|
<< Atgal
Judita Vaičiūnaitė
AUREOLIŲ ŠVIESOJ
Gyventi Dievo, o ne nebūties akivaizdoje
tariu aš kaip meilės žodžius pasauliui, kurį myliu, ir tikiu, kad mano meilės lašas
pateks į gėrio taurę. Kai žmoguje prisikelia Dievas kaip kuriančioji gėrio valia
pasaulis tampa skaistesnis, prasmingesnis. Tai ištrauka iš to, kas užrašyta naujojo
Gražinos Cieškaitės poezijos rinkinio viršelyje. Prie šių gražių žodžių autorė
pridūrė, kad ne vieną jos eilėraštį atmetė budrūs socializmo sargai,
neprileidę jų ligi žmonių. Todėl į šią knygą sudėti eilėraščiai, rašyti
tarp 1973 ir 1992 metų. Beveik dvidešimties metų laikotarpis. Beje, tai jau šeštoji
G. Cieškaitės poezijos knyga.
Prisipažinsiu, kad nelengva rašyti apie G.
Cieškaitę, kurios visas gražus ir doras kūrybinis žodis skleidėsi mano akyse.
Prisimenu ją nuo jos debiuto, nuo jaunųjų rašytojų seminaro Kaune, gal 1970 m. Jos
eilėraščius visi įsidėmėjo iškart. O rašyti apie ją, net ir sąžiningai
perskaityti šią knygą sunku. Galbūt todėl, kad man artimesnė poezija kyla kaip tik
iš to susiteršusio demoniško materialumo, gal ne iš demoniško, bet vis dėlto
iš materialumo. Tačiau perskaičius šią poeziją patenki į kitą erdvę, į
begalybę, kurią sukuria klasikine forma parašyti jos metafiziniai eilėraščiai. Jų
strofos, įvairiai varijuodamos, sukasi apie amžinuosius būties klausimus, visatos
vizijos turi kažką iš M. K. Čiurlionio, mainosi dangaus sferos, Biblijos temos, Rytų
kvapas, Kristus ir Buda. Būties ir pažinimo pradai, nesusietos su tikrove abstrakcijos.
Užburiantis jambų, anapestų, amfibrachių bangavimas, dažnas gretutinis rimavimas,
eilutės ilgos, vaizdai pinasi tarpusavy lyg muzikinės temos, motyvai, vis
atsikartojantys, lyg užhipnotizuojantys. Bet kiekvienas eilėraštis egzistuoja atskirai,
gali būti deklamuojamas. Prisimenu tauriai, ligi užsimiršimo deklamuojančią G.
Cieškaitę ne literatūros vakare, o tiesiog užėjusią į svečius. Nesu sudariusi
poetės dažnuminio žodyno, bet labiausiai įsimena angelas, mūza, rožė,
veidrodis, aureolė, bedugnė, rojus, žvaigždynai, sapnas, kaukė, vaisiai. Dominuoja
juoda ir balta, liepsnos ir purpuro spalvos, aukso, gintaro šviesa.
Pabandysiu apžvelgti šią knygą ne kritiko akimis,
o kolegišku žvilgsniu, parašyti tik savo įspūdį. Knygą sudaro keturi skyriai,
tvirtai susilydę, senesni ir nauji eilėraščiai gerai dera tarpusavy. Visa pajungta
grynai skaidriai idėjai, begalinėms visatos erdvėje besimainančioms laiko sferoms.
Esame tarp laiko ir amžinybės kalba keistas rinkinio pavadinimas. Egzistuojame
juk laike, bet tas žodelis tarp, jungdamas dvi abstrakcijas, lyg ir parodo
begalinį laiką ligi mūsų, mūsų buvimą žemėj ir laiką mums jau išnykus
(amžina praeitis, amžinesnė už daiktą idėja, gilesnis už pasaulio
pradžią laikas). G. Cieškaitės vizijos visada kosminės, ji jaučia, kad mus
aplanko galaktikų Broliai, kad mes skriejame erdvėje ir laike, būdami tik visatos
delno sugniaužti grūdai, ją įkvepia mūza mintis, iš delno gerianti
sparnuota moteris, ji suvokia, kaip tarytum begalybėje atsiveria knyga, kaip
pavirsta menu išmąstytas pasaulis, ji žino, kad išganymas ateis, jei
atsiversi per žodį, jei alsuosi per žodį, kai visi sujungti sakiniai
sužaibuos tamsoje, tau apšvies begalybės žodyną. Poetė visados pakylėta virš
žemės, virš gaublio, žiūri lyg sklandydama, tolima nuo varganos buities, kasdienybės
šurmulio ir purvo (Alegorinis pasaulis... iš vienatvės į vienatvę / skrenda
angelas virš jūros, savo atspindį išvydęs, man dieviškai vaiskus gyvenimo
paviršius tarytum būtų jis šaltosios Letos ledas). Kartu su ja ir skaitytojas,
jeigu tik jis pajėgė dabar, XX amžiaus pačios pabaigos sumaišty, gniuždomas
begalinės informacijos srauto, džiunglių kovos už būvį, perskaityti šią poezijos
knygą, pakliūva į idealią nepaprastos švaros sferą, kur visa maištinga, bet kur vis
dėlto viešpatauja harmonija ir matematikai būdinga aiškybė. Tada aureolių
šviesoj galima išvysti ne tik baltą ir juodą, bet ir pilką angelą, pavirtusi
į švytintį tašką tarp dangaus ir juoduojančio žemiškų formų šešėlio,
tada atsiveria pasaulio spindulinių sistemų vijoklinis grožis, pajuntama, kaip
įkvėps naktis aštuntą baltą spalvą akmeniniam miesto kambary, kur paveiksluose
žolė tada sumirga ir žemė, kur jūra blaškėsi rugiais, nuo gėlės
atsiskiria spalva, nuo šešėlio atsiskyrusi žuvis puola į tinklą, o pati
gamta nuskaistina žodyną.
Nežinau, ar yra kas rašęs apie G. Cieškaitės
eilėraščių religinį atspalvį. Taip pat nežinau, ar galima dalį tos poezijos
vadinti religine, bet aš pavadinčiau. Bendra jos kryptis aiškiai krikščioniška. Tai
nėra įprasti eilėraščiai su bažnytine atributika, architektūra ar lietuviško kaimo
koplytėlių nostalgija. Bet mistinė G. Cieškaitės eilėraščių nuotaika, jų erdvė,
kur nepatamsėjusi šviesa, nesibaigianti pastanga siekiant tobulumo iš chaoso
kurti pasaulį, nuolatinis kreipimasis į Dievą (daiktų pradžia Tavuos delnuos,
byloti tuo, kas uždega sparnus, praskleidęs tankmę sielai žodžio minčiai,
visatoje berasi dar vieną slapstomą nūnai kitų pasaulių angą) daro tą
poeziją religinę. Ne vienas eilėraštis paskirtas Kristui, kuris niekada nėra
kūdikėlis Jėzus, o tik Nukryžiuotasis. Mirties ant kryžiaus tema jos poezijoj esminė
(kai Tavo Dievas žengia, jis neša kryžių iš grubaus akmens, pats būdamas bekūnis
kaip erdvė). Ypač stiprus ir ryškus ciklas Miražų būsenos, eilėraštis
Alyvų kalno rožėse ir kiti. Kristus juose ne žemiškos būties ir buities, o tik
dangaus, kosmoso fone (Kristaus veidas žvaigždėj atsispindi jis mūsų
ieškojo, audra iš spindulių tarp Kristaus monologų, žvaigždė raudojo
prie Dievo kūno tarsi savo kapo, Alyvų kalnas atsiskirs nuo žemės).
Meditacijoj ir maldoj ne sykį kreipiamasi ir į Mariją (medituojame Rožę
Marijos pavidalą skaistų). Poetė savo eilėraščiuose teigia gėrį, grožį,
meilę, krikščionišką atlaidumą ir siekimą amžino gyvenimo (kai iš materijos
teliks dvasingas aureolės lankas, gyvybės meilei prasiskleis visų šventųjų
baltos rankos, mums neleista būti laimingiems prieš mirusius, o pakartokim
atmintyje sukryžiuotas rankas ir akis neužmerktas žydėjimo).
Visą knygą vienija ir kūrybos tema, eilėraščiai
lyg šviečiantys energijos pliūpsniai, sukurti mirtingojo (aš sparnuota
skruzdėlė poetas). Galbūt gali pasirodyti, kad ši tobula, kiek monotoniška ritmika
parašyta, idealo siekianti poezija yra bekūnė ir bekraujė. Taip nėra. Savotiškas
stebuklas, kad ją sovietinio režimo sąlygom, visuotinio cinizmo (dabar irgi) laikais
rašė menui pasišventęs, pragarus matęs žmogus (tiktai angelo plunksna baltoji tau
nevaldoma bus nerašysi tu ja pasislėpęs nuo pasaulio veidų). Bet to žmogaus
akys visada buvo pakeltos aukštyn (pati švelniausia neviltis tarytum piešia langą
danguje, už jo matai visus, kurie už stiklo, esi giedojimas, ir tavo aukštas,
sidabrinis tavo balsas, ir mano siela kūdikio klausa). Tiesiog priimi tą
poeziją, tą sidabrinį balsą arba ne. Jeigu priimi praturtėji.
Metai, 1997 spalis
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|