|
<< Atgal
FELIKSAS MAČIANSKAS
L. Didžiulienės-Žmonos
gyvenimo intencijos
 |
|
Milda Telksnytė,
Vygandas Račkaitis. KAIP LAŠAS MARIOSE... Vilnius: Petro ofsetas, 2004. 212 p.
|
|
Psichologinių būsenų kontrapunktai yra
esminis Mildos Telksnytės ir Vygando Račkaičio biografinės apybraižos apie pirmosios
lietuvių moters prozininkės, varpininkės, knygnešių rėmėjos ir švietėjos,
Liudvikos Didžiulienės-Žmonos gyvenimą privalumas. Ne vienam autoriui, rašiusiam apie
XIX a. pab.XX a. pr. iškiliausius menininkus ar visuomenės veikėjus, magėdavo
dokumentinius pasakojimus pagražinti, pagyvinti literatūriniais intarpais, intymesnėmis
detalėmis, laiškų, prisiminimų ištraukėlėmis, bet visa tai sunkiai derėdavo prie
analitinio akademinių monografijų teksto. Sėkmingų bandymų aptinkame Adolfo
Sprindžio knygose Povilas Višinskis (1978), Žemaitė (1986), Vytauto Merkio
studijoje Simonas Daukantas (1991) bei Juliaus Būtėno biografinėse apybraižose
Vincas Kudirka (1988) ir Gyvenusi kitiems (1993) apie Feliciją
Bortkevičienę. Be tiesioginių nuorodų į šaltinius pamėgino išsiversti rašytojas
Laimonas Inis, kurdamas dokumentinę apybraižą apie Julių Janonį (1985). Fantazijos
autoriui nestigo, tačiau jis dažnokai pereidavo į publicistinę retoriką. Bene
sėmingiausiai per visų pavojų rifus išvinguriavo M. Telksnytė ir V. Račkaitis 1986
m. knygoje apie J. Biliūną Į aukštą kalną, kur pavyko organiškai sulydyti
autentiką ir meninę išmonę.
Panašios stilistikos autoriai stengėsi laikytis ir
naujoje apybraižoje Kaip lašas mariose
Jie nuosekliai remiasi šaltiniais,
meistriškai įsijaučia į vaizduojamų personažų psichologines būsenas, elgsenos bei
kalbėsenos subtilybes. Susitapatinimas su pagrindiniais kūrinio veikėjais padeda
apsisaugoti nuo publicistinių intarpų, kurie yra dažna beletrizuotų apybraižų
liga. Tačiau yra ir rizikos apybraižininkams gresia reverso situacija, kai
veikiančiojo asmens ir pasakotojo vaidmenys sukeičiami, dingsta riba tarp išmonės ir
fakto.
Tuos pavojus nujautė ir būsimos knygos autoriai.
Įkopę Į aukštą kalną kartu su J. Biliūnu, jie neskubėjo nerti į
marių gelmes su L. Didžiuliene ir dar beveik aštuonerius metus kapstėsi po
įvairiausius archyvus, studijavo amžininkų prisiminimus, periodikos publikacijas,
analizavo ir spaudai rengė rašytojos kūrybinį palikimą (Raštų dvitomis, 1996,
1998). Per tą laiką apsispręsta, kad naujoji apybraiža nepretenduos į monografinę
studiją ar kūrybos analizę. Norėjome, kad ši knyga būtų priimtina plačiajai
visuomenei, rašoma leidinio įžangoje ir pabrėžiama, jog stengtasi nenutolti
nuo šaltinių, neprasikalsti tiesai, faktų logikai (p. 6).
Savo pažadus autoriai tesėjo. Jiems pavyko
atsisakyti tradicinio epiškumo ir sukurti originalią kompoziciją. Pasakojimo apie
Žmonos gyvenimą nevaržo biografinis laikas. Apybraiža pradedama vaizdu, kai po
devynerių metų, praleistų Kryme, Liudvika grįžta į Griežionėles, o baigiama
veikėjos atsisveikinimu su pasauliu tuose pačiuose namuose, vos praslinkus porai
vasarų. Kiti gyvenimo epizodai perteikiami vidinio monologo forma, kurie iš Žmonos
atminties veržiasi spontaniškai, be logiškai pagrįstų priežasčių. Šie vidinio
balso proveržiai, organiškai susiję su rašytojos gyvenimo intencijomis, ryškiausiomis
kūrybos, visuomeninės veiklos, šeimos bendravimo akimirkomis, yra emocionaliai
įtaigūs, nes pasakotojos vaidmenį dažniausiai įgyja pati veikėja. Dėl tokios
meninės raiškos biografinė apybraiža tapo dinamiška ir lengvai skaitoma.
L. Didžiulienė-Žmona skaitytojams pirmiausia
pristatoma kaip dvasinga, už viską pasaulyje labiausiai mylinti savo vaikus ir
vaikaičius motina. Tiesa, knygos pradžioje jos paveikslas šiek tiek egzaltuotas,
tačiau įsimenantis ir intriguojantis. Štai Liudvika stovi aukščiausioje sodo vietoje
ir laukia saulėtekio. Taip jau buvo įpratusi. Šita akimirka jai buvo šventa.
Pagaliau viršum debesio pasirodė saulės kraštas, o štai ir ji visa lyg ostija kunigo
rankose per šventų Mišių pakylėjimą. Liudvika meldėsi. Ne lūpomis, ne žodžiais,
o tik širdimi, keldama savo mintis kartu su saule ir tarsi apglėbdama visus savo vaikus,
visus artimuosius. <
> Slegia, drasko širdį Vandos laiškai. Tokia neviltis
juose, tokia beprošvaistė. Dieve, suteik jai stiprybės. <
> Vaikai... Du
palaidojo. Aštuonetą jų užaugino. Dabar jie kaip išdraskyto lizdo paukščiai. Nėra
dienos, nėra valandos, kad apie juos negalvotų, nesirūpintų jų likimu. Įmanytų,
visus akmenėlius surinktų nuo jų gyvenimo kelio (p. 7). Aukštais idealais buvo
persmelktas visas apybraižos veikėjos gyvenimas. Po baudžiavos panaikinimo, ypač
prasidėjus 1863 metų sukilimui, jos tėvelio namuose rinkdavosi vyrai ir drąsiai
kalbėdavo apie tėvynės laisvę, žmonių liuosybę, šventą vierą, brangiąją
Lietuvą (p. 67). Patriotizmo jausmus dar labiau sustiprino drąsieji knygnešiai,
tėtuko polinkis kraštotyrai, jo užrašinėjamos dainos, pasakos, mokslo ir švietimo
aukštinimas. Liudvikai Nitaitei tik keturiolika, bet ji ne tik uoliai mokosi, lavinasi, o
ir rimtai galvoja apie šeimą: tekėsianti tik už lietuvio ir turėsianti nemažai
vaikų Nors dešimtį. Ir visi jie bus tikri lietuviai (p. 140). Tetulės
sudurninta, kad nieko neišmano apie vaikų gimdymo paslaptis, ji kuo
rūpestingiausiai išstudijavo knygą Patarimai motinoms, mokėsi šeimininkauti,
austi, megzti, siuvinėti. Vėliau žiniomis, kaip suvartoti Dievo dovanas, pasidalijo su
Lietuvos moterimis spaudos puslapiuose ir parengė knygą Lietuvos gaspadynė,
sulaukusią net kelių laidų.
Sukurti pirmąjį eilėraštį ją įkvėpė poeto A.
Vienažindžio rankraščiais plitusios eilės. Sekdama Pasakyk, miela panele...
Liudvika parašė atsakymą Bernužėli dobilėli... Tekstas pakliuvo į klebono
Jono Katelės rankas ir sulaukė teigiamo atsiliepimo, paraginimo rašyti (p. 141142).
Tai buvęs lemtingas padrąsinimas. Pomėgis knygoms, potraukis kurti, kaip ir neslepiamas
noras ištekėti tik už lietuvio, suvedė ją su Stanislovu Didžiuliu. Koks buvęs
sutuoktinių gyvenimas, autoriai per daug nesigilina. Tačiau apybraižoje įrašoma
mįslinga eilutė: Kas dėl lietuviškų knygų, spaudos tai jiedu sutarė. O
dėl ko ir kodėl nesutarė? Neaišku. Neaišku, ir kas išsklaidė Liudvikos abejones
dėl būsimo vyro. Galime numanyti, kad knygos autoriai be reikalo nepasinaudojo
intriguojančiu siužetu. Bet tuomet reikėjo vengti ir užuominų apie S. Didžiulio
bajoriškas užmačias (bajorų ainis) ir Liudvikos toleranciją (viską
atleido), nes neatskleistos užuominos apybraižos meninės ir dokumentinės vertės
tikrai nepadidina.
Žmonos portretas piešiamas su meile ir pagarba.
Septyniolikmetė Liudvika žavi: Gražūs, vešlūs plaukai, didelės akys, švelnūs
veido bruožai, liekna... (p. 146). Ori, savimi pasitikinti ji išliko ir išauginusi
vaikus, sulaukusi vaikaičių: Aukšta, stotinga, aukštyn sušukuotais ir į kuodą
susuktais plaukais, kurių dar nepalietė šarma. Veido bruožai švelnūs, bet kartu ir
valingi. Akys žvalios, žvilgsnyje ryžtas ir graudulys (p. 9). Nors liūdna senatvės
sulaukus, tačiau ką padarysi, reikia reikia tesėti Vaižgantui duotą pažadą;
skubinti prisiminimų rašymą...
Suranda autoriai šiltesnių, spalvingesnių
potėpių ir kitų moterų portretams, ypač dukrų, kurias L. Didžiulienė vienodai
mylėjo ir gerbė, nors ne visos jos buvo vienodai laimingos. Nepeikiamos ir marčios. O
Serafima anytos lūpomis net ir gerokai pagarbstoma: Gera žmona, gera motina (p.
4041). Bet šiuose žodžiuose, matyt, slypi tam tikro moteriško solidarumo dalis.
Esama šaltinių (kurių autoriai nemini), bylojančių, kad Antano ir Serafimos
šeimyniniai santykiai, jiems pabėgus iš Sibiro į Krokuvą, nebuvo idealūs dargi
daugiau, šeima kybojo ties skyrybų praraja. L. Didžiulienės požiūris į dukros
Vandos pirmąjį vyrą Vincą Mickevičių-Kapsuką grindžiamas ne šaltiniais, o
emocijomis: Jautė jos, motinos, širdis, jautė tai ir tėvas, kad jų dukra,
susiejusi gyvenimą su tuo vaikinu, nebus laiminga (p. 11). Gyvenime viskas klostėsi
kur kas sudėtingiau: Vandai Didžiulytei nepasisekė ne tik su Vincu, bet ir su Jurgiu.
Atrodo, kad knygos autorių širdys nejautė, jog visuomet verta remtis tik
patikrintais šaltiniais.
Gaila, jog prityrusiems apybraižos meistrams
retkarčiais pakenkė ir politikavimo pagunda. Kas tada atsitinka, geriausiai pamatome
epizode, kai Liudvika pasodinama prie senų laikraščių, kad autoriai nukeltų
skaitytoją į 1905-uosius ir supažindintų su Žmonos straipsneliu Patėmijimas,
kuriame išdėstyti jos samprotavimai dėl nerimą keliančių idėjų (p. 52). Jų esmė
tokia socialdemokratai šūkalioja apie laisvę ir lygybę: Tai jau tamsumo
vaisiai. Tokiu keliu eidami sukluptume... Autoriai teigia, jog sunkų akmenį tada
metė Liudvika Didžiulienė į socialdemokratų daržą ir klausia, ar susimąstė
perskaitęs tas mintis nors vienas iš to meto socdemų veikėjų. Tikrai ne. Ir štai
kodėl. Patėmijimo autorė kalba apie 1905 m. socialdemokratus, tačiau laikraštis
Lietuva, kuriame buvo paskelbtas tas straipsnelis, pradėtas leisti tik nuo 1919 m.
Išeitų, kad šauta į žvirblį, o pataikyta į Dievo langus... Laimė, tokių epizodų
yra nedaug ir jie nesudarko darnios kūrinio visumos, nes autoriams dažniausiai pasiseka
organiškai suausti beletristinį pasakojimą su dokumentiniais prisiminimais. Tarsi kino
filme regime, kaip Liudvika rengiasi į rašytojos Gabrielės Petkevičaitės-Bitės
atsisveikinimo su Panevėžiu vakarą. Mąsto apie sveikinimo kalbą ir čia pat
rūpinasi, kaip apsirengs, kaip gražiau pasipuoš. Kokia ji nušvitusi, laiminga, tarsi
pusšimčiu metų atjaunėjusi, kai užsirašo pirmąjį sveikinimo sakinį: Sveika,
Bite! Mūsų Numylėtoji Bite! (p. 5760). O ko vertas epizodas, kai Liudvika
sužino, kad svečiuosna atvažiuosiąs J. Tumas-Vaižgantas! Nors ji smarkiai
pasiligojusi, bet keliasi, ruošia vaišes, puošiasi (p. 194197). Ir įvyksta
stebuklas: ji ne tik smagiai pabendrauja su svečiu, bet jo paraginta vėl skuba
rašyti... Įspūdingi ir susitikimų su Žemaite, J. Basanavičiumi, J. Jablonskiu,
kitais žymiais to meto rašytojais bei kultūrininkais aprašymai. Įtaigiai perteikti
Žmonos prisiminimai apie jos pasiaukojamą darbą Mintaujoje (p. 159), džiovininkų
sanatorijoje Kryme (p. 79), jai kaimiečių reiškiamą pagarbą Petrienės
padovanotas žemuoges (p. 179).
Juk neatsitiktinai ant L. Didžiulienės-Žmonos
paminklo įrašyti tokie žodžiai viso jos gyvenimo credo: Džiaugiuosi, kuomet
galiu nors vienam žmogui ašaras nušluostyti! Tai nedaug, tai kaip lašas mariose... Bet
jeigu kiekvienas nušluostytų ašaras nors vienam varguoliui tai jau būtų daug
lengviau gyventi...
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|