|
<< Atgal
Valdemaras Kukulas
LAIMINGO POETO EILĖRAŠTIS
Esė iš knygos EILĖRAŠČIO NAMAI
(...)
Priemenės tartum žvėrelis urvo
Saugiai nemoki užsidaryti.
Gryčia tai kąsniui sočiam ir žiniai
Ir apie brolį, ir apie karą,
Gryčioj gražiausių šnekų viržynai
Tarsi po saule po lempa šnara.
Seklyčia svečiui, kada pasninga
Žiedais ar snaigėm. Svečių laukimui.
Seklyčia tėvui, kurį baisingai
Amžinas miegas ima.
Aukštaitijos sodyboje |
Taigi ir šia prasme patirtis perkeliama į
esamybę, pagal gamtos ir savo gimtųjų namų tvarką galima klostyti ir dabartinį
gyvenimą. Kas kita, jog dažnam šitai suvokti maža. Vidinės destrukcijos ir vertybių
sumaišties paliesto žmogaus nelaimė ne tai, kad jis nesuvoktų svarbiausių
vertybių ar nežinotų, kur ieškoti gyvenimo atramos. Nelaimė, kad jis nebeturi
pasitikėjimo ir jėgų tai pritaikyti. Ir vis dėlto H. Čigriejaus poezija yra
alternatyviausia ir reikalingiausia būtent dvasios destrukciją liudijančiai lyrikai.
Savo ruožtu jos fone geriau atsiskleidžia etinė ir estetinė H. Čigriejaus programa:
Mums gera ir liūdna, mums liūdna ir gera, / Su carais nesikeistume vietomis!
Tą patį Lamartino epigrafą galėtume pritaikyti ir
A. Balbieriaus lyrikai; ir apie H. Čigriejų, ir apie A. Balbierių galima sakyti, jog
tai tik dabar aktualinami lyrikai. Skirtumas galbūt tik tas, kad pastarojo debiutas
sutapo su ekologinių problemų įgarsinimu, viešu įvardijimu, ir, pasitaikius
dėkingai progai, A. Baibierius tuoj pat buvo pavadintas ekologiniu poetu. Apskritai
kalbant apie spekuliatyviuosius, dvasines programas formuojančius poetus negalima
nepastebėti vieno gana būdingo mūsų literatūrinio gyvenimo bruožo: poezija kaip
tokia mums tarsi ir nereikalinga, ji niekada neskaitoma kaip nebylus žodžių tekėjimas
ir neįpareigojantis garsų šnaresys. Kiekvienam poetui būtina suteikti kokią nors
visuotinesnę, globališkesnę reikšmę ir prasmę, ir tik tada jis stabiliai
įsitvirtins mūsų literatūrinėje sąmonėje. Tad ir A. Balbieriaus
,,Delno irklas1 buvo įvertintas gal solidžiau, nors
išgyvenimų spektras paskutiniosiose H. Čigriejaus knygose ir platesnis. Antra vertus,
tai, ką H. Čigriejus skaido į gyvybės savaiminio vertingumo, mažo žmogaus
situacijos, gerumo temas, A. Baibierius įjungia į bendrą, vientisą savo eilėraščių
gamtovaizdį; gamta jo kūryboje tampa vertybe pačia sau, iš esmės amžinybe. Tai
žmogaus buvimui didesnė paguoda negu jo minties sutapimas su paukščio skrydžio
trajektorija ar sielos savijautos panašumas į vejamo kiškio lemtį. Tačiau esminis
skirtumas, V. Daunį ir A. Balbierių atribojantis nuo H. Čigriejaus lyrikos
pasaulėvaizdžio, turbūt yra determinuotas jau pačios poezijos, poetų priklausomybės
skirtingoms generacijoms. Jie visi yra ,,laimingi menininkai, bet H. Čigriejus savo
kūryboje neslepia, kad jis ir gyvenime yra laimingas; A. Balbieriaus, V. Daunio kūryboje
šitą gyvenimišką nuostatą keičia literatūriniai sumetimai, čia laimingų
menininkų kūryba grindžiama nebe žmogaus gerumo, širdingumo atramomis, bet vien
estetiniu grožio kriterijumi. Poeto dėmesio verta tik tai, kas gražu, kas tauru ir
amžina. O amžinas tėra gamtos savaimingumas: upės tekėjimas ir medžio augimas,
žolynų šilojais ropojantis vabalas ir virš ežero sklendžiantis paukštis. Žmogus
gamtoje amžinas tik tiek, kiek jis ir pats yra gamta. Kasdienybės graužaties A.
Balbieriaus kūryboje nėra: tai pernelyg laikina ir nepoetiška. Tiesa, naujausiose
publikacijose pasirodo atvirų ekologinių A. Balbieriaus eilėraščių, ir neaišku, kas
juos labiau sąlygoja: galbūt išties šiandien sunku nepastebėti visuomeninių akcijų,
ypač jei jos sutampa su tavo vidinėmis nuostatomis, o galbūt poetui sunku atsispirti ir
taip iškilmingai skambančiam ekologinio lyriko, ekologijos tribūno statusui. Aišku
tik, kad ne tie eilėraščiai sudaro jo kūrybos centrą.
A. Balbieriaus kūryboje daug pačios bendriausios,
pačios universaliausios poezijos. Net liūdesys čia ne žmogaus, o pirmiausia poeto
būsena: Tenai būdavo liūdna mąstyt apie tuos, kurie guli gelmėj (p. 6); Aš
liūdnas šukes tas renku ir kartoju sau tyliai: / iš sudužusio stiklo mozaika graži
(p. 19); Tu liūdnas galvoji ar taip ir gyvensi, / fatališko liūdesio peržengęs
slenkstį (p. 48). Tai nėra netekties, praradimo liūdesys; tai tas skaidrus ir tylus
liūdesys, kurį patiriame gėrėdamiesi gražiu paveikslu ar puikiu gamtovaizdžiu;
pagaliau tai net ne liūdesys, o greičiau sielos tyla, kurią kūrybos psichologija
vadina aktyviausia kūrybine būsena liūdesiu be priežasties: Laukiniai gaivalai
pašoka sieloj, / kaltė ir džiaugsmas, liūdesio jėga, / ir teka vandenys virš
žemės smėlių, / ir bunda smėliuose palaidota styga (p. 49). Prisiminė Putino
susigniaužia ranka, galime sakyti, kad tai laiko ženklas, jog dvasios būsena
nusakoma smėlio įvaizdžiais. Bet drauge tai ir A. Balbieriaus poetikos ženklas:
psichologinė abstrakcija čia teįmanoma vien kaip konkrečių meninių vaizdų jungtis.
Grynai kūrybos psichologijos kategorija jo poezijoje yra ir vienatvė: ir šviesėja
naktis, / su kuria susituokęs / vienatvėj buvai (p. 111). Naktis čia išties
šviesėja, nes ryškėja nepraeinančių tiesų kontūrai:
Vienatvės plėnys krenta ant akių,
tiesų atsiskleidimas neša tik vienatvę.
O toj tyloj vienatvės valandų
tiek pat tu pranašas, tiek pat tu aklas.Tau kalba jūros ir kalnai aukšti.
Senų vaizdų kalba tyra ir begalinė.
Ir visa tai, ko, metams tolstant, netenki,
tau rodos, kad vienatvė sugrąžina.
Vienatvė |
Apskritai gana ilgai A. Balbieriaus
eilėraščiuose kiek įtartinoki man atrodė istoriniai motyvai. Tačiau religinio
išgyvenimo misijos pojūtis jo kūryboje daug ką paaiškina. Žmogaus gyvenimas dabar ir
čia tėra tyla ir kūrybinis liūdesys, ilgesys ko? amžinybės? pastovumo? Žmogaus
buvimas žemėje, dabartyje nė kiek ne tikresnis už mūsų protėvių dvasių
egzistavimą šalia mūsų pačių ir mūsų gyvenimų: bąla tėvo galva nei pajūryje
kiaukutas tuščias / ją išgėrė naktis ir pripylė tylos amžinos (p. 12);
protėviai gieda giesmes / jos kyla šaknim / šermukšniais ir liepom skleidžias
(p. 13). Čia būtų galima suverti didžiausias girliandas A. Balbieriaus metaforų, bet
įdomiau pažymėti, kad būtent istorijos, protėvių dvasių budėjimas gamtoje ir virš
gamtos į A. Balbieriaus kūrybą įjungia gėrio ir blogio motyvą: Nei vargonai suoš
vakariniai miškai, / o migla suboluos lyg senolių plaukai. // Ir sucyps tamsoje praeitis
kaip pelė, / ji pelėdos naguos amžinybę tylės (p. 20). Šiaip jau tokios žmogaus
ir taip tiesiogiai gyvenimą liečiančios problemos A. Balbieriaus eilėraščiui
svetimos. Gėrio ir blogio samprata pavaldi laiko konjunktūrai, ir tai, kas vienoj
epochoj baudžiama laužo ugnim, kitoj pripažįstama kaip stebuklingiausią gydomoji
galia. Nekintamą vertę turi tik pati gyvybė, o ne gyvenimas: Vaiko akys yra
piešinys ateities, tos, kuria netikėjau, / nes laimingi yra tiktai bundantys sieloje
vėjai, / o pakilę jie švokščia ir nieko aplink nesuranda. Tai tėvo santykis.
Visai kas kita pati vaiko gyvybė: Vaiko akys yra spindulys, pro lapiją jis krenta
į žolę, / tyliai išgeria lašą rasos ir pasako nežinomą žodį (p. 1516).
Įsivaizduoju, kaip tokia diferenciacija turi žeisti mylinčią motiną, bet A.
Balbierius todėl ir yra laimingas poetas, kad jo kūrybos laikas yra gamtos laikas. Tik
jis lemia žmogaus laiką, įkaitina jį: Laikas lošti, išlošti, pralošti /
gūdžiai daužos ant kortos širdis / ir pasiutusiai pradeda ošti / gyslų jūroje
kraujo viltis (p. 46). Šitokia laiko interpretacija individualizuoja ir A. Balbieriaus
meilės eilėraščius, pro kuriuos mažiau atidus skaitytojas gali lengvai praeiti, net
nepastebėjęs, kurgi čia meilė:
Štai plaukia delnas tarsi laivas,
per skruosto jūrą tai jėga,
kurią įveikt neturi galios niekas,
nes ją įveikt nėra prasmės...Dabar geriu aš tavo kūno
rasą |
A. Balbierius ne rašo eilėraštį, o kaip
ir V. Daunys, muzikuoja jį, ir muzikuoja, ko gero, vien todėl, kad poezija
rašytinis menas, o gamtoje rašto ženklų nėra; užtat muzikos čia kiek nori. Manding,
todėl ir reikėtų tiek A. Balbierių, tiek V. Daunį skaityti kaip tylų žodžių
tekėjimą, garsų šnaresį; žodžių ir vaizdinių prasmė čia nedaug ką reiškia.
Jų poezija yra tikėjimo poezija, o tikėjimas neanalizuojamas, neinterpretuojamas. Lyg
prieš save patį A. Balbierius rašo ,,Knygų elegiją, ir joje jis jau veik
tiesiogiai pereina, persilieja į V. Daunio muzikavimo stilių: Tarsi medis rūke laiko
jūroj ištirpsiu ir plauksiu / finikiečių laivais per Viduržiemio jūrą, / iš
amforų dievišką vyną aš gersiu. / Būsiu viskuo, kuo tik panorėsiu gyvensiu /
visuose laikuose ir iš puslapių jūros negrįšiu namo (p. 26). Mat V. Daunys
muzikuoja jau ne gamtos, o erdvynų stygomis: čia susilieja visi laikai, visos epochos,
visos kultūros bei natūros plokštumos. Jo poezijos dramatizmas ne pačioje joje, o
mūsų santykyje su ja. Įdomu, tarkim, palyginti, kaip V. Daunio kūryboje keičiasi
gyvasties, sapno, metų laikų, vėjo, tokių dažnų įvaizdžių ir A. Balbieriaus
eilėraščiuose, vidinis turinys.
(...)
__________________
1 Baibierius A.
Delno irklas. V., 1986. Toliau puslapis nurodomas tekste. (Atgal>>>)
Kukulas, Valdemaras.
Eilėraščio namai: Esė apie poezijos šiandieną. Vilnius: Vaga, 1992.
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|