|
<< Atgal
KÄBI LARETEI ŽAVESYS
Švedų spaudoje daug rašoma apie šeštąją
Käbi Laretei knygą Tarytum vertime. Tai savotiška Ingmaro Bergmano filmo
Tarytum veidrodyje (1960) parafrazė. K. Laretei garsi švedų pianistė, su I.
Bergmanu pragyveno dešimt metų, susilaukė dukters. Nors autorė ilgai nenorėjo rašyti
apie šeimyninį savo gyvenimą, bet pats I. Bergmanas paskatino ją tai padaryti. Tačiau
svarbiausia jos knygos tema prarastos tėvynės ilgesys. K. Laretei estė, su
tėvais 1940 m. pasitraukė į Švediją ir čia iki šiol gyvena.
Jos tėvas buvo garsus diplomatas, paskutinis
nepriklausomos Estijos ambasadorius Švedijoje. Beje, Antrojo pasaulinio karo metais jis
sykiu su Lietuvos ir Latvijos pasiuntinybių darbuotojais Stokholme dalyvavo antinaciniame
pasipriešinimo judėjime, kovojo dėl sovietinės okupacijos nepripažinimo Pabaltijo
valstybėse, padėjo priglausti pabėgėlius. Prieš karą kaip diplomatas jis dirbo
Estijos pasiuntiniu Lietuvoje, Käbi dar atsimena Kaune praleistus metus, į Švediją ji
išvažiavo būdama aštuoniolikos metų.
Nemokėdama kalbos atsidūrė visiškai svetimam
krašte su kitokiais papročiais ir gyvenimo būdu. Kelerius metus ji tiesiog versdavo
savo mintis iš estų kalbos į švedų. Tačiau po keturiasdešimt aštuonerių metų
pirmą kartą sugrįžusi į laisvą Estiją ji patyrė beveik tą pačią bėdą. Čia ji
nebegalėjo atpažinti ne tik gimtosios kalbos, bet ir pasikeitusios visuomenės.
Žmonės čia tarsi rungtyniavo dėl to, kas labiau kentėjo: tie, kurie emigravo,
kurie buvo išvežti į Sibirą (tokia dalia ištiko jos senelius iš motinos pusės Z.
M.), ar tie, kurie kentė okupaciją ir bijojo vežimų. Daugelį išgąsdino
atsivėrę KGB archyvai, rašo ji. Žmonės nepriklausomoj Estijoj jai pasirodė
uždari, nepasitikintys vieni kitais, vis dar slegiami sovietinių laikų naštos.
K. Laretei pasakoja, kaip Liucernoj jos muzikos
mokytojas parodė pirštu į pirmąjį vienos L. van Beethoveno sonatos puslapį ir
pasakė: Čia jūs įkvėpsite. Paskui pervertė kelis natų lapus. O čia
iškvėpsite. Padariusi tą puslankį ir pasiekusi šią reprizą jūs jau nebūsite tas
pats žmogus. Bus praėjęs vos ne visas gyvenimas. Jūs būsite pasikeitus.
K. Laretei atrodo, kad ji įkvėpė 1940 metais,
priverstinai palikusi savo gimtinę, ir vėl pradėjo alsuoti vos ne po penkiasdešimties
metų, kai jau galėjo laisvai į ją atvažiuoti. Tačiau toks sugrįžimas ne
muzikos kūrinio repriza, nebeįmanoma sugrįžti į tai, ką kadaise palikai.
Kitas reikšmingas jos gyvenimo puslankis susijęs su
I. Bergmanu. 1958 m. ji repetavo prieš savo koncertą Malmės miesto teatre, kuriame
režisierium dirbo I. Bergmanas. Jis didelis muzikos mėgėjas atsitiktinai
užsuko į salę ir pirmą kartą ją pamatė. Netrukus abu sukūrė naują šeimą. Tie
jų dramatiški išgyvenimai šiek tiek atsispindi I. Bergmano knygoje Scenos iš
vedybinio gyvenimo. Jo filmuose (Rudens sonata, Veidas prieš veidą ir
kt.) Käbi dalyvavo ne tik kaip muzikė, bet ir kaip aktorė (Veidas prieš veidą,
Fani ir Aleksandras).
Gyvenimas su I. Bergmanu jai irgi buvo kaip nelengvas
ir savotiškas vertimas. Ji manė, kad nesugeba išreikšti to, ko norėtų, gilesnei
prasmei pritrūkdavo žodžių. I. Bergmanas buvo ir jų santuokos režisierius. Jai teko
taikytis prie jo dienotvarkės, kuri jam buvo kaip ritualas. Jis buvo įpratęs
kontroliuoti visus šeimos įvykius. Jo šeimoje buvo įprasta tyliai, mandagiai,
neprarandant savitvardos kalbėti net apie skaudžius ir žeminančius dalykus, o Käbi
nuo vaikystės buvo įpratusi prie chaotiško bendravimo, spontaniškų jausmų raiškos,
nebaigtų frazių, šūksnių, artimųjų glėbesčiavimosi ir šilumos. Kosminė
vienatvė I. Bergmanui buvo realybė, o jai abstrakti sąvoka. Jis mėgo skurdų
gamtovaizdį, akmenis, uolas, tuščią jūros pakrantę, o ji vešlią pietų
kraštų gamtą. Jai būdavo smagu keliauti, o jį kelionės vargindavo. Prieš dešimt
metų jų bendravimas atsinaujino, sustiprėjo, virto nuoširdžia draugyste, tarsi įgavo
kitą alsavimą. Muzikos puslankis juos vėl tarytum sujungė.
Didelė laimė, kad aš tapau muzike. Gyvenime
žmogui gali bet kas atsitikti, o muzika išlieka, ji įaugus į mano sąmonę. Kiekvienas
garsas man ką nors duoda ir ką nors reiškia. Skambindama kūrinį aš vis randu jame
kažką naujo. Stebiuosi, kodėl aš to anksčiau nemačiau ir nežinojau? Schubertas
mirė tesulaukęs trisdešimt dvejų metų, bet išmanė tokius dalykus, kurių aš
mokausi būdama aštuoniasdešimt dvejų, sako garsi pianistė, kurią švedai
pelnytai vadina rašytoja.
Z. MAŽEIKAITĖ
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|