|
<< Atgal
(Tr. Tzara)
DADA
It t mūsų gan gerai sutupėtą orą pateko
garsai apie kažin ką tokį tiesiog vienu keistu žodžiu pavadintą Dada.
Jei literatūros seneliai nori pabaugint literatinius
kūdikėlius, tai būtinai tam tikslui pavartoja DADA.
Smagu, kad šiuo syk galima nors dalinai nušviesti
tą keistą dada, apie kurią mūsų visuomenėje yra dar keistesnių gandų.
Kas gi, pagaliau, ta dada?
Atsakome paties dada kūrėjo ir žymiausio jos
vado Tristano Tzara žodžiais:
Turbūt žinote, kad plačiai publikai dadaistas
yra lyg užsikrėtęs žmogus. Kuomet kalbame su mumis iš arti, daroma tai su tam tikra
elegancija. Dešimties metrų atstume neapykanta atgyja. Yra tai kaip tik dada. Jei
paklaustumėte manęs kodel, nemokėčiau Jums atsakyti.
Autorius jausdamas, kad to apibrėžimo iš tikro,
dar nepakanka, priduria:
Kita dada charakteringa žymė, tai
nuolatinė mūsų draugų separacija. Pirmas, kuris atskilo nuo srovės dada, buvau
aš. Kiekvienas žino, kad dada nėra niekas. Atsiskyriau nuo dada ir nuo
savęs paties, kuomet tik supratau Nieko reikšmę.
Šis bruožas jau duoda šiokį tokį supratimą apie
kalbamąją srovę. Tai žinodamas, greit įspėsi, kad dada yra grupė žmonių, kurie
yra pirma viso ko susirūpinę savo individualybės išlaikymu. Todel jiems ir
charakteringas skirstymasis ir atskilimai.
Be to, iš čia seka, kad jie yra iš dalies artimi
rusų vadinamiems ničevokams.
Bendrai, reikia pasakyti, kad ši srovė yra
anarchistinių individualistinių idėjų įtakoje.
Negalima nepaminėt ir tos aplinkybės, kad dados
darbuotojai daugumoje yra į save įsimylėję, savim gerėtis ir džiaugtis mėgstą
estetai. Šią mintį patvirtina ir paties Tristano Tzara išvedžiojimai.
Dada tai yra Vakarų Europos simbolistų
individualistų susmulkėjusio estetizmo atžala.
Tačiau dadaistai savo veikime griežtai priešingi
nusistovėjusiems mokslo, meno ir visuomenės gyvenimo trafaretams. Tas jų srovėje
brangintina.
Ir todel mums jie yra įdomūs. Norėdami dada
pažinti išklausykime jos kūrėjo Tristano Tzara. Štai, jo žodžiais, kokia dada
esmė ir kokie jos siekiai.
Jei toliau darau ką nors, sako jis, tai
delto, kad tai sudaro man malonumo. Tiesą sakant tikri dadaistai gyveno visuomet atskirai
nuo Dada. Tie, kuriems Dada turėjo dar pakankamai reikšmės, kad galėtų atsiskirti nuo
jo su triukšmu, darė tai vien savo reklamai.
Nelaukite iš manęs paaiškinimų kas yra Dada.
Paaiškinkit man delko gyvuojat? Nieko apie tai nežinote! I
Dada visai nėra moderniška srovė; tai yra tikriau
sugrįžimas prie beveik budiško religinio indiferentizmo. Dada deda ant daikto dirbtiną
saldumą, peteliškių sniegą, semiamą iš pajaco kaukolės. Dada yra ramumas, ji
pašalina aistrą. Pasakykit, kad tai paradoksas, jei Dada apsireiškia gaivalingais
veiksniais. Taip, destrukcijos užkrėstose vienetose reakcijos būna aštrios, bet kuomet
reakcijos išsisemia, lieka tik indiferentiškumas.
Prisipažįstu, kad mano draugai nepatvirtina tos
pažiūros.
Aš kalbu tik apie save.
Nėra nieko malonesnio, kaip klaidint žmones.
Žmonės, kurių nemėgstama. Kam aiškinti jiems tai, kas juos domauja. Nes žmonės
mėgsta tik savo asmenį, savo šunį. Tas kyla iš klaidingo nuosavybės supratimo.
Kuomet žmogus yra vargšas, turi tvirtą protą, laukinę logiką. Stenkitės būti
tuščias. Naikinkit tai ką turite savyje. Tuomet daug suprasite.
Inteligentija yra organizavimas, kaip kiekvienas
kitas organizavimas. Yra ji tam, kad kurtų tvarką ir skleistų šviesą ten, kur jos
nėra. Ji tveria valstybėje hierarchiją ir sudaro klasifikaciją išmintingam darbui.
Skiria proto reikalus nuo medžiaginių. Inteligentija yra gero išauklėjimo ir
pragmatizmo triumfas.
Ji kasdieninių santykių observacija privedė mus
prie pažiūrų, kurios sudaro mūsų susitarimo minimum. Negalėjome pasiremti
principais. Viskas yra reliatyvu. Kas tai yra Grožis, Tiesa, Menas, Laisvė? Kiekvienas
supranta tuos žodžius kitaip.
Žmonės yra įvairūs. Įvairumas sukelia
domėjimąsi gyvenimu. Nėra bendro pamato žmonių smagenyse. Nežinomas (nesąmoningas)
yra neišsemiamas ir nekontroliuojamas. Jo jėgos perauga mus.
Kam reikalingos mums filosofų teorijos? Ar pakeitė
jos ką gyvenime?
Gana mums samprotavimų, kurie perdaug padidino
mūsų naivų tikėjimą mokslo geradėjystėmis. Tai ko norime dabar tai
sportaniškumas. Tai mus reprezentuoja. Reik įtempti tą gyvybės skaičių, kurį
išaikvojame po visus kampus. Menas nėra brangiausias gyvybės pasireiškimas. Dada
pažista tinkamą mastą, prie kurio reik privesti meną; subtelinių priemonių pagalba
įveda jį į kasdieninės fantazijos veiksmus. Ir priešingai. Mene Dada suveda Viską
prie pirmykščio paprastumo. Nori, kad literatūra pirmiausia rašantį patenkintų.
Grožio ir Tiesos nėra mene; domauja mane jame tiktai individualybės jėga perkelta į
meno kūrinį. Tapyboje panašiai. Tapytojai, kurie taip pat daro, kaip fotografijos
aparatas, darys tai toliau. Mes darysime savo būdu.
Dada, prieš pavartodamas žodį, nori žinoti
ką jis reiškia. Daiktai ir spalvos pereina per tą pati filtrą. Interesuoja mus ne
nauja technika, bet dvasia. Neinteresuoja mus atnaujinimas. Klysta, kas mano, kad Dada yra
naujųjų laikų mokykla. Daug jos tvirtinimų yra senų.
Dažnai girdėsit, kad Dada yra tam tikras sielos
stovis. Galite būti linksmi, nuliūdę... ar dada. Dada bus įvestas į kalbą vėliau.
Kalbama mums dažnai, kad esame nevienodi. Viskas yra
nevienoda. Pav., žmogus, kurs nori maudytis, o eina į kiną.
Gyvenimo aktai neturi nei galo nei pradžios. Viskas
vyksta idiotiniu būdu. Delto viskas yra į save panašu. Kvailumas vadinasi dada.
Dada pradžioje nebuvo menas bet pasibiaurėjimas.
Pasibiaurėjimas filosofų išdidumu, artistų pretensionalumu, aistromis;
pasibiaurėjimas masinio viešpatavimo formos dirbtinumu; pasibiaurėjimas kataloguotomis
kategorijomis, pasibiaurėjimas prekyba, pasibiaurėjimas gero ir blogo dalinimu, galop
pasibiaurėjimas jezuitiška dialektika.
Dada nekovoja, nes žino, kad tai prie nieko neveda.
Kas interesuoja dadaistą, tai jo gyvenimo būdas.
Bet čia įeiname į didelę paslaptį.
Dada yra dvasinis stovis. Delko keičiasi įvairiose
apystovose. Dada yra punktas, kur susieina t a i p ir
n e.
Dada yra nenaudingas, kaip viskas gyvenime.
Dada ne pretenduoja spręsti koks turi būti
gyvenimas.
Gal suprasite mane geriau, jei jums pasakysiu, kad
Dada yra mikrobas, kuris prasiskverbia į kiekvieną erdvę, kurios protas neužpildė
žodžiais ir konvencijomis.
Kalba autentiška
Į viršų
tekstai kuriami. jie niekada nebus sukurti
info@tekstai.lt
|
|