|
<< Atgal
JURGA SADAUSKIENĖ
Liaudies dainų sociokultūrinis
statusas XIX a.
Egidijaus Aleksandravičiaus
taikliai pažymėta, kad XIX a. lietuvių tautosaka buvo iškelta į oficialios kultūros
paviršių1, o amžiaus pabaigoje, kaip teigia
Paulius Subačius, tautosaka neretai laikyta ir kūrybos etalonu2.
Tačiau folkloristų konstatuojama, kad pačioje tradicinėje kultūroje tuo metu vyko
papročių ir folklorinės tradicijos degradacija vis mažiau pasitikima tautosakos
tekstu, rečiau dainuojama, plinta menkaverčiai, neretai literatūrinės kilmės tekstai,
vis svarbesnė kaime tampa knyga. Išeitų, kad žodinės liaudies kūrybos iškėlimas ir
adoracija viešumoje sutapo su jos vaidmens silpnėjimo pradžia tradicinėje kaimo
kultūroje. Tačiau ar tikrai XIX a. pabaigoje tautosakos tvarumą lemia tik inertiškas
tradicijos funkcionavimas? Ar atsinaujinusi folkloro formomis literatūra ima nukonkuruoti
folklorą tradicinėje kultūroje, o tautosakinė tradicija tik menksta, prarasdama
gyvybingumą ir būdingiausius bruožus? Šio straipsnio tikslas yra aptarti, kaip antroje
XIX a. pusėje folklorinę tradiciją veikė jos iškėlimas į viešumą, sąlytis su
rašto kultūra, bei pasiaiškinti, kokie nauji vaidmenys tuo metu teko liaudies dainai.
Ypatingą dėmesį skirsime dainoms, kadangi, mūsų
manymu, jų tradicijos raida ir aktualizavimas buvo daug kuo išskirtiniai. Jei patarlėms
ar pasakojamajai tautosakai buvo leidžiama iškilti šalia lingvistinio ar istorinio
diskurso, tapti rinkimo bei tyrinėjimo vertu objektu, tai dainoms suteikta tautos
charakterio, sielos reprezentavimo funkcija. Tik dainos žanro meniškumas ir turinio
vertė buvo visiškai pripažinta kaip universali, ne vien prasčiokiška, archajiška.
Pavyzdžiui, Jonas Basanavičius laikėsi nuostatos, kad
didžiausias lietuvių dvasios turtas esąs paslėptas dainose ir pačioje lietuvių
kalboje3. Apie dainų pažintinę ir normatyvinę prigimtį
jis mąstė romantiškai. Pasak jo, menas pirminė žmonių bendravimo priemonė;
žmogus, norėdamas įsidėmėti įvairius reiškinius, o svarbiausia įstatymus,
pradėjęs dainuoti. Daina esanti pirminė poezijos forma. J.
Basanavičius taip pat teigė, kad Lietuvoje būta senoviškų provų (teisminių)
dainų4.
Išskirtinio dainų aukštinimo argumentu reiktų
laikyti jų moralumo akcentavimą. Normatyvinė, visą bendruomenės
gyvenimą reguliuojanti dainų vertė iškeliama jau amžiaus pirmoje pusėje Liudviko
Rėzos5, Simono Stanevičiaus tekstuose6.
Romantinėje eiliuotoje kūryboje dainos pateikiamos
kaip pagrindinis tautos sielos reprezentantas. Liudvikas
Kondratavičius poemoje Margiris, nupiešęs neigiamą vokiečių kryžiuočių
paveikslą, kaip ryškiausią jų moralinio sugedimo pavyzdį nurodo nepagarbą
religinėms giesmėms ir nepadorių liaudies dainų skambėjimą: Toli pasigirsta tai
nepadorios dainos, tai Dovydo psalmės: mat čia apsimetęs ir atšalusio tikėjimo
šėtonas moka sujungti nešvankias dainuškas ir himnus7.
Kaip monografijoje pažymi Brigita Speičytė, daina yra tapusi
centriniu tekstu Adomo Mickevičiaus Konrade Valenrode: Albano daina Vilija
poemoje figūruoja tarsi kūrinio siužeto simbolinis konspektas8.
Periodikoje, proginėse kalbose jau XIX a. viduryje
žodžiai poetas ir dainius, poezija ir daina vartojami
sinonimiškai. Autorinei dainai, kaip ir klasicistinei poezijai, taikomas aukščiausių
vertybių reiškimo reikalavimas. L. Kondratavičiui už kūrybą
lenkų periodiniame leidinyje Przegląd literacki dėkojama: Dėkingi tau, kaimo
lyrininke, už tą naują lakių rimų rinkinį; mes pripratome prie tavo dainų ir jas
pamilome. Klausydamas jų žmogus pasijunti moraliai tvirtas ir skatinamas geriems
darbams
Mūsų lyrininko dainos tarsi vieversėlio giesmė, kuris nuo ankstyvo
rytmečio pakilęs virš artojo gieda meilės ir vilties himną apie ateities derlių,
gaunamą kruvinu prakaitu9.
XIX a. populiaru poezijos rinkinius, individualią
kūryba vadinti dainomis: pavyzdžiui, Adomas Jakštas 1894 m.
išleidžia rinktinę Dainų skrynelė10, kurioje
jo originalios eilės. Tam tikrą dainos statuso kilimą, jos
prilyginimą elitinei literatūrai galime matyti ir Antano Strazdo terminijoje. Savo
kūrybą jis vadina pastoralinėmis arijomis, moralinėmis giesmėmis,
kaimo giesmėmis11, taigi savo gana folkloriškus
tekstus pavadina pagal elitinės rašytinės poezijos tradiciją.
Manyta, kad dainos žanras yra tinkamas istoriniam
diskursui perteikti. Štai klasicistas Dionizas Poška, nors ir
nevertino senųjų liaudies dainų, siūlė kurti istorines literatūrines dainas12.
Dainų reikšmę kultūrai suvokė ir akcentavo ne
tik švietėjai, mokslininkai ir kūrėjai, bet ir bažnyčia. Žanro socialinio veikimo
galia buvo visuotinai pripažįstama. Antai 1891 m. Varpe
paskelbta programa švietimui kelti. Iš aštuonių punktų vienas pirmųjų buvo:
Įtaisyti atviras, nepaslaptines, giesminykų ir daininykų draugystes, kurios kartu
turėtų būti platintojomis lietuviškų knygų ir laikraščių ir auginimo lietuviškos
idėjos13.
Liaudies dainų iškėlimas į oficialios kultūros
paviršių tolygus naujo sociokultūrinio statuso suteikimui. Oficialiai kultūrai
atstovaujantis tekstas yra nulemtas tos kultūros normų ir yra normatyvinis kitų tekstų
ar tradicijų atžvilgiu. Naujo žanro įtvirtinimas oficialioje kultūroje žymi tos
kultūros svarbiausių vertybių, pasaulėvaizdžio ir įtaigos technikų įvertinimą iš
naujo, o gal ir pakeitimą. Ar XIX a. tautosakos iškėlimas buvo tik formalus, ar dainos
išties turėjo galių pretenduoti į aukštą sociokultūrinį statusą?
Verbalinių tekstų (sakytinio
ar rašytinio) sociokultūrinio statuso teoriją sukūrusi Heda Jason klasifikuoja tekstus
pagal tai, kiek šie įkūnija kultūrines ir socialines vertybes, kokiu būdu kūriniai
interpretuoja kitus kūrinius. Svarbiausi centrinio statuso tekstai nustato normas
tolimesnei literatūros raidai, išreiškia ir simbolizuoja kultūrai esmines vertybes bei
normas, tikėjimą. Arčiau centro paprastai būna tai kultūrai ar tradicijai būdingi
tekstai. Viduriniam statusui priklauso pirminius tekstus komentuojantys, propaguojantys,
populiarinantys tekstai. Periferiniam statusui žemieji žanrai, pramoginiai, komerciniai
masiniai kūriniai, indiferentiški tam tikrų normų ir vertybių atžvilgiu arba jas
neigiantys. Periferiniais laikomi ir mažos socialinės grupės (subkultūros) tekstai,
kurie šiai grupei gali būti patys svarbiausi14.
Požymiai, pagal kuriuos nustatomas atskirų tekstų
ir žanrų kultūrinis statusas, būtų šie: 1) ar įkūnija kultūrines ir socialines
vertybes, 2) kokiu būdu interpretuoja kitus kūrinius, 3) ar yra rašytiniai, ar
žodiniai, 4) priklauso išmoktai ar liaudies tradicijai, 5) profesionalūs ar
mėgėjiški, 6) privatūs ar vieši, 7) estetiški ar ne.
Aukštesnį statusą paprastai
turi rašytiniai, išmokti, profesionalūs, vieši, estetiški kūriniai. Neraštingose
visuomenėse centriniai esą žodžiu perduodami mitai (jie atstovauja religijai,
tikėjimui), o iš pasaulietinių kūrinių epai bei įstatymai, kurie skelbia bei
propaguoja pasaulietines vertybes15. Pagaliau, apibrėžiant
statusą, itin svarbu ir teksto paplitimas, populiarumas, idėjinis socialinis
angažuotumas, ilgalaikė refleksija.
Nustatę centrinius tekstus, įvardiję jų
normatyvinį turinį bei retoriką, galime suvokti, kas tiriamai kultūrai, tradicijai ar
sociumui yra svarbu, kokie tekstai ir retorika laikomi patikimais ir priimtinais.
Įvardiję periferinius tekstus matytume, kokia yra subkultūra ir jai priimtina retorika,
t. y. kokio sąmoningumo, aktyvumo ir populiarumo pasiekusi oficialią kultūrą neigianti
tradicija. Vidurinio statuso tekstų gausa ir brandumas rodytų, kiek centriniai tekstai
yra svarbūs didžiajai visuomenės daliai, kiek jie įsišakniję, persmelkę mąstymą.
Tiesa, ši schema gali būti taikoma tik iš dalies.
Verbalinių tekstų statusą pagal šį modelį palanku tirti, kai turime gana vienalytę
visuomenę, kur skirtingos grupės gyvai komunikuoja. XIX a. Lietuvoje egzistavo kelios
socialinės grupės aukštuomenė, valstiečiai, lietuvių inteligentija, kurios
skyrėsi kalba, gyvenimo būdu, pasaulėžiūra ir bendravimo bei literatūrinėmis
tradicijomis. Kiekvienai iš jų savi tekstai ir jų tvirtinamos vertybės buvo centrinės
svarbos, kiekvienai vis kita normatyvinė retorika įprasta ir tinkama. Per visą XIX a.
santykis tarp šių grupių keitėsi, kartu formavosi ir intensyviai sąveikavo kelios
kultūrinės tradicijos, tad tapo galimos įvairios centrinių ir periferinių tekstų
jungtys bei tekstų sociokultūrinių funkcijų kombinacijos. Svarstant, ar kuris nors
žanras, literatūros rūšis XIX a. atlieka centrinio teksto vaidmenį, reiktų
žiūrėti, ar yra tekstų, kuriuose būtų jungiama skirtingų socialinių grupių
pasaulėžiūra, vertybės, normos bei jų tvirtinimo būdai.
Vertinant pagal šį modelį, L. Rėzos pradėtas
moralinis ir estetinis liaudies dainų aukštinimas yra reiškinys, analogiškas
centrinių tekstų komentavimo tradicijai. Tokiu atveju prakalbos dainynams, liudijimai
apie pateikėjus, aprašymai, dainų analizė yra tarsi centrinius tekstus komentuojanti
vidurinio statuso raštija. Juo labiau, kad dainos neretai apibūdinamos kaip
aukščiausio statuso tekstai, išsiskiriantys lietuviškumu, ypatingu moralumu,
estetiškumu bei senumu. Dainų adoracijos lietuvių kultūros veikėjams reikėjo
pirmiausia tam, kad jie galėtų pasijausti esą dvasingos, kultūringos ir civilizacijos
nesugadintos kultūros ainiais kultūringų Vakarų ir slavų pašonėje. Šios vertybės
romantizmo šviesoje atrodė itin gerbtinos.
Aukštą dainų statusą rodo tai, kad periodika,
dainynai tuo metu buvo vieninteliai tikrai savą originalią lietuvišką kūrybą
pateikiantys leidiniai. Religinė literatūra, beletristika, praktinio pobūdžio
knygelės yra arba iš kitų kalbų versti tekstai, arba jų paveikti. Dainynai, poezijos
rinkiniai geriausiai iš visų spaudinių išreiškia lietuviškumą, tai saviausia
lektūra. Kita centriniams kultūros tekstams būdinga ypatybė jų prieinamumas.
Dainos iš tiesų vienas prieinamiausių žanrų XIX a. Lietuvoje. Jos plinta
žodžiu, rankraštiniu ir spausdintiniu pavidalu.
Dainų aukštinimas ir viešinimas veikė ir
folklorinės tradicijos vidų, kiek vėliau dainos, o ne koks nors kitas žanras tapo
mūsų tautinės dvasios pripažintuoju reprezentantu plačiojoje visuomenėje, tarp
mažaraščių sodiečių. XIX a. dainos bent iš dalies įgyja pagrindinių normatyvinių
tekstų požymių bei funkcijų, akumuliuoja ir adaptuoja įvairių verbalinių tradicijų
ideologinį turinį.
Kaip rodo tautosakos medžiaga pirmiausia
dainynai ir rankraštiniai tautosakos rinkiniai populiarusis liaudies dainų
repertuaras per XIX a. labai keičiasi: kuriama daug naujoviškų dainų, kurios
išsiskiria literatūrine tematika, stilistika bei strofika. Dainose akcentuojamos naujos
temos, aktualijos, galima kalbėti apie stipriai atsinaujinusį jų pasaulėvaizdį:
gamtos dainose pagal idilės stilių grožimasi gamta, metų laikais,
didaktinėse-humoristinėse ar net senosiose tradicinėse daugėja moralizuojančių
posmų, primenančių bažnytinį pamokslą ar didaktinės prozos ištraukas, vis daugiau
populiariose anoniminėse dainose papročių kritikos, viešojo gyvenimo refleksijos,
tautinės, religinės savimonės akcentavimo. LLTI*
kataloguose iš 500 000 lietuvių liaudies dainų apie ketvirtį sudaro šios vėlyvosios
literatūrinės kilmės dainos, kurių pritapimas folklorinėje tradicijoje yra toks pat
neabejotinas kaip ir vėlyva jų kilmė. Šių dainų folkloriškumą liudija daugybė
užrašytų tekstų (didelė dalis jų priklauso neraštingų žmonių repertuarui), taip
pat gana įspūdingas jų variantiškumas. Tai rodo, kad didaktinės, pilietinės XIX a.
poetų eilės ne tik buvo dainuojamos, bet ir stipriai keitėsi perduodamos žodiniu
būdu.
XIX a. tradicinės kaimo kultūros atstovams
svarbiausi buvo religiniai raštai ir tautosaka. Religinės literatūros ir dainos
santykį kultūroje galėtume įvardyti kaip abipusį ir simbiotinį. Per devynioliktąjį
šimtmetį tradicinės dainos apeiginė maginė vertė silpnėjo, iš sakralaus diskurso
pozicijų ją stūmė malda ir giesmė, bet čia pat kurti ir liaudiškieji religinių
giesmių, legendų variantai. Antra vertus, esama giesmės ir dainos suartėjimo
požymių, tam tikro jų bendrumo viešajame kultūriniame gyvenime. Vėlyvosios,
patriotinio turinio dainos buvo dainuojamos bažnyčiose, viešai pareiškiant politinį
nusiteikimą. Tokia tradicija uždrausta po 1863 m. sukilimo16. Taigi dainos, įsileistos į Dievo namus, šiuo atveju
prilygdavo šventųjų religinių giesmių vertei ir atliko tą visuomeninę ir
ideologinio poveikio funkciją, kurios nepajėgė atlikti giesmių žanras. Dainoms
atsiranda vietos šalia religinio diskurso, nes šis neapima visų lietuvių šviesuomenei
aktualių kultūrinių vertybių. A. Baranausko poezija (ypač poemėlė Dievo rykštė
ir malonė17) yra gana vėlyvas ir tuo metu vos ne vienintelis toks
akivaizdus bandymas jungti lietuvių kultūros, istorijos dominantes su religine
ideologija.
Svarstytinos ir individualios pasaulietinės
literatūros galimybės atlikti centrinių kultūros tekstų vaidmenį. Lietuvių
šviesuomenei romantinė lenkiškoji ir lietuviškoji poetinė tradicija, istoriniai,
lingvistiniai veikalai buvo centrinės svarbos. Kitaip į romantinę poeziją reagavo
neišprususi visuomenė. Naujausio sukirpimo literatūra paprastiems sodiečiams
neretai atrodė keista, sunkiai suprantama ir nereikalinga. Štai F.
Milašauskas savo dainynėlio prakalboje taip kreipiasi į skaitytojas: Jūs
(mergelės), turėdamos norą ant išsimokinimo dainų, tankiai nusiperkate daineles
perdaug su patriotiškomis ir politiškomis dainomis, kurias ne vien ką reikia daboti nuo
policijos, bet dar, negalėdami jų suprasti, metate po pečiaus18.
Maironis, išleisdamas Tarp skausmų į garbę, taip pat yra
prasitaręs apie labai skirtingą įvairių socialinių sluoksnių mentalitetą ir
daugumos nepajėgumą įvertinti jo poeziją: Išleisdamas į žmones savo mylimiausią
kūdikį, kam gi jį pašvęsiu? Mūsų garbingoji diduomenė jo nesuprastų; seniai
išvariusi iš salionų savo tėvynės liežuvį, moka jo tik tiek, kad su tarnais
susišnekėtų <...>. Neskaitys mano poemos ir ūkininkai vargdieniai; ne dėl
jų rašiau; reikia dar jiems apšvietimo, kad galėtų ją suprasti. Visa mano viltis tai
moksliškai apšviesta jaunuomenė19.
Turint galvoje tai, kad vėlyvosios dainos atsiranda
veikiant to laiko populiariai literatūrai ar neretai yra autorinių kūrinių plagiatai,
jas tarsi derėtų laikyti vidurinio statuso tekstais, komentuojančiais rašytinę
tradiciją. Kiekvienas originalus autorinis kūrinys būtų sociokultūriškai
reikšmingesnis už folklorinius variantus ar sekimus. Pavyzdžiui, A. Baranausko eilės
bei poema Dievo rykštė ir malonė yra įvairiai plagijuojami, jo kūrybos
moralinis turinys bei stilius, tekstų struktūra (priešiškumas kitatikiams, religijos
sureikšminimas, pomėgis pradėti kūrinį tikslia istorine data ir didaktiniai posakiai)
perimami poeto sekėjų. Tuomet reiktų teigti, kad į centrinių kultūros tekstų vietą
stoja meniškiausia ir idėjiškai pažangiausia autorinė poezija, kuri savo raiškos
būdais nenutolusi nuo dainos ir pati gali būti dainuojama, ir tai garantuoja jos
sėkmingą plitimą. Bet realiai tradicinėje kultūroje skirtis tarp šių tekstų lyg ir
neegzistuoja. Kiekvienas naujas variantas ar versija, plagijavimo ar sekimo atvejis paties
atlikėjo paprastai buvo suvoktas kaip pusiau savarankiška kūryba ir socialinė akcija,
kaip asmeninė pastanga įvardyti vertybes. Kūrinio originalumas mažai terūpėjo,
atlikėjas literatūrines dainas tiesiog skyrė dainų tradicijai, o autorių dažnai
pamiršdavo. Taigi dainos savaip konkuruoja su svarbiausiomis rašto tradicijomis,
perimdamos tuos jų elementus, kuriuos gali pritaikyti.
Tačiau galima pažymėti, kad dainos neretai yra ir
menkesnės už literatūrinę poetinę tradiciją: jose kur kas silpniau reiškiama
kultūrinė refleksija ir tik iš dalies atsispindi tuo metu vykusios pasaulėžiūrų
sandūros. XIX a. poezija neretai tampa tarytum socialinių derybų vieta: pono ir
mužiko, tėvynės ir lietuvio, keliaujančio amatininko moralisto ir sėslaus sodiečio,
išmintingo Dievo ir nuodėmingo žmogaus, pagaliau teigiamo ir neigiamo personažų.
Jų dialogai signalizuoja aktualiąsias laikui literatūrines temas ir vertinimus. Dainose
dialogas daugiau žaidybinis, imituojantis priešiškumą tarp vaikinų ir merginų, vyro
ir žmonos, skirtingų kaimų bendruomenių ar girtuoklio ir degtinės. Jame idėjinis
aštrumas nunyksta.
Kita vėlyvųjų dainų ypatybė, verčianti abejoti
jų sociokultūriniu vertingumu, neretai žemas meninis tekstų lygis. Sakytum, kuo
labiau idėjiškai angažuotos tuo labiau grafomaniškos, nenušlifuotos,
neoriginalios, tiesmukos eilės. Bet savo raiška, bent jau žiūrint mažaraščio
kaimiečio akimis, jos artimos bažnytiniam pamokslui ir straipsniams periodikoje
rašto žanrams, kurie teigia svarbius ir teisingus dalykus.
Senojo baudžiavinio kaimo kultūroje dainų
sociokultūrinis statusas neabejotinai svarbus: tai apeiginės dainos, lydinčios
ritualus, telkiančios bendruomenę ir išreiškiančios kolektyvinius vertinimus bei
pasaulėvoką. Tiesa, dainų normatyvinė, reguliuojanti funkcija nėra išskirtinė, tai
visos senosios tautosakos bruožas. XIX a. situacija ima keistis: žmonėms vis svarbesnis
tampa religinis tekstas, užrašytas, spausdintas žodis. Kaimo aplinkoje vis daugiau
dainuojama literatūrinės kilmės dainų, kurios plinta ir nuorašais, ir kaip tik jos
tematika ir problematika bei iš dalies meniniu stiliumi artėja prie autorinės poezijos
ir tuo metu populiariojoje spaudoje dominuojančių temų, vertinimų, aktualijų. Dainų
statuso iškirtinumas tautosakos žanrų sistemoje gana vėlyvas ir dėl to, kad jos
perima iš to meto dominuojančios rašto tradicijos įtaigos retoriką bei pačius
socialinio, moralinio teisingumo reikalavimus. Pasakojamojoje ir smulkiojoje tautosakoje
ryškesnis socialinės realybės fiksavimas nei normos teigimas, tvirtinimas.
Vertinant pagal H. Jason teoriją, vėlyvosios
lietuvių dainos įgyja aukštesnio statuso tekstų bruožų: tai neretai užrašomas,
sukurtas, išmoktas, perduotas autoritetų diskursas. Ar jis komentuoja literatūros
tekstus? Dažniausiai ne, tik referuoja. Dainos tekstu prabyla pats autoritetas
adresantas: Geresni buvo meteliai, / Geriau gyveno žmoneliai. / Kol baimę Dievo
turėjo, / Visur visiems gerai dėjos, / Gražiai gyveno. // Laimė buvo ant laukelių, /
Ne tiek buvo neprietelių, / Visi viens kitą mylėjo, / Į svečius užprašinėjo, /
Meiliai vaišino, LLD XVI 409; Pradedu mislyti, / Dainełį rašyti, / Idant kožnas
vienas / Turi išmanyti. // Tas dainas puikybės / Ir žodžių ščyrybės / Noriu
apznaimunti / Par savo išmintį, LLD XVI 614.
Dainų statuso iškilimą liudija jų normatyvinės
retorikos kaita ji vis artimesnė religinei didaktinei literatūrai. Stiprėjanti
dainų intencija teigti, tvirtinti požiūrį, tiesą, socialinę poziciją.
Kaip tik dainose iš visų folkloro žanrų
pasigirsta pilietiškumo gaidos ir deklaruojamas naujas tautinis religinis identitetas.
Vėlyvosios dainos kreipiasi nebe į savo šeimos, artimiausios aplinkos žmones, bet į
kitą socialinį sluoksnį ar į naują platesnę socialinę grupę, susitelkusią dėl
bendro tikėjimo, tautybės idėjų. Vėlyvosiose dainose ne taip jau retas kreipinys
lietuvis, krikščionis, o didaktinėse kreipinys mieli broliai ir
sesutės greičiau nurodo į parapijiečius, blaivybės draugijos narius nei į kaimo
mergeles ir bernelius.
Vėlyvųjų dainų socialinės tematikos amplitudė
išskirtinai plati nuo tradicinių šeimos santykių apdainavimo iki kritiškos
žmonių ydų pajuokos, kintančių socialinių santykių, papročių apmąstymo, nuo
madingos išvaizdos pasmerkimo iki gąsdinimo pragaro kančiomis, nuo kitataučių
pajuokos iki tautinių idėjų. Šios dainos atvirai smerkia, pajuokia, loja,
apeliuoja į sąmoningumą.
Kaip ir bet kuris kultūrai esmingas tekstas, daina
pati iškelia savo vertingumo argumentus, ji aktualizuoja dainavimo momentą ir patį
atlikėją bei klausytoją, pabrėždama atlikimo ir klausymo svarbą. Krikščioniškojoje
tradicijoje tokios šventųjų tekstų autoritetą stiprinančios frazės yra:
Girdėjote Dievo žodį, Amen (tiesa), religiniuose skaitiniuose dažnai
minima metafora aukso žodžiai20. Vėlyvoji lietuvių
daina sureikšmina save kviesdama susitelkti, išklausyti, ištardama pačią atlikimo
intenciją, pabrėždama dainų brangumą jas atliekančiajam: Na, tai broliai ir
sesutės, / Balsus suvienuokim / Ir sustoję vienu balsu / Visi sudainuokim, LLD XVI
553; Šlovę gražią, vargus Kražių / Verkdami giedokim, / Skausmus brolių nu
maskolių / Graudžiai apraudokim, LLD XVII 2; Prašam, braliukai, sesutes mūsų, /
Aš jums dainelių gražių paduosiu. / Dabar priminsiu šventų blaivystį, / Vierni
krikščionys pradeja klysti, LLD XVI 529.
Turiniu ir forma pakitęs dainų žanras, plintantis
ne vien sakytiniu būdu, bet ir per spaudą, išreiškiantis ne vien valstiečių, bet ir
kitų socialinių sluoksnių idėjas bei interesus, atliko naują funkciją žmonių
gyvenime. Jo paskirtis ne lydėti šeimyninio gyvenimo apeigas ar kalendorinių metų
ratu besisukančius darbus, bet išreikšti vidines bendruomenės patirtis ir nuostatas
apie tuos dalykus, kurie patiriami kaip nauji ir aktualūs, nepaisant jų nemaginio,
neritualinio ir nepragmatinio pobūdžio. Vėlyvosios dainos peržengia senojo folkloro
funkcijas, nors yra atliekamos ir tradicinėse situacijose, šliejasi prie apeiginių
tekstų. Saloninė ar senoji folklorinė daina neskambėjo
bažnyčioje, nesujungė skirtingų socialinių sluoksnių bendram žygiui, o amžiaus
viduryje išpopuliarėjusi literatūrinė buvo atliekama bažnyčioje kaip tam tikrų
socialinių politinių siekių manifestacija21. Tad antroje
XIX a. pusėje naujos dainos atlieka naujas specifines ir itin svarbias visuomenei
socialines funkcijas telkimo, savitaigos, savivokos.
Esminis bruožas, leidžiantis teigti, kad dainos
pretenduoja į centrinio statuso tekstus, būtų jų akivaizdus normatyvumas ir vertybinis
idėjinis angažuotumas. Vėlyvosiose dainose norminimo sfera išsiplėtusi nuo šeimos
santykių etikos iki socialinių problemų, pilietinės pozicijos ir krikščioniškųjų
verčių aktualizavimo. Vėlyvosios dainos atviriausiai, tiesmukai ir bene
įvairiausiomis temomis moralizuojanti folkloro rūšis. Visai galima prielaida, kad jos
šiuo metu užima epo, kuris luominėje visuomenėje reguliuoja socialinius santykius ir
išreiškia didžiausias vertybes, vietą. Epas yra genetiškai susijęs su daina, iš jos
išaugęs: paprastai nacionalinis epas sudaromas iš istorinių giesmių. Kaip pažymi Donatas Sauka, ir senojoje lietuvių tradicinėje
kultūroje epą atstoja epinė sutartinė bei karinė daina22.
Dainų vertė pačioje kultūroje per šimtmetį
labai pakinta. Iki XIX a. liaudies daina tėra žemąjį sluoksnį reprezentuojantis
žanras, tiriamuoju laikotarpiu jos tampa nebe atskiro visuomenės sluoksnio, bet visos
tautos dvasios išraiška, o XX a. pradžioje jau ima diferencijuotis kultūrinės
reikšmės požiūriu: atsiranda autorinės tautinės giesmės, autorinės patriotinės
dainos, pagal estetinį laiko skonį aranžuota liaudies daina chorams. Šalia gyvuoja
autentiška ir itin marga folklorinė tradicija su meniniu požiūriu menkesnėmis
humoristinėmis, moralizuojančiomis dainomis, romansais, baladėmis. Pirmosios trys
rūšys atitinka aukštojo stiliaus reikalavimus ir išreiškia visuomenės vertybes bei
idealus, kitos daugiau privačios, išlaikančios regioninį savitumą. Pirmąsias iš
dalies galime vadinti masinėmis, antrąsias tradicinėmis, nes jos, nepaisant
skirtingo amžiaus ir kilmės, yra natūraliai pritapusios tradicinėje kultūroje ir
atspindi kintančią bendruomeninę savimonę. Masinės dainos, plisdamos per chorus,
raštu, jau folkloriškai ne adaptuojamos. Visuomenėje jos iš dalies atliks
normatyvinio, ideologinio diskurso vaidmenį. Liaudiškosios taps periferiniu reiškiniu.
Taip pat svarbu konstatuoti, jog XIX a. pab.XX a.
pr. skirtingi visuomenės sluoksniai ir netgi regionai savitai vertina dainą.
Inteligentijai iš lietuviškų tekstų gražiausios ir vertingiausios senosios lyrinės
dainos. Kaimo šviesuomenę žavi naujoviškos
moralizuojančios, agitacinės dainos, ir ne visuomet meniniu požiūriu vertinga, bet
būtinai idėjiškai angažuota, poetų visuomenininkų kūryba. Mokėti naujoviškų
dainų yra tam tikras pranašumo, kultūringumo, išprusimo požymis23.
Tokia pažiūra labiausiai plinta raštingesniuose regionuose.
Taigi apžvelgus dainų vertinimą oficialioje
kultūroje, galima laikyti, kad jos tampa lietuvių kultūrą ir apskritai epochos dvasią
reprezentuojančia poezijos rūšimi. Tuo pat metu, kaip ir visa draudžiama,
cenzūruojama, slaptai gabenama literatūra, ji yra ir neoficiali. Vertinant iš galios
struktūrų pozicijų sulenkėjusio elito pirmoje amžiaus pusėje ir carinės
valdžios antrojoje ideologinės normatyvinės dainos atstovauja subkultūrai,
oponuoja oficialiai kultūrai, jos yra tam tikras marginalinis reiškinys. Kita vertus,
dainų adoravimo atvejai rodo, kad jos į vieną kultūrinę tradiciją sujungia kelias
socialines grupes sodiečius, lietuviškai kalbantį vidurinį socialinį sluoksnį,
pasauliečius švietėjus ir demokratiškai nusiteikusius bažnyčios atstovus. Jiems
visiems dainos žanras yra vertybių, normų ir ideologijos perteikimo instrumentas ir
kartu savas žanras.
Kodėl kaip tik dainų sociokultūrinė vertė taip
išauga?
Daina iš visų tradicinių žanrų pati atviriausia.
Šiuo laiku ji įtraukia savin kitus tradicinius folklorinius ir literatūrinius žanrus,
kasdienę kalbą: eiliuojamos ir dainuojamos legendos, anekdotiniai sensaciniai nutikimai,
pavieniuose posmuose daugėja aforizmų. Dainos labai lengvai perima pasaulietinės
poezijos bruožus: detalų aplinkos, buities, socialinių scenų vaizdavimą, tokias
retorines poetines ypatybes kaip išvardijimas, moralizavimas, detalizuotas aprašymas.
Modernėdama daina išreikia pačios tradicinės kultūros refleksiją: atsiranda dainų apie
vestuves, apie žmonių santykius, apie luomus, apie kitataučius, apie
gamtą.
Intensyvi dainos raida ir gebėjimas įtraukti,
adaptuoti įvairius žanrus, suteikia jai galimybę rasti aiškius, suprantamus raiškos
būdus svarbiausioms idėjoms teigti ir populiarinti. Kaip tik todėl jos tampa religinio,
patriotinio bei pilietinio sąmoningumo išraiška. Puikus įrodymas keli šimtai
moralinio turinio dainų su doros ir blaivybės šūkiais. Taip daina siekia atlikti
esminę centrinio kultūros teksto funkciją teigti normas ir vertybes.
Folkloro tekstai, kaip ir
literatūriniai, perteikia kultūros simbolinius kodus, organizuojančius socialinį
elgesį. Apie tai rašęs Vytautas Kavolis simbolinių struktūrų veikimą įžvelgia
tiek elitinės literatūros, tiek ir tradicinio folkloro tekstuose, bet pasigenda šių
galios elementų masinėje kultūroje24. XIX
a. dainos iš kitų žanrų išsiskiria tuo, kad turi populiarią, visiems žinomą
simboliką (rūtos, vainiko, darželio), kuri vėlyvosiose dainose ne nunyksta, o yra
tiesiog naujai įprasminama: Žalios rūtelės nuog Dievo priliktos, / Del jaunų
panelių cnatos padidintos. / Žalios rūtelės po langais pasėtos, / Ale nieks nežino,
iš kur prasidėjo. / Iš prakaito Jėzaus ta žolelė dygo, / Ji nebijo žiemos, nė
šaltelio didžio25.
Nors folkloro simbolinė kalba yra kur kas arčiau
ritualo, ji lydi apeigą, o literatūros simboliniai kodai labiau susiję su konkretaus
žanro ar literatūrinės srovės tradicija, vėlyvosiose dainose interpretuojant
simbolius tampa įmanoma folklorinių ir literatūrinių prasmių sintezė. Tie patys
simboliniai kodai liudija, kad daina bent iš dalies išsaugo tradicinę pasaulėjautą ir
tuo pat metu modernėja įtraukdama naujas literatūrines idėjas bei formas.
Be abejo, meninės raiškos tradiciškumas taip pat
padėjo naujoms dainoms įsitvirtinti. Dainos forma tarytum reikalauja dėstomos minties
paprastumo ir aiškumo, tad jos tapo tarytum tinkama kalbėjimosi forma. Be to, XIX a.
daugumai lietuvių visuomenės, matyt, svarbu, kad kultūriškai aktualus tekstas būtų
ištariamas, kad gyvuotų kaip vieša socialinė akcija, o ne liktų kažkur užrašytas
ar saugomas atmintyje. Iki pat XX a. lietuviškas eilėraštis
gyvena žmonėse tik dainuojamas, poetinio žodžio savarankiška estetinė prasmė
formuojasi labai palengva26. Apskritai dainos poetinė
forma XIX a. yra tarsi vienintelis civilizuotas būdas kitiems folkloriniams žanrams,
refleksijoms bei periodikos temoms būti literatūros tradicijoje, pretenduoti į
oficialios kultūros reiškinius. Kajetonas Aleknavičius į dainos formą įspraudžia
anekdotą ir pajuokia žmonių ydas, tamsumą, A. Baranauskas dainos intonacijomis
perteikia atsiminimus ir kelionių įspūdžius, Kostas Stiklelis publikuoja labai
populiarias dainas apie blaivybę ir dorą, Vincas Kudirka kuria moralines ir tautines
giesmes, laikydamas jas tinkamiausiu patriotinės agitacijos būdu, eiliuotas pasakas
pradeda kurti Laurynas Ivinskis. Taigi anuo metu dainos žanras buvo gerai įvaldytas. Kaip pažymi Viktorija Daujotytė, XIX a. pabaigos poezijoje
labiausiai ištobulinta ir prieinama buvo liaudies dainos stilistika27.
Dainos idėjoms skleisti anuomet tiko ir dar dėl
poros priežasčių. Pirmiausia, eiliuota forma ypač svarbi tada, kai reikia į
bendruomenės kolektyvinę atmintį įrašyti tekstą be siužeto, intrigos, įvykio, kai
reikia perteikti nors kiek abstraktesnę, naują mintį. Šią buvo tiesiog lengviau
įsiminti, jei ji buvo stabilios poetinės išraiškos, suvaržyta melodijos. Be to,
nauji, dažnai idėjiškai angažuoti ir moralizuojantys tekstai būtų sunkiai pritapę,
jeigu nebūtų buvę, kaip juos atlikti. Juk artimųjų aplinkoje reikėjo mokėti
paraginti, mokyti, agituoti neįžeidžiant ir kartu paprastai ir aiškiai. Pamokslautoją
nuo audringos reakcijos galėjo išgelbėti tik linksmas tonas, pašmaikštavimas. Daina
tam ypač tiko. Ji tarsi šiaip sau tekstas, melodija ar pasierzinimas, dainuojamas
tikintis tokio pat šmaikštaus muzikinio atsako.
Atskirai minėtini sociokultūriniai veiksniai,
lėmę dainų iškilimą lietuvių visuomenėje. Viena svarbiausių priežasčių
tradicinės kultūros gyvybingumas. Per visą šimtmetį, net ir yrant tradiciniams
kaimams, išlieka poreikis kaimo bendravimo formoms, o palaipsniui užmirštamą senąjį
folkloro repertuarą keičia naujesnis. Tradicinė kultūra kaip niekad atvira naujovėms,
bet dar vis pakankamai stipri ir gyvybinga, kad išorines įtakas adaptuotų pagal savus
dėsnius.
Iš dalies dainų adoravimo
laikysena oficialioje kultūroje lengvai pasklisti galėjo ir dėl to, kad tradicinėse
bendruomenėse dainavimas buvo gerbiama kūrybos ir saviraiškos forma. Geri dainininkai
čia vertinami ir mėgstami, lygiai kaip ir raštingi sodiečiai, pats dainavimas
prestižinė laikysena28.
Be to, XIX a. lietuvių visuomenė dar buvo labai
agrarinė ir mažaraštė. Socialinis susiskaidymas tarp pačių valstiečių ir
savaiminis suartėjimas su aukštesniu sluoksniu teikė galimybių naujoms poniškoms,
bajoriškoms vertėms ateiti į tradicinę kultūrą. Naujai besiformuojančiai
šviesuomenei agrarinė kultūra, lietuvių kalba ir folkloras buvo savi, žinomi. Jų
kūryba radosi iš folkloro, aukštosios ir populiariosios literatūros sintezės.
Besiformuojanti inteligentija ir jų tekstų adresatas taip pat gerai žinojo folkloro,
kaip tam tikros normatyvinės sistemos, simbolinius kodus. Todėl folklorinis žanras buvo
patogi vertybinio, idėjinio komunikavimo priemonė. Siekiant, kad naujas žodis veiktų
tradicinės kultūros atstovą, geriausia naudoti tradicinį raiškos būdą, jį
minimaliai pakeičiant. Švietėjiškai nusiteikę kaimo bendruomenės autoritetai
kunigai, daraktoriai tai gerai suvokė ir šią galimybę išnaudojo.
Folkloro laikymąsi oficialios kultūros lygmenyje
stiprino ir carinė priespauda. Dėl spaudos draudimo ir cenzūros pasunkėjo spaudos
leidimo bei platinimo sąlygos. Nesant galimybių atvirai kurti ir publikuoti nacionalinę
literatūrą, didesnės intelektualų pastangos buvo skirtos tradicinės kultūros
studijoms, rinkimui ir tiesioginiam švietėjiškam santykiui su paprastais žmonėmis.
Sakytiniam ir ypač dainuojamam žodžiui plisti buvo lengviau nei spausdintam. Mažai
apsišvietusiai lietuviakalbei visuomenei žodiniai tekstai neretai vienintelė
žinoma naujų idėjų ir socialinių bei politinių siekių išraiškos forma.
Daug lėmė ir elitinės literatūros nebuvimas. XIX
a. lietuvių literatūrinė kalba dar nesusiformavusi. Dar beveik nėra lietuvių
poetinės tradicijos refleksijos. A. Sprindis rašo: Jei 1863
metais randame porą nors ir menkų kritinio pobūdžio įvadinių straipsnelių,
liečiančių grožinę literatūrą, tai po spaudos uždraudimo per dvidešimties metų
laikotarpį <
> nežinome nė vieno <
>, kuriame būtų liečiami
literatūros klausimai ir kuriuos galėtume priskirti prie lietuvių literatūros
kritikos29. Tai leido ilgiau gyvuoti neoriginaliam,
šabloniškam stiliui spaudoje ir viešajame poetiniame diskurse.
Antroje XIX a. pusėje, kai nustatomas didžiausias
naujo literatūrinio folkloro išplitimas ir ryškus idėjinis bei stilistinis
atsinaujinimas, oficiali carinės valdžios kultūros politika nulemia, kad žemuosiuose
sluoksniuose įsivyrauja tam tikras kultūrinis sąstingis: sumažėja vidurinių mokyklų
ir siekiančiųjų aukštesnio mokslo, menkiau tesidomima literatūra. Uždarius
universitetą, nunyko ir taip negausios poetų gretos, rečiau sukuriama geros poezijos30. Anot amžininkų, žemaičių
ūkininkų sodybose tuo metu retos naujos knygos, nors galima rasti visas bibliotekėles,
užsilikusias nuo baudžiavos laikų31. Taigi tautinio
atbudimo laikotarpiu originaliosios nacionalinės poezijos srovė buvo per silpna, kad
galėtų viena telkti, organizuoti besiformuojančią tautinę bendruomenę.
Dainų sociokultūrinei funkcijai iškilti itin
svarbi buvo ir ta aplinkybė, kad lietuviai XIX a. nesukūrė tautinio epo, o Józefo
Ignaco Kraszewskio Anafielas, kuriam buvo linkstama suteikti šį centrinio
kultūros teksto statusą, išverčiamas tik amžiaus pabaigoje. Lietuviai neturėjo ir
senųjų epinių dainų, išreiškiančių istorinę ir pilietinę savimonę, herojinę
individo ar bendruomenės laikyseną. Brandžiausia literatūrinė poezija, kaip ir
tradicinė daina, panirusi į gamtos refleksiją (A. Baranausko Anykščių
šilelis, anoniminės poemėlės apie metų laikus), tačiau ilgai nėra teksto,
sujungiančio istorinę, tautinę, pilietinę, religinę savimonę ir tautinio herojaus
paveikslą.
Dainose vis dažniau stengiamasi teigti vertybes,
normas ir dėl to, kad antroje XIX a. pusėje inteligentijos kuriama poezija liaudžiai
yra pabrėžtinai programiška, ideologiška. Poetinė savimonė
buvo būtina sąlyga lietuviškos visuomenės kultūrinei savimonei formuotis, būtent
poezija tapo programiškiausia aušrininkų kolektyvinio idealizmo išraiška32. Be to, aušrininkai, paveikti
švietėjiškų ir pozityvistinių idėjų, pradėjo reikalauti iš poezijos socialinio
vertingumo33. Tokia nuostata poezijos atžvilgiu, be abejo,
prisidėjo ir prie literatūrinių normatyvinių dainų toleravimo, kurios meniniu
požiūriu neprilygo kitiems poetiniams žanrams. Antra vertus, per
visą šimtmetį kur kas daugiau verčiama didaktinės prozos veikalų, o amžiaus
pabaigoje jau pozityvistiškai nusiteikę veikėjai linksta prie nuomonės, kad eilės yra
kur kas menkesnė kūryba nei proza, kuri parodo tikrą teisybę34.
Dainoje taip pat bandoma atspindėti teisybę: pasakojami istoriniai įvykiai,
įdomūs socialiniu požiūriu nutikimai, anekdotinės situacijos. Braunasi
realistinis stilius: nevengiama vaizduoti konkretybių, detalizuoti, vartoti
prozaizmų. Tai tarsi vėlyvųjų dainų ir kartu populiariosios eiliuotos literatūrinės
kūrybos poetinė norma.
Naujoviškoms dainoms pritapti kaime buvo palanku
dėl pačios tradicinės kultūros normatyvinio pobūdžio. Nors stilistiškai vėlyvosios
didaktinio turinio dainos gan stipriai skyrėsi nuo senųjų, pati jų normatyvinė
intencija vargu ar galėjo šokiruoti kaimo žmogų. Pamokymų daug įvairiose šeimos
švenčių formulėse sveikinimuose, palinkėjimuose, oracijose.
Taigi apibendrinant būtų galima sakyti, kad
tradicinėje kultūroje dainos statusas susiklostęs kitaip nei vėlesnėje industrinėje
visuomenėje. Centriniai senojoje kaimo erdvėje buvo apeiginiai tekstai, periferinio
statuso maginę galią praradę, nefunkciniai žanrai ar tiesiog kūriniai, mažiau
aktualūs bendruomenei, žinomi ir vartojami tik dalies žmonių. Vidurinio statuso
tekstų čia beveik negalima išskirti. XIX a. pabaigoje ši situacija keitėsi.
Svarbiausi tradicinės kultūros tekstai kurti už bendruomenės ribų, tačiau kartu buvo
tos bendruomenės nuolat adaptuojami, įtraukiami į populiarųjį repertuarą. Dainoms
čia teko išskirtinė vieta.
Apie tam tikrą dainos statuso kaitą galima kalbėti
jau tada, kai dar negalime konstatuoti, kad lietuvių visuomenė jau tapo moderni, kad
joje yra gana aiškiai atsiskyrę elitiniai ir masiniai žanrai. Šiuo metu dainos
funkcijos plėtėsi ir ji tapo nebe vien tradiciniu bendruomeniniu, bet ir visuomeniniu
žanru. XIX a. pabaigoje stipriai kintanti populiariųjų dainų tradicija anaiptol
neprarado visuomenę stabilizuojančio, telkiančio vaidmens. Pastarasis tik stiprėjo.
Populiariojo repertuaro specifika atskleidžia, kad visuomenėje būta intensyvaus
mąstymo socialinėmis temomis ir kad poetinė forma buvo aktyviai pasitelkiama
viešosioms aktualijoms reflektuoti ne tik spaudoje, bet ir kasdieniame gyvenime.
Į viršų
Santrupos
LLD Lietuvių liaudies dainynas. T. 16:
Dainos apie girtuoklystę. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas,
2002; T. 17: Karinės istorinės dainos. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos
institutas, 2003. (Atgal>>>)
1 A l e k
s a n d r a v i č i u s E . Lietuvių atgimimo kultūra. XIX amžiaus
vidurys. Vilnius: Baltos lankos, 1994. P. 12. (Atgal>>>)
2 S u b a
č i u s P . Tautinio išsivadavimo kultūros samprata: Daktaro disertacija.
Vilnius: Vilniaus universitetas, 1996. P. 4950. (Atgal>>>)
3 J u r g
i n i s J . Istorija ir poezija. Vilnius: Vaga, 1969. P. 266. (Atgal>>>)
4 G e n z
e l i s B . Šviečiamosios idėjos Lietuvos filosofinės minties raidoje:
Daktaro disertacija. Vilnius: Vilniaus universitetas, 1973. P. 323. (Atgal>>>)
5 J o v a
i š a s A . Liudvikas Rėza. Vilnius: Vaga, 1969. P. 297. (Atgal>>>)
6 S t a n
e v i č i u s S . Raštai. Vilnius: Vaga, 1967. P. 52. (Atgal>>>)
7 K a b e
l y t ė S . Kondratavičius ir Lietuva: Daktaro disertacija. Vilnius:
Vilniaus universitetas, 1972. P. 148. (Atgal>>>)
8 S p e i
č y t ė B . Poetinės kultūros formos. LDK palikimas XIX amžiaus Lietuvos
literatūroje. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2004. P. 204. (Atgal>>>)
9 Przegląd
literacki. 1861. Nr. 38. (Atgal>>>)
10 D a m b
r a u s k a s A . - J a k š t a s . Dainų skrynelė. 1894. (Atgal>>>)
11 V a n a
g a s V . Antanas Strazdas. Vilnius: Vaga, 1968. P. 194. (Atgal>>>)
12 L a u r
y n a i t i s V . Dionizas Poška: Daktaro disertacija. Vilnius: Vilniaus
universitetas, 1958. P. 219, 239. (Atgal>>>)
13 V ė b
r a R . Nacionalinės buržuazijos formavimasis XIX a. antroje pusėje
Lietuvoje: Daktaro disertacija. Vilnius: Vilniaus universitetas, 1966. P. 299.
(Atgal>>>)
14 J a s o
n H . Literatūra, raštai, verbaliniai tekstai: Kas yra tai, ką nagrinėjame
// Tautosakos darbai. XIV (XXI). 2001. P. 245247. (Atgal>>>)
15 Ten
pat. P. 247250. (Atgal>>>)
16 Krikščionybė
Lietuvoje. Praeitis. Dabartis. Ateitis. Kaunas: Šviesa, 1938. P. 182. (Atgal>>>)
18 [M i l
a š a u s k a s F . ] . Dainų knygelė. Pavesta Lietuvos jaunumenei ir
ypatingai mergaitėms / Parašė F. M-kis. Tilžė, 1898. P. 3. (Atgal>>>)
19 [M a i
r o n i s ] . Terp skausmų į garbę. Poema isz dabartiniu laiku / Parasze St.
Garnys. Tilžė, 1895. (Atgal>>>)
20 M a s k
u l i ū n i e n ė D . XIX a. lietuvių didaktinė proza: Daktaro
disertacija. Vilnius: Vilniaus universitetas, 1999. P. 4. (Atgal>>>)
21 D a u j
o t y t ė V . Literatūros filosofija. Vilnius: Vilniaus dailės
akademijos leidykla, 2001. P. 134. (Atgal>>>)
22 S a u k
a D . Tautosakos savitumas ir vertė. Vilnius: Vaga, 1970. P. 42.
(Atgal>>>)
23 Ž i t
k u s K . Profesorius Niemis' Vabalninke // Tautosakos darbai. 1935.
T. 1. P. 5663. (Atgal>>>)
24 K a v o
l i s V . Civilizacijų analizė. Vilnius: Baltos lankos, 1998. P.
123124. (Atgal>>>)
25 K r a g
a s P . Rūtelė mūsų dainose. Kaunas, 1912. P. 27. (Atgal>>>)
26 D a u j
o t y t ė V . Tautos žodžio lemtys. XIX amžius. Vilnius: Vaga, 1989.
P. 191. (Atgal>>>)
27 Ten
pat. P. 234. (Atgal>>>)
28 S t u n
d ž i e n ė B . Merkinės dainų istorija: Vizija ir tikrovė // Tautosakos
darbai. XIX (XXVI). 2003. P. 21. (Atgal>>>)
29 S p r i
n d i s A . Lietuvių literatūrinė kritika 18611905 metais. Vilnius:
Valstybinė grožinės literatūros leidykla, 1957. P. 70. (Atgal>>>)
30 Lietuvių
literatūros istoriografijos chrestomatija // Parengė L. Gineitis. Vilnius: Vaga,
1988. P. 339. (Atgal>>>)
31 Ten
pat. P. 344. (Atgal>>>)
32 J o n a
i t i s M . Poeto ir visuomenės santykis XIX a. pabaigosXX a. pradžios
lietuvių kultūroje: Daktaro disertacija. Vilnius: Vilniaus universitetas, 1992.
P. 56. (Atgal>>>)
33 Ten
pat. P. 53. (Atgal>>>)
34 Ten
pat. P. 70. (Atgal>>>)
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|