![]() |
||||||
<< Atgal
Siunčiu Jums recenziją tokią, kokia ji
buvo paduota. Nereikėjo man imtis ne savo darbo tos mažytės kupiūros (nežinau,
kas jas padarė) labai labai Jus nuskriaudė. Judita Lyg peteliškė iš kokono Retas eilėraščių rinkinys (juo labiau
pirmasis) taip sužavi kaip Nijolės Miliauskaitės Uršulės S. portretas.
Knyga lyg tas stiklinis magiškas rutulys įdomi visaip pasukus. Man atrodo, svarbiausias
jos bruožas žavesys, ta neapibūdinama sąvoka, o jei vis dėlto bandysiu tai
daryti, turbūt atsiskleis autorės asmenybės originalumas ir didelė jos
eilėraščių, visos knygos kompozicijos kultūra. Analogiškos jai lyrinės herojės
mūsų poezijoj nėra. Savičiausia šioje knygoje tai tarsi pati mergaitiškos
vaikystės ir paauglystės esmė, lyg jos dvasia, lėtas ir nesuvaldomas moteriškumo
prasiskleidimas. Tarytum prieš mūsų akis iš kokono išskristų plaštakė. Tas
procesas aprašytas iki tokių subtilybių ir įtaigumo, su tokia liūdesio, aistros ir
išdidumo aureole, kad šia knyga turėtų susidomėti dar ir pedagogai, ir psichologai.
Analogijų galima ieškoti nebent pačios N. Miliauskaitės pasisakyme prozoje
klasikinis tokios literatūros pavyzdys galėtų būti Š. Brontės Džeinė Eir
(pas mus Šatrijos Raganos Viktutė). Poezijos pavasaris, 1984, p.
5152. Analogijų galima ieškoti toliau nuo Šarlotos Brontė ligi Marselio
Prusto. Literatūros patirtis neužgniaužk N. Miliauskaitės asmenybės, o tik ją
išryškina, jos individualus išgyvenimas labai apibendrintas ir šiuolaikiškai
išreikštas, transformuotos realybės detalės sukuria tik jai būdingą koloritą.
Atrodo, autorė to ir siekė Vis dažniau imame į rankas autobiografines knygas.
Nusibodo, nejaudina, erzina neautentiški, išgalvoti, per daug bendri kūriniai,
jaunųjų ir vyresniųjų. Jaučiame asmenybės ilgesį. <...> Gal juokinga, kvaila
ir senamadiška, tačiau norėtųsi užfiksuoti specifinę realybės dalelę, kurią gal
bent kiek pažįstu, pateikti liudijimą, o svarbiausia paversti poezija (Ten pat).
Subtiliai stilizuoti N. Miliauskaitės meilės eilėraščiai, sudarantys antrąjį rinkinio skyrių (iš kultūrinių sluoksnių / rekonstruojama / siela). Toks ryškus iki regėjimo paauglystės portretas vėliau jaučiamas lyg pro miglą, lyg pro švelnų dulsvą gležnų gėlių žydėjimą, tarytum slaptas pasąmonės drovumas neleistų atsiverti (nubudęs rytas / prie lūpų pirštą prideda / ir šypsos, p. 26). Tragizmas, nervinga laiko įtampa pratrūksta cikle Bonifratrų ligoninė, kurio vidinę erdvę pagilina senovinės Vilniaus ligoninės pavadinimas. Išradingai parašyti Sapfo eilėraščiai, rasti vienoje ligoninėje. Jie manieringi, toks ciklas turbūt tegali būti vienkartinis, bet išgautas poetinis efektas, kurį sudaro taurus paprastumas ir iš nuotrupų sudaryta savotiška ortografija:
Labai gražus žmogiškas N. Miliauskaitės
bruožas, kad ji, taip jaučianti grynai estetinę eilėraščių pusę, lieka
atvira gyvenimo brutalumui, užburtam kasdienybės konvejeriui, jos eilėraščiai
šilti, pilni užuojautos, humanizmo. Todėl jos eilėraščiuose atsiranda ir
trenkiančios chlorkalkėm valgyklos grindys, ir įbėgęs basas nepažįstamas vaikas
ilgais marškinėliais, besiprašantis paimti ant kelių, ir moterys permirkusiais
nunešiotais batais, lyjant laukiančios autobuso, ir apysenė moteris nutriušusiu
beformiu vaikų parduotuvėj pirktu paltu, gramdanti nuo tako sniegą, ir visas tas
svetimas nuslėptas nuovargis ir vargas. Kartais tai priartėja prie prasmingo
fotorealizmo, kur trapus lyrinės herojės portretas užtemdomas ryškiu realybės veidu
(tavo rankos, sugrubę / sustorėję per sąnarius rankos / sunertos ant margos
prikyštės, sena stora moteriškė / prisėdus ant taburetės / išbaltintoj
kalkėm didžiulėj virtuvėj / (dar drėgnos, ką tik iššiūruotos grindys, išgrįstos
/ raudonom senoviškom plytom, nušveistos švyti / varinės rankenos, grūstuvės,
variniai / dubenys ant lentynų, p. 8081). Visa tai rodo didelę N. Miliauskaitės,
kaip poetės, potenciją, perspektyvą, nors ne visi eilėraščiai vienodai pavykę ir
gal ne geriausi rinkinyje. Vis dėlto stipriausi, mano nuomone, eilėraščiai su
vaikystės kvapu, su tokia širdies meile, neužmarštim, iki šiurpaus realumo
iškylantys brangios praeities (kurie nuo eilėraščių meninės jėgos tapo brangūs
ir man) žmonės, jų rankų lytėti daiktai, jų buvimu sušildyti vaizdai. Tai
eilėraščiai: gūžpetele, gužpetele..., mano močiutės gėlės...,
pasibeldžiau... tai alyvos... ir kiti. Taip ir norisi juos cituoti, nes
nieko gudresnio parašyti negaliu. Tiesa, dar galima pridurti, kad verlibru parašyta N.
Miliauskaitės knyga skamba natūraliai, koncentruotai, žodžio piešinys grakštus,
subtilus ir gilus, knygos sudėstymas ir jos pavadinimas apgalvotas, prasmingas. Koks
nepastebimai muzikalus N. Miliauskaitės žodis galima įsitikinti, perskaičius jos
eilėraštį Sapne siuvau juodą suknią (p 53), kur vos varijuojami pakartojimai
padeda gilinti mintį ir nuotaiką.
Moteris su laiko gėlėmis: knyga apie Nijolę Miliauskaitę: atsiminimai, pokalbiai, laiškai / sudarė ir parengė Gražina Ramoškaitėi-Gedienė. Vilnius: LRS leidykla, 2003. tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti |