|
<< Atgal
Tarp žemiškų eilėraščių
ir poetiškų romanų
2 0 0 4 - ų j ų k n y
g o s
Rašytojus ir literatūros kritikus pakvietėme
apmąstyti pernai išleistas knygas, jų literatūrinę vertę ir bendrųjų tendencijų
ženklus. Pateikėme keletą konkretesnių klausimų:
1. Kurias iš pernai pasirodžiusių knygų
išsirinkote ir atsivertėte pirmiausiai? Kas labiausiai įtraukė, suteikė skaitymo
malonumą, atradimo pojūtį, kas apvylė? Prie kokių kūrinių ilgiausiai apsistojote
mintimis dėl jų poveikio ar dėl to, kad juose išryškėjo kokios nors naujos
literatūros raidos tendencijos, laiko riboženkliai?
2. Kokia naujojo lietuvių romano
literatūrinė vertė? Atrodo, kad pastaruoju metu šis klausimas vėl atsidūrė
svarstymų centre. Mūsų literatūros kritikoje dėl to ima atsirasti ir senokai
nematytų polemikos apraiškų. Ką šiuo požiūriu manote apie 2004-ųjų romanus? Ar
visus juos dar galima įvertinti pagal aiškesnius žanro kriterijus, o gal romanas šiais
laikais yra bet koks ilgas literatūros tekstas, paantraštėje pavadintas romanu?
3. Ar iš pernykščių poezijos knygų kuri
nors nustebino gaivia, negirdėta intonacija, autoriaus stilistikos atsinaujinimu? Kasmet
vis labiau aiškėja, kad dabartinėje mūsų poezijoje įsivyrauja daiktiškoji,
buitiškoji, ironiškoji, kūniškoji, žemiškoji kalbėsena. Bet ar šis poezijos
posūkis į kasdienišką konkretybę pernelyg nesusiaurina jos vaizduotės lauko? Jau ne
sykį kartotas šis klausimas: kur ir kodėl ima slėptis lyrika?
4. Regis, iki šiol literatūros laukuos
gyviausiai augęs naujas daigas autobiografinė dabarties momento esė jau
subrendo kaip pripažintas žanras su savo taisyklėmis. Pagrindiniai naujosios eseistikos
autoriai išleido savo rinktines. Kyla klausimas kur toliau? Ką, žvelgiant į
rinktinėse sukauptą visumą, šis staigus esė augimas pasiekė, kokie šio žanro
trūkumai, ko jis dar galėtų siekti, kokia kryptimi plėtotis?
5. Pernai išleista palyginti daug
memuaristikos knygų, biografinių apybraižų, laiškų rinkinių. Mūsų laike tarsi
naujai išryškinamos kai kurios kultūrai svarbios asmenybės monsinjoras K.
Vasiliauskas, rašytojai K. Boruta ir P. Širvys, pianistė A. Dvarionaitė, grafikas S.
Krasauskas. Ar šio pobūdžio knygos kuo nors užkliudė, pasirodė aktualios, kaip jas
vertinate?
6. Literatūra Lietuvoje leidžiama gausiai,
daugybėje leidyklų, todėl dažnai ne viena knyga lieka nepastebėta ir atrodo, kad bet
koks leidybos naujienų sąrašas neišsamus. Literatūrinė spauda spėja paminėti,
o juolab recenzuoti anaiptol ne viską. Gal būta vertingų literatūros knygų,
pavyzdžiui, išleistų mažesnėse leidyklose, kurios nesulaukė dėmesio?
JŪRATĖ SPRINDYTĖ
EUGENIJUS ALIŠANKA
VALENTINAS
SVENTICKAS
AUDINGA PELURITYTĖ
SIGITAS GEDA
LORETA JAKONYTĖ
MARIJUS
ŠIDLAUSKAS
Į viršų
JŪRATĖ SPRINDYTĖ
Būtų prabanga išsirinkti ir pirmiausia
atsiversti tas knygas, kurias nori. Paprastai jas skaitai priešokiais, pagal pasirodymo
chronologiją, pagal pasiūlymus ir poreikius (recenzuoti, dalyvauti pristatymuose,
siūlyti nominacijoms). Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto žmonės skaitymo
vajų išgyvena gruodžiosausio mėnesiais prieš kasmet organizuojamą knygų
aptarimą ir tradicinius jų dvyliktuko rinkimus (kriterijus kūrybiškumas). Ar per
vienerius metus atsitinka bent keli svarbūs literatūros įvykiai, kuriuos iškart, be
didesnės laiko distancijos, galima atpažinti? Manau, taip. Visas keblumas, kad daugeliui
kritikų ir skaitytojų iš sąmonės yra išmušti atpažinimo pagrindai, nes šiandienos
estetiką lemiantis postmodernus būvis nušlavė vertybinius matmenis. Pagal
dominuojantį kultūros diskursą dabar madinga apie viską kalbėti niveliuotai.
Kritikai, kurios prigimtis yra vertinti, nelieka į ką remtis. Kaip remsies į tai, kas
teoriškai postuluojama kaip nebeįmanomas dalykas? Kritikos bejėgystę didina ir
nebeaprėpiamos knygų VISUMOS. Grįžęs iš koncerto žmogus neima daužyt būgno, o
perskaitęs knygą, regis, priešingai pats ima rašyti.
Vis dėlto literatūroje skirti maistinguosius
elementus nuo pjuvenų būtina, bet kas nėra ragavęs tikro maisto, to negali padaryti.
Eklektika dabar su pliuso ženklu. Koliažai, mozaikos, visokie pliuralizmai ir
nestruktūruoti paistalai apie viską ir bet ką kotiruojami kaip niekad. Sovietmečiu
buvo tokia erzacinė kava iš miežių Družba, klaikiai neskani, kaip ir didžioji
dalis dabartinės populiariosios literatūros. Bet juk skonio niekas nebepasiilgsta,
nekalbant apie gerą ar rafinuotą skonį. Kaip ir talento. Būdai, kuriais medžiojamas
skaitytojas, tampa vis banalesni. Kaip sako R. Musilis, gryna banalybė visuomet
žmogiškesnė už naują atradimą. (Bet vėlgi, jei nepriimtina ir neįdomu, ar žaidimams
galiu taikyt savo egzistencinius kriterijus?) Nekalbėsiu apie knygas, kur autoriai
nepakyla virš utilitaraus kalbos vaidmens ir gąsdina tekstų prasčiokiškumu. Jaučiu
simpatiją knygoms, kurias sieja nebemadinga gylio kultūra (prasmė, egzistenciniai
dalykai, paslaptis, estetinis jausmas) ir žanro formos pojūtis. Jos neįprastos,
skvarbios, nepatogios, o vietoj taip garbinamo skaitymo malonumo siūlo dėmesio įtampą,
jausmų sumaištį, mąstymo vargą (vienas pagrindinių popkultūros bruožų,
priešingai, yra lengvas tapatinimasis, nereikalaujantis jokių pastangų). Literatūros
įvykiu laikau baigtą spausdinti P. Dirgėlos keturtomį romanų ciklą Karalystė.
Žemės keleivių epas. Pernai išleistoje epiloginėje dalyje Alibi knygos
analizuojama, koks ilgas ir miglotas valstybingumo kelias, kokia priklausoma tapo
nepriklausomybė, ir kaip, į šipulius dūžtant tautiniams mitams, visi pasirūpino
gražučius alibi sąžinės ir padorumo stokai pridengti. O žemės keleivio
kiekvieno mūsų dalia nei kuo pridengiama, nei išsižadama.
Kadangi esu neabejinga novelistikai, pasidžiaugsiu,
kad pernai išėjo kelios geros šio žanro knygos. Tai klasikinio kirpimo, minties ir
formos požiūriu nugludinti rinkiniai S. T. Kondroto Meilė pagal Juozapą ir
I. Mero Stotelė vidukelėj; iš dalies prie jų pritampa ir J. Melniko Rojalio
kambarys bei G. Kanovičiaus Našlių kelionės (gaila, kad neskaičiau naujų M.
Sluckio apsakymų). Didesnėje G. Kanovičiaus apysakoje paprastumu ir šiluma stebina
močiutės ir vaikaičio santykiai. Žydų vertybės ir prioritetai: patriotizmas, šeima
ir solidarumas. Sukluskime mūsų visuomenėje tai labiausiai desakralizuojami
dalykai.
Romano žanru rašytojas gali giliai įsiskverbti į
esamybės klodus, parodyti, kad jie yra mįslingi, o žmogus arba atsilaiko prieš sociumo
ir savo psichikos slėgį, arba ne. Romanų parašoma daug, jie skaitomi ir linksniuojami,
bet netampa dideliais atradimais net paties rašytojo biografijoje. Poetų ir mažosios
prozos kūrėjų masinė kaip paukščių ar žuvų migracija į romano žanrą,
deja, neatrodo organiška, nes užprogramuota ne gamtos, o rinkos. R. Šerelytės
Vardas tamsoje suaižėja į gražias, jai būdingas noveles, kaip ir S. Parulskio
Doriforės skyreliai dezintegruojasi į atskiras esė, ypač pirmoje romano pusėje.
Nesutikčiau su E. N. Bukeliene, Šiaurės Atėnuose recenzavusia Doriforę,
kad tai intelektualiausias lietuvių romanas (visų laikų?). Taip, S. Parulskis
išmano antikos mitologiją, pažįsta visuomenės kultūrines orientacijas, rašo
turtingu išlavintu stiliumi, bet ar erudicija ir intelektualumas yra visai tapatūs
dalykai? (Kokiu intelektualumo koeficientu reikėtų įvertinti V. Martinkaus
Metuose spausdintą opusą amplifikaciją Akių apgaulė, arba Kaip išmokti
piešti sapną?) V. Bubnio Tas ryto laukimas didaktinis skaitymėlis
liaudžiai, turbūt derintas prie spaudos atgavimo šimtmečio minėjimo. J. Šikšnelio
romanas Apšlakstytas isopu perkrautas, suveltas ir neprilygsta debiutiniam
Kryžiau žalio medžio. Geram romanui būtina strateginė koncepcija reikia
turėti ką pasakyti ne tik apie vieno veikėjo, bet apie visos visuomenės būklę.
Esmingai naujo šioje srityje nelabai kas atrandama, dažniausiai tai kūrybinga senų ir
naujų formų kombinacija. Kraštutinė jos forma H. Kunčiaus Gaidžių
milžinkapis, kur autorius sukuria ir sunaikina broilerių kultūrą, suplaktą
iš visų įmanomų kultūrų metastazių ir maišalynės. H. Kunčiaus rašymo principai
rimtai literatūrai tarsi nederantys. Iškyla ir itin kontroversiškų dalykų, kaip
antai kanibalizmo epizodas, beje, vaikų akivaizdoj (kalnų tautelė suvalgo ant laužo
iškeptą savo žynį). Siurrealizmas, sujauktos hierarchijos, begalinės inversijos,
totalinė parodija ima pabosti, nors šis kūrinys išradingiau sukonstruotas. H. Kunčių
įsivaizduoju lyg laukinį čiabuvį, šokinėjantį aplink padorią klasiką ir iš jos
aruodų semiantį medžiagą nesibaigiantiems perdirbiniams. Suinteresuotai tai daro ir M.
Ivaškevičius. Pjesėje Madagaskaras jis nacionalinius mitus aižo ir dekonstruoja
daug gailestingiau nei H. Kunčius (su meile tarpukario žmonių maksimalizmui ir
išlaikydamas krikščioniškųjų vertybių akistatą). Veiksmas supinamas apie geografo,
keliautojo ir geopolitiko K. Pakšto, kūrinyje apdairiai pavadinto Pokštu, svajonę
iškeldinti Lietuvą į saugesnį pasaulio kampą, kur nebebūtų agresyvių kaimynų ir
nuolatinio karo pavojaus. Autoriaus įžanginis žodis kalba apie keistą
nostalgiją tiems praėjusiems laikams, kurių atmosferą jis simpatiškai atkuria ir
nepiktai pašiepia, ir toks vaizdavimo būdas labiau graudus nei juokingas.
Madagaskaras yra tikras XX a. tautinių idėjų ir mitų lobynas: veidu į
jūrą (K. Pakštas), veidu į debesis (S. Darius ir S. Girėnas), veidu į
meną ir estetizmą (J. A. Herbačiauskas), Rytų ir Vakarų sintezė (S. Šalkauskis),
pranašiškos televizionieriaus vizijos (O. Milašius), Vilniaus vadavimas,
krepšiasvydis kaip religija, ūkinė trumparegystė (tragedinis nepramatymas pjauti
ariamą jautį) ir t. t. Svarbiausiu trečiojo XX a. dešimtmečio uždaviniu K.
Pakštas laikė tautos kultūros kėlimą, kuris pjesėje pavaizduotas kaip išrankiojimas
iš palovių užmestos lietuvybės ir jos kokybiniai-vertikalinė ūgio
kryptis. M. Ivaškevičius sukuria smagią naujakalbę, vykusiai stilizuodamas tarpukario
intelektualinius ir kasdieninius diskursus.
Eseistas irgi tautybė, sako M. Ivaškevičius.
Panašu, kad eseistika pasiekė savo piką, kurį reprezentuoja A. Andriuškevičiaus, G.
Radvilavičiūtės, G. Adomaitytės, J. Ivanauskaitės, R. Rastausko rinktinės. Moterų
prozai etapinė knyga G. Radvilavičiūtės Suplanuotos akimirkos. Tai kitoks
kalbėjimas: meninės informacijos gausu net viename sakinyje, labai daug moters gyvenimo,
jos jutimų, jos pasaulio konkretikos. Knyga protinga ir ironiška. G. Radvilavičiūtė
įasmenina kasdienybę, atveria moteriško pasaulio skirtingumą ir visa tai sulydo su
rimtosios kultūros intertekstais. Deja, regiu eseistikos saulėlydį. Autentiškiausi
eseistai jau sulaukė epigonų bangos, nes ir patys ima kartotis. Nebent esė galėtų
įgyti naują pagreitį toldama nuo dabartinės novelinės formos į laisvesnio, mažiau
beletrizuoto mąstymo erdvę.
Kad fikcija skaitytojams įgrysta, rodo vis
didėjanti biografinės, dokumentinės prozos paklausa. Pernai šio tipo knygų tiesiog
užderėjo. R. Šavelio atsiminimai apie P. Širvį ir L. Tapino pasakojimai apie penkis
rašytojus knygoje Prarasto laiko nebūna perskaitomi vienu ypu. Simptomiška, kad
jau prasideda normali sovietmečio refleksija. Informatyvus prisiminimų apie K. Borutą
leidinys.
Kodėl slepiasi lyrika? Nejauku suįžūlėjusiame
pasaulyje. Ji tampa proziška, žemiška, kūniška, kad užsimaskuotų. Bet kaip tik
lyrika galėtų nujausti, kaip surinkti į visumą fragmentuotą žmogų, kaip jį
suklijuoti ir grįžti prie Dekalogo. Įsidėmėjau išsiskiriantį D. Čepauskaitės
balsą rinkinyje Nereikia tikriausiai būtina, šiltą H. A. Čigriejaus intonaciją
ir ypač pastebimą M. Martinaičio iššūkį įprastai savo poetikai.
Pabaigai Pokšto sentencija: Tik gili sėbrystė
su kokybiškom knygom išaria razumo vagą mūsų smegenyse (Madagaskaras, p.
23).
Į viršų
EUGENIJUS ALIŠANKA
Turbūt aktualiausias klausimas būtų, kurias
iš pernai pasirodžiusių knygų atsivertėte paskiausiai, ką dar spėjote iš jų
perskaityti? Prasidėję 2005-ieji ir ypač Vilniaus knygų mugė pažėrė į rinką
naują šūsnį knygų, kurios vienos dėl pavardžių, kitos dėl sėkmingos kai
kurių leidyklų reklamos norom nenorom, nustumia senienas į nesugrąžinamą
laiką, t. y. nebeskaitomą. Ir tik profesinis interesas retsykiais dar gali prikelti iš
praeities vieną kitą senelį, dažnai net nebesitikint skaitymo malonumo. Deja,
tai tampa neišvengiama kultūros, šiuo atveju leidybos, perprodukcijos pasekmė.
Nemažai knygų greitai iškrenta iš kultūrinės apyvartos vienos pelnytai, kitos
dėl nepakankamos kultūrinės refleksijos. Skaitau negaudydamas dar dažais kvepiančių
knygų, tačiau ir nelaukdamas, kol jos įgaus išlaikyto vyno skonį. Tai, kas domino iš
2004-ųjų aruodo, ar atrodė, kad reikia perskaityti, daugmaž suspėjau iki metų
pabaigos, vieną kitą knygą perkeldamas į šiuos metus. Bendras įspūdis liko nekoks,
sakyčiau, kad 2004-ieji nebuvo itin derlingi. Daugiau tekstų skaičiau pusiau
prisiversdamas (profesinis mazochizmas) negu mėgaudamasis pagrindine gija iki paskutinio
puslapio. Nedaug rasčiau kūrinių, apie kuriuos galėčiau pasakyti jaunystės bičiulio
žodžiais: Štai knyga, kurią norėčiau parašyti. Tarp tokių paminėčiau (su
didesnėmis ar mažesnėmis išlygomis) G. Radvilavičiūtės Suplanuotas akimirkas,
M. Ivaškevičiaus Madagaskarą, A. Andriuškevičiaus Rašymą dūmais, M.
Martinaičio K. B. įtariamas, gal dar D. Petrošiaus pirmąją knygą iš
tvermės D, D. Zelčiūtės Atgal į vandenį, D. Čepauskaitės Nereikia
tikriausiai būtina. Norėčiau tikėti, kad tokių knygų dar liko tarp tų, kurių
neskaičiau... Kaip tik paminėtuose tekstuose randu kūrybiško tradicijos brendimo ar
atsinaujinimo ženklų. Nuvylė R. Šerelytės Vardas tamsoje, S. Parulskio
Doriforė, L. Gutausko In fine, S. T. Kondroto Meilė pagal Juozapą
(nauji apsakymai). Ne todėl, kad tai būtų prasčiausios metų knygos, toli gražu ne.
Tiesiog iš šių autorių daugiau tikėtasi, o kam daugiau duota, iš tų daugiau ir
reikalaujama. Visi jie yra parašę geresnių kūrinių. Kita vertus, nemažai buvo
knygų, kurias perskaičius liko įspūdis ne blogesnė negu ankstesnės, bet nieko
naujo. Arba pastebimi atsinaujinančios kalbos ir pasaulėvaizdžio ženklai, bet
nieko gero...
Lietuvių romanistikoje iš tiesų vyksta
intensyviausi procesai, tai tarsi verdančio vandens puodas, kuriame pasirodo vis daugiau
burbuliukų, tačiau puodas didžiulis, tad iki virimo dar toli. Vieni burbulai liudija
naujas kokybes, kiti sprogsta vienadieniais purslais, treti plaukioja aukštyn žemyn su
pažadais. Tačiau akivaizdu, kad nė vienas iš jų negali tapti romano literatūrinės
vertės ar juo labiau struktūros etalonu. Ir tai, man regis, yra stiprioji šiandienos
romano pusė. Nes jo uždavinys ne atlikti struktūrinius ar kompozicinius
reikalavimus, bet kurti istorijas, kurios atspindėtų šiandienos pasaulį, jo
prieštaravimus, kalbos, vaizduotės ir mąstymo pokyčius. Galimi įvairiausi romano
modeliai, kad ir kaip literatūrologai vargtų su definicijomis. Galima pateikti įvairių
receptų jau ne vieną esam girdėję, pavyzdžiui, geram euroromanui, tačiau
pagrindinis šio žanro reikalavimas turi būti pasakojimas. Gal net nebūtinai ilgas,
nes, sakykim, plačiai išgarsinto prancūzų rašytojo Maxence'o Fermine'o kūrinys
Sniegas trumpumu turbūt lenkia visus iki šiolei Lietuvoje parašytus romanus. Jo
netgi nedrįsčiau pavadinti romanu tai tik pasaka suaugusiems, bet vis dėlto pasakojimas.
Pagaliau romano iškaba šiandien yra vienas iš svarbiausių leidėjų rūpesčių.
Tebūnie, kas ciesoriaus, ciesoriui. Tačiau lietuvių romanas ne tik klausosi Europos
balso ar turtingų leidėjų. Neretai jis natūraliai tampa toks, kokio tikisi
šiuolaikinis skaitytojas. Regis, aiškėja pagrindinė prozos ir poezijos takoskyra
eilėraštis dar gali būti rašomas sau, romanas, deja, rašomas skaitytojui. Užtenka
pažvelgti į kai kurias 2004-ųjų naujienas. Ir S. Parulskio, ir R. Šerelytės, ir J.
Kunčino (Pjūti fjūūt! arba Netiesų dvaras) knygos turi detektyvinės istorijos
bruožų. Detektyvinis pamušalas palengvina siuvinėjimo darbus, priešingu atveju
kūriniams gresia subyrėti į psichologinius, eseistinius ir buitinius rankdarbius,
tebūnie ir profesionalius. Visiškai kita kryptis, kuri šiandien dažnai ir nepasižymi
ypatingu profesionalumu arba netgi sąmoningai ignoruoja tą profesionalumo sampratą,
kurią siekia įtvirtinti literatūrinis elitas realistiniai romanai,
mėginantys žodžiu išplėšti tikro gyvenimo gabalus. Čia jau nebetoli iki memuarų ar
eseistikos... Paminėsiu tik porą, kurie net nepateko į šio aptarimo literatūros
sąrašus, nors knygas išleido didžiosios Vilniaus leidyklos, ir jos buvo pristatytos VI
Vilniaus mugėje J. Stučinskaitės Ačiū, gyvenu gerai (Baltos lankos)
ir N. Pečiūros Vilniaus kiber poema (Tyto alba). Tokios klaidos gal ir
liudija norą apginti aukštąjį meną nuo žemojo, tačiau jau senokai
postmodernizmo teoretikai yra įvardiję šių sferų susiliejimą kaip šiandienos
kultūros signum. Todėl ignoruoti tokią literatūrą reiškia ignoruoti mūsų
literatūros ateitį dabar tai tik maži burbuliukai, kurie vienaip ar kitaip išaugs
ar susijungs su didesniais. Juo labiau, kad elitiniai autoriai su malonumu išsižada savo
elitiškumo. Dar kitoks hierarchijų supainiojimo, tiksliau, sintezės, variantas būtų
H. Kunčiaus romanas Gaidžių milžinkapis, kurį pavadinčiau vis dar žadančiu,
vis dar neišsipildančiu. Per metus nepasirodė nė vieno ryškaus romano, nors
burbuliavimo procesas vertas dėmesio.
Nesakyčiau, kad poezijai 2004-ieji buvo didelių
atradimų metai, tačiau kai kurios knygos pasirodė gana gaivios, jeigu ne apskritai
šiuolaikinės poezijos horizonte, tai bent jau pačių autorių kūrybos kontekste.
Tarp tokių paminėčiau M. Martinaičio rinkinį,
kuris patraukė savo teminiu ir struktūriniu vientisumu. Mitas yra amžinas, tačiau ir
jam būdinga atsinaujinti bent jau forma. M. Martinaitis atnaujina savo mitą, suteikdamas
jam šiuolaikinės poetikos bruožų. Ir šis bandymas tampa knyga, o tai poezijoje
gana reta dažniausiai turime reikalų su eilėraščių rinkiniu. Netikėta pasirodė
ir naujausia D. Čepauskaitės poezija, sužavinti psichologinės įtampos ir gyvos
ironijos dvikova, kurią laimi subtilumas. Vis dar vartinėju D. Zelčiūtės knygą
geras ir retas pavyzdys, kaip rinktinė padeda atsiskleisti mažiau pažįstamiems
autoriams, ypač tiems, kurie leido kūrybą ne sostinėje. Naujai skambanti poezija, nors
ir ne visi tekstai suvaldyti. Prie geresnių, dėmesį patraukusių rinkinių priskirčiau
ir G. Grajausko Naujausių laikų istoriją, kuriai, regis, vis dėlto pakenkė
autoriaus atsipalaidavimas, tebūnie ir konceptualus. Norėčiau dar paminėti V. P.
Bložės Prieš išskrendant tau ir man, K. Platelio Palimpsestus. Ir
įspūdingą, daug žadantį (nors ir neišvengusį jau girdėtų melodijų) D.
Petrošiaus debiutą. Bendras įspūdis poezija iš tiesų proziškėja, ne veltui
poetai bėga į romano rojų, kur viskas galima (?). Nesutikčiau, kad žemiškėjimas,
kūniškėjimas ar ironiškėjimas siaurina jos vaizduotės lauką. Šiandien tai jos
stiprioji pusė, gal kada nors poezija vėl atsigręš į lyriką, bet ji jau niekad nebus
P. Širvio, S. Nėries ar Maironio lyrika. Poezija yra kalba, kuri kinta kartu su mumis.
Nežinau, ar dar kur nors esė žanras šiandien
susilaukia tokio kūrėjų ir vertintojų dėmesio kaip Lietuvoje. Sakykim, lenkai
tvirtina, kad esė bumas juos aplankė prieš keletą dešimtmečių. Matyt, anksčiau ar
vėliau ateina noras išsikalbėti, išsipasakoti, ypač kai surandi klausytojų. Tai bene
asmeniškiausias rašymo būdas. Anksčiau šį poreikį atlikdavo laiškai, beje, retai
kada pretendavę į viešumą, pagaliau dienoraščiai, kurie vis rečiau lieka
užrašais sau. Jau W. Gombrowiczius ciniškai ar tiesiog realistiškai savo
užrašus vadino dienoraščiais, kuriuos reguliariai skelbė periodikoje, užuot
testamentu pareikalavęs paskelbti juos po mirties. Jeigu jis būtų gyvenęs Lietuvoje
šiandien, be abejonės, savo tekstus būtų vadinęs esė. Iš tikrųjų esė net
nelaikyčiau žanru tai greičiau teritorija tarp įvairių įprastų rašymo būdų.
Talpus tarpas, kuriame skleidžiasi žmogaus pastanga suteikti vertę (nes rašymas jau
yra vertės teikimas) savo asmeninėms patirtims, būsenoms, mintims. Tarpas, kuris
atsirado tarp kelių ar daugiau formų: apsakymo, laiško, dienoraščio, akademinio
(filosofinio, kultūrologinio, menotyrinio) straipsnio, recenzijos etc. Esė klesti, nes
tradiciniai rašymo būdai yra pernelyg sustabarėję, sunkiai laužo savo taisykles,
nenoriai įsileidžia kitų žanrų patirtis. Ir čia bene didžiausias esė nuopelnas
ji tampa tarpininku, laidininku, priverčiančiu keistis ir kitus žanrus. Romane
stiprėja eseistinis aspektas, recenzijos virsta esė, eilėraščiuose gausėja
eseistinių išpažinčių.
Bet kokie spėliojimai apie ateitį šiuo atveju
apie esė perspektyvas, visada yra kiek naivūs. Jau dabar galima įžvelgti kelias
slidžias vietas jos kelyje. G. Radvilavičiūtė savo puikioje rinktinėje iš dalies
vieną įvardijo: Anksčiau norėjosi rašyti apie egzistencinius dalykus. Visatos
gausmą. <...>. O dabar kažkokias vienadienes nesąmones paistau. To dar
negalima pasakyti apie praėjusiais metais ir anksčiau išleistas esė rinktines, bet
tokių ženklų esama, sakykim, Šiaurės Atėnų esė kalvėje. Asmeninių
dalykų sureikšminimas ir eksplikavimas gresia ir ekshibicionizmo apraiškomis. Esė
realybės šou? Nemanau, kad tai mus greitai ištiks, bet kol kas šiuos tekstus dažnai
įdomiau skaityti negu poeziją ar prozą. Realybės ilgesys.
Realybės ilgesio kontekste tampa svarbūs memuarai,
biografinės apybraižos, laiškai. Pernelyg didelis atotrūkis tarp viešojo ir asmeninio
gyvenimo natūraliai sukelia norą pažvelgti pro rakto skylutę. Tokį poreikį
sėkmingai tenkina dienraščiai ir jų priedai, Langai ir kiti šou. Memuaristinė
ir biografinė literatūra atliepia labiau išlavėjusius poreikius, svarbių asmenybių
gyvenimo pažinimas padeda plačiau suvokti jų kūrybą (nors kai kurių teorijų
požiūriu svarbus tik tekstas) bei išsklaidyti nusistovėjusius mitus, kurie atsiranda
iš nežinojimo ar edukacijos tendencingumo. Kaip ir esė atveju, šiandien tampa svarbūs
tarpai tarp kūrinio ir kūrėjo, tarp epochos ir kūrėjo epopėjų, tarp mano ir
kito gyvenimo. Deja, iš minėtų knygų į mano rankas kol kas pateko tik viena R.
Šavelio prisiminimai apie P. Širvį.
Iš tiesų, per metus knygų išleidžiama tiek, kad
net prisiekęs skaitytojas ar kritikas nepajėgtų visų perskaityti, netgi lietuvių
autorių. To tikriausiai ir nereikia siekti, tačiau akivaizdu, kad bet koks bandymas
aprėpti ar apibendrinti situaciją yra dalinis, kartais tiesiog tendencingas.
Tendencingas yra ir skaitytojas dažniausiai jo nedomina sąrašai, jį
užkabina jau pažįstami ar žinomi autoriai, reklama arba kritika. Žinomų
rašytojų kūriniai skaitomi net tuo atveju, jeigu jie išleido ne pačią geriausią
knygą tam jie ir žinomi. Reklamą šiandien moka padaryti tik viena kita leidykla,
ir tai tik Vilniuje. Kritikos situacija dar beviltiškesnė dažnai recenzija yra
grynai asmeninių įspūdžių kratinys (eseistikos įtaka?) arba jos išvis nėra. Tad
skaitytojas tampa tendencingas ne vien dėl savo kaltės. Apie kritiką jau daug kalbėta,
nors, regis, gan tuščiai. Čia norėčiau atkreipti dėmesį į kitą priežastį, dėl
kurios nemažai knygų nesulaukia dėmesio, ypač tos, kurios išleidžiamos provincijoje
ar mažose leidyklose. Trumpai kalbant leidyklos neatlieka savo darbo iki galo.
Šiandieninė rinkos situacija liudija, kad neužtenka knygos išleisti (to kartais
užtenka autoriui). Pirmiausia ji turi pasiekti knygynus (deja, Vilniaus knygynų
nepasiekia išties nemaža provincijoje išleistų tekstų dalis, pavyzdžiui, neblogų
knygų išleidžiančios Nemuno leidyklos naujienos). Antra, o tai kartais ir
svarbiau, knygos turi pasiekti literatūrinius savaitraščius ir žurnalus, kai kuriuos
dienraščius, universitetų literatūros katedras, Lietuvių literatūros institutą etc.
Kitaip sakant, tas vietas, kur jos gali sulaukti dėmesio recenzijų, aptarimų,
paminėjimų, kur jos gali būti įtrauktos į kultūrinę apyvartą. Literatūrologai
stengiasi per metus išleistas knygas surankioti, aptarti, įvertinti, sudaryti
geriausiųjų dešimtuką, bet ne visas randa. Ei, leidėjai, jau XXI amžius!
Literatūros ir meno redakcijoje naujausių knygų lentyna tuščia. Ar ne todėl ir
kritikos puslapis čia kartais apytuštis? (Vienas pavyzdys DuMont, viena
žinomiausių Vokietijos leidyklų, jau rengdama knygą apie 200 egzempliorių planuoja
išsiuntinėti literatūros leidiniams, kritikams, įvairiausioms literatūrinėms
institucijoms.) Atlikdamos savo darbą iki galo, Lietuvos leidyklos padėtų ir
rašytojams, ir sau. Tuomet ir Šindlerio sąrašai būtų išsamesni, būtų
mažiau apeitųjų.
Į viršų
VALENTINAS SVENTICKAS
1. Dirbu Lietuvos rašytojų sąjungos leidykloje.
Taigi pirmiausia, anksčiau nei daugelis kitų, atsiverčiau didžiosios dalies pernai
išėjusių (na taip, ir neišėjusių) poezijos knygų rankraščius. Prozos irgi
žiupsnelį.
Paprastai apvilia eiliavimai, kuriuose poetas
multiplikuoja ankstesnį save ir bendrą pakankamą lygį. Kaip banalybė atrodo
dirbtiniai atsinaujinimai, pasilankstymai atseit naujam standartui. Inercija ir
banalybė tai raganėlės, sakančios, kad talentas nėra tikras arba laikinai
pasiligojo.
Kalbos meilė yra nykstanti. Daugiau nesakysiu
reikėtų vardyti nesmagias konkretybes, paprasčiausias klaidas.
Skaitytojus labai trikdo didelis prastų knygų
srautas. Kalbu čia ne apie klasikinę grafomaniją, kalbu apie su literatūra
nesusijusių žmonių parašytą lektūrą, išleistą jų pačių arba geradarių
lėšomis. Atrodo tos knygos įvairiai yra mėgėjiškai išleistų, yra ir gražiai
išspausdintų. Jų kūrėjai dažnai rimti, nelengvo gyvenimo žmonės, tą gyvenimą
užsibrėžę įprasminti ar įamžinti literatūros žodžiu. Bet literatūra čia
šmėsteli labai retai. Tokių raštų autoriai kritiško vertinimo paprastai negirdi arba
nepriima. Ekonomikos profesorius, kurio rankraščiai poezija nė nekvepia, oriai sako:
betgi aš kalbu apie Tėvynės meilę, kalbu ne bile kitoniškai, pasisakau prieš
jaunimo bėgimą iš Lietuvos, raginu mokytis, dirbti, dorai gyventi; skaitė draugai,
giminaičiai, deklamavau vestuvėse visi giria ir ploja.
Tai socialinis reiškinys. Nulemtas okupacijos,
tremčių, cenzūros, aplinkybių sustabdytos saviugdos, paveiktas laisvėj atsivėrusių
galimybių. Dabar ir aš, dabar jau pasakysiu! Norėčiau suprasti tuos žmones,
sakyti, kad jie beveik nekalti. Beveik, nes mūsų literatūros visumos vaizdą
abėcėlinis mėgėjiškumas vis dėlto aptaško. Sujaukia paprastų skaitytojų sąmonę
ir vertybių pajautimą. Sudrumsčia net ir profesionalo savivoką: aš bent rašyti
išmokęs, tai jau tikrai išleis
Vienas šio sąmyšio ženklų būtų prozininkai,
panūdę prabilti eilėmis. Įmanoma, kodėl gi ne, jei savy nuslopini nepatogią abejonę
ar turiu poeto talentą.
Nežinau, ką daryti su naiviu, bet piktu ir kartais
gniuždančiu klausimu: per amžius tiek yra parašyta geros literatūros skaitom,
domimės, analizuojam, apibrėžiame vertybes; regis, nejau sunku būtų palyginti savo
žodžių taką su jau nueitais gražiais keliais ir takeliais. Kas užgožia šitą
palyginimą? Turbūt Aš.
Užtrukau nusivylimų nuošalėj. Taigi tik
paminėsiu knygas, kurias skaičiau kaip literatūrą, plukdžiusią mintis į bendresnius
apmąstymus ir žadinusią asmeniškus potyrius. Tai K. Vasiliausko laiškai knygoje
Iki švytėjimo (stulbinantis motyvas laiškuose iš lagerio: čia yra visos
sąlygos žmogiškumui atsiskleisti), išraiškinga mentaliteto ir kalbos orkestruotė M.
Ivaškevičiaus pjesėje Madagaskaras (kartu su R. Tuminu jis gal nuskaidrins
niaurų mūsų žiūrėjimą į praeitį), socialines permainas lydinčio netikrumo
atvaizdas M. Martinaičio knygoje K. B. įtariamas (rimtos intencijos čia supintos
su nuotaikinga kriminaline poezija), meno ir menininkų poetinė reabilitacija L.
Gutausko knygoje In fine (ji parodo, kaip svarbu šiam rašytojui mintyse nuolat
bendrauti su kūrybos žmonėmis, kaip tai dosnu ir tikra), šviesos grąžinimas S.
Nėries literatūrinio palikimo refleksijai (V. Daujotytės monografija).
Redaktoriaus darbo pobūdis, dalyvavimas literatūros
vakaruose, pokalbiuose gausina privalomai perskaitytų knygų kiekį ir atima laiką
norimoms knygoms skaityti. Žiūrėdamas į išleistų knygų sąrašą, graužiuosi, kad
nedaug esu paskaitęs neprivalomai.
2. Neketinu vaidinti, kad daug išmanau apie prozos
žanrus. Prisipažinta kompetencijos stoka savaip išlaisvina. Klasikinis žanrų (taigi
ir romano) supratimas man ne tik mielas, bet ir teoriškai atrodo svarbus, taikytinas.
Stalas: aha, tai keturios kojos, ant jų tvirta lenta. Ant stalo romanas: aha, jame bus
kas nors papasakota nuo a iki z. Kas nors gali būti žmogaus likimas, idėjos ar
gyvenimo linija, reiškinio (situacijos) plėtotė, kartais tam pakanka vienos dienos nuo
ryto iki vakaro.
Žanras apriboja. Apsiribojimas yra akumuliuojantis.
S. Parulskio Trys sekundės dangaus yra
romanas. Jo Doriforė (A. Bučys pakėlė mestą ietį, taigi priėmė iššūkį)
kitokio žanro tekstų prifarširuotas romanas. Teiginius apie žanrą reikia sakyti
ramiai. Jie nėra svarbiausias vertinimas. Doriforėje esama intensyvios kalbos,
įspūdingų gaivalo ir išminties lydinių, puikių epizodų, sąlygiškumo skrydžių.
Tačiau šis kūrinys nėra taip suveržtas kaip S. Parulskio eilėraščiai.
Skeveldrinis pobūdis, konjunktūros kvepalai (šiuo atveju nesitikėti) romano
nepagerina. Jį recenzavusi E. Bukelienė, lipindama intelektualiausio romano ženklą,
galėjo prisiminti bent V. Mykolaitį-Putiną. Paikindami dar galinčius augti geresnės
literatūros neparūpinsime.
Kiti rimtos kalbos verti romanai (iš skaitytų)
J. Kunčino Pjūti fjūūt! arba Netiesų dvaras, P. Dirgėlos Alibi knygos,
R. Šerelytės Vardas tamsoje. Labai gaila J. Kunčino, paskutiniame romane jis
ėjo nauju keliu ir su didele kūrybine įtampa. Kol kas negaila P. Dirgėlos
viliuosi, jog kada nors bus pamatyta, kad Karalystė Europos kontekste yra unikali.
Apmaudu, kad prozos vertintojai nepastebi V. Janavičiaus knygos (Lietuvoje jo kūryba
naujiena).
3. Pritariu tezinei klausimo daliai. Kur pasislepia
lyrika? Ten, už klausime paminėtos kalbėsenos. Ir (bent kol kas) dėl to neverta
nerimauti. Skaitant G. Grajausko Naujausių laikų istoriją derėtų net
pasidžiaugti. Žemiškumų ir konkretybių pertekliaus lietuvių lyrikos lobyne nėra.
Kodėl slepiasi? Gal tai natūralaus atsinaujinimo proceso empirinis tarpsnis. Ir dar.
Grynosios lyrikos kalba, išvydusi save kompiuterio ekrane (sakau tiesiogiai ir
metaforiškai), susidrovi. Nieko, praeis. Be to, parašys ką nors nauja, pavyzdžiui, J.
Strielkūnas, D. Kajokas, A. Bernotas, Just. Marcinkevičius...
Kas atsinaujino? M. Martinaitis. Kitimų matyti D.
Čepauskaitės, G. Bleizgio rinkiniuose. Man pernykštis atradimas yra E. Karnauskaitė
(Iš smilčių). Stiprias knygas išleido K. Platelis, H. A. Čigriejus, A.
Balbierius. Geras ir D. Petrošiaus debiutas.
4. Eseistiką perskaitau spaudoje. Ten jos vieta,
dažniausiai pakankama. Malonu skaityti.
Bet darosi šiek tiek nemalonu, kad mūsų dabartinė
eseistika, gražiai ūgtelėjusi, pradėjo gėrėtis savimi, sustojo. Kritika šitam
pasigėrėjimui patarnauja.
Bėdos bent dvi. Ėjimas pažeme. Ir nereikšmingos
gražbylystės.
Aukščiau kartais patraukia S. Parulskis ir S.
Geda perskaitęs visą puslapį jo kasdieninių dienoraščių Šiaurės
Atėnuose, vis randi kokį vieną kitą žybtelėjimą. Konceptualios visuomeninės
įžvalgos šukę.
Plėtotės kryptis? Nuodugniai kalbėti apie
šiandieninio gyvenimo svarbiausius reiškinius (kaip įspūdingą pavyzdį nurodyčiau M.
Martinaičio tekstą Elitas ir uniforminė kultūra, išspausdintą pernykščio
Nemuno paskutiniame numeryje ir prasmegusį švenčių klegesy). Empirikos
paveikslėliai gali likti toms ir tiems, kurie nepajėgia nardyti esmių upėje.
Reikėtų gal išskirti eseistiką, kalbančią apie
kultūrą, meno reiškinius. Šiame vidaus kambarėlyje literatūros žmogui yra
jauku. Eseistika su intelektu, subtilumais, išmintingom graudokom šypsenom tarsi
gera kava su cukrum.
5. Autentika brangsta ir vis dar yra trokštama. Duok
tikra, užuot paistęs!
Biografinis ir autobiografinis tikrumas (jis, beje,
atsiveria visuose žanruose) vertintinas kaip laisvės dovana: anais laikais jis būdavo
dozuotas, pridengtas, imituotas (padangstymų, tiesą sakant, tebėra ir bus, bet jau ne
dėl kontrolės). Autentiški paliudijimai (ką tu vienas žinai) turi išliekamosios
vertės, atsivėrimų žavesio, intymumo (gyvenime tai deficitas). Tai paironizuokime
kapitalistinės literatūros realija: autentika juk nuosavybė.
Labai patiko R. Šavelio knyga apie P. Širvį
(Geriu žalią tylą). R. Šavelis idealiai apsiriboja remiasi tik savuoju
bendravimu su poetu. Ir to pakanka, kad P. Širvio asmenybė iškiltų. Pasakoja
natūralia, tekančia, gražia kalba. Nesmagias tiesas pasako korektiškai. Kyla
įspūdis, kad šitą knygą jam būtinai reikėjo parašyti. P. Širvys R. Šavelio
vestuvėse šie puslapiai vieni gražiausių pernykštėje literatūroje.
Liko atminty R. Vanago pasakojimai apie anykštėnus
ir V. Landsbergio Kačerginės paveikslėliai.
Turiu šiek tiek vilties, kad biografiniai
pasakojimai apie patogias ir nepatogias asmenybes subalansuos požiūrį į pasibaigusį
XX amžių ir jame gyvenusius žmones. Nauji politikai, vertindami praeitį, kartais
šneka tokius niekus, kad klausimas tai kaip ta tauta staiga prisikėlė? juos
turėtų pribaigti. Betgi nepribaigs.
Į viršų
AUDINGA PELURITYTĖ
1, 6. Jeigu visos pernai išėjusios knygos būtų
pasirodžiusios vienu metu, būtų nelengva išsirinkti, tačiau jos visos juda
nenumatytomis laiko trajektorijomis, todėl renkuosi, ką leidžia rinktis knygynas. Vis
dėlto visko perskaityti nesitikiu, tik mėginu susiorientuoti. Nors knygų jūros,
pasirinkimo galimybės, deja, yra ribotos; atrodo, kad, ko gero, mes skaitome vien
vilnietišką produkciją. Kauno knygos, vadinasi, ir Klaipėdos, ir Šiaulių, mus
pasiekia atsitiktinai, dovanėlių arba dalykinių siuntinukų pavidalu. Galbūt ir
Vilniaus knygos tik labai ribotai pasiekia kitus miestus bei Lietuvos provinciją. Ir
tikriausiai tai tik didelės problemos viršūnė. Literatūrai būtinas natūralios
komunikacijos laukas. Kas tik gyvas, ir jau kiek prakutęs, stengiasi savo knygeles
publikuoti sostinėje, tačiau kitų regionų kultūros gyvybė dėl to tik silpnėja.
Užuot kartais kaltinę literatūros spaudą bei kritikus, turėtume susirūpinti jos
vadyba bei leidyklų rinkodara. Aukos ir pasiaukojimo sindromas, kuris kankina
literatūrologus jau antrą dešimtmetį, kiek sumažėtų tinkamai sutvarkius kai kuriuos
ekonominius spaudos platinimo mechanizmus.
Vis dėlto 2004-aisiais literatūrai būta palankių
gerų naujienų. Debiutavo keletas įdomių poetų ir prozininkų: D. Petrošius, E.
Striogaitė, S. Kondratavičius, A. Fomina. Prozininkė J. Ivanauskaitė išleido poezijos
knygą, regis, ir B. Jonuškaitė (neteko vartyti). R. Šerelytė, vis atkakliau skaitanti
eilėraščius Rašytojų sąjungos klube, taip pat leidžia tikėtis eilėraščių
rinkinio. Beje, J. Ivanauskaitės eilėraščių knyga visais atžvilgiais buvo netikėta.
Net tik minimalistine, meditacine eilėraščių struktūra, bet ir žodžio
koncentracija. B. Jonuškaitė ir R. Šerelytė, rašančios iš esmės poetinę prozą,
žanrų ribas peržengia labiau prognozuojamais žingsniais, tačiau J. Ivanauskaitės
eilėraščiuose taupus žodis bei vaizdo plastika ypač paveikūs. Trikdė nebent keisti
rytietiški terminai, kurie ausyse ūžė lyg paslaptingi mantrų garsai. Bet kadangi mano
tikrovėje nefunkcionuoja kai kurie šių terminų, kodėl turėčiau tikėti magiška jų
galia? Patiko eilėraštis Viskas jau išbandyta...: Viskas jau išbandyta /
daugiau nebeturiu / ką patirti / šešių pasaulių valdove / Laiko viešpatie / leisk
man išnykti. Patiko įtaigumu, kurį sukūrė religinė nuotaika, ir tuo, kad padaryta
beveik viskas, kad patikėčiau jo turiniu, nors ir nepatikėjau. Religinės patirties
tapimas estetiniu potyriu lieka netikėtas.
Nustebino, nors ir nebe pirmą kartą, M.
Ivaškevičiaus Madagaskaras. Nepamenu, kada skaitydama dramos veikalą būčiau
pamiršusi žalią, į vaidmenis dar neįkūnytą jos formą, ir taip lengvai
įsivaizduočiau veiksmą. Mielai skaityčiau ir dar.
Naujų įspūdžių sukėlė L. Gutausko In
fine, M. Martinaičio K. B. įtariamas, D. Čepauskaitės Nereikia tikriausiai
būtina, V. V. Landsbergio Lunatikų dainos. Tai, ko tikėjausi ar galėjau
numanyti, radau K. Platelio Palimpsestuose ir D. Zelčiūtės Atgal į
vandenį. D. Zelčiūtės Lapkričio pratimėliai (2003) buvo kur kas
netikėtesni, nors gal netikėtumas ir neturi būti svarbiausias kūrybos tikslas.
Džiaugiuosi Lietuvos rašytojų sąjungos išleista
S. T. Kondroto apsakymų knyga Meilė pagal Juozapą, kuri vėl leido pajusti geros
prozos skonį.
2. Geros kūrybos vertę tikrina laikas, tačiau
mūsų pastangos ką nors vertinti nėra visai beprasmiškos, jeigu leidžia pasitikrinti
orientyrus ir nuostatas. Polemika lietuvių literatūrinėje spaudoje būtų labai
reikalinga, bet A. Bučio, A. Jurgutienės, J. Baranovos bei V. Kukulo apsikeitimas
skirtingomis nuomonėmis iš tiesų nėra tikra polemika, nes jie visi vadovaujasi
skirtingais kriterijais. Azarto kupinas A. Bučio atsiliepimas manęs, deja,
nepagauna dėl vienos svarbios priežasties jis pernelyg ištęstas ir stokoja
pagrįstų argumentų. Nuomonę patinka-nepatinka išsakyti galima buvo ir trumpiau,
visa kita reikalauja motyvacijos. Tačiau apmąstymai apie lietuvių romano vertę
apskritai varo neviltį, nes nuolat verčia pageidauti to, ko mūsų literatūrai iš
esmės trūksta. O gal pageidaujame to, kas jai niekad nepriklausė? Tikriausiai šią
stoką galima pavadinti pažadėto, bet taip ir nepradėto pasakojimo bei gražios
lietuvių kalbos kompleksais. Įtariu, kad paprasčiausiai gerai papasakoti kokią
nors istoriją lietuvių rašytojui neatrodo jo vertas uždavinys. Lietuvių autoriai
verčiau griebiasi kokių nors gudrybių: veda patiklų skaitytoją asociacijų takais ir
takeliais, dažnai pamesdami bendrą pasakojimo kryptį, arba pradeda taip mėgautis
neišmatuojamomis lietuvių kalbos galimybėmis, kad lingvistinis eksperimentas tampa
pagrindinis ir vienintelis kūrybinės ekstazės tikslas. Bet juk siužetas yra vienas
įdomiausių pasaulio pažinimo būdų, tad kodėl ši pažinimo galimybė lietuvių
literatūroje dažniausiai paliekama mėgėjams?
Prieš porą metų su V. Gasiliūnu esame nutarę,
kad tam, jog lietuvių proza atgytų, tereikėtų, remiantis klasikine romano struktūra,
pasakoti modernias šiuolaikinio žmogaus istorijas (profesinė ir visokia kitokia
konkurencija, skyrybos, antros ir trečios santuokos, planuoti ir neplanuoti vaikai ir
pan.). Vis dar galėčiau pasirašyti po šia nuomone. Šiuolaikinis lietuvių romanas
turėtų bent kažką byloti apie mano patirtį. Tačiau beveik nebyloja, todėl turiu
skaityti prisiversdama. Iki šiol pasakojamos kaimiškos, bernelių nuo žagrės ir
panašios istorijos arba pinamos neįtikimos pseudointelektualinės mistifikacijos.
Lietuvių proza vis dar neišėjo iš kaimo, kurio jaunesnioji, juo labiau dabartinių
vaikų karta nebepažįsta, o miesto žiburių horizonte vis dar nesimato. O gal į jį
net nemėginama patekti? Atrodo, kad kaimą lietuvių prozinėje savimonėje laiko
apsupęs kažkoks užkeiktas miškas, painios džiunglės, amžinoji pokario praeitis.
Kartą iškėlęs koją iš trobelės, lietuvių prozos herojus visiems laikams atsiduria
tarpinėje zonoje ir, užuot laimingai nugalėjęs slibiną ir laimėjęs pusę
karalystės, tetrokšta susitikti su savo praeities vaiduokliais (vyresnioji karta), o
traumuotą dabartį vis drąsiau kompensuoja erotinėmis fantazijomis apie pusę
karalaitės (jaunesnioji karta).
2004 m. romano žanro požiūriu neatsirado nieko
naujo, kartojosi tos pačios problemos. Literatūros naujienas seka vienišiai ir
akademiniai atsiskyrėliai, o savo atsiliepimus skelbia mažai kieno skaitomoje spaudoje,
tad jei prie jų prisegtume grafą visiškai slaptai, tai būtų teisybė. Regis,
literatūros pasaulis tampa vis labiau paralelus realiam, tad net ir geriausių norų
turėdami literatai nepajėgia šių dviejų nesusisiekiančių realybių suartinti.
Išimtys labai retos. Vienintelis lietuvių romanui derantis kriterijus, vis dar žymintis
teksto kokybę, yra lietuviams būdinga poetinė proza, kurios gražių apraiškų
dar galime rasti. Grįždama prie S. T. Kondroto, galėčiau pasakyti, kad Žalčio
žvilgsnis estetiniu požiūriu yra bene geriausiai pavykusio lietuvių romano
išsilaisvinimo iš poetinės prozos pavyzdys. Arba nedėsningas nuokrypis. Čia
jau iš kurios pusės pažiūrėsi. R. Šerelytės praėjusiais metais išleistas
detektyvas Vardas tamsoje vis dar yra labai poetiškas. Gerų prozos pamokų
mums yra davę rašytojai I. Meras bei G. Kanovičius, bet ar mes laikome juos lietuvių
literatūros kūrėjais ne tik retoriškai? Būtų geriau, jei laikytume. Iš 2004 m.
romanų negalėčiau išskirti lyderio, gal netikėtesnis pasirodė tik H. Kunčiaus
Gaidžių milžinkapis.
3. Būtent poezijos daiktiškėjimas ir
buitiškėjimas šiuolaikinėje lietuvių literatūroje man labai patinka. Pradedant M.
Martinaičiu, L. Gutausku, N. Miliauskaite, o baigiant... Ir tai nesibaigia. Regis, iš
romantinio patoso akligatvio lietuvių poezija rado išeitį. Prasiplėtė pasaulio
suvokimas, paįvairėjo poetikos registras. Jaunųjų knygose daugybė perspektyvų
vienoks R. Kmita, kitoks R. Stankevičius, bet jie įdomūs būdami skirtingi.
Pernykštėse poetų knygose ši tendencija dominuoja ypač D. Zelčiūtės ir K.
Platelio rinkiniuose, bet tai netrikdo, atvirkščiai, leidžia pasitikėti. Egzaltuota
jausmų kalba yra nuvarginusi lietuvių poeziją. Niekaip nesutikčiau, kad lyrika
slepiasi. Lyrika pradeda eksploatuoti prozos žanrą, įvaldo pasakojimą ir kalba mums
apie tai, ko lietuvių proza, net ir labai lyriška, vis dar neįstengia pasakyti.
4. Esė labai perspektyvus lietuvių literatūros
žanras, nes mūsų rašytojas visada yra pasirengęs padaryti bet ką, padainuoti,
pafilosofuoti, pasvajoti, kad tik nereikėtų ko nors pasakoti. Kita vertus, intelektualus
santykis su pasauliu, virtęs estetiškai motyvuota vaizdų kalba A. Andriuškevičiaus
rinktinėje Rašymas dūmais gali būti vertintinas kaip tam tikras įveiktas
etapas. Tačiau kadangi žanro požiūriu esė nėra labai apibrėžtas, todėl
kokybiškai keistis turi neaprėpiamą daugybę galimybių. Vis dėlto iš visų šiam
žanrui atstovaujančių knygų mieliausia pasirodė G. Radvilavičiūtės Suplanuotos
akimirkos. Ir greičiausiai dėl kur kas mažiau afišuojamo subjektyvumo, kuriuo A.
Andriuškevičius net mėgaujasi. G. Radvilavičiūtės aš nusėda į pamatines
teksto struktūras, tampa principu, bet ne objektu. Galbūt todėl jos tekstai atrodo
švariau sužaisti pagal modernaus esė žanro taisykles.
5. Šiuo metu memuarinė literatūra, ypač pokarį
bei sovietmetį aprašantys tekstai, dažniausiai kliaunasi vien faktų istorija, kuri,
perfiltruota per individo pasaulėjautą, patiria įvairiausių iškraipymų. Jei kas ir
turi vilties, kad šios istorijos bus klasifikuojamos ir kaupiamos, nenoriu jos atimti,
bet nėra joks nuopelnas rašyti literatūrą dūlantiems archyvams. Kas juos iškels į
dienos šviesą? Juk visi turi savo gyvenimus, kurie laikui bėgant taip pat virsta
istorijomis. Visų žmogiškųjų dramų nei išvardysi, nei suskaičiuosi, nebent kas
nors sugebėtų šitoms istorijoms suteikti universalų lygmenį bei estetinę
motyvaciją. Ypač ši motyvacija aktuali, kai kalbama apie meno žmones. Knyga apie S.
Krasauską atitinka tokius pageidavimus.
Į viršų
SIGITAS GEDA
Metų klausimai užklupo mane jau po knygų
mugės, vasario viduryje. Laiko pamąstymams malonus klausėjas irgi skyrė ganėtinai
iki kovo vidurio, pats mėnraštis su vienokiais ar kitokiais atsakymais pasirodys gražų
pavasarį
Rašau tuos žodžius su visais apgailestavimais, pirmiausia, žinoma, tuos
gailesčius taikau, kreipiu į save patį 2005-ųjų leidiniai (dėl minėtosios
mugės) spėjo užgriūti mane, nustumdami pernykštę produkciją, užguldami ją,
slėgdami nauju svoriu. Pavyzdžiui, beveik nieko negaliu pasakyti apie J. Apučio
(bibliografijoje pagal abėcėlę jo pavardė pačioje pradžioje) Noveles. Iš
paties autoriaus teko išgirsti, jog tai knyga, sudaryta iš jo ankstesnių kūrinių,
skirta mokykloms. Ją užstojo mugės dienomis gauta dovanų storulė rinktinė
Vieškelyje džipai (512 puslapių). Juozas ir savo prierašuose, ir kalbomis
skatina skaityti ją visą, t. y. ir senas, ir naujas noveles, nes senose, t. y.
anksčiau rašytose, esama įvairių intarpų bei papildų. Kai kurias ne tik
skaityti, bet ir lyginti anuosius tekstus su dabartiniais. Beveik laikiausi
instrukcijos, tai atėmė daug laiko, bet patyriau ir gražaus ar smagaus
džiaugsmo. Literatūroje kaip ir gyvenime: jeigu ilgai nesirodai, tai ilgainiui, o gal ir
labai greitai esi žmogus nurašomas, t. y. priskiriamas kažin kokiems mistiniams
laikams. Ir dar bent jau trys knygos užmetė savo tinklą ant 2004-ųjų rašmenų.
Tai (pagal tą pačią abėcėlę) R. Granausko Kenotafas, A. Marčėno
Pasauliai, S. Parulskio Doriforė.
Mano atmintyje dar knibždėjo kitų S. Parulskio
knygų kipšiukai: ir bibliografijoje minima poezijos rinktinė Marmurinis šuo,
išėjusi 2004-aisiais, ir bene 2002 m. išleistas esė rinkinys Nuogi drabužiai.
Pridurčiau dar A. Andriuškevičiaus esė rinktinę Rašymas dūmais ir G.
Radvilavičiūtės Suplanuotas akimirkas
Didžiąją eseistikos dalį skaičiau
savaitraščiuos, tebesižaviu ir neturiu jokių priekaištų. Tarp jos įterpčiau ir
L. Tapino prisiminimų knygą Prarasto laiko nebūna, sulaukusią papildomos laidos.
Kaltas esmi: tikriausiai dėl to, kad joje rašoma apie žmones, su kuriais teko beveik
sykiu ar vienais kitais metais prasilenkiant susitikti tame pačiame universitete. Mūsų
jaunystės beveik anekdotinis pasakojimas apie vieną klasiką, neva tas, vos
nusipirkęs laikraštį, ieško savo pavardės, pasirodo ne toks juokingas. Man buvo
įdomu, kaip anuos laikus matė ir mato kitas žmogus. Dėl tos, o ir dar daugelio
priežasčių itin gerai vertinčiau beveik visas prisiminimų knygas (net ir tas, kurių
neturiu
). Andai esu išgyręs P. Palilionio knygą Svajojęs gražų gyvenimą
(apmatai Juozo Grušo portretui), mat radau čia labai daug žinių apie laikmetį (kai
kas peikia tą žodį), paskambinau ir pasakiau, jog privertei mane pergalvoti daugybę
detalių, įvykių, situacijų, sugrįžti atgal kokia 40 metų
Laiškai, dienoraščiai, prisiminimai, jeigu ir
ne visa tiesa, tai bent jos dalis didžiulei laiko mozaikai. Paliudijimai, medžiaga
gilesniam istorijos supratimui. Žodžiu, vanduo iš atminties šulinio.
Čia gal ir būtų proga apibendrinti: kūriniai, kur
tikrovė konstruojama, gal jau kiek pabodę, gal jų pernelyg daug išversta iš kitų
kalbų. Žmonės norėtų savos realybės atspindžio. Kitaip sakant, kas gi čia dėjosi
per paskutinius penkiasdešimt metų. F. Dostojevskio žodžiais, perprasti gyvenimo
mįslę (iš knygos Užrašai iš mirusiųjų namų).
Turiu prisipažinti, kad beveik neįstengiu skaityti
komercinės ar su komerciniu prieskoniu tegu ir neblogos literatūros, nors
suprantu (o ir pats kartais norėčiau parašyti knygą, kuri duotų pelno)
Erškėčių paukščių autorę. Ji pati, šmėstelėjusi vilniškėje knygų
mugėje, sakėsi nei šio romano, nei serialo pagal romaną nevertinanti, parašiusi daug
geresnių
Smagiai perskaičiau T. Četrausko romaną Tarsi
gyventa ir jau amžinatilsį J. Kunčino Pjūti fjūūt! arba Netiesų dvaras. Ko
bijau? Tikriausiai mano padidintas dėmesys ar domesys šiems autoriams turi tą pačią
priežastį: žmogus pasiduodi smalsumui, autoriai savi, nugyventi metai tie patys
Maždaug:
Na, na pažiūrėsim, ką tu čia pamelavai
Ir skaitytojo, ir rašytojo akiratis, mano galva,
ribotas. Dažnai mums arčiau tai, kas sukurta mūsų pačių generacijos, prieš tai
ėjusios vienos kitos kartos, na dar poros po to
Dar viena bėda. Regis, M. Martinaitis
pirmas prabilo, kad rašytojai knygas skaito savaip, t. y. tiria, šniukštinėja, ieško,
prie ko prikibti. Mūsų patiriamas skaitymo džiaugsmas ar malonumas yra kitoks. Ranką
prie širdies pridėjęs rašytojas dar turėtų prisipažinti, jog labai gerą kūrinį,
naują, atradimų pilną eilėraštį ar eilėraščių rinkinį skaitant nesvetimas ir
pobjauris pavydo jausmas. Nesu visiškai laisvas nuo šio jausmo. Paguoda ta, kad ir ne
vienas mano kolega prisipažino išgyvenęs kažką panašaus.
Manau, jog tokio jausmo neturi tikrieji literatūros
tyrinėtojai, dėstytojai ar profesoriai, perpratę naujausius metodus. Geresnis ar
blogesnis metodas vis vien įduoda žmogui į rankas šiokį tokį matą.
Kolegų rašymas yra spontaniškas, nenuoseklus, to rašymo privalumai tikra ar
tariama tiesa. Galbūt ji turi vertės tada, jeigu sutampa su kitų pastebėjimais,
rimtomis įžvalgomis. Vėlgi: kiti bodisi ir tais metodais, ir visomis universitetinėmis
įžvalgomis, o mažiausiai reikėtų tikėti komplimentais ar kai kurių leidėjų
vertinimais. Bėda, kad nuo savo laiko ydų, mugių, leidėjų, vertėjų reklamos etc.
retam pavyksta pasprukti.
Studijuodamas viena akimi prozos, dramaturgijos (vos
vienas M. Ivaškevičiaus Madagaskaras!), poezijos sąrašą, bijau nieko naujo
nepasakysiąs apie autorius, kurie yra sulaukę rimtų studijų, įvairiapusio įvertinimo
(P. Dirgėla, J. Ivanauskaitė, J. Mikelinskas, L. Gutauskas, S. Jonauskas, A. Puišytė).
Džiaugiuosi, kad kažin kokiu būdu prie lietuvių literatūros medžio vis labiau
prilimpa svetur gyvenantys G. Kanovičius ir I. Meras (kaip kad neseniai visai iš naujo
atradome S. T. Kondrotą).
Ranka nekyla, kaip sakoma, girti ar peikti tų,
kurių neperskaičiau, kaži koks nelabai doras nutylėjimas būtų, jeigu
neprisipažinčiau, jog man įstrigo ir D. Petrošiaus iš tvermės D (pirmoji
eilių knyga), ir D. Zelčiūtės Atgal į vandenį, ir J. Jackevičiaus Ugnies
šešėliai (vasario mugėje jau pristatinėjome jo rinktinę lietuvių ir anglų kalba
Geltonas vabzdys).
P. S. Galop prisiminiau, jog iš pat pradžių
buvo klausiama apie naujojo lietuvių romano vertę, apie patį romaną kaip žanrą, apie
žemėjančią poezijos kalbėseną. Man atrodo, kad talentingiausieji tik jiems
žinomu būdu, kiekvienas savaip išsisuka šiose situacijose. Svarbiausia, kad
laimi beveik nepagaunama savastis, lakioji kūrybos substancija, sučiuptos ir
užfiksuotos akimirkos, tiesa kaip liūdnas ir trapus žmogaus gyvenimas.
Į viršų
LORETA JAKONYTĖ
Metų redakcijos pasiūlyti 2004-ųjų
knygų aptarimo orientyrai liudija, kad pernykštis literatūros procesas buvo itin
daugiabalsis: polemiką įskėlę romanai, gana gausi poezija, kelios esė rinktinės,
sutirštėjusi memuaristika, stiprus dramos kūrinys. Kadangi literatūra radikaliai
nesikeičia kalendorinių metų ritmu, o veikiau lėtai tempia bent kelerių metų
tendencijų šleifą, laiko riboženklių atpažinimas iš vienerių metų
produkcijos yra labai reliatyvus (kaip ir iliuziška viltis kasmet sulaukti itin
literatūriškai brandžių kūrinių). Vertinimo akcentus dažniausiai lemia subjektyvus
skaitymo malonumas.
1. Kelių šimtų pernykščių knygų sraute lengva
pasiduoti jau pažįstamų, ankstesniais kūriniais sudominusių autorių pavardžių
įtaigai jų knygos pirmiausia ir atsiverčiamos. Antai intrigavo po didelės
pertraukos pluoštą naujų tekstų publikavę S. T. Kondrotas (novelių rinkinys
Meilė pagal Juozapą) ir I. Meras (apsakymų knyga Stotelė vidukelėj),
tačiau jiedu, tegu ir meistriškai teberašydami įprasta savo stilistika, didesnės
skaitymo nuostabos nesukėlė. Kur kas daugiau mėgavimosi kūrybiškais naujų
literatūros plotų, kalbėsenos intonacijų ieškojimais suteikia M. Ivaškevičiaus
pjesė Madagaskaras. Ši knyga 2004-aisiais buvo viena įdomiausių, galbūt jau
laikytina jei ne lietuvių dramos riboženkliu, tai bent posūkio signalu. M.
Ivaškevičius nebijo pasirinkti problemiškų mūsų kultūros istorijos tarpsnių,
tautos ir valstybės gyvenimo epizodų ir pajėgia gana originaliai juos perinterpretuoti
literatūriniu tekstu, užkabinti gilesnių dalykų ir tuo pat metu nenugrimzti į
sunkiasvorę retoriką. Panašiai pastangomis įveikti savo paties kūrybinio braižo
inerciją intriguoja naujausias M. Martinaičio eilėraščių rinkinys K. B.
įtariamas. Kitų autorių sužadinti stiprios literatūros lūkesčiai lieka apvilti.
Skaitant ima atrodyti, jog naujausiuose grožiniuose tekstuose susidomėta temomis ir
idėjomis, jau iškalbėtomis (netgi tų pačių autorių) kitais diskursais teoriniu,
eseistiniu ar publicistiniu. Pavyzdžiui, itin padažnėjo rašytojo profesijos, rašymo,
leidybos peripetijų motyvų. Ar daug smalsumo gali sužadinti įrašas poezijos knygoje,
kad istorijos nėra. Yra tik istorijos (G. Grajausko Naujausių laikų istorija:
vadovėlis pradedantiesiems)? Tai nekeltų nuobodulio, jei greta išrašytų dalykų
atsirastų papildančių ar priešingų teiginių.
2. Ir literatūrinė vertė, ir žanro kriterijai
kintantys dydžiai. Ypač žanro samprata yra antrinė klasifikacinė kategorija, kuri
lemia auditorijos lūkesčius, tačiau nėra griežta ir privaloma rašytojams. Tekstų,
pateikiamų su romano etikete, neatitikimas tam tikru laikotarpiu nusistovėjusiems
kriterijams neatrodo išskirtinė literatūros bėda (juolab kad žanrų apibrėžtys yra
nuolatinių diskusijų objektas). Kai kurie romanai, kone tobulai atitinkantys
žanro kanoną, turi nemažiau literatūrinių seklumų (pradedant schemiškais
sentimentaliais ar nuotykiniais popliteratūros romanais, baigiant įprastais
realistiniais psichologiniais pasakojimais, o tokių pakanka tarp kelių dešimčių
pernykščių knygų, pavyzdžiui, lėkštai iliustratyvus V. Bubnio Tas ryto
laukimas, tradicinis E. Liegutės Baltoji moteris, J. Šikšnelio duobėtas, nors
vietomis įtaigus, apribų romanas Apšlakstytas isopu). Didesnė bėda yra
literatūrinio žodžio kokybės, motyvuotos struktūros, originalesnio ir nuoseklesnio
pasaulėvaizdžio, kūrybingesnio santykio su kalba stygius. Antai skaitant labiausiai
kritikos linksniuotus romanus (S. Parulskio Doriforę, R. Šerelytės Vardą
tamsoje) neapleidžia pastarųjų darymo, skubos pojūtis, autoriaus koncepcijos
(net jei tai būtų visiška žanrinio kanono priešybė) trūkumas. Dangstymasis
neapibrėžtumą įteisinančiomis postmodernistinio romano teorijomis ar anotacijomis
apie euroromaną menkai gelbsti siekiant išlaikyti skaitytojo dėmesį. Dalis šių
knygų įdomios kaip naratyvo eksperimentai, netikėtos intertekstinių sąsajų sampynos,
žaisminga kultūros figūrų dėlionė, kaip humanistinės pasaulėžiūros ir
politinio korektiškumo nuostatų provokacijos (pvz., H. Kunčiaus Gaidžių
milžinkapis), vitališkas vaizduotės demonstravimas (J. Skablauskaitės
Septyniadangė erdvė), tačiau puikūs atskiri fragmentai taip ir lieka pabiri,
nesuauga į kūrinį (o kur dar nereikalingų žodžių svoris
).
3. Praėjusių metų poezijoje galima išgirsti
gaivesnių eilučių, aptikti netikėtų metaforos blyksnių, tačiau sunku
įvardyti eilėraščių knygą, išsiskiriančią ryškiu nauju balsu. Greičiau
priešingai, pernykštė poezija atrodo stipriausia kaip tik tradicinėmis intonacijomis,
įprastomis autoriams temomis ir poetika tai K. Platelio Palimpsestai, po
dešimtmečio pertraukos eilėraščius išleidusio H. A. Čigriejaus Vieversiui ir
kraujažolei, iš dalies A. Balbieriaus Strazdo anatomija; įdomus L. Gutausko
sumanymas išleisti epitafijos žanro sutelktinę In fine. Vyraujanti kasdienės
konkretikos, buitinės ironijos kalbėsena nekliudo geriausių eilėraščių išgaubti
iki universalesnių matmenų (pvz., D. Čepauskaitės rinkinyje Nereikia tikriausiai
būtina). Kita vertus, tokio tipo poezija taip pat jau turi tam tikrą suformavusi
branduolį ir ima kartotis. Antai literatūriškai tvarkingas, parašytas gerai
išmanant amatą, bet tą patį varijuojantis G. Grajausko rinkinys nedaro tokio stipraus
įspūdžio kaip jo ankstesnės knygos.
4. Esė branda ir reikšmė literatūriniame procese
buvo akivaizdžios jau kelerius pastaruosius metus, kai periodikoje pasirodė didžiuma
2004 m. atskiromis knygomis išleistų tekstų. Rinktinės tik dar kartą sutelkčiau
paliudijo žanro plėtotę, palyginti įvairią retoriką: G. Radvilavičiūtės
Suplanuotų akimirkų (savi)ironiškos moterys, A. Andriuškevičiaus estetizuotos
patirtys ir įsižiūrėjimai į kultūrą knygoje Rašymas dūmais, G. Adomaitytės
lyriškai išpažintinis Šokis ant stalo. Viena iš tolesnio esė gyvybingumo
gijų galėtų būti intensyvesnės pastangos įveikti egocentrizmo trauką,
analitiškesni, intelektualesni nūdienos žmogaus egzistencijos apmąstymai, jaučiant ne
tik savo aš, bet ir daugiau bei įvairesnių kitų. Šitai ypač
pageidautina turint galvoje pernai spaudoje publikuotus tekstus: vien individualia
patirtimi grįsta ir tik ją reflektuojanti eseistika jau ima kartotis, kasdienybę
filtruojančios įžvalgos ima panašėti, niveliuojasi individualių eseistų
požiūriai, temos, stilistika.
5. Tarp 2004 m. išleistų knygų šviežiai atrodo
memuaristika (prie klausime minėtųjų pridėčiau L. Tapino Prarasto laiko
nebūna). Šio pobūdžio leidiniai intriguoja ne tik nauja faktografija, reikšmingų
asmenybių biografijos ir veikimo kultūroje liudijimais, bet ir jų autorių laikysena,
santykiu su pasakojama medžiaga, savo amžininkų, kartos ir gyvento laiko literatūrinio
įvaizdžio kūrimu. Kadangi nemaža atsiminimų dalis susijusi su antrąja XX a. puse,
išleistos knygos tampa dokumentine medžiaga analizuojant tai, kaip posovietinis žmogus
peržiūri savo sovietinę patirtį (kartais nesusilaikydamas nuo mitologizuojančio
žvilgsnio). Be to, pernykščiai leidiniai įdomūs ir specifiškesniu literatūriniu
aspektu kaip memuarinio pasakojimo strategijų, knygos sudarymo variacijos
(individualūs ir kolektyviniai, tariamai objektyvūs ir atvirai subjektyvūs,
monologiniai ir dialoginiai, beletrizuoti memuarai).
6. Lietuvos literatūrinė spauda nėra tokia atidi,
o kritikų ratas toks gausus, kad aprėptų visas išeinančias knygas gal tik
diferencijuotos skaitytojų grupės pajėgios pastebėti mėgstamų autorių ar žanrų
literatūrines naujienas. Vis dėlto norėtųsi atkreipti dėmesį, jog pašnekesiuose
apie naujausias knygas dažnai apeinama ne tik dalis regioninių leidinių, bet ir kitas
svarbus literatūros sluoksnis knygos, adresuotos jaunesnei auditorijai. O lietuvių
vaikų literatūra pastaraisiais metais atrodo gerokai pagyvėjusi, pasižyminti temų,
erdvėlaikio, veikėjų, stilistikos įvairove. 2004 m. gerus kūrinius vaikams išleido
net keli populiarūs suaugusiųjų literatūros autoriai: S. Geda, A. Marčėnas, B.
Vilimaitė, J. Ivanauskaitė, V. V. Landsbergis.
Į viršų
MARIJUS ŠIDLAUSKAS
1. Kiekviena iš naujai pasirodančių knygų
atsineša senąją, skaitytojui iš anksčiau žinomą autoriaus aurą. Apie
debiutuojančius taip pat būname šį tą girdėję, skaitę (turiu galvoje literatūra
besidominčius skaitytojus). Taigi kiekvienas turime ar bent nujaučiame tam tikras
vertinimo koordinates, savitą lūkesčių horizontą, kaip pasakytų H. R. Jaussas.
Kuo daugiau perskaitytų knygų sutampa su šio išankstinio horizonto linija, tuo daraisi
išrankesnis, laukdamas anomalijų. Negalėčiau pasakyti, kad mano praėjusių
metų skaitymo akiratį raižė kometos ir meteoritai, ir gal ne vien todėl, kad
didžiuma bibliografiniame sąraše nurodytų knygų liko neperskaitytos. Skaitymo
malonumai saikingi, maždaug pasitvirtino nuojauta: to ir reikėjo laukti. Gal
dėl to, kad skaitymo malonumus programiškai vėsino žiūrėjimo ir girdėjimo
nemalonumai.
Kelios tendencijos matosi plika akimi. Leidybos rinka
vis labiau pakerta literatūros tapatybę, iškeldama vidutinių gabumų autorius. Vis
dažniau ima nesutapti literatūrinis talentas ir įgyjamas kultūrinis autoritetas.
Nacionalinė premija pamažėle virsta socialinio stimuliavimo-kompensavimo priemone, o ne
tautą telkiančiu kultūriniu aktu. Nacionalinė žiniasklaida ir toliau apie kultūrą
raportuoja valdiška greitakalbe, nors esama ir priešingų pastangų visų pirma
Lietuvos radijo Klasikos programa. Pagirtino žiniasklaidos dalyvavimo literatūros
procese pavyzdys V. Gasiliūno radijo laida Literatūros akiračiai.
Profesionali, išradinga ir sykiu nestandartinė, asmeniškai kuriama. Jos vedėjas
smalsus ir ištvermingas, moka prakalbinti nenuslopindamas pašnekovo, vienodai
dėmesingas garbiam klasikui ir besiplunksnuojančiam maištininkui, spėja perskaityti
karščiausius tekstus, aplankyti knygų pristatymus, muges, konferencijas ir
šitaip reflektuoti mūsų literatūros raidą ne prasčiau nei kolektyviniuose
aptarimuose.
2. Romano, kaip ir bet kurio žanro, kriterijai ką
nors reiškia tik sutapę su talento ir asmenybės turiniu. Struktūrinis romano laisvumas
nebūtų bėda, jeigu jis neišvirstų į būtiškąjį atsipalaidavimą, kai žaidimas
virsta atsainiu žnaibymusi, o humoras nelabai juokingas (H. Kunčius). Modernaus
romano galimybės dėl sovietmečio traumų liko neišnaudotos, ir tegu jas bala, nes jų
vaikydamiesi imame kompleksuoti. Postmodernios galimybės, kai jas ilgokai demonstruoji,
taip pat gali pavirsti profesiniu kompleksu. Romanas, šiaip ar taip, socialiausias
žanras, tačiau mūsiškiams romanistikos pirmeiviams, regis, rūpi ne rimta socialinė
kritika, o pamesto savęs ieškojimas ar gaudynės. Talentingas poetas ir eseistas S.
Parulskis Doriforėje nori pergudrauti save kaip socialinę būtybę, ir tas
ištęstas žaidimas baigiasi nerezultatyviomis lygiosiomis, nepaisant kelių
literatūrinių lavonų. Potekstėse trokštama patirti gyvenimą kaip svarbų ir
reikšmingą, o tekstas visomis keturiomis tam priešinasi, net pakoketuodamas (šiaip jau
kritikai, jeigu jie ne S. Parulskio mylimo Literatūros instituto bendradarbiai, pradeda
nuo teksto). Arba: tekste metafizinis nesusitaikymas su būtimi, potekstėje fizinis
nesusitvarkymas su buitimi, nors tu ką. Gyvenimas kaip organinių trąšų paieškos?
Kodėl ne, entuziastų netrūko visais laikais. Bet kai tokia šūdranka tampa
madinga literatūrine ideologija, besigiminiuojančia su viešojo gyvenimo kvapais bei
vaizdais, norisi išeiti grynan oran ir skaityti ne naująjį lietuvių romaną, o tarkim,
Sigito P. išverstą M. Gasparovo knygą apie antikos kultūrą.
3. Iš poezijos knygų netikėta laikytina (įtariu,
ir pačiam autoriui) M. Martinaičio K. B. įtariamas. Savita, asmeniška intencija
išsiskiria L. Gutausko paskyrimai In fine gal bus tvirtesni už varį...
Reikšminga S. Jonausko rinktinė Žolės balsas, pačiu pavadinimu permušanti ne
vieną eiliuojantį triukšmadarį. Diogeniškai skvarbus, tuščiai nelojantis ir
saikingai besikandžiojantis S. Parulskio Marmurinis šuo. Ramia branda gyvai
alsuoja K. Platelio Palimpsestai. Dar vieną stiprią poezijos knygą (šalia
vidutinio stiprumo romano) išleido G. Grajauskas. Joje nemaža šiurkštoko,
nukultūrinto savo tapatybės čiuopimo, naujojo socialumo įžvalgų ir, kaip
visada, sveiko paironizavimo: Jei jau kartą nesi geras žmogus, / tai gali būt
mandagus kiek tik lenda. Poetas moka tiesiog nukosėti vaizdus iš natūros, ir
še tau eilėraštis (pvz., Bukinistas), kurį gali skaityti ir kaip egzistencinę
studiją, ir kaip socialinę kroniką pagal savo susidėvėjimo laipsnį. Kaip save
atrandanti autorė trečiąja knyga įsitvirtina D. Čepauskaitė, kritikų ne itin
pastebima poetė iš Dievo dovanos. Eilėraščiai jai tiesiog atsitinka,
tačiau ne liejasi, bet veržiasi, įveikdami juose pačiuose glūdintį pasipriešinimą
ir, tarsi gėdydamiesi savo literatūriškumo, čaižo save žemojo stiliaus kirčiais,
lipa ant nuospaudų šiurkščiu puantu. Sprangi patirties duonelė suraikoma tiksliomis
metrinėmis porcijomis, ritmo ir rimo pojūtis užvedantis, stichiškas ir gilus.
Girdisi geros eiliavimo mokyklos (nuo M. Cvetajevos iki A. A. Jonyno) aidai. Neigimo
retorika poetiškai vaisinga, kylanti ne iš pozos, bet iš lytimo gyvenimo nervo.
Esama moteriško (bet ne feministinio) mazochizmo, bet jis kontroliuojamas ir gal
vyriškesnis už intelekto ištiktų vyrų pozas.
Kur ir kodėl ima slėptis lyrika? Nebedainingas,
suplokštėjęs pasaulis (ir vidinis), plėšri naudos (o ne prasmės) civilizacija. Dėl
to bandžiau moralizuoti 2004-ųjų Poezijos pavasario almanache. Ačiū Dievui, dar
ne visa muzikuojanti lyrika pasislėpė skaitykite D. Čepauskaitę. D. Petrošius dar
nemuzikuoja, bet pamuzikuos.
4. Esė bumą, kaip teisingai L. Donskio laidoje
sakė neįvertintas šio žanro kelių skynėjas R. Rastauskas, pirmiausia reikėtų sieti
su atsivėrusiomis laisvosios spaudos galimybėmis, o ne su asmeniniu genialumu. Dėl
agresyvokos ekspansijos pats žanras nekaltas, mes patys, nekritiškai aikčiodami,
nesąmoningai (arba net labai sąmoningai) lengvinome laisvąsias raiškas ir diskursus.
Išmokėme daug narcizų reikštis, bet ne reikšti. Sugurinome recenziją, aplamdėme
šonus apsakymui, išstūmėme polemiką. O ir gyvieji klasikai, regis, dažniau
šmaikštauja negu (esmingai) maištauja.
5. Biografinės, memuarinės literatūros baruose
išlieka pagunda balzamuotis, beatifikuotis. Žmogus, kuris asmeninius laiškus rašo per
kalkę, truputį įtartinas. Šito, regis, nesuspėjo daryti L. Tapino Prarasto laiko
nebūna herojai A. Masionis, V. Marcinkevičius, B. Radzevičius, V. Kuzmickas, L.
Jacinevičius, J. Kazlauskas. Gyva medžiaga parašysimai tragiškajai literatūros ir
kultūros istorijai.
6. Nepastebėtų knygų pastebimai daugėja. Jei
gera, anksčiau ar vėliau vis tiek išnirs. Blogiau, kai pastebim, išgiriam,
premijuojam, o nustebti nėra kam.
Parengė MINDAUGAS KVIETKAUSKAS
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|