|
<< Atgal
AIDAS MARČĖNAS
Iš didžiosios d, iš oriosios
O
 |
|
Donatas Petrošius. Iš tvermės D.
Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2004. 85 p. |
|
O pirmiausia tradiciškai padūsausiu, jog
Pirmosios knygos serijoje per metus išleidžiama tik viena poezijos knyga, kai
vertų knygos jaunųjų poetų Lietuvoje tikrai daugiau nei vienas ar du. Štai ir Donato
Petrošiaus iš tvermės D teko skaityti gal prieš porą metų, kai turėjau
garbės būti komisijos pirmajai knygai atrinkti nariu. Jau tada poeto eilėraščiai buvo
verti, kad pasiektų skaitytoją knygelės pavidalu, tačiau komisija nusprendė
pirmenybę suteikti Agnei Žagrakalytei ir jos opusui Išteku. Gal ne vien dėl to,
kad Agnė moteris, o komisija panorėjo išmėginti, ar tikrai D. Petrošius
pakankamai ištvermingas. A. Žagrakalytė bent jau mane tada nustebino vitališkumu,
nevienareikšmiais minimalizuotos kalbos niuansais, gražiai žaistu primityvumu bei
rankraščio vientisumu. Greta šios koketiškai autoironiškos autentikos neką mažiau
autentiška D. Petrošiaus ištvermė regėjosi kiek per sunki ir, tiesą sakant,
duobėta. Ką gi, leisdama knygą Išteku A. Žagrakalytė jau buvo ištekėjusi,
tad dabar, augindama sūnų, naują knygą galėtų pavadinti Gimdau
literatūrinė refleksija mūsuose smarkiai vėluoja. Šiuo požiūriu D. Petrošiaus
ištvermingas laukimas pagirtinas.
Kad ir kaip ten būtų, dundant traukiniu į
Karaliaučių, mano rankose (kažkokia išvirkščia knygnešystė) D. Petrošiaus
knyga iš tvermės D. Nelabai skiriasi nuo rankraščio, skaityto prieš porą
metų, gal dešimt naujų, tiesa, gan stiprių eilėraščių. Mano laikais per
porą metų jaunas poetas parašytų mažiausiai vieną naują knygą, bet kiekvienam savi
laikai ir sava jaunystė. Kaip viename iš geresnių knygos eilėraščių, sukurtų
tartum prieš porą metų atmesto (atidėto) rankraščio gedint, poetas sako:
Tebus atleista visiems: vieną
kartą
Nusprendžiau, kad jau viskas man
Baigta. Pasitiesiau ant grindų
čiužinį,
Atsiguliau ant nugaros ir taip
Gulėjau žiūrėdamas į lubas tris
metus.
(p. 34)
Atpažįstama būsena, o autoironija ją tik
mėgina pateisinti. Pasiteisinimai nepriimami. Nereikia net kitos strofos pradžios
(Dievas tada į mane atkreipė dėmesį.), jog suprastume turį reikalą su tikru
poetu, tikros poezijos pastanga, tyliu savos tapatybės ieškojimu per kalbą, kuri
Dievo labiau nei žmogaus, anot vieno pagyvenusio poeto, arba du mušti / trys
užmušti, anot vieno jaunojo poeto, t. y. D. Petrošiaus. Maždaug tokiu santykiu ir
galima vertinti knygos eilėraščius, nepamirštant patarlės, kad už vieną muštą
dešimt nemuštų duoda.
Gal neverta stengtis tiksliai šifruoti knygos
pavadinimo, šiaip ar taip, turi racijos ir tvermė, ir ištvermė, o D gali būti tiek
Dievas, tiek Donatas, gal Dėsnis, o gal ir Daiktavardis, jei turėsime omenyje prieš
kelerius metus V. Kubiliaus įvardytą naujausios lietuvių poezijos tendenciją
daiktavardėti. Iš tikrųjų nelabai suvokiu, ką tai reiškia gal būdvardžių
vengimą, apie kurį šnekėjo J. Brodskis? Tada būtų aiškiau, tada sutinku štai
eilėraštis su vienu neišvengiamu būdvardžiu, nes apie visas raudonas spalvas
pasakyta gerai (kas supranta):
tada šurmulys manyje užlūžo
ir pamačiau visas raudonas spalvas
tada jos pasakė ei labas ne man
tada aš paklausiau jų ar
aš pažįstu angelus
su kuriais jos miega
blyksnis kaip antausis nukaista
skruostas
gal alkoholis kaltas libido gal
ir niekas nesužinos nes kadras
pasiekė
nušvitimą
(zen(it), p. 42)
Sutinku ir su tokiu poetinės kalbos nužeminimu
iki pašnekesio arba prasmingo kliedesio, kai asmeninės patirties svaigulys įgyja
šiokį tokį metafizinį lygmenį, nušvitimą, kuris pasiekiamas daug organiškesniu
kalbos kaifu (jei poetinį svaigulį metaforiškai gretintume su narkotiku), nei
naujausios lietuvių poezijos adeptų dažnai vartojami sintetiniai poetinės šnekos
pakaitalai bei išmoktų formulių multiplikacija.
Viena svarbiausių poezijos reikšmių tęsti,
anot vieno arabų mito, Dievo Adomui pavestą darbą: suteikti daiktams vardus, atverti
tikrąsias, tiksliausias jų prasmes. Įvardyti, t. y. paliudyti jų tikrumą, stebėtis,
jog tai yra:
virš cerkvės
praskrido kovarnis.
Suspėjau baloje užminti ant jo
atspindžio.
Sustok ir apsidairyk, kas dar matė,
kas šį kartą
tavo liudytoju niekada nebus.
(p. 60)
Tai pabaiga ilgo eilėraščio Būtojo kartinio
vienaskaitos antras skiemuo, prie kurio pieštuku spontaniškai pažymėjau l.
geras ir kurį vertėtų cituoti visą ne vien dėl to, kad jame sapnuojama taip
puikiai man pažįstama topografija ir nostalgiškai skamba senas G. Grajausko bliuzas:
aš užkalbėsiu tave nuo jų, aš numylėsiu tave / nuo jų, aš nukankinsiu tave, aš
susprogdinsiu
Nėra kitų liudytojų, tik poetas, tad jei jam pavyksta įtikinamai
paliudyti, liudytoju tampa ir skaitytojas. Liudiju. Tvermę.
Viena kūrybos psichologijos teorija teigia, kad
libido, arba seksualinė energija, bei kūrybinė energija yra vienas ir tas pat. Dabar
sako, kad ta teorija paseno, bet manau, jog tiesiog paseno ją propagavę. Kad ir kaip ten
būtų, yra ir nesenstančių dalykų. Jei neklystu, energijos išsilaikymo arba tvermės
dėsnis tvirtina, jog energija iš niekur neatsiranda ir niekur nedingsta. Neką nutuokiu
apie fiziką, apie poeziją šį tą galėčiau pasakyti, bet vargu ar pasakyčiau
tiksliau, nei tą išreiškė mano bičiulis (arba, kaip jis pats sako, bičiulėnas)
latvių poetas Pėteris (arba, kaip pataisytų iš tvermės D redaktorius V.
Braziūnas, Pėteras) Brūveris: Galvojau ir apie poeziją ar ji tik
paprasčiausia raidžių kombinacija? Yra net toks posakis, kad poezija tai tikslūs
žodžiai tikslia tvarka. Galėtų taip būti, bet negi tai svarbiausia. Aš, nebūdamas
mistikas, vis dėlto manau, kad egzistuoja dvasinės energijos tvermės dėsnis. Būtų
pernelyg išsišokėliška teigti, kad tavyje įsikūrė dieviška ar apvaizdos energija.
Tačiau kiek savo energijos įdedi į eilėraštį, muzikos kūrinį, paveikslą, tiek jos
ten ir yra. Paskui tą energiją gauna skaitytojas. O dar vėliau ji eina per kelias
kartas. Tad verta pakalbėti ir apie tradiciją (kuri D. Petrošiui, ačiū D.,
nesvetima), dialogą su kita ir net kitokia poezija.
Kad ir renesansiško užmojo trijų šlubuojančių,
slidinėjančių, čia merdinčių, čia vėl prisikeliančių, bet vis dėlto
alsuojančių, gyvų eilėraščių cikle Didysis Žiemos Išpardavimas jaučiami
tolimi atgarsiai klasicistinės T. Venclovos architektonikos, kuri čia virsta kadais tam
tikrą kryptį lietuvių poezijoje ženklinusios tvarkos ir darnos griuvėsiais. Tiesą
pasakius, tuo man šis ciklas ir patrauklus. Žodžiu, pasirodo kadaise didingos katedros
griuvėsiai, kuriuose aidu atsimuša kažkur jau girdėtas gan tiksliai
daugiažodžiaujančio pamokslautojo balsas. Užmušk, bet beveik kaip S. Parulskio:
Tau per brangu. Kišenės liks dievotai tuščios / Šviežioj kupiūroj parašyta:
sniegas krenta biržoj / Dar parašyta: kils pūga ir pardavėjos gūžčios // Ir urmu
suvynios metus, įtikins kaklą, kad nespaudžia diržas.
O diržas vis dėlto kartais veržia ir dažnai į
galą uždusina gerai pradėtą eilėraštį štai čia autoriui ir pristinga
ištvermės. Kad ir puikiai pradėtame Praėjusiai artėjančiai ir
neišvengiamai:
štai vėl tu laisvas virš trans-
porto kamščių tarp signalinių šviesų ir smogo
sandalai slidės smilkalų antenos
nedžiūva skalbiniai Taurakalny kaip ant Tibeto stogo
(p. 74)
Pavydėtina eilutė nedžiūva skalbiniai
Taurakalny kaip ant Tibeto stogo, užuot išsprogdinusi jos vertą eilėraštį,
pasiklysta visokiausiuose sielos stadionuose, kur rimuojami nesirimuojantys
tarptautiniai žodžiai saliutuoja ir laboratorija arba džiazas ir
miražas. Ir dar visa tai stebint Raineriui Marijai, suprask, Rilke'i. O užbaigiama
meilės lyrika, kuri nesugraudintų net J. Erlicko: nuo tilto spoksai apačion ir ji
šalia vilies / kad ji yra stebies už ką tave jos myli ak tos akys. Žodžiu,
eiliniam skaitytojui autorius kažin ar įrodė, kad čia kalbama ne apie kokią prarastą
geltonkasę, bet apie neišvengiamą mirtį ir meilę sau vieninteliam ir
nepakartojamam. O galėtų būti geras, sakyčiau, labai geras eilėraštis.
Tad gal ne visai teisus Literatūros ir meno
naujų knygų apžvalgininkas, teigdamas: Paprastai dauguma jaunų kūrėjų dar
nesugeba suvaldyti balso, išlaikyti kalbėjimo ir saviraiškos įtampos, minties ir
žodžio pusiausvyros. Donatui Petrošiui tai negresia. Gresia. Ir Petrošiui, ir
Nekrošiui, ir jaunam, ir senam, ir tau, ir man.
Arba štai tokie katastrofiški (turint omeny tiek
formos, tiek lenkų katastrofizmą) jėgų mėginimai silabotonikoj, kurie vargu bau yra
formos eksperimentai, anot to paties Literatūros ir meno apžvalgininko, ir
liudija gal tik nesugebėjimą susitvarkyti su elementaria tradicine forma:
į Viešpaties kūną nulyja lietus
teisingas ir šventas, lyg
sprogstančios kulkos
vėl staugs sirenos, bet niekas
nepabus
akis užmerkę inkš neklotuos gultuos
(p. 50)
Dvi eilutės vienoje metrikoje, trečia kitoje, o
ketvirta apskritai velniai žino kas. Nepriekaištauju autoriui sako, M. K.
Čiurlionis taip pat nemokėjo piešti. Tačiau mano priekaištų čia nusipelno gerą,
net, manau, kiek hipertropuotą, iki eufonijos kraštutinumų užaštrintą poetinę
klausą turintis knygos redaktorius, kuris, jei nesugebėjo poeto priversti tokio
nemokšiško teksto atsisakyti, tai bent galėjo parodyti, kaip paprastai padaroma, kad ir
prastas eilėraštis suskambėtų. Dabar gi eilėraštį gelbsti tik pavadinimas
Peizažas, kurį išmetėm.
Ir vis dėlto D. Petrošiaus iš tvermės D
gera knyga, su visomis pastebėtomis ir nepastebėtomis klaidomis. Gudrusis D. Kajokas
teigė, jog į eilėraštį, kad šis suskambėtų, kartais reikia tyčia įvelti klaidą.
O aš prisiminiau prieš dvidešimt penkerius metus sutiktą senuką liaudies dailininką,
kuris, sulaukęs septyniasdešimties metų, pradėjo tapyti, kiek įmanydamas stengėsi
tai daryti teisingai, be klaidų, studijavo klasikus ir tada madingą hiperrealizmą, bet
viskas, kas jo kūryboje turėjo vertę, buvo klaidos. Pastebėtų klaidų
atitaisymas taip vadinasi paskutinis knygos eilėraštis. Man miela ši knyga, jos
besiplečianti topografija ir nenykstanti filotopija nuo krumplių, kuriais tėvas
išmokė skaičiuoti laiką bei švęsti gyvenimą, iki tėviškės, kur tikroji religija
kinas (ir šventieji šypsodami stumdos paveiksle / toj išblukusioj kino
ikonoj). Kur kai eisi į Medvėgalį karosų gaudyti / rasi suvažinėtą
didelį zuikį. Iki Taurakalnio, kuris ir man svarbus nemažiau nei monoteistams
Araratas, Taurakalnio, slidaus kaip mitologinis Stiklo kalnas, ant kurio poetas vietoj
Kaulo senio apgyvendina mylimąją. Manyčiau, jog tai ir yra poezija, kuriai sukurti
reikia tiek tvermės, tiek ištvermės, tiek Dievo ar bent jau kalbos pagalbos:
<
> Naktimis atkuriu
visus mūsų bežodžius pašnekesius,
jų stilių ir
sintaksę. Perrašinėju šimtus
kartų kiekvieną
žodį, besikėsinantį tapti jos
tobulumo
atspindžiu,
nors aiškiai suvokiu, kad nerasiu nė
vieno
atitikmens kalboje, o visas mano
rašymas
bus tik
nesibaigiantis pastebėtų klaidų
atitaisymas
(p. 80)
Yra šioje knygoje kažkas, ką nesunku
pastebėti, bet apibūdinti nelengva. Kažkas tikro ir gyvo iš alsavimo, iš oro, iš
OM. Dažniausiai tai pavadinama poezija.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|