausyk, nejaugi mes taip visuomet ir gyvensim?..
Jeigu kuomet turėsiu pinigų, aš iš tavęs tikrai nusipirksiu šitą paveikslą. Kol
galėsi neparduot neparduok niekam, gerai?
Kol galėsiu.
Išgirdau, kad R. prie stalo pats pilasi naminės.
Aš vis dar tebesėdėjau priešais tas Laidotuves. Jis, bilsnodamas batais, perėjo
skersai dirbtuvę iki pat anos sienos. Kas guli tame karste, kurio nesimato? Vyras?
Moteris? Tu?.. Aš?.. O gal tai mūsų visų karsto antvožas? Ir ką reiškia tas
žalsvas atšiaurumas keturių senių veiduose?.. Kad pasaulis visiškai abejingas mums
tiek gyviems, tiek mirusiems?.. Ir mes patys jam jo jaukioje geltonoje šviesoje nieko
nereiškiam: mūsų mintys, jausmai, skausmai, visas mūsų buvimas?
Staiga už nugaros išgirdau skaudžiai aštrų
čirkštelėjimą. Pašokau nuo taburetės. R. tebebuvo pasilenkęs prie vieno savo
paveikslo, tik pro kojas nemačiau kokio, o dabar tiesėsi atgal, aukštyn keldamas ranką
su atlenktu skustuvu. Kol prišokau, jis čirkštelėjo pasilenkęs ir per antrą: plačiu
mostu, nuo dešiniojo viršutinio kampo ligi pat kairiojo apatinio.
Sugriebiau jį už riešo, trūktelėjau į save, bet
skustuvo jis nepaleido. Pradėjo man tiesiai į veidą rėkti:
Šūdai čia!.. Supranti, šūdai!.. Jie neturi
teisės būti pasauly!..
O akys buvo tokios, tartum, iškėlus iš Pažaislio
visus bepročius, jį vieną čia užmiršo. Sukomės ratu prieš tuos supjaustytus
paveikslus, jis vis dar kažką rėkė, o aš tik stengiausi nepaleisti jo riešo. Jeigu
jis paskutinis užsilikęs čia Pažaislio beprotis, tai atitinkamai jį reikia ir
kalbinti.
Jeigu čia šūdai, tai kodėl tu juos pjaustai
skustuvu? Kaip mes tokiu šūdinu dabar pjaustysim svogūną?.. Šūdinu, taip?..
Jis trumpai žvilgtelėjo stalo pusėn, ten dar
turėjo būti beveik pusė butelio Šilo naminės. Kažką savy pagalvojo, pajutau, kaip
atsileidžia stipriai susispaudę pirštai. Atėmiau skustuvą, sulenkiau ir įsikišau į
lietpalčio kišenę.
Abu grįžom prie stalo, aš dar atsinešiau jau
tolokai atitrauktą savo taburetę. Prisipyliau pusę stiklinės, o skustuvą ilgai ir
demonstratyviai valiau nosine, vis pakeldamas į R. akis. Tada ant jo savadarbės
paletės, kaip ant virtuvinės lentelės, supjausčiau likusią svogūno pusę. Skustuvą
įsikišau atgal, R. to ir nepastebėjo, nes pro langą žiūrėjo į varpinę.
Pribaigėm butelį. Dar kartą atidžiai
pasižiūrėjau į R. veidą. Joks ne užsilikęs beprotis, tik gerokai pagėręs žmogus
ir nuo to gėrimo anei kiek nepralinksmėjęs ir tiek. Jau buvo prieš pat
vidurdienį, man reikėjo į Šančius.
Tu negrįžti į centrą? paklausiau.
Ne! Jau bus atsikėlęs Šilas, gersiu su juo iki
vakaro
Skustuvas išėjo kartu su manim, ramiai gulėdamas
užlenktas pačiam lietpalčio kišenės dugne.
Kitą dabar jau sekmadienio rytą, šiaip ne
taip vėl jo sulaukęs tai geležinkelio, tai autobusų stoty, nusėdėjęs gal dešimt
suoliukų ir prie Karo muziejaus, ir Laisvės alėjoj, su vienu alaus buteliu kišenėj
virš skustuvo (kitą jau buvau išgėręs) lipau laiptais į R. palėpę. Duris atidarė
jo žmona.
Labas rytas. Atsiprašau, kad aš toks ankstyvas.
Nieko, nieko.
Na
kaip?..
Ji truputį primerkė akis ir žiūrėjo įsitempusi
kažkur pro mano petį, lyg ten, už mano nugaros, laiptinės ore, kabėtų koks
skelbimas, o ji stengtųsi perskaityti, kas parašyta. Matyt, perskaitė, nes pasakė
pašnibždom ir didžiosiom raidėm:
GULI
NEKALBA
Pasitraukė atgal į koridorių praleisdama mane.
Nepasibeldęs pastūmiau duris į jo kambarį, priėjau prie stalo, atsisėdau, tyliai
pastačiau alaus butelį, dar tyliau šalia paguldžiau skustuvą. Tada ėmiau žiūrėti,
kaipgi jis ten GULI. O gulėjo jis ant kairiojo šono, veidu į sieną, ant galvos
užsitraukęs antklodę. Taip aukštai, jog nesimatė net plaukų kuokšto ant
viršugalvio. Tik abi kojos buvo iškištos per lovos kraštą ir kybojo ore. Kairė buvo
be bato, matėsi susismaukusi ruda kojinė ir kelnių kiškos galas, o dešinė dar
vis su batu.
Sėdėjau, tylėjau, žiūrėjau pro langą į piestu
pasistojusį skardį, jau buvo ištirpęs paskutinis sniego lopas ir oranžinė apelsino
žievė taip garsiai neberėkė.
Pamačiau, kad R. kairės kojos nykščiu bando
nusispirti ir dešinės kojos batą, o tas taip garsiai dunkstelėjo į grindis, kad R.
visas po ta antklode krūptelėjo.
Tik nemokyk manęs!.. suriko, bet juk nelabai
ką po antklode suriksi perdžiūvusia, Šilo naminės išplikyta gerkle, todėl
sakyčiau, jog ne suriko, o kažkaip skausmingai išgergždė.
Aš tyliu.
Ar aš negirdžiu, kaip tu tyli?! Mauk tik iš
čia!..
Atsistojau ir išėjau. Manęs tikrai čia
nereikėjo. Ateiti gal ir reikėjo, o sėdėti ne. Žmonos koridoriuke nepamačiau,
tad tik užstūmiau laiptinėj duris, kol trakštelėjo užraktas.
Daugiau R. Kaune nebesutikau. Į redakciją
neužėjo, gal išvažiavo į Lietuvos Šiaurę pas tą kleboną. Ir aš pats
teištvėriau Kaune tik ligi penktadienio, kol išmokėjo atlyginimą. Nieko nepasakiau
nei vyriausiajam redaktoriui, nei bendradarbiams, juk nelabai man jie ir bendradarbiai,
jeigu taip trumpai kartu tedirbom. Ne, neužsikabinau aš Kaune. Neužsirekomendavau.
Žinojau tiktai, jog ir ateityje niekur ir niekada neužsirekomenduosiu. Tačiau
vos išlipęs ryte iš autobuso, nešinas tais savo pusantro lagamino ir pastatęs juos
lauke prie pašto durų, išsiunčiau vyriausiajam redaktoriui laišką: Daugiau
negrįšiu. R. Gr. Taip baigėsi mano darbai ir žygiai Kaune, bet nesibaigė istorija
su R. paveikslais.
Nuo to laiko jau buvo praėję dvylika, gal trylika
metų. Perkopiau per keturiasdešimt penkeris, pradėjo žilti smilkiniai, bet pasigirti
neturėjau kuo, tebuvo išėjusios tik trys nestoros mano knygelės. Ir čia neužsirekomendavau,
bet dabar tai man nelabai rūpėjo: vis tiek ištrūkau iš to mažo Žemaitijos
miestelio, jau turėjau čia, Vilniuje, butą, nors ir nediduką, ir savo rašomąjį
stalą, ir lempą su gaubtu ant jo. Ir visas savo dienas, visas naktis, tiek, kiek man
Dievas jų buvo numatęs.
Atsitiko taip, kad vienas gyvas mūsų klasikas už
savo romaną gavo Lenino premiją. Buvo daug visokio sujudimo, kino studija tuoj griebėsi
statyti dviejų serijų filmą, vyko derybos su autoriumi, bet šis pasirodė besąs
užsispyręs: ir vienas, ir antras, ir trečias prozininkas jam į ekranizacijos autorius
netiko. Pasirinko kažkodėl mane, nors mes su juo tik iš tolo pasisveikindavom. Gal buvo
skaitęs tas tris plonas mano knygeles, gal ką, negalėčiau pasakyti. Aš sutikau, nes
sėdėjau gilioj bepinigėj, nors apie kino meną, juo labiau apie romanų ekranizacijas,
teišmaniau kaip kiaulė apie debesis. Tiesa, prieš dvejis ar trejis metus buvau
parašęs vieną savo kino scenarijų, kurį mažiau nei per pusvalandį sudirbo į skutus
meno taryba, neleidusi man net prasižioti. Pats nesuprantu, iš kur tada atsirado
mergaitei tiek drąsos, tiek valios geležinės
Rytais, kai atsibusdavau jau ant savo sofos, savo
kambary (jame ir tetilpo tik ta sofutė ir nedidelis rašomasis stalas), žiūrėdavau
priešais save į tapetais išklijuotą sieną, vaizduodamasis ant jos kabančias R.
Laidotuves. Per tiek metų taip ir neužmiršau to paveikslo, nė vienos jo
detalės, neišbluko atminty nei spalvos, nei tų keturių senių veidai.
Prieš kelerius metus, kalbėdamasis su vienu
dailininku, sužinojau, jog R. irgi jau senokai gyvena Vilniuje, gavo net valdiškai
paskirtą, ne tokią kaip Pažaisly dirbtuvę, į kurią vagišnai buvo įsikraustęs.
Vilniaus valdžiai tiesiog nebuvo kur dėtis, vis tiek tuo metu vargu ar buvo Lietuvoj
kitas jam prilygstantis tapytojas. Tačiau per tą laiką aš niekur ir niekada mieste jo
nesutikau.
Taigi pernai rudenį jo personalinė paroda buvo,
labai gera.
Ką aš veikiau pernai rudenį? Nagi rašiau tą
ekranizaciją. Neskaičiau knygų, laikraščių, nesiklausiau radijo, o televizoriaus
išvis neturėjau. Ir dar mane nuolat ragino, skubino. Pražiopsojau R. parodą, kaip
dabar gaila!..
Gal žinai, kur gyvena? Gal telefoną žinai?
Nei vieno, nei antro jis nežinojo, bet pasakė, kad
R. dirba vakarinėj dailės mokykloj. To man užteko. Aš jį susirasiu, vos tik gausiu
tuos tūkstančius. Laidotuvės pagaliau kabės mano kambaryje ant sienos.
O kai gavau pirmiausia nulėkiau į mažą
knygynėlį prie Rotušės. Prisipirkau pilną plastmasinį krepšį knygų, tik bijojau,
kad nešantis rankenos nenutrūktų. Žengiau pro duris, kurios atsidarydavo tiesiai į
šaligatvį, ir ten, po Repšio daryta iškaba, kaktomušais ir vėl ar ne Dievo
pirštas! susidūriau su R. Jis, apsivilkęs švarku ir užsimovęs juodą beretę,
pėdino turbūt į Dailės parodų rūmus, o šie nuo mažojo knygynėlio tiesiai
kitoj gatvės pusėj. Švarkas buvo naujas, o beretė
Neguldyčiau galvos, jog tai ne
ta pati, kurią užsitraukęs ant akių jis auštant ėjo Laisvės alėja nieko aplinkui
nematydamas. Tokį susitikimą tokioj vietoj po tiek metų turėjom aplaistyti.
Tą mes ir padarėm ten, kavinukėj, kur kasdien rinkdavosi vos ne visi Vilniaus
dailininkai. Aš ir pats dažnai ten rinkdavausi. Todėl dailininkų pažinojau
neką mažiau nei plunksnos brolių. Tik vieno R. kažkodėl joje niekada nebuvau
sutikęs. Apie daug ką mes kalbėjomės, bet labiausiai man rūpėjo tos
Laidotuvės.
Ar tebeturi jas?
R. lyg sumišo, lyg susigėdo:
Rodos, kad tebėr. Bet kai krausčiaus į
Vilnių, kažkur nukišau. Gal namuos, gal dirbtuvėj, reikės ilgai verstis. O kiek
duosi?
Dabar galiu sumokėti kaip klebonas!.. buvau
pagėręs, todėl jaučiausi turtingesnis, nei iš tikrųjų buvau.
Jis užrašė man telefoną.
Tu net dirbtuvėse telefoną turi?
Kad man ir davė tokias su telefonu.
Kada tau paskambinti?..
Už
už
gal už dešimties dienų.
Kodėl taip ilgai?
Na gerai
Už savaitės.
Paskambinau. Vieną dieną niekas neatsiliepė,
antrą, tiktai trečią R. pakėlė ragelį.
Galiu šiandien atvažiuoti?
Žinai
aš
aš jo dar neieškojau.
Užmiršau
Tai kada surasi?
Atvažiuok poryt.
Atvažiavau. Nupirkau du butelius gero vyno, pačio
geriausio, koks buvo parduotuvėj, tačiau pirkdamas pajutau lyg kokį ilgesį: drumzlina
Šilo naminė, rupi apdulkėjusi druska molinės vazelės šukėj, svogūnas, skustuvas,
tas Dievo pirštas, į kažką mums rodantis už lango
Nors nedidelė, bet gera, šviesi dabar buvo jo
dirbtuvė. Ir vėl kaip ten paveikslai pastatyti ant grindų ir nusukti į sieną. Tik
nebe tiek daug. Kokie šeši ar septyni. Pastačiau butelius ant stalo:
Kamščiatraukį turi?
Turiu, bet dabar negerkim. Paskui. Po to.
Jis man pasirodė kažkoks netoks. Ką padarysi, kad
praėjo šitiek metų, bet gal ne metuose buvo tas netokumas, ne metuose, ne veide, ne
apyžiliuos plaukuos.
Tai kur tos mano laidotuvės?.. paklausiau ir
pats pajutau, kad pasakytas, o ne parašytas šis sakinys nuskambėjo nei šiaip, nei
taip.
Neskubėk mirti
šyptelėjo. Tavo
laidotuvių nieks nepaišys, o fotografuos.
Atnešė iš pasienio ir pastatė ant molberto.
Sėdėjau priešais, žiūrėjau, žiūrėjau ir taip liūdna pasidarė ant širdies, taip
liūdna
Nejaučiau nei apmaudo, nei pykčio, tik tą liūdnumą karsto antvožo
spalvos.
Kodėl tu norėjai mane apgauti?..
paklausiau.
Argi aš apgavau tave?
Neapgavai, bet apgauti norėjai. Čia ne tos
laidotuvės, ne tos!
Kodėl ne tos? Pažiūrėk į parašą pačioj
apačioj, dešiniajame kampe. Ar ne mano pasirašyta?
Aš ne tavo parašą tiek metų norėjau
nusipirkti, o anas laidotuves!.. O čia tiktai kopija, ir ta pati tapyta iš atminties.
Todėl tiek dienų ir tempei gumą laukdamas, kol nudžius dažai. Šita tavo kopija be dvasios.
Jokioj kopijoj jos nebūna, net autorinėj. Kam tu jį pardavei? Kada?
Seniai, dar Kaune, vienam tokiam architektui.
Gal galima iš jo atpirkti?
Jis kolekcionierius, iš tokio neatpirksi. Gal
jau seniai išmainė į kitą
Dabar abudu tylėjom, daugiau nebežiūrėjau į tą
šviežią paveikslą. Nereikėjo man jo.
Matai
pasakiau. Taip, kaip tu tada
tapei, dabar jau nebetapysi. Gal dabar tapai dar geriau, aš nebuvau tavo parodoj, bet
žinau, kad taip jau nie-ka-da!
Jis priėjo, uždėjo man ant peties ranką:
Nepyk, Romka
Aš ir dabar sunkiai verčiuosi.
O kai tu pasakei, kad aš niekada taip nebetapysiu kaip Kaune
Eik, išsirink kokį tik
nori paveikslą pasieny ir neškis. Tik nepyk!..
Ačiū, pakilau nuo kėdės. Kitų man
nereikia.
Tada neškis ir vyną.
Nesinešiu. Nes kai aš išeisiu, tau pasidarys
dar liūdniau negu man dabar, o neturėsi po ranka nė gurkšnio
Ir išėjau. Negerai išėjau. Kažkaip kitaip
reikėjo išeiti.
Apie tą savo išėjimą aš dabar ir prisiminiau
sėdėdamas Sereikiškių parke ant tuščio suolo. Pro medžių kamienus vis
prasišviesdavo balta Katedros siena. Buvau iš kažko girdėjęs, kad tais pačiais
metais, kai buvo pradėtas rengti Pažaislio ansamblio restauravimo projektas, R.
dirbtuvė buvo aptikta, o jis mikliai iš ten išgrūstas su visais savo paveikslais. Anie
du, supjaustytieji, matyt, ten taip ir liko, kol juos atrado tas restauratorius. Tada,
besigrumdamas dėl skustuvo, nespėjau net pamatyti, kas juose buvo nutapyta, nes R. vis
tiek suspėjo abu paspirti koja, ir jie kniūbsti krito ant grindų. Dabar jau žinau.
Šįryt sužinojau, ir man buvo labai jų gaila. Juk juose, katrame iš jų, liko jų dvasia,
kokia buvo ir visuose tada tapytuose R. paveiksluose. Ir kas yra paveikslo dvasia? Gal tai
koks labai suspaustas erdvės gumulėlis, slypintis dažuose, tarp jų, po jais ar dar
kažkur. Bet juk ji yra, jeigu mes ją jaučiam, jeigu ji tiesia iš ten į mus lyg kokias
plonas, šiltas, nematomas rankytes ir nelyginant kūdikių piršteliais liečia mūsų
sielas. Ir tada mes netikėtai pajuntam, kad esam geresni nei anksčiau, bent jau tol, kol
dvasia jas lyti. Jos gyvos, ir joms taip pat skauda, o skauda juk nebūtinai tik tada, kai
bėga kraujas.
Kvaila mintis atėjo į galvą, gal todėl, jog
netoliese baltavo Katedra. Užpirkti mišias. Tačiau kokiam kunigui apie tai pasakysi?
Nebėr Monsinjoro, jis suprastų... Gal nelaikytų, bet ir jam pasidarytų gaila
kūrinių, kuriuos, aptemus protui, patys kūrėjai supjausto skustuvu, sudaužo plaktuku
ar surašytus lapuose sumėto į ugnį.
Kur jūs dabar kenčiat, dvi supjaustytų paveikslų
dvaselės?..
2005 m. sausis
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|