Sharan Newman. Iškoduoti Da Vinčio kodą. Iš anglų k. vertė J. Jėrinaitė ir V. Olekaitė. K.: Obuolys ("Obuolys" yra IĮ "PS IN CORPORE" leidybinis ženklas), 2005.

 


     Rinkodaroje visų svarbiausia yra žinomas prekės vardas ar ženklas. Ne kitaip ir vadinamojoje kultūros prekių rinkoje. Prekės ženklu tampa kūrėjo ar atlikėjo pavardė, kino filmo ar knygos pavadinimas. Štai austrai pelningai naudojasi savo nacionaliniu prekės vardu Mozartu, o amerikiečiai garsėja G. Lucaso "Star Wars" prekių imperija. (Lietuvoje prekyba kultūra dar neįsibėgėjo - čia gali nusipirkti tik "Vaivos" kvepalų (aktorė V. Mainelytė) ar "Blindos" alaus (filmas "Tadas Blinda".)


     Šiuo metu Amerikoje ir visame Vakarų pasaulyje sparčiai naudojamas dailininko ir šiaip genialaus visų galų meistro Leonardo da Vinci prekės ženklas. Rinkon neseniai išmesta knyga "Da Vinčio kodas", patenkinanti mistikos ir ezoterikos ištroškusių skaitytojų poreikius. "Haris Poteris", skirtas vaikams ir paaugliams, uždirbo krūvas pinigų, tad kodėl to paties nepabandžius ir su suaugėliais? Pataikyta gana tiksliai, nes šiandien po saule gyvena milijonai žmonių, kurių protas aptemdytas raganomis, burtais, slaptomis visą pasaulį valdančiomis organizacijomis ir dar visokiausio plauko velniava.


     "Da Vinčio kodas" tapo bestseleriu, su kuriuo gali varžytis nebent Biblija.


     Rinkodaros "magai" griebiasi įvairių prekybos strategijų. D. Browno leidėjai ir prekės ženklo "Da Vinčio kodas" savininkai sėkmingai naudoja vadinamąją "melžiamų karvių" rinkodarą. Atitinkamu metu rinkai pasiūlomos skirtingos prekės su tuo pačiu prekės vardu. Perskaitei knygą - eik į kino filmą, pažiūrėjai kiną - pirk vaizdo kasetę arba bent skėtį... Taip "Da Vinčio" gerbėjai išmelžiami iki paskutinio lašo.


     Sudedamoji tokios strategijos dalis - ir šios knygos pasirodymas. Leidėjai turbūt teisingai nusprendė, kad knygą-motiną labiausiai pirks vyresnio mokyklinio amžiaus intelekto skaitytojai, jiems liks daug neaiškių vietų, jie blaškysis ir nervinsis, todėl apsimoka jiems padėti - išleisti dar vieną knygą, knygą-dukterį, kuri visiems viską paaiškins.


     Jos autorė amerikietė, viduramžių istorijos specialistė, rašo ir romanus. Todėl ji atlaidžiai, su motiniška šypsena žiūri į D. Browno netikslumus ir istorijos iškraipymus. Tarkim, tarp 1450 ir 1750 m. išžudyta ne 30 milijonų, o tik apie 200 tūkstančių raganų, na ir kas. Abėcėlės tvarka pateikiamos vadovėlinės, iki galo sugromuliuotos senovės ir viduramžių istorijos tiesos bei legendos. Pridedami ir naujausios istorijos fragmentai: Vatikano banko skandalas, naujas katalikų ordinas "Opus Dei" ir jo sąsajos su popiežiumi Jonu Pauliumi II. Pavyzdžiui, tikrai nežinojau tokio svarbaus fakto, kad 1994 m. kompanijos "Microsoft" vadovas Billas Gatesas už 30,8 mln. dolerių nusipirko da Vinci manuskriptą "Codex Leicester". Kad 2002 m. didžiuosiuose Vakarų laikraščiuose 1082 kartus pavartota sąvoka "Šventasis Gralis"...


     Daug ko nežinau ir perskaitęs šią knygą. Bet esu šventai įsitikinęs, kad "Šiaurės Atėnų" skaitytojai žino viską, todėl tikiu, kad "melžiamomis karvėmis" jie tikrai netaps.

     2006 02 25