![]() |
|||
<< Atgal
XX AMŽIAUS LITERATŪRA Nuo Atlydžio iki Nepriklausomybės (...) ANTANAS A. JONYNAS (g. 1953), vilnietis, apgynęs 1973 m. diplominį darbą R.M. Rilkės poezijos vertimai į lietuvių kalbą, tebeieškojo gamtoje begalybės punktyro ir dvasinės tapatybės su pačiu savimi, kaip ir pirmoji karta nuo žagrės (kokia šviesi gamta! priglusk / kaip kiaukutas prie kiaukuto). Bet čia pat stovi miestas ir žvelgia į poetą iššiepęs savo kraujuojančias dantenas, galąsdamas dalgį į grindinio akmenį. Auksinio rudens peizaže girtas sargas muša sugyventinę, parko estradoje skamba Rolling muzika, bare žvengia jūreivis, pasisodinęs ant kelių dvi nepilnametes. Jonyno eilėraščių knygose Metai kaip strazdas (1977), Atminties laivas (1981), Parabolė (1984), Tiltas ir kiti eilėraščiai (1987), Nakties traukinys (1991) kryžiuojasi gamtiniai poetizmai, persmelkti stebuklingumo nostalgijos, ir urbanistinės realijos reklamų vitražai, tramvajų vajus, girtas restoranas, spalvotos šungaudžių mašinos, pritvinkę neurozinio nerimo (aš nežinau išeities / aš nežinau išeities). Eilėraštis liejasi kaip spontaniško protrūkio nešamas srautas, kylantis į svaiginančias emocines kulminacijas, bet nieko nesprendžiantis, nes viskas reliatyvu (ir daug teisybių ilsis tarp vainikų). Poetui rūpi išgauti laisvą ir intensyvų to srauto bangavimą, nevaržomą žanrinių schemų ir punktuacijos. Jis plėtoja eilėraštį kaip muzikinę improvizaciją, grodamas garsų sąskambiais ir melodingais pakartojimais (per baltą sniego lapą bėga lapė), lengvai pereidamas į kintančią džiazo ir bliuzų ritmiką, sukurdamas nepertraukiamo giluminio bangavimo magiką, kuri ištirpdo apriorinių nusistatymų pėdsakus. Tuo pat metu ryškus vaizdo piešinys autoriui yra pirminė eilėraščio ląstelė, kaip ir rusų akmeistams (Tuščias plentas kaip pamestas peilis / gulintis aštrioj žolėje). Iš H. Radausko lyrikos mokėsi derinti aštrų brūkšnį ir metaforos polėkį su dinamiška ritmikos tėkme, žaisdamas fantazijos ar ironijos tonais.
Paskutiniosiose Jonyno knygose stiprėjanti vidinio nuovargio ir beperspektyviškumo dvasia (Aš išmokau nerėkti tamsoj / kurioje gyvenau šitiek metų) pastebimai prigesino muzikinio srauto veržlų lakumą. GINTARAS PATACKAS (g. 1951), baigęs 1973 m. Kauno politechnikos institutą, nusigręžė nuo tyliosios lyrikos melancholiško liūdesio pozų ir švelnaus dainiškumo tonacijų, pareikšdamas, kad baigiasi viena likimo atkarpa / gerai žvyruotas kelias su rodyklėm. Jis nebemoka nugrimzti ir ištirpti gamtos pavidaluose, o jaučia aplink chaotišką daiktų sąvartyną ir pasaulio netvarkos slegiančią leteną, kuriai būtina priešintis. Jo eilėraščių knygose Atleisk už audrą (1976), Išvarymas iš rojaus (1981), Duobės danguje (1983), Pergamento kriauklė (1985) pasaulis suvokiamas kaip begalinės kaitos verpetas, kur viskas maišosi, lūžta ir su pasiutusiu greičiu kažkur lekia. Čia nėra jokio stabilumo: per vakarą susensta oficiantai; ant sofos mėtosi vakarykštės tavo išnaros; kas buvo tikra netenka vertės. Čia nėra jokios ramybės ir saugumo: virš visų kybo atomo sapnas neramus ir žalvarinėj gelmėj kimiai gergždžia likimas, tempdamas nežinia kur. Vienintelis poezijos įsipareigojimas šitame netikrumo laike, pasak Patacko, melstis gyvybei, kuri didesnė nei šis matomas pasaulis. Gyvybė baubia tavyje kaip juodas gyvulys, ir eilėraščio vaizdai, metaforos, ritmika tik rezonuoja šį baubimą. Pakyla iš krūtinės ciklonas ir suverčia vienon krūvon daiktus, kurių neriša joks logikos siūlas. Pasimetęs ir susiskaldęs aš, pats save ironizuojantis, o kartais kalbantis net dviem balsais, veržiasi į kontrastiškas prasmių sandūras, kur įsiūčio judesys išmuša daiktus iš įprastų padėčių, suporuoja į netikėtus derinius. Šitaip atgyja siurrealistinės poetinės paradoksalios jungtys ir atakuojantis judėjimas. Tai mes, nebeklausydami arbitrų, / Mums siūlančių iliuzijų marias, / Iššokome kaip kamščiai iš orbitų, / Iš penkto rato Dantės pragare. Eilėraštis plėtojasi kaip šokinėjančios, kažkur besiveržiančios ir susidvejinusios jėgos momentas, kaip forsuotas kintančių vaizdų ir ritminių lūžių sūkurys. Šitos griaudžiančios įtampos nervinių spazmų Patacko talentas neatlaikė palūžo, pereidamas į lengvapėdiškus erotinius eiliavimus (Meilės ir vyno dainos, 1993). Žodis ALMIUI GRYBAUSKUI (g. 1947), diplomuotam istorikui (1972), V. Havelo kūrinių vertėjui, yra ne vien semantinis ženklas, o sudėtinga pulsuojančių fonemų visuma, kaip ir kitiems jauniausios kartos poetams. Eilėraščių rinkiniuose Spalvoti nuotaikų žibintai (1976), Bandymai apkabinti (1978), Atklydimai (1983) jis įkūnija veiklaus ryžto, greitų pagavų, staigių reakcijų ir vidinių pasikeitimų energiją jau garse, todėl valdinga priebalsių instrumentacija, šiek tiek primenanti A. Voznesenskio stilistinį braižą, tvirtai supresuoja žodžius, kurie skelbia alogiško pasaulio pabaigą ir tiesą be geidulių. Pasaulį čia stebi skeptiškas ir kritiškas intelektas, žinantis, kad kiekviena biografija turi paslėptą šiukšlių kodą. Nuo sovietinės realybės ir esamojo laiko situacijų kategoriškai nusigręžė GRAŽINA CIEŠKAITĖ (g. 1951), studijavusi 1970 m. lietuvių literatūrą Vilniaus universitete, vėliau Žemės ūkio akademijos laborantė. Tik ji slėpėsi ne gamtos prieglobstyje (Gamta yra bedvasė), o filosofuojančios minties muzikoje, kuri teka intensyviu, nepertraukiamu, į uždaras kompozicijos formas neskylančiu srautu. Poezijos paskirtis, jos supratimu, jungti Žemę ir dangų, <...> pleventi virš chaoso su drugiais. Žmogus jai yra žvaigždynų gelmių dalelytė, o pasaulis dvasios ir materijos dualistinė grumtis. Cieškaitės eilėraščių rinkiniuose Tylos žydėjimas (1975), Mylėti gyventi (1979), Gerti iš gėlių (1984), Skrendu virš labirinto (1989), Auka žvaigždžių vainikui (1991) dominuoja poliarizuotos filosofinio diskurso sąvokos ir himniškas tonas, kaip ir simbolistų lyrikoje. Kaip tu, siela, prakalbėjai, kas tave ištart sugundė: / kūnui dvasią kaip idėją gal pažadino sekundė, / kai žaibai ugniniai tyliai pažinimo medin smogė, / nukrėtė jie porą vaisių vieną gėriui, kitą blogiui. Tačiau jos eilėraščiuose aukšta minties įtampa nejuda link kulminacijos ir sprendimo, kaip klasikinėje lyrikoje, nes daiktų miške, chaoso maišatyje, bedugnės ribose neįmanoma išvesti tiesiosios. Perėmusi iš V. Mačernio visatos šaltį dygų, ji su karčia ironija skelbė: sudie visiems / kurie mylėjot aiškų / pasaulio modelį / savoj slėptuvėj! Cieškaitė vaizduoja pasaulį kaip pirmapradžių gaivalų grumtį (ciklas apie Budą), tamsos gelmių, labirintų sritį, kurią turi įveikti žodžiaidievai. Vaizdas aštraus vyksmo eiga, pilna kažkokių lūžių ir patetiškos didybės (Netikėk pragaištimi! Mūsų šviesūs, rasoti laikai / virš bedugnės nakčia tartum žėrintys paukščiai pakyla). Skaudžiai iškilminga ilgų periodų eisena, artima F. Hölderlino himnams. Tiršta vaizdinių, metaforų, sąvokų faktūra, būdinga moderniškai mąstysenai, atsisakiusiai aš kaip viską lemiančio centro. Cieškaitė susikūrė savitą poetinės kalbos tipą, nepriklausomą nuo savo meto literatūrinės aplinkos, nesikeičiantį iš knygos į knygą ir įgaunantį sakralizuotos monotonijos. Mokslo ir technikos terminai bei kultūros
reminiscencijos KORNELIJAUS PLATELIO (g. 1951), diplomuoto inžinieriaus, eilėraščiuose
visiškai užgožia tradicinius gamtos poetizmus, (Mus nesulaikomai traukia painūs
miesto labirintai), o intelektualinė refleksija, ieškanti nuogos esmės,
diktuoja kūrinio architektoniką. Gyvybė jam, kaip ir G. Patackui, yra svarbiausias
poezijos Dėsnis. Savo eilėraščių rinkiniuose Žodžiai ir dienos (1980), Namai
ant tilto (1984), Luoto kevalas (1990) jis taip pat norėtų atsiduoti
alogiškam gyvybės siautuliui, teikiančiam žodžiui vyriškos galios, bet
pusiaukelėje jį sustabdo mirties refleksija, gana pastovi atominio amžiaus vaikų
kūryboje. Ar esi pasiruošęs mirti? klausia vidurnaktį bjauri pelė. Iš
aptemdytų stočių išeina juodi ešelonai, iškraudami pakeliui negyvėlius tarsi
paštą. Visur driekiasi draudžiamos zonos, slepiančios karines bazes su
branduolinėmis bombomis. Kiek ilgai žemė dar saugos po iškankinta pluta
gyvybės syvus? Šiokiadieniškos realijos Platelio eilėraščiuose sumaišomos su
abstrakčiomis kategorijomis (buvimo prasmė, gėrio ir blogio dirva) ieškant
paradoksalios gyvenimo plotmių kaktomušos, kaip ir V. Bložės lyrikoje. Ji visada
dramatiška: čirškia žadintuvai, gaudžia aplink mašinos, o mieguistas poetas rausiasi
savy būti ar nebūti; kas esame mes, klaidžiojantys tarp išmėtytų daiktų kaip
mirusios sielos, neturintys kur pasidėti galvos. Atvirumu dramatiškoms būties
kolizijoms dabar ir reiškiasi aktyvi poeto nuostata reikia suvokti žmogaus
situaciją istorijos ir visatos parametruose. Poemoje Sugrįžimas tautos
mirusiųjų vėlės, susirinkę prie balto stalo iš Čikagos ir Melburno kapinių,
Laptevų jūros salų, susprogdintų partizanų bunkerių apsvarstyti savo didžiosios
nuodėmės gimti pralaimėjusiųjų tautoje, regi Atpirkėją, Dievo sūnų,
kurio kūnas tai iškankintos tautos kūnas ir kraujas. Poeto vėlė čia
paskelbia moralinį atgimimo kodeksą, privalomą iš mirties į mirtį tekančiai
žmogaus gyvybei. Gėrį ar blogį privalo rinktis žmogus, kol alsuoja. / Gėrį ir
blogį atskirti turi todėl, atpažinti. / Tautą, Tėvynę ir Tėvą, laiką ir
amžinybę, / Sielą, gyvenimą, mirtį, laisvą valią ir lemtį / Turi teisingai
pasverti ir pagal tai gyventi. Kubilius, Vytautas. XX amžiaus literatūra: Lietuvių literatūros istorija. Vilnius: Alma litera, 1996. tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |